Annons:
Etikettförlossningen
Läst 1676 ggr
[Urfokus94]
1/29/19, 11:02 PM

Spricka/Inkontinens..? Vaginalt/Kejsarsnitt?

jag är 24, och väntar mitt första barn..

Jag var helt säker på planerat kejsarsnitt, sedan ändrade jag mig i sista stund men nu kommer förlossningsrädslan tillbaks igen. Så måste bli 100 % VAD jag vill så jag kan komma med ett riktigt beslut till en doktor.

Rädslor: Bli helt slapp, Inkontinens speciellt analen? (Jag har spruckit upp analt en gång förut av helt andra anledningar såklart men känns som det skulle kunna hända lättare pga detta) är också rädd för själva proceduren att föda, smärtan m.m

Ni som har fött / har erfarenhet, blev ni slappa.. fick ni inkontinens på ngt sätt. Hur löser vården sånt? vad gör man för att förbättra efteråt OM ngt händer?

Vet att även kejsarsnitt bär med konsekvenser, ärr stora blödningar lång läkningstid.. Men kan någon ge mig mer info?

Annons:
Sindri
1/29/19, 11:30 PM
#1

Mitt bästa råd till dig är att läsa på ordentligt (jag älskade Sheila Kitzingers bok Att vänta och föda barn) så att du vet vad som händer under förlossningen och kan hänga med din kropp på resan. Innan jag läste den skulle jag ha alla sorts bedövningar som fanns att få, efteråt sa jag att jag skulle klara det ändå.
Själva proceduren och smärtan upplevs alltid olika, och jag var väldigt rädd innan, men förståelsen för vad som hände i kroppen gjorde det lättare, och jag hade tur och har haft snabba och lätta förlossningar.

Din barnmorska eller förlossningsläkare kanske kan avgöra om du p.g.a. tidigare skada kan spricka upp lättare.

Efter första förlossningen så läkte jag ihop lite lustigt (bara utseendemässigt), och det fixade man till sen utan några problem. Vid min senaste förlossning (4e barnet) så gick allt väldigt fort , jag använde bara lustgas och stod på knä och sprack inte ett dugg.

Hur ens kropp reagerar kan man aldrig säga på förhand, alla är så olika, men ju mer avslappnad man är och kan hänga med och hjälpa kroppen istället för att bli rädd och motarbeta, desto bättre är det förstås.

Nyligen har det skrivits i media om att vården är dålig på att uppmärksamma och hjälpa vid förlossningsskador, men ju fler som kräver hjälp, desto bättre. Mitt råd igen är att prata med BM och läkare, fråga hur de gör i just ditt landsting.

Vad jag förstår vill BM och läkare oftast avråda från snitt p.g.a. risker, men då bör de också kunna ge försäkringar om att man får all tänkbar hjälp om det behövs.

[Urfokus94]
1/29/19, 11:42 PM
#2

Ja jag vet inte vad som är bäst beslut, men jag känner mig dum som frågar men blir vaginan mer öppen efteråt eller drar den ihop sig? jag är rädd det ska vara som ett "öppet" hål efteråt.

Carrosh
1/29/19, 11:51 PM
#3

#2 Den drar ihop sig! Den är ju faktiskt väldigt töjbar, så det behöver du inte oroa dig för. Däremot har man avslag (blödningar) efteråt ett tag - vilket är helt normalt då livmodern ska dra ihop sig och allt ska rätta till sig och läka ihop igen.

Tycker du ska ta och prata med din barnmorska om alla dessa rädslor, tankar och funderingar. Ska du på någon föräldrautbildning innan? Där brukar man också ta upp sådant här, hur en förlossning går till osv. Då kan man också ställa sådana här frågor.

Det är inga konstiga funderingar, du behöver inte känna dig dum! Alla går man med rädslor och tankar inför en sådan stor grej som att föda barn - speciellt när det är första barnet och man inte har någon som helst aning om hur det går till eller känns eller fungerar.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

LaSadie
1/30/19, 12:09 AM
#4

Ja alltså jag fick hårdköra med knipövningarna efter förlossningen för att var säker på att hålla tätt om man tex nyser. Men om man kör med knipövningar så kommer det ge resultat snabbt så man slipper kissa på sig om man nyser kraftigt :D. Om man spricker så mycket så man får grad 3 el 4 ruptur så ska det tas hand om vården omgående. Mer ingående vet jag inte då jag fick grad 2 och läkte snabbt och började med knipövningarna ganska snabbt när jag kände att underlivet pallade med det.

oh-la
1/30/19, 6:03 AM
#5

Nej, sidan drar ihop sig efteråt så det blir inget öppet hål. Direkt efter förlossningen hade jag lite svårt att knipa strålen när jag kissade, lite du vet som när man kört ett riktigt hårt träningspass och musklerna är så trötta att man knappt kan gå ner för en trappa, men det kom ochså snabbt tillbaka. Jag kan säga att jag är en slarver vad gäller knipövningar, fick tre sprickor, en 2:a och två ettor, och har inga problem alls med inkontinens ens direkt efter förlossningen. Därmed inte sagt att man ska slarva med knipen, det ska man absolut inte göra. Jag tror att du skulle må bra av att läsa på fakta om hur en förlossning går till och hur kroppen fungerar. Då menar jag riktig fakta, inte folks berättelser. Jag gjorde det innan första och kände mig väldigt trygg efter det i mitt beslut att föda vaginalt. Nu väntar jag barn nummer två och haringa andra tankar än att jag vill föda vaginalt även den här gången. Man får också tänka att även lm det varit mycket prat om förlossningsskador, vilket är bra, går de allra flesta förlossningar utan bestående skador. Mindre bristningar och sprickor är inte farligt och ger sällan bestående skador. Och våga fråga din barnmorska! Dom hör frågor om allt och finns där för att du ska få fråga. Dom kan säkert hjälpa dig att ta fram material att läsa också. Nu försöker jag inte få dig att välja det ena eller det andra, men jag tror det är viktigt att man baserar sitt beslut på fakta och kunskap så man inte slåss för kejsarsnitt för att man är rädd att vara ett öppet hål efteråt. En förlossning kan gå fel, det kan även ett kejsarsnitt. Därför tror jag det är viktigt att man har lite koll på hur båda fungerar.

Sarah
1/30/19, 1:21 PM
#6

Allt drar ihop sig och risken att bli skadad permanent är liten. Visst tar det lite tid innan allt är som vanligt där nere, men min erfarenhet är att det blir bättre än innan :P 

Jag är inte den som tycker att saker måste vara naturligt alls. Det som fått mig att välja att föda vaginalt har varit läkprocessen. Innan första förlossningen vet man ju inte såklart, och det var inte kul att föda, men innan andra förlossningen valde jag bort det kejsarsnitt som erbjöds, just pga den fantastiska återhämtningen. Sprack en del första gången, men efter tre veckor satt jag åter på hästryggen. Det gör du inte efter ett kejsarsnitt. Efter andra förlossningen är jag väldigt glad att båda blev vaginala. 

Slapp mellan benen efter en förlossning, jag förstår inte riktigt var den oron kommer från, men vet att många har den. Visst blir det uttöjt och viss kan man spricka, och man måste göra lite övningar för att skynda på. Men slapp som i att en kille inte skulle känna ngt under samlag senare har jag aldrig hört ngt om. Då ska man ju verkligen ha otur/ inte skött sina knipövningar. Tvärtom tycker jag att folk pratar om att de är tajtare efter.

Annons:
mollyt
1/30/19, 8:54 PM
#7

Jag har haft två vaginala förlossningar (senaste 3 månader sedan snart). Jag har inte haft några sådana problem efteråt (alltså inte svårt att hålla tätt eller liknande). Däremot känner jag mig väldigt ”tajt” såhär efteråt så att jag snabbt blir öm vid vagibalt samlag om vi inte förarbetar länge eller har mycket glidmedel. Så var det efter första förlossningen också och jag vet att det gick över. Jag sprack lite i blygläppen vid min första förlossning och sprack inget alls vid min andra - så man behöver inte spricka på samma ställe bara för att man gjort det innan. Men prata med din BM om din tidigare spricka så kanske de kan berätta vad de tror om din situation.

Upp till toppen
Annons: