Annons:
Etikettkänsliga-situationer
Läst 1461 ggr
[Malin Fredriksson]
2019-01-25 11:31

Positivt sen negativt, gravid?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har den senaste veckan mått illa, haft en molnande känsla i magen, varit såå trött och haft ömma bröst. Jag känner mig även uppsvälld och har haft halsbränna. Trots att jag äter P-piller bestämde jag mig för att ta ett graviditetstest då jag vet att jag slarvat med pillrerna och då jag aldrig haft dessa symtom innan, trots att jag varit tillsammans med min sambo i 8 år så har jag aldrig trott att jag var gravid förrän nu. Hur som helst så visade det första testet jag tog ”gravid 1-2 veckor” (digitalt test via clearblue). Detta var i förrgår, hela världen vändes upp och ner då vi inte planerat att skaffa barn nu, och då jag vet att abort inte är ett alternativ för mig. Tog 2 tester till (ett clearblue digital) och ett apotekets egna, detta ungefär 1,5h efter det första testet som var positivt. Båda var negativa (??). Igår tog jag ytterligare 2 som var negativa. I dag på morgonen tog jag ett från clearblue (digital) som visade ”inte gravid”, och ett från rfsu. Inte sett något streck från något test från rfsu tidigare, men nu tycker jag mig se ett streck? Tyckte att jag skymtase ett streck även på gårdagens rfsu-test, men trodde jag såg i syne. Idag är det tydligare. Vad tror ni? Är jag gravid eller inte? Hur kan det första varit positivt och sedan 1 h senare negativt? Har läst om tidiga missfall men det känns omöjligt att jag lyckades pricka in just rätt tid och att jag sedan fick missfall inom en timme? Har inte blött något heller. Nu när jag har tänkt på det så hoppas jag verkligen att jag är gravid, då jag alltid trott att jag skulle ha svårt att bli gravid då jag mest troligt har Endometrios och då en gynekolog sa att jag kan ha svårt att få barn i och med detta. Har dock aldrig aktivt försökt att få barn så jag vet ju inte om jag har svårt att få barn eller inte. Hur som helst, vad tror ni? Strecket på testet känns lite tunnt? ”gills” det ändå?

Annons:
[Malin Fredriksson]
2019-01-25 11:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En till bild, tänkte spara det och se imorgon på morgonen om det blir tydligare.

Tassen94
2019-01-25 12:35
#2

Eftersom du har fått positivt på ett digitalt test (ser även streck på din rfsu), så har du graviditetshormon i urinen i alla fall. Så troligtvis är du gravid och anledningen till att följande test blev negativa var för att urinen var utspädd. Att du fortsätter testa negativt kan bero på att det är missfall på gång eller att det fortfarande är så tidigt så att koncentrationen på urinen spelar stor roll. Hormonet dubblas ungefär var tredje dag så om några dagar bör du få positivt igen om du är gravid!

[Malin Fredriksson]
2019-01-25 12:50
#3

Ja det är lite så jag tänkt också, får verkligen se till att bara testa på morgonurin från och med nu! Och en gång per dag och jämföra om det blir starkare. Lär väl veta rätt säkert om några dagar iallafall, har även slutat med p-pillrena från och med igår, så lär ju få min ”piller-mens” om jag inte är gravid. Vill bara spola fram tiden så jag vet helt säkert, denna osäkerhet är hemsk :(

Upp till toppen
Annons: