Din Hälsa

Tryck/trångt över/i bröstet

2019-02-01 10:08 #0 av: Devya

Så då jag var på bb fick jag en total meltdown. Skrikiga barn och en massa föräldrar va å besökte min rumskamrat. Jag blev stressad för jag ville gå till toaletten men skulle då behöva gå igenom en grupp med människor (15st). Allt slutade med att jag låg i sängen, kunde knappt andas, var inte medveten om mycket, kallsvettades och kände mig brinnande het men samtidigt så kall. Jag kände hu tungt det blev över bröstet och kunde inte andas in ordentligt. Fyra stycken sjuksköterskor försökte hjälpa mig och ta hand om mig. Vid ett skede blev det så illa att jag trodde att jag höll på att dö. Hela min kropp skakade utan att jag kunde kontrollera det och jag fick ingen luft.

Så det här va tydligen en typisk meltdown relaterat till stressen som gästerna till min rumskamrat orsakade.

Problemet är att jag efter det här ännu kan känna tryck över bröstet eller som om det blir trångt i bröstet och lite upp mot halsen och jag får svårigheter med att andas. Jag låg och höll på att somna just då det skedde igen. Jag har inte reflekterat över det tidigare men det brukar komma nu som då och alltid då jag ska sova och då jag ligger ner.

Jag skulle gissat på att det är psykiskt relaterat men lite lustigt då d händer då jag är som mest avslappnad. Sen igen kan mycket ligga undermedvetet?

Några tips på hur man blir "frisk" från det här eländet? Jag sitter nu upp men känslan finns ännu kvar och jag blir så frustrerad! Jag vill kunna andas utan att känna som om någon stoppat en massa bomull i bröstet och halsen för att göra det så trångt som möjligt.... -.-

Anmäl
2019-02-01 10:37 #1 av: Tassen94

Kan det vara panikångest? Det kan utlösas av stor psykisk press för att sedan återkomma med jämna mellanrum utan att något egentligen triggar. Kan vara samband med att du låg ner när det skedde första gången, så du undermedvetet relaterar till den gången och så sker det igen?

Anmäl
2019-02-01 14:43 #2 av: Bjallstal

Låter som en panikångestattack. De är ruggigt obehagliga, framförallt de första gångerna man får dem. Finns det någon chans att bli flyttat till eget rum eller i alla fall att den du delar rum led får ta emot besök någon annanstans?
Här där jag bor får man inte ha stora sällskap på rummen utan man blir hänvisad till besöksutrymmen dit mamman får gå med bebis. Just för att det ska vara lugnt i rummen och på avdelningen

Anmäl
2019-02-01 14:43 #3 av: Bjallstal

Låter som en panikångestattack. De är ruggigt obehagliga, framförallt de första gångerna man får dem. Finns det någon chans att bli flyttat till eget rum eller i alla fall att den du delar rum led får ta emot besök någon annanstans?
Här där jag bor får man inte ha stora sällskap på rummen utan man blir hänvisad till besöksutrymmen dit mamman får gå med bebis. Just för att det ska vara lugnt i rummen och på avdelningen

Anmäl
2019-02-01 14:44 #4 av: Bjallstal

Jag kan själv bara vänta ut att känslan ska försvinna. Kan ta hur lång tid som helst men har inte hittt något sätt för att få det att släppa tyvärr. Hoppas någon annan kan he bättre tips

Anmäl
2019-02-01 17:07 #5 av: Devya

#1 Det är det som jag funderar över. Men borde jag inte ha andra symptom också? Ellee räcker det med att ha tryck över bröstet samt svårighet att andas för att klassas som panikångest?

Om jag lutar huvudet bakåt så känns det som om jag får mera luft åtminstone. Är det vanligt vid panikångest att om man ändrar position så kan man andas lättare?

#2 Nu var det här för två och en halv månad sen som jag upplevde min stora meltdown. Jag borde varit tydligare i mitt inlägg. :)

Om jag hade velat ha ett eget rum skulle det kostat mig 3000€ och det kändes lite väl mycket. Det fanns också inget ställe för större besök. Alternativt kafeterian men den låg långt borta och är även öppen för allmänheten. Inget passande ställe för en nybliven mamma eller bebis. 😆

Obehagligt är det att inte kunna andas ordentligt och speciellt då man just precis håller på att somna.🙈

Anmäl
2019-02-01 21:04 #6 av: Tassen94

#5 Ångest är ju väldigt generellt så finns liksom inget rätt eller fel. Andnöd är ju typiskt för panikångest dock. Finns en del avslappningsövningar och andningsövningar du kan prova när du känner trycket i bröstet (tips är att öva när du mår som vanligt, och när du sedan får trycket i bröstet och börjar andningsövningen så relatersr du till när du mådde som vanligt). Sen kanske du ska känna efter hur du mår i övrigt i livet, om det finns några stressfaktorer osv. Jag gick i Kognitiv Beteendeterapi för min ångest och tyckte det hjälpte, då hade jag diagnosen Generaliserad ångestsyndrom. Dvs typ ångest utan att veta varför. Men ja, det finns tusen orsaker till ångest och bästa lösningen är att se till att man trivs i sin vardag, sover så bra det går (svårt med bebis såklart), äter och lite vardagsmotion. Jag får tillbaka min ångest så fort jag t.ex inte sover bra, men då vet jag vad det beror på och kan hantera det bättre :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.