Annons:
Etikettallmänt
Läst 720 ggr
Nina_django
2019-01-22 17:54

Gravid??

Hej!

Det är så att jag har en super viktig fråga och jag är väldigt orolig. Jag och min kille hade avbrutet oskyddat sex för ca en vecka sen. Men jag är väldigt orolig att jag kan vara gravid. För jag har mått illa tvärt två gånger och jag brukar nästan aldrig må så illa. Illamåendet varade ca en timme. Jag har problem med magen sen tidigare och har alltid varit hård i magen och inte behövt uppsöka toan mer än tre gånger per dag. Men nu är det tvärt om och jag måste gå på toan mycket oftare än vanligt. Både för A och B. Jag har mer flytningar en vanligt och nu idag den 22/1-19 så fick jag ´´mens´´ men jag vet inte om det är mens eller vad det. Men jag har mensvärk och så. Men det känns även som om något inte riktigt stämmer. Så nu till min fråga, när kan jag ta ett graviditets test För jag måste verkligen få veta för att inte veta gör mig helt galen. Och jag vill ju inte berätta för min mamma då jag inte vet. Jag vill ju inte oroa henne i onödan om det inte är något.  

Förlåt för lite för mycket information kanske men ville att ni skulle förstå helheten. 

MVH/ Väldigt orolig tjej

Annons:
Livingthelife
2019-01-22 18:20
#1

För att stilla din oro så ta ett test. Man kan ändå få blödning om man är gravid.

Sarafiaklara
2019-01-22 18:54
#2

Om ni hade oskyddat sex för en vecka sen kommer nog ett gravtest att inte visa något. Tänk på att det tar ungefär en vecka för ägget att fästa och att de allra flesta inte känner av några symptom innan ägget fäst eftersom det är då hormonerna som ger symptom börjar produceras (det är också dessa hormoner som måste öka i mängd för att ge ett plus på ett gravtest). Illamående och dålig mage kan också vara symptom för pms, som du uppmärksammar extra mkt nu eftersom du är orolig för graviditet. Om du hade sex för en vecka sen så vänta ungefär en vecka till och ta ett test då (om det inte är så att du får mens som vanligt). Hoppas allt löser sig! Och se till att skydda dig i framtiden!

OlgaMaria
2019-01-22 19:25
#3

Är det nu din mens borde komma? En vecka före mens är man inte fertil. Ägglossningen brukar ske 14 dagar före mens, så om din mens var beräknad nu är du nog inte gravid. Inför och under mens brukar man bli lösare i mage och kan känna av illamående. Graviditetsillamående brukar inte komma förrän lite senare (framåt vecka 6 kanske).

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Nina_django
2019-01-22 21:20
#4

Hej tack för svaren. Mensen skulle inte ha kommit förrns om ca 10 dagar. Och då vi hade samlag så hade jag ägglossning. Jag tänkte vänta två veckor innan jag gör graviditets testet. Men hur kan jag minska oron.

OlgaMaria
2019-01-23 07:32
#5

Okej, du får helt enkelt vänta tills din mens är beräknad och se om den kommer eller ta graviditetstest då. Chansen att bli gravid är mycket lägre med tanke på att ni hade avbrutet samlag men man vet aldrig. Du får skydda dig bättre i framtiden så du slipper denna oro.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Devya]
2019-01-23 12:42
#6

Risken finns att du blev gravid men det brukar inte vara så lätt att bli gravid med avbrutet samlag. Du måste bara avvakta nu tills det datumet då d är meningen att du ska få din mens. Ta då ett test så får du veta hur det ligger till. Illamåendet och huruvida du har lös eller hård mage beror inte på graviditet. Så snabbt går det nog inte. Minsks på oron gör du genom att skydda dig i framtiden. ♡

Annons:
Upp till toppen
Annons: