Annons:
Etikettväntar-barn
Läst 7752 ggr
mollyt
1/22/19, 8:18 AM

Vi som väntar barn 2019 #4

Här kan ni fortsätta! Den gamla tråden hittar ni: HÄR

Annons:
Surpan
1/22/19, 10:42 AM
#1

Ugh, bara vecka 30 här. Börjar bli segt. Tungt. Ont i ryggen på kvällarna. Och värre ska det bli!

Pratat med min barnmorska om TUL och hon är väldigt tillmötesgående. Ska göra TUL i vecka 32 och sen bokar hon eventuellt in ett extra TUL sista veckan innan BF för att se om vi ska sätta igång det vid BF. Känns bra ändå. Jag tyckte igångsättning var superskönt förra gången (hade en väldigt bra och hyfsat enkel igångsättning) så skulle tycka om att få en igen.

/Surpan

Tassen94
1/22/19, 11:31 AM
#2

#1 Gör ni tul då för att kolla om barnet är stort/litet? Eller är det vanligt att man gör ett tul sent i graviditeten? Min barnmorska har inte nämnt det, men jag följer kurvan när hon mäter magen så kanske därför :)

Surpan
1/22/19, 11:42 AM
#3

#2 Vanligtvis gör man aldrig TUL (vi gjorde inte det med sonen). Vi har ett ultraljud inbokat i vecka 32 för att titta på bebisens njurar då det upptäcktes en avvikelse på RUL. Då gör dom ett TUL samtidigt när dom ändå håller på. Anledningen till att min barnmorska i så fall skulle boka in ett TUL i slutet av graviditeten är för att min son vägde 4kg och var 55cm lång vid BF och hon tyckte inte jag skulle behöva gå över tiden två veckor och föda ett barn på 4,5kg+. 🙂

/Surpan

Tassen94
1/22/19, 12:29 PM
#4

#3 Just det, det kommer jag ihåg att du skrev. Håller tummarna att det ser bra ut och att du får bli igångsatt eftersom du önskar det :) Skönt att bm är förstående!

Fundra
1/22/19, 2:08 PM
#5

Efter 4 kemiska graviditeter stannade plusset äntligen kvar och jag är nu i v 5+4. Är så tacksam för detta lilla mirakel. Har en pojke sedan innan på 20 månader. Mår redan illa i omgångar, har otroligt ömma bröst och är fruktansvärt trött. Humöret skiftar fort mellan gråt, skratt och utbrott. 😅 Tänkte vara med här och se om det finns fler med bf i september! 🙂

Tassen94
1/22/19, 4:13 PM
#6

#5 Grattis!! :)

Annons:
Livingthelife
1/22/19, 6:26 PM
#7

Bf imorgon då 😱 däremot tror jag inte att lillfisen vill komma ut självmant, förbereder mig mer och mer på igångsättning från 7feb… Ringde även förlossningen idag och fick citadon utskrivet för strålande smärta i höfterna nattetid som jag haft i över 1 månads tid, så får se om det kanske hjälper lite. Jag vill bara att detta ska vara över nu 😭💕

[Kijsen]
1/22/19, 7:12 PM
#8

#5 Grattis! :) då är du bara en vecka före mig! Är i v. 4+3 :) bf 27 september!

Aftonstjärna
1/23/19, 6:20 PM
#9

#5 Grattis! Jag har också haft fyra tidiga missfall, nu är jag i vecka 15+3 och sett levande och fin bebis på tidigt ultraljud. Kan knappt fatta att det är sant. Håller tummarna att allt går bra för dig också!

Livingthelife
1/23/19, 6:51 PM
#10

Bf idag och ingen bebis än. Maken fick för sig att sätta in isofix i bilen efter jobbet, så börjar fundera på om han har en känsla att bebis kommer inatt 🤔

LaSadie
1/23/19, 7:18 PM
#11

#10 Mina värkar startade strax efter vi satte i isofix :D 12 h senare var hon född :)

Livingthelife
1/23/19, 8:00 PM
#12

#11 vilken timing! Vågar inte hoppas här, men önska kan man göra 😁

jackiejohn
1/24/19, 2:09 PM
#13

Här rullar tiden på, vecka 12 nu snart 13 🙌🏻 Var på ultraljud förra veckan och fick se en livlig liten krabat där inne och en hjärta som pickade på så fint så fint 😊 Bokat RUL, och barnmorskan ska stämma av med läkaren om jag ska ha extra ultraljud i v 28-30 för att mäta bla tappen. Jag är optimistiskt och hoppas kunna jobba fram till juni då jag går på havandeskapspenning men min barnmorska ser mer realistiskt på det hela haha! Målet är att jobba fram till juni men vi får helt enkelt se. Med en prematur i v 31+1 och andra är född i v 37+0 och då vart jag sjukskriven sen v 19 med stränga order om vila vila vila(!) var in ett par gånger under den graviditeten och de fick ge mig brickanyl pga kraftiga sammandragningar så vi får väl se hur det blir denna gången. Allt över 37+0 är ju fantastiskt 😁 Gissar på att bebis kommer i juli och inte augusti, kommer h*n i augusti är det första barnet som kommer i ”rätt” månad, vilket ju vore kul.

Annons:
Bjallstal
1/24/19, 3:23 PM
#14

6 dagar till bf. Även vi har tagit fram babyskyddet och monterat Isofix nu för ca en timme sedan. Haha kan alltid hopps att det startar nu

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Livingthelife
1/24/19, 3:30 PM
#15

#14 här hände inget inatt och då körde vi färdknäppen igår med ihopp om kanske och att maken bad magen riktigt snällt och pussade på den 😂 bf+1 nu då.

oh-la
1/24/19, 4:27 PM
#16

Haha! Nu börjar det nästan bli riktigt spännande! Vem får första 2019-bebisen?? Nästan upplagt för vadslagning 😂

Livingthelife
1/24/19, 6:03 PM
#17

De var väl inte så många som skulle ha i januari har jag för mig? Bf+1 idag 😝 Jag går som längst till 7 feb och sedan är det igångsättning.

teezan
1/25/19, 2:18 PM
#18

Var så nervös inför dagens vul men det var en frisk krabat med ett tickande hjärta vi fick se ❤️ Vecka 9+0 idag och bf 30 augusti, men gissar att vi kan få en septemberbebis istället 😊 en himla lättnad!

Tassen94
1/25/19, 2:36 PM
#19

#18 Grattis! Så himla skönt :)

teezan
1/25/19, 3:28 PM
#20

#19 tack 😁 har mått oförskämt bra just idag så var lite extra nervöst. Har mått fruktansvärt dåligt och kräkts så fort jag ställt mig upp en tid, så jag nästan blev uttorkad, men tog postafen och vätskeersättning i två dagar, samt näringsdrycker och idag har jag inte ens mått illa 😳 så då var detta ett väldigt trevligt besked, när mina värsta symptom var bortblåsta.

Annons:
Aftonstjärna
1/25/19, 6:57 PM
#21

#18 Härligt att allt var bra! Jag har knappt några symtom alls längre (15+5), förutom att magen spänner. Känns som om jag blivit större den senaste veckan. Ska berätta för mina kollegor nästa vecka, då har jag ändå gått 16 fulla veckor. :) Gått i stora stickade tröjor ett tag nu…

Livingthelife
1/25/19, 8:49 PM
#22

Bf+2 idag. Har fått lite mensvärk nu under eftermiddagen/kvällen som ligger och irriterar och håller sig kvar, vågar inte tro att något skulle hända inatt. Men skulle inte klaga om de gjorde det!

teezan
1/25/19, 8:57 PM
#23

Kan inte låta bli att oroas över att både jag och dottern insjuknat i någon kraftig förkylning. Hon har haft feber och hosta i en vecka snart och jag är inne på slutet av fjärde dagen. Verkar inte bli bättre, vi fick snarare ännu högre feber ikväll igen. Tänker så det inte är influensa eller något som skadar barnet i magen 😞 dottern ska vi kolla upp men vet inte om jag ska ringa angående mig själv också.

Sarah
1/25/19, 10:16 PM
#24

#23 jag låg däckad i influensa förra året, i vecka 7 eller 8 eller ngt. Väldigt hög feber rekommenderar man att försöka dämpa men oroa dig inte.

Flaeder
1/26/19, 4:46 AM
#25

#16 Asså e de ok å betta på sig själv, haha? Jag gick in i vecka 43 idag. Jag är en av dem första som ska bli igångsatta idag. Jag har dessutom börjat få kraftigare förvärkar två nätter i rad. Magen e nästan hängande droppformad nu, också det kom för just två dagar sedan, och jag känner att huvudet sjunkit ner massor i bäckenet.

oh-la
1/26/19, 7:51 AM
#26

#25, tycker jag absolut 😂 lycka till idag!!!

Tassen94
1/26/19, 10:28 AM
#27

#26 Lycka till, du lär bli först! 😍

Annons:
teezan
1/26/19, 11:38 AM
#28

#24 nä jag bör nog va lugn, verkar vara efter vecka 16 man ska vaccinera sig också så det lär inte vara skadligt för fostret nu. Tycker dock jag mår lite för bra helt plötsligt, kände dock växtvärk under natten och ett lätt illamående men har inte kräkts på några dagar. På ett sätt är det ju skönt men så skaver ändå en oro. Men vi fick ju se en levande bebis igår och det gör mig lugnare. Verkar som symptomen kommer och går rätt mycket för mig denna graviditeten, det byts ut och varierar mycket från dag till dag. Från att kräkas en hel dag till att inte ens må illa en annan till exempel. Säkert normalt.

Fundra
1/26/19, 1:35 PM
#29

Tack #6 #8 #9 !! 😍 Kul att vi är så nära, bara en veckas marginal #8 Mår du illa mycket? Jag har känt av det i ett par veckor, men idag har det varit väldigt milt, nästan inte alls. Hoppas att det är normalt att det kommer och går. #9 Så glad för din skull! 😍

Miss autumn
1/26/19, 8:09 PM
#30

Vecka 12 nu och mina bröstvårtor kliar som tusan. Är det normalt? Jag smörjer med bio oil och hudkräm. Blir tokig av klådan!

Tassen94
1/26/19, 8:36 PM
#31

#30 Helt normalt. Mina har kliat och varit torra hela graviditeten. Bephanten har hjälpt mig :)

Miss autumn
1/26/19, 9:53 PM
#32

Då ska jag testa det! Tack för tipset 😊

Livingthelife
1/29/19, 9:17 AM
#33

40+5 idag. Definitivt sista besöket hos bm innan förlossning! Idag gjordes hinnsvepning också, var precis öppen så hon fick in ett finger, men sitter här nu med mensvärk i tjejmagen ✌️ Annars så har jag fått bokat tid för igångsättning den 7 feb kl. 07:30 om inget hänt innan dess. Kan knappt fatta att inom 1,5v MAX är hon här 😱 börjar bli mer och mer nervös för förlossningen nu, men vet också att kvinnokroppen är fantastiskt! Men mina känslor klarar knappt detta pga alla hormoner som är på topp just nu 😶

Bjallstal
1/29/19, 11:54 AM
#34

Någon som vet om man kan bli igångsatt innan de 14 dagarna i Skåne om bebis är stor? Enligt tul vägde hon nästan 3500g(+8% på sin egen tillväxtkurva) för två veckor sedan. Har bf imorgon så fasar lite för hur stor hon kommer hinna bli till den 13/2… Ska fråga bm imorgon med men tänkte att ni är många kloka här inne

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Annons:
Tassen94
1/30/19, 10:26 PM
#35

90% avklarat idag. Går in i vecka 37 imorgon. Haft lite förändrade fosterrörelser, men var hos BM och bebis mådde bra. Nu rör han sig normalt igen. Går och analyserar allt kroppen gör, men har inga tecken på något än. Försöker ställa in mig på att vara gravid 5-6 veckor till men det är SVÅRT. Han är ju liksom färdigbakad om en vecka. På något sätt vill inte hjärnan fatta att det kan ta tid haha! 🙈

Livingthelife
1/31/19, 7:05 AM
#36

Bf+8 och fortfarande ingen bebis. Hinnsvepningen gav inte mycket mer än att slemproppen släppt i 2 dagar, mensvärk och lite jobbigare sammandragningar stundtals. Får helt enkelt inse att här blir ingen januari bebis 😭 och får väl bara inse att jag blir inlagd nästa vecka torsdag för igångsättning :/

Livingthelife
1/31/19, 11:22 AM
#37

Suttit och klockat mina sammandragningar nu I ca 1,5 och de ligger på 5-6 minuters mellanrum. Vågar inte hoppas på något, men kanske att det är på g. Slemproppen har även idag kommit i bitar (dag 3)

Sarah
1/31/19, 12:43 PM
#38

#37 spännande, klart att det är på gång, bebis kan inte stanna där inne för evigt :)

Livingthelife
1/31/19, 4:15 PM
#39

#38 yay! Nä, de blir nog allt för bökigt och tungt om hon ska stanna inne tills hon fyller 18 😂. Sammandragning håller sig fortfarande till var 5-6 minut! Pratade lite med förlossningen innan och de föreslog att jag skulle äta lite energirik mat och vila, men att det definitivt låter som att något kan vara på g 😁

Tassen94
1/31/19, 4:17 PM
#40

#39 Spännande! Hoppas det håller i sig! 😍

oh-la
1/31/19, 4:23 PM
#41

#39, åh så spännande! Hoppas det håller i sig!! Snart har du din lilla bebbe hos dig ska du se 😍

Annons:
Livingthelife
2/1/19, 3:31 AM
#42

Vakna vid halv 2 av mensvärk, står i köket och ska ta 2 alvedon och känner något rinna ut slidan (första tanken var antingen lite vatten eller flytning) går på toa och torkar, en blödning. Varit I kontakt med förlossningen och de fortsätter tro att något är på g 😊 Kommer det mer under natten eller värkar tilltar eller mina sammandragningar blir för jobbiga så skulle jag höra av mig igen ✌️ Kan ju säga att det går inte missta när sammandragningar är nu med mensvärk som hjälper det en del 😂

Surpan
2/1/19, 9:10 AM
#43

Vad jag är avundsjuk på er som ska föda snart! 😭 Här är det två månader kvar och det känns som en evighet.

/Surpan

Livingthelife
2/1/19, 9:20 AM
#44

Bf+9 åkte in till förlossningen vid halv 6 och var 4 cm öppen med 1cm tapp. Så är incheckad med värkar ✌️🙈

Surpan
2/1/19, 9:21 AM
#45

#44 Yay, ha det så mysigt nu! 😃

/Surpan

Tassen94
2/1/19, 9:51 AM
#46

#44 Så himla avis!!! Lycka till! 😍

LaSadie
2/1/19, 10:57 AM
#47

Lycka till :)

Bjallstal
2/1/19, 6:41 PM
#48

Lycka till!! Hoppas jag blir nästa efter dig haha bf+2 idag

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Annons:
Aftonstjärna
2/1/19, 7:20 PM
#49

#43 Ha ha, det finns alltid de som har de värre. Jag har 5,5 månad kvar!! Det känns länge!

Miss autumn
2/1/19, 9:53 PM
#50

Idag fick vi se bebisen. Världens häftigaste upplevelse! Skönt att veta att det lilla hjärtat slår ❤ vecka 13.

Livingthelife
2/2/19, 12:14 AM
#51

Bf+9 blev bebis 😂 lilla Emmie kom 20.03 1 feb 😝

Aftonstjärna
2/2/19, 7:31 AM
#52

#51 Åh, grattis till bebisen!! Hoppas allt gick bra!

Tassen94
2/2/19, 8:23 AM
#53

#51 Grattis!! Hoppas ni mår bra! :)

oh-la
2/2/19, 8:49 AM
#54

#51, grattis!!! Hoppas allt har gått bra! Underbart att hon är här!

Madde
2/2/19, 9:12 AM
#55

#51: Stort grattis till bebisen.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Annons:
Livingthelife
2/2/19, 9:45 AM
#56

Tack alla! Allt gick bra, fick en 2a gradens bristning som de sydde. Förlossning enbart med lustgas (bad om eda, men läkare fick akutuppdrag och sedan var jag öppen helt) Hade krystvärkar I 20 minuter enligt förlossningsjournalen vi fått, kändes som 2h 😂

Rowanmc
2/3/19, 6:29 PM
#57

Vecka 20+1 här med tvillingpojkar! Allt var fint på RUL och oj vad dom sparkar på inne i magen sen två veckor tillbaka! Är tung, trött så jag behöver sova på dagarna och undrar verkligen hur jag ska orkar bära detta typ 20 veckor till. Är redan lika stor som med sonen i v30!! Pust :p

Aftonstjärna
2/3/19, 7:49 PM
#58

#57 Härligt att vara halvvägs! Jag går in i vecka 17+0 imorgon. Men jag är inte så farligt stor, men det är ju bara en. :)

Bjallstal
2/3/19, 9:38 PM
#59

Bf + 5, så trött på detta nu 😂 evig väntan alltså

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Bjallstal
2/3/19, 9:38 PM
#60

Bf + 5, så trött på detta nu 😂 evig väntan alltså

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Aftonstjärna
2/4/19, 11:25 AM
#61

#60 Jag vet hur det är. Min fyra föddes 9 dagar efter BF!! Var så säker på att inte gå så länge eftersom det ändå var 4:e barnet, och jag gått som längst fem dagar över tiden. Han vägde 4330 g så han var rätt tung att bära 9 dagar extra. :)

Bjallstal
2/4/19, 11:47 AM
#62

Ja, enligt tul så vägde min fis 3400g för tre veckor sedan, så hon lär bli en 4500g bebis eller något. Bm tröstade med att de inte går upp lika mycket i slutet och min vilt står still 😂 nu får hon komma de närmsta dagarna eller hålla sig inne till nästa vecka. Så jag kan kolla mil yngsta systers terrängträning på söndag haha är så trött på att vata hemma. Fick sluta jobba 17/12 pga foglossning

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Annons:
Tassen94
2/4/19, 11:58 AM
#63

Här är det 3 veckor kvar till BF och jag börjar redan bli rejält otålig. Trodde faktiskt inte det skulle vara så jobbigt att ha inställningen "han kommer när han kommer", men det var det och jag misslyckas kapitalt med att ha tålamod haha 😂

oh-la
2/4/19, 12:50 PM
#64

Jag har 28 dagar kvar, precis 4 veckor… Har fortfarande en del att fixa hemma inför bebis, och två veckor kvar på jobbet. Nu var dottern sjuk hela förra veckan, och den här veckan har jag det hon har, så risken är väl att det bara blir en vecka på jobbet nästa vecka innan jag går på mammaledighet. Dottern kom 5 dagar över tiden, så jag känner snarare att jag har tiden ut på mig att bli klar med allt. Känns rätt skönt att det är lite tid kvar. Vet å andra sidan att jag var mycket mer otålig med dottern. Lilleman är helt fixerad och ligger väldigt långt ner, så det är skönt i alla fall. Dottern låg ett tag i säte så jag är bara glad att den här filuren verkar fatta hur det ska gå till. Har en del förvärkar på kvällarna som gör ganska ont och är lite regelbundna.

Madde
2/4/19, 3:05 PM
#65

Jag har 11 dagar kvar nu och jag jobbar fortfarande. Jag orkar inte vara hemma med min son som är 2år och 4 månader. Det är på tok för mycket trots i honom så det är lättare att faktiskt ta sig till jobbet. Har inget fysiskt jobb så det gör ju att jag fortfarande kan jobba.

Jag gick över 17 dagar med igångsättningen förra gången så i huvudet så går jag över den här gången också.

Jag får gå över 1 vecka och sen blir det kejsarsnitt.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

teezan
2/4/19, 3:20 PM
#66

Jag går runt och är superirriterad hela tiden. Dottern på snart 3,5 sover sämre än nånsin och somnar alldeles för sent på kvällarna, framåt 22-23 eller 00 är vanligt. Hon vägrar gå ut och leka vilket troligtvis förklarar hennes sena kvällar, tror hon blir understimulerad här inne (sen sover hon ju länge på dagen om vi är lediga). Jag blir definitivt det iaf, är så frustrerad! Är så sjukt tråkigt att va inne hela dagarna! Har börjat med postafen och det har hjälpt mig jättemycket och gör att jag klarar av att aktivera dottern, men hon vägrar ju aktiveras ordentligt 😅 visst kan vi springa runt här inne men det är inte samma sak som ute. Vi har jätteroligt varje gång vi går ut så förstår inte problemet. Kan vara att man måste klä på sig så mycket innan man går ut.. jag vet inte. Är i vecka 11 nu iaf, har fått tillbaka min aptit lite smått vilket gör mig mycket piggare 😊 skönt! Men är som sagt väldigt sur/frustrerad av mig nuförtiden.

Surpan
2/4/19, 3:34 PM
#67

Jag har 60 dagar kvar (känns som en evighet). Nu ser det ut som att vi kanske skriver på för ett hus snart. Förstår ni paniken? Inflyttning med en 1 månaders + tvååring…! Och hur ska man kunna måla om..? Jag jösses. Vi får se hur det här går i så fall.

/Surpan

teezan
2/4/19, 4:47 PM
#68

#67 låter stressigt, men det går säkert bra 😊 vi hinner flytta in i vårt hus i maj och bebis kommer inte förrän i slutet på augusti, så för oss är det lugnt tack & lov 🙈 jag kommer troligtvis vara ledig tre månader innan bebis eftersom jag nog tar semester och sedan går på gravidpenning. Vet inte om det är lyxigt eller jobbigt, haha. Kommer ha dottern hemma med mig hela sommaren då vi byter till allmän förskola innan sommaren, då kanske hon går på förskolan två veckor innan det blir lov 😜

Livingthelife
2/4/19, 5:26 PM
#69

Håll ut tjejer, snart är de här 😁 Min lilla donna är inne på sitt 3e dygn nu och idag är det bara bröst som varit på hennes agenda, hade henne konstant mellan 13-16 och alternera mellan brösten. 17.20 var det dags igen när mamma tänkte få mat i magen själv 😜

Annons:
oh-la
2/4/19, 5:30 PM
#70

#67, det går bra ska du se. Vi står i ett hus som vi mer eller mindre håller på att slita ut, ett sovrum av 5 vi kan bo i, inget badrum, ingen el i halva huset (håller på att dra om allt och byta elskåp)och saknar entré. En tvåårig och lillebror kommer om en månad 😂 lika bra att göra allt på samma gång 😂

Ceciliaolucifer
2/4/19, 7:58 PM
#71

#65 Är det mkt trots hemma? Vi kommer att ha ganska exakt samma ålderskillnad mellan våra små. Ibland undrar jag hur det ska gå då Hugo är så extremt mammig, han kommer säkert bli jätte avundsjuk. Har ni funderat på namn? Skönt att kunna jobba, här har jag varit hemma länge pga foglossning. Klättrar på väggarna minst sagt. :)

Tassen94
2/4/19, 8:17 PM
#72

Ja hur går det med namn för alla? Är ni såna som har namn bestämt innan bebis kommer eller behöver ni se bebis först? Jag har ett enda namn som jag tycker om, men har inte delat med mig till sambon då han är så kräsen haha. #69 Hade ni namn bestämt innan eller kom det till er efter förlossningen? Hoppas allt går bra och att ni trivs i bebisbubblan :)

oh-la
2/4/19, 8:29 PM
#73

Den här gången har vi bestämt sedan länge. Vi har bra ett pojknamn vi kan komma överens om så det är inte mycket att fundera på. Dottern tog tills hon var 8 veckor innan vi skickade in papper för vi stod och valde mellan två namn och kunde inte bestämma oss.

oh-la
2/4/19, 8:33 PM
#74

Skönt också, på ett sätt, att läsa att det är fler som har trotsiga äldre syskon hemma… Ibland undrar jag… Dottern Får raseriutbrott och kastar saker, jagar hunden eller katterna, ritar hela sig själv med kritor fast jag sagt hundra gånger att hon inte får… Säger man ifrån, blir hon skogstokig och slåss och bits eller sparkar. Däremellan är hon världens gulligaste unge, men de där konflikterna hela tiden… Och mammigheten… Pappa får inte ens blanda välling.

Bjallstal
2/4/19, 8:57 PM
#75

Vi har inget namn än haha bådas familjer tjatar men vi pratar inte ens namn här hemma. Tar den när tjejen känner för att komma ut, förhoppningsvis kommer hon i dagarna annars kommer jag tjata om igångsättning(5 dagar över idag) Vi får ju henne vilken dag som och sedan får vi nycklarna till nya huset den 1/3, där inget är gjort sedan det byggdes 1973… men kök är beställt och badrumsnissarna återkommer med offert imorgon. Vi kommer bo kvar i lägenheten ca 2 månader medans vi renoverar och fixar. Alla golv måste läggas om, två väggar tas ner, måla alla väggar och tak samt att strukturtapeten i hallen måste rivas bort… men blir nog bra när det är färdigt. Vi bor väldigt billigt i sambons bostadsrätt och huset blir inte så dyrt heller. Får ta ut mer FP-dagar nu första månaderna bara än vad jag kommer att göra sen .

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Livingthelife
2/4/19, 9:34 PM
#76

Vi hade ett namn innan, sen om det passa eller inte fick vi ju ta då 😝 Men namnet vi valde sitter fortfarande än idag och kommer göra. Vi hade bestämt oss för Emmie 😊

Annons:
Ceciliaolucifer
2/5/19, 10:22 AM
#77

#74 Här hade vi en fas med utbrott som var extrem, där minsta lilla motgång eller vilja inte gick igenom bemöttes med vansinniga utbrott. Han sparkades, slogs, revs och var helt helt uppe i de blå. Men det tog två veckor ungefär och vi försökte göra det så kravlöst som möjligt för hnm och det underlättade. I efterhand känns det som att det var en kombo av utvecklingsfas och begränsningar i att uttrycka sig. Lite sen med språket som nu kommit ikapp. Sen svårt att hantera känslor som besvikelse, förväntningar, att bli ledsen etc. då var han ganska exakt två år gammal. Men extremt mammig är han, väljer mig alla dagar i vecka. Så blir spännande att se hur han reagerar när lillebror kommer :)

Surpan
2/5/19, 10:57 AM
#78

#68 Vad så skönt för er! 🙂 Ja stressigt blir det, vi hade inte riktigt tänkt att flytta mitt i förlossningstider men sen fick vi tag på det här huset vi verkligen ville ha till ett "vettigt" pris. Som tur är så är det inte direkt något att renovera förutom några väggar som ska målas!

#70 Tack! Ja jösses, ni har att göra alltså! 😂

Vi har ju en snart 2 åring hemma, men märker inte av särskilt mycket trots. Dock kan vi bli riktigt osams om vissa saker. Framförallt bilen. Han blir helt vansinnig om han inte får köra bilen.. Han tröttnar aldrig på att sitta i förarsätet och varje gång man närmar sig bilen så skriker han "NEEJ, Sitta dääär!!" och pekar på framsätet istället. Oh well, this too shall pass. Ingen mammighet heller, men han är en rätt oklängig unge rent generellt. Inga problem med att vinka hejdå mamma för minsta lilla. 😛

Namn har vi bestämt. Men vi kallar inte bebisen i magen för namnet ännu utan det blir vid förlossningen. Man kan ju ändra sig, även om det inte är direkt troligt. Vi har rätt lätt att komma på namn ändå då vi gillar samma stil. Detta namn har hängt kvar sedan graviditeten med äldsta sonen så det har vart självklart som namn sedan vi fick reda på att det var en pojk till.

/Surpan

Guldko
2/5/19, 1:11 PM
#79

V. 28 idag. Tiden går så fort men får gärna gå ännu fortare nu, längtar sååå mycket efter vår lilla pojke! Han ska troligtvis få heta Alvin då det är det enda namnet sambon gillar. Hoppas bara det känns rätt när han väl är här. Jag har många namn på min lista men tyvärr ratas alla. Synd att man måste vara två om att bestämma. ;)

Madde
2/5/19, 5:03 PM
#80

#71: Ja det är rätt mycket trots och det är så jobbigt. Har fått lite tips gällande att man är en anknytningsperson och sepearationsfas som han genomgår nu. Det sker ju naturligt runt 3 år men nu blir han intvingad i det. Har du lust så kan vi skriva lite privat. Har för mig att du inte har Facebook.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Ceciliaolucifer
2/5/19, 7:01 PM
#81

#80 Ja men precis, jag har inte facebook. Men går fint att skriva pm härinne om du vill!

Sarah
2/5/19, 8:26 PM
#82

Ang trots, läs lite om nära föräldraskap, bekräfta känslor och försök tänka att barn vill göra rätt. Blir det tokigt så har de inte rätt redskap ännu. Man kan tycka att de vet vad de får och inte får göra, men det betyder inte att de vet vad de ska göra av känslor som bubblar upp. Petra Lantz Lindgren är bra och Bo Hejlskov. Bara tips om ni känner att det är konflikter och jobbigt hemma. Vi tänker att när det blir en situation så är det vi vuxna som missat ngt och inte varit lyhörda. Gör det enklare att hantera utan att gå upp i affekt.

Tassen94
2/5/19, 8:37 PM
#83

Bo Hejlskov är riktigt bra. Varit på några föreläsningar med honom i jobbet, inriktat på LSS visserligen men vet att hans böcker används i barnomsorgen med :)

Annons:
Ceciliaolucifer
2/5/19, 9:14 PM
#84

#82 Jag inser absolut att det mesta här hemma handlar om/handlade om att vi inte förstod vad han ville. Vi försöker få honom att visa oss när en konflikt uppstår vad han vill och då går det bättre!

mollyt
2/7/19, 6:40 AM
#85

#66 Jag har också en treåring hemma, lillebror blir 3 månader. Jag tycker att det hjälper med ”nu går mamma ut, det vore så roligt om du ville följa med?” Och då kommer hon ofta springande och ropar att hon vill följa med. Ingen idé att bråka om det eller tjata för det för oss båda på dåligt humör. Det är ändå enklare att bara vara ute för där sysselsätter hon sig bra. Jag gillar också nära föräldrarskap och försöker snarare se på mitt agerande än att tänka att mitt barn trotsar.

teezan
2/7/19, 2:01 PM
#86

#85 hade varit en dröm om det vore så enkelt 😅 Hon är extremt envis och viljestark, vår lilla dam. Har hänt både en och tre gånger att vi fått vira in henne i en filt till förskolan för att hon inte vill ha byxor tex. Men vet också att mitt bemötande är otroligt viktigt och det jobbar jag på nu med alla ”negativa hormoner” & sömnbrist, inte alltid lätt. Både hon och jag är ju ofta trötta och irriterade, men håller jag en god ton och försöker skämta till det brukar allt gå mycket lättare. Vi har en jobbigt period , helt klart. Och jag tror hon reagerar mycket på graviditeten och mitt mående, och vi pratar både mycket om bebisen och om att vi kommer flytta, så det är nog mycket som snurrar för henne. Och ibland verkar det hänt nåt på förskolan som hon behöver bearbeta. Det gäller att hålla ut, det kommer säkert gå över 😊🙏🏻 Försöker också hålla mig till det nära tänket även om man tyvärr ”misslyckas” ibland. Insåg att min app säger att bf är 29 augusti och inte 30 augusti som ultraljudet sa. Vet inte om de räknar 40+0 istället för 39+6? 🤔

SannaN92
2/8/19, 12:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#87

Yay idag får jag hoppa in hos er fick ett solklart plus på stickan idag som vi har längtat efter detta 😍 Lite kort om oss vi är en liten familj mycket har hänt på kort tid januari 2018 flyttade vi till hus och sen fick jag min första son helt fantastiskt det bästa som hänt oss! Under sommaren gifte jag och min man oss och nu ser det ut som att 2019 blir ett stort år också då syskonresan börjar. 😍 Så idag blir det att fira min man sover än så han vet inget ska bli så kul att få berätta för honom idag när han vaknat. Lite osäker på vilken vecka jag är i men eftersom jag hade ägglossning den 24 januari och nidblödning i måndags så skulle jag gissa på att jag är i vecka 4+1 tror ni det kan stämma? :) Nu hoppas jag bara innerligt att Lill hjärtat vill stanna i magen ❤️ När man har ett barn så kanske man inte hinner oroa sig lika mycket som när man var gravid första gången, hur var det för er? ☺️

Livingthelife
2/8/19, 1:24 PM
#88

#87 grattis och välkommen 😊 Du räknar från senaste mensens första dag så får du fram på ett ungefär :)

SannaN92
2/8/19, 2:01 PM
#89

#88 Det fungerar inte för mig då jag fick min första mens i december och inte haft någon mer sen dess ☺️ Jag ammar fortfarande min son så den har inte varit att lita på :)

Tassen94
2/8/19, 2:12 PM
#90

#89 4+1 stämmer om man räknar från din ägglossning :)

Annons:
teezan
2/8/19, 5:20 PM
#91

#87 vad roligt att det var så 😊 grattis!

SannaN92
2/8/19, 5:30 PM
#92

#90 Känns säkrast att räkna från den då jag är 100% säker att jag inte var gravid i januari innan ägglossningen :) #91 Ja kul att föraningen stämde 😍 Mannen blev superglad när jag fick berätta lite paff bara att det gick bra första gången vi använde ägglossningstest trodde inte att det skulle gå så fort ☺️

Bjallstal
2/10/19, 9:01 AM
#93

Bf + 11 idag, kunde inte vara mer less på det hela. Min reumatiska värk kommer allt mer så sova mer än 20 min är stört omöjligt släng in foglossningen i ekvationen så blir det ännu roligare. Lillfisen är pigg i alla fall och kg får väl trösta mig med att jag trots att hon borde ligga på över fyra kilo nu(gjorde tul 15/2, låg på 3400g då) så är min mage inte särskilt stor.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

SannaN92
2/10/19, 9:28 AM
#94

#93 Spännande då kan bebis komma vilken dag som helst nu 😍 Har ni någon tid för eventuell igångsättning? Borde verkligen gå att få så snart som möjligt då du mår så pass dåligt just nu. Då har bebis ändå en väldigt bra vikt nu, hoppas du inte behöver vänta så länge till 😀

mollyt
2/10/19, 9:46 AM
#95

#87 grattis! För mig var det så att jag tyckte den andra graviditeten gick mycket fortare än första barnet. Första gången hade jag all tid att tänka och känna efter osv medan med lillebror så rusade det på medan jag var ”upptagen” med dottern på dagarna. Lika dant nu när han är född - tiden bara springer på och han är snart redan 3 månader!

SannaN92
2/10/19, 10:07 AM
#96

#95 Tack så mycket!! 😍 Gäller verkligen att ta vara på tiden denna gången och passa på att njuta, detta är verkligen bästa tiden i livet. Hur är åldersskillnaden på dina barn? Kan verkligen tänka mig att tiden går fort när det är fullt upp hela dagarna. Speciellt när det inte är bara en att hålla koll på ☺️

Surpan
2/10/19, 10:35 AM
#97

Åh jag önskade att min andra gick fortare än första. Men med första så hade man så mycket att prova sig för, inhandla och preparera att veckorna bara sprang iväg. Vi han inte ens läsa om varje vecka i appen! Nu har man ju verkligen bara gått och väntat den här gången. Men nu har vi ju köpt hus så veckorna kommer väl bara springa iväg nu när vi har massor att packa och fixa!

/Surpan

Annons:
Bjallstal
2/10/19, 5:54 PM
#98

Tyvärr inte. Lund vägrar ens boka in något innan man gått över 14 dagar så min bm ska ringa på onsdag när jag är där. I och med att mina ul har varit utan anmärkning så ser dem inga problem med att låta det dra ut. Men nästa vecka ska hon ut, om jag så ska behöva tälta i receptionen på förlossningen för att dem ska göra något 😂😂

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Bjallstal
2/10/19, 5:56 PM
#99

Sen är jag lite rädd för hur stor hon faktiskt är. Alla jag känner som enligt tul fått en vikt, så har bebisarna varit betydligt större när de väl kom ut än vad de räknat med

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Tassen94
2/10/19, 6:15 PM
#100

Någon som haft extremt tunna flytningar i slutet av graviditeten? Som vatten? Jag låg i soffan nyss och kände bara hur det rann till, typ som när man har kraftig mens, så jag flög upp ur soffan till toaletten (första instinkten var att nu kanske slemproppen gick) - men det var bara en ganska stor blöt fläck i trosan. Har haft tunna flytningar länge nu men inte såhär rikligt (eller tycker dem är vattniga och slemmiga om vartannat) . Kan det vara fostervatten? Har inte kommit mer. Ska till barnmorskan på onsdag, kan jag vänta tills dess med att fråga? Nervös förstföderska här haha 😂

Tassen94
2/10/19, 7:03 PM
#101

Nu fick jag en liten blödning med! Pyttelite rosa på pappret efter jag kissat. Kanske något som händer ändå 🤔

oh-la
2/10/19, 7:15 PM
#102

#101, spännande! Då kan det ju vara något på g! Spännande!! Fostervatten luktar lite annorlunda. Som havsvatten eller liknande. Är det fostervatten som läcker kommer du fortsätta läcka. Enda gången som jag fick en liten blödning i slutet var precis när jag började öppna mig, så det kan ju verkligen vara ett tecken. Här släppte en bit av slemproppen i början av veckan, stor som en golfboll ungefär. Kom i samband med riktigt mycket förvärkar som kom med 10 minuters mellanrum ungefär. Tror inte att något är på g, men känns ändå lite skönt att det händer något. Jag är helt inställd på att gå tiden ut 😂 min man tror han kommer lite tidigt. Jag hoppas ändå någonstans att han har rätt 😂

Tassen94
2/10/19, 7:58 PM
#103

#102 Blev lite uppe i varv så fick be sambon massera mina fötter så jag kunde lugna mig lite hahaha. Inget mer blod eller vatten nu i alla fall. Men man kan ju inte låta bli att hoppas att något är på g. Är ju "bara" i vecka 38, så kan likagärna vara nåra veckor kvar! Har inte märkt av slemproppen här i alla fall, men den kan ju gå i omgångar. Håller i alla fall tummarna för jag är såå redo 😂

mollyt
2/10/19, 8:02 PM
#104

#96 Jag håller med dig! Dottern är 2 år och 8 månader äldre än lillebror. Det tog oss ett år att få till lillebror men är nu väldigt tacksamma för att storasyster hann bli så pass stor att hon är väldigt förståndig och tålmodig mot lillebror som varit rätt missnöjd periodvis.

Annons:
LaSadie
2/10/19, 8:46 PM
#105

#99 För mig var det tvärtom angående beräknad vikt till verklig. När de gjorde TUL för att kontrollera att hon låg i rätt läge så tippade de runt fyra kilo eller lite över. Men när hon kom ut så vägde hon 3.3 kilo, jag gick över 13 dagar. När de beräknar så är det verkligen på millimetern, om de mäter fel kan det skilja mycket i vikt från vad de beräknar till vad som kommer ut.

Tassen94
2/10/19, 10:17 PM
#106

Mer blod nu, färskt! Men förlossningen sa att vi kan avvakta, ska ringa om det blir ännumer eller om jag får ont. 😝

Tassen94
2/11/19, 7:16 AM
#107

Slits mellan hopp och förtvivlan här haha. Började få nån form av värkar igår kväll, dem tilltog under natten och har haft en värk typ var tionde minut hela natten. Såpass onda att jag måste andas igenom dem. Sen lugnade dem sig tidigt på morgonen och jag sov nån timme, men nu kommer det kanske en var 20 minut och dem gör inte lika ont. Blöder fortfarande, och slemproppen verkar komma i omgångar. Jag passar på att äta och vila, så hoppas vi det drar igång igen under dagen 😴

oh-la
2/11/19, 7:39 AM
#108

#107, men då är det ju verkligen på gång! Snart har du bebis hos dig ska du se 😍 lätt avundsjuk kan jag meddela 😂

Tassen94
2/11/19, 7:43 AM
#109

#108 Haha tror inte jag vågar tro riktigt på det, men ja herregud vad sjukt 😂

Miss autumn
2/11/19, 8:37 AM
#110

Har fått uppleva den negativa sidan av gravidhormoner ett par gr nu. Igår skrattade jag mycket åt en händelse och bara minuter senare blev jag nedstämd och grät över samma simpla sak. Idag frågade min pojkvän mig "Hur är det?" Och jag börjar gråta i butiken vi stod i. Vad är det som händer?! Hade precis samma okontrollerbara hormoner när jag gick på cerazette minipiller. Hoppas verkligen inte att det här varar graviditeten ut för jag mådde fruktansvärt dåligt psykiskt av pillerna och är livrädd att hamna i samma svarta hål. På kvällen nu har jag haft som mensvärk, molande och ilande bak i ryggen och ner i bäckenet och benet. Blir orolig över detta. Är i vecka 14 nu. Är det normalt?

Livingthelife
2/11/19, 10:18 AM
#111

#99 jag säger bara att du inte ska strirra dig blind på tul :) min tös blev uppskattad till runt 3kg i v37 och när hon kom 41+1 så vägde hon bara 3390g :) De brukar ju säga att de har en felmarginal på 10%. #106 kanske är på g! Kan vara latensfasen du gått in i också 😁

Annons:
Bjallstal
2/11/19, 10:48 AM
#112

#105 #111 ni anar inte hur glädjande det ni skriver är. Alla runt bara håller på och hypear hur gigantisk hon kommer att vara. De hade svårt att mäta ordentligt sist, låg dåligt till och det är väldigt trångt då min mage är liten(kommer fortfarande i mina vanliga jeans, dock stretchiga) Men ja, gör de inget i Lund på onsdag så överväger jag att flytta så jag byter landsting haha 😂 är så rädd att jag egentligen gått längre än bf+12 då ingen vet riktigt hur gammal hon är. Vi märkte ju av henne först i uppskattat v 28/29

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Aftonstjärna
2/11/19, 11:31 AM
#113

#112 Tänk om de räknat fel åt andra hållet? Då kanske du inte gått så mycket över tiden som du tror? Deras räkningar är inte så perfekta som man tror. Jag VET när min bebis kom till. Enligt mätningar kom den till en vecka tidigare. Vilket egentligen inte kan stämma. Så enligt BM är jag en vecka längre gången än vad jag egentligen är. Jag brukar föda i v 41 enligt BM:s beräkningar för att det inte stämmer. Tror det blir felräknat eftersom mina barn är klart längre än genomsnittet redan från början, ha ha. De brukar vara punktliga enligt mina beräkningar. Du vet ju inte exakt när din bebis kom till? Tror det absolut kan bli felräknat.

SannaN92
2/11/19, 11:38 AM
#114

I morse ringde jag till bm och bokade inskrivningssamtal fick tid redan nu på torsdag så ser verkligen fram emot det. Hon trodde jag var i vecka åtta nu om man gick efter senaste mensen så jag börjar bli fundersam över vilken vecka jag kan vara i egentligen sist jag var på RUL med sonen blev jag framflyttad en månad så vill helst undvika det jag vill denna gången ha en så stressfri graviditet som möjligt :) Sist var det allt ifrån stress med att hinna få ordnat med graviditetspenning och hitta hus och inflyttning så denna gång vill jag bara njuta 😍 Hoppas jag kan tjata mig till ett tidigt ultraljud så man kan få veta i god tid. Hoppas inte jag har fel angående att jag är i vecka 5 (4+4) 😂

teezan
2/11/19, 12:27 PM
#115

#114 när jag ringde för inskrivning var det likadant, hon sa vecka 9 men jag var ju i själva verket vecka 6, och det sa jag att jag misstänkte 😊 det funkar ju inte att räkna så vid oregelbunden mens eller som för dig, precis fått tillbaka den efter förlossning , så det känns som din uträkning borde stämma bättre 😊 de kör sin 28-dagars cykel 🙈

Sarah
2/11/19, 1:13 PM
#116

Be om tidigt ultraljud eller gå och gör ett privat. Då får ni bättre koll på tid :)

Bjallstal
2/11/19, 1:44 PM
#117

#113 Det hoppas jag verkligen. Jag vet att deras räkning inte kan stämma, är ca två veckor fel, men åt vilket håll vet jag inte. Mina FP dagar går dock åt då man bara kan få graviditetspenning till 10 dagar innan bf. Alla tre tul (13/12, 28/12, 15/1) jag gjort har sagt att hon borde vara äldre än vad de säger. Datorn ville flytta fram bf varje gång. Hon kan ju dock vara en väldigt stor 39/40 veckors med. De räknar på mitt första ul där de uppskattade henne till 28+4. Troligen så kommer de boka in ett ul till för att kolla fostervatten och framförallt moderkakan. Mina leder börjar ta så mycket stryk nu bara, sovställningarna som funkar för min foglossning fungerar inte alls för mina förstörda axlar(reumatiker med grova skador på skelett och brosk) så får sova i max 20 mim intervaller.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

teezan
2/11/19, 3:19 PM
#118

Kan tillägga att jag gjorde vul privat 😊👍🏻 Hade säkert kunnat få ett gratis via mvc men ville inte vänta. Har kub om en vecka, är ju bra att veta vecka tidigt om man ska göra det 😊

Annons:
Tassen94
2/11/19, 6:26 PM
#119

Värkarna i natt avtog och verkar inte komma tillbaka. Har någon form av värkar som kommer nån gång i halvtimmen. Fortfarande blodig slempropp. Undra hur länge det dröjer innan det drar igång!

SannaN92
2/11/19, 8:23 PM
#120

#115 Ja min magkänsla säger mig att min uträkning bör vara gode rätt både när jag ser till ägglossningstest, nidblödning och alla gravidsymptom jag har :) Känns i alla fall tryggt att jag kommer ha samma bm som jag hade i förra graviditeten så jag vet att hon är lätt att prata med :) Jag är osäker på hur svårt det är att få tidigt ultraljud här där jag bor långt uppe i Norrland :) Det enda man får här är RUL i vecka 18, jag minns att det kändes som en evighetsväntan sist.

SannaN92
2/11/19, 8:24 PM
#121

#119 Spännande det är nog inte länge kvar tills du har din bebis hos dig 😍

Tassen94
2/12/19, 3:09 PM
#122

Lååååång latensfas här. Börjar närma sig 48 timmar. Värkar hela nätterna så ingen sömn. På dagarna går det fram och tillbaka med värkar var tionde minut för att sedan minska till 1-2 gånger i timmen. Ska in till förlossningen ikväll och få sovdos troligtvis, får se om det går framåt 😴

SannaN92
2/12/19, 3:21 PM
#123

#122 Tung att gå med värkar så länge hoppas att sovdosen fungerar bra för dig så du får vila upp dig lite innan det är dags :) Håller tummarna att det går framåt 😀

Bjallstal
2/13/19, 12:31 PM
#124

Woho!! Fick tid för kontroll och ev igångsättning imorgon ! Ska till spec imorgon bitti för kontroll och bm ser det som väldigt osannolikt att de inte skulle sätta igång mig. Byttes tar då Lund ville vänta ytterligare en vecka. Så kör till Helsingborg istället. Är skriven i landskrona mitt emellan de två så har varit hos spec i Helsingborg för tul med. V 41+6 idag så bf + 14 och kan tycka att det ör dags att hon kommer ut. Bm hade sin teori om varför det inte kommit igång och så fort som sagt det så kändes det väldigt logiskt.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Tassen94
2/13/19, 2:49 PM
#125

Var inne på förlossningen igår kväll. Öppen 1,5cm efter över 2 dygn med värkar. Fick med mig 2 doser Citodon hem, men lyckades inte sova nåt på natten ändå. Men värkarna var i alla fall inte riktigt lika intensiva. Så 3 dygn utan sömn nu. Träffade min bm på mvc idag och hon tyckte vi skulle åka in ikväll och sova på förlossningen, då får jag lite starkare mediciner. Håll tummarna att jag får sova och att bebis vill komma sen ❤️

Annons:
Bjallstal
2/14/19, 1:32 PM
#126

Inlagd sedan imorse och har nu fått andra dosen cytotec för att sätta igång denna förlossningen. Har jag tur så kommer hon ikväll annars kör vi på med andra medel imorgon

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Livingthelife
2/14/19, 1:50 PM
#127

#126 lycka till! Passa på och vila så mycket du kan innan de blir för jobbigt för dig :)

Bjallstal
2/14/19, 2:54 PM
#128

Tack! Än så länge är det väldigt lugnt, ska få dagens sista dos 19, sätter det inte igång då så får jag något att sova på sen kör de vidare med nytt imorgon. Dags för tredje dosen nu 15, märkt en pytteskillnad än så länge bara

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Bjallstal
2/14/19, 2:54 PM
#129

Tack! Än så länge är det väldigt lugnt, ska få dagens sista dos 19, sätter det inte igång då så får jag något att sova på sen kör de vidare med nytt imorgon. Dags för tredje dosen nu 15, märkt en pytteskillnad än så länge bara

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

oh-la
2/14/19, 3:28 PM
#130

#129, stort lycka till!! Blir så peppad av att höra om er som snart har bebis hos er!

LaSadie
2/14/19, 3:34 PM
#131

Lycka till!

teezan
2/14/19, 9:52 PM
#132

Lycka till ni som har nära till bebis ❤️ Själv har man ett halvår kvar 🙈😅 kub på måndag också, nervöst med ultraljud som alltid & hoppas det ser bra ut!

Annons:
SannaN92
2/15/19, 10:27 AM
#133

Var på inskrivningen igår och hon sa att det var säkrast att gå efter senaste mensen så enligt den är jag i vecka 10 i morgon :) Så i slutet av april blir det ultraljud så får vi helt enkelt se hur det ligger till 💕 Men det vore underbart med en september bebis då jag redan nu längtar så mycket 😍

Aftonstjärna
2/15/19, 10:59 AM
#134

RUL igår. Allt såg fint ut, men BM sa redan från början att jag kanske får komma tillbaka, eftersom de vill att man ska vara några dagar efter vecka 18. Jag blev beräknad till 18 juli, alltså vecka 17+6 igår. Så hon ville fota hjärtat och läpparna om en vecka när bebisen vuxit till sig. Det första ultraljudet visade nämligen att jag var några dagar längre. Så noga tittade de inte på mina andra barn. Lite andra rutiner numera. Nu fotar de alla kroppsdelar, det har de inte gjort på mina andra barn. Så jag får se min bebis på torsdag igen. :) Nu börjar det kännas mer verkligt.

oh-la
2/15/19, 11:03 AM
#135

Sista dagen på jobbet idag och två veckor till bf. Nu ska jag hem med dottern och mysa lite innan lillebror kommer. Med tanke på mina förvärkar trodde min barnmorska eventuellt att han kan komma lite tidigare, men jag är inställd på att gå tiden ut. Ska njuta lite av magen och busandet där inne när jag kan, eftersom det blir sista gången. Nu längtar jag verkligen efter att få träffa vår lille pojk!!

Surpan
2/15/19, 11:18 AM
#136

Här sitter jag på närakuten.. Vaknade igår och var öm och svullen i ena bröstet. Gick till vårdcentralen som sa att det nog var bakterier från eksem. Fick hydrokortison hem. Under kvällen och natten gjorde det hysteriskt ont och jag kan knappt andas känns det som. Hade även lite knölar och svullnad i bröstet. Kommer in till närakuten och de konstaterar att det är rött, varmt och hårt. Nu har de tagit sänka och jag väntar på provsvar.

/Surpan

teezan
2/15/19, 6:02 PM
#137

#133 det kanske bara är jag, men det hade inte jag ”accepterat” 🙈 om du har rätt kommer du ju bakåtflyttad typ en månad vid RUL i slutet av april. Men om du inte känner att det är viktigt gör du ju såklart som du vill, kan ju bara tala för mig själv, jag vill ha kontroll, haha 😜😄 Hade de gått på min mens ”hade jag varit” i vecka 16 nu och det hade känts fel 😝

Madde
2/15/19, 6:21 PM
#138

Jag jobbar fortfarande och har BF idag och känner absolut ingenting. Så räknar med att gå över med min maxgräns som är en vecka. Ska träffa läkaren på onsdag så får vi se när man planerar in ett kejsarsnitt.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Surpan
2/15/19, 8:46 PM
#139

Fått antibiotika nu. Så jäkla knäppt att få bröstinflammation när man inte ammar… Alla (även sjukvården) är helt förvirrade men så är det. Ska tillbaka in till sjukhuset imorgon. Nu har jag jobbig feber som inte går ner trots Alvedon. :/ Blir en tuff natt.

/Surpan

Annons:
mollyt
2/15/19, 9:26 PM
#140

Men usch #139 krya på dig!

Tassen94
2/15/19, 11:22 PM
#141

Våran lilla kille föddes 15 februari klockan 02:42, 2635g och 48cm. Förlossningen var omtumlande men jag har klarat mig relativt lindrigt. Vi ligger på BB avdelningen och kämpar med amningen, men han är alldeles underbar ❤️

Livingthelife
2/16/19, 2:23 AM
#142

Detta med kvällsoro!…. Ikväll var hyffsat lugnt, la henne sedan för att sova efter amning vid 00 ungefär och hon sov 20 min 😔 hopp, upp och lägga henne vid bröstet igen då hon är grinig. Men självklart ska hon stöka och bråka så jag blir öm i bröstvårtorna 😭 2h låg jag och amma henne, slutade med att maken fick ta henne nu och gå…

Surpan
2/16/19, 6:19 AM
#143

#140 tack! #141 grattis!

/Surpan

SannaN92
2/16/19, 9:16 AM
#144

#141 Stort grattis 😀 Så mysigt första tiden med bebis 💕 #142 Det är verkligen tufft med amningen i början det positiva är att det blir bättre när man har kommit in i det 💕 Ett tips är att använda amningsskydd till och från i början av amningen så man slipper sår det hjälpte mig otroligt mycket. För när man väl får ett sår tar det så lång tid innan det läker 💕

SannaN92
2/16/19, 9:21 AM
#145

#137 Jag känner mig helt klart förvirrad men de är så himla snåla med ultraljud uppe i Norrland så det är endast om man verkligen behöver det av sjukdomsskäl man får det :( Så tänkte att det var bättre att ta för tidigt och i så fall få ett nytt ultraljud sen än att bli framflyttad för då blir det tufft att hinna få gravpenningen godkänd i tid kring semestern :)

Livingthelife
2/16/19, 9:39 AM
#146

#144 använder amningsnapp då hon inte får tag på vänster, men höger går fint. Men inatt dög inget och jävlar vad hon stöka och böka vid bröstet, är väldigt öm i vårtorna pga allt detta. Satt och fundera starkt inatt på och sluta amma nattetid och ge ersättning istället 😔

Annons:
SannaN92
2/16/19, 9:38 PM
#147

#146 Gör det om det känns bäst för er, i början behöver de flesta ge lite ersättning innan amningen är helt igång då dem inte blir riktigt mätt 💕 Så kämpa på och följ din magkänsla 😀

Bjallstal
2/17/19, 5:41 PM
#148

15/2 19:04 kom vår ”lilla” tös. 54 cm lång och 4982g tung haha men slapp större bristningar, en liten reva på 4 mm i ena blygdläppen var allt. Jag blev rusad till operation då jag snabbt tappade två liter blod direkt efter förlossningen och moderkakan vägrade släppa. Värsta med hela förlossningen var att ligga 8 h ifrån bebis och sambo på operation och sedan uppvaket/intensiven. Bebisen mår relativt bra, fått en infektion i kroppen så blev flyttade till neonatal igår och ska bli kvar här tills hon har normala värden.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Tassen94
2/18/19, 12:15 AM
#149

#148 Grattis till er dotter!! Vilken kämpig resa det blev för er. Styrkekramar, hoppas ni alla mår bra snart ❤️ Vi bestämde oss för att åka hem idag då allt funkat fint med amningen. Amningsnapp funkar för oss. Fick råd av BB att amma med amningsnappen och sedan pumpa så att det verkligen blir tomt. Nu på kvällen har mina bröst blivit stenhårda dock och ömma på ovansidan. Ammar ungefär varannan till var tredje timme. Är det mjölkstockning på g? Fins det nåt man kan göra för att lindra?

oh-la
2/18/19, 8:52 AM
#150

#149, det behöver inte vara mjölkstockning. håll koll på tempen så du inte får feber. I början när amningen håller på att etableras kan verkligen brösten få spel. Försök amma så mycket det bara gå och pumpa emellanåt. Ställ dig i en varm dusch och masera de ömma punkterna. Det händer så mycket de första veckorna med mjölkproduktionen att det lätt blir ömt och hårt utan att det är mjölkstockning. Ändå viktigt att man håller koll dock så det inte blir värre. Jag kunde inte sova på vissa sätt i början med dottern när vi ammade och brösten var stenhårda och knöliga emellanåt, men det lugnade sig. Ammade dottern en gång i halvtimmen ett tag just för att hålla igång brösten och slippa att det gjorde ont.

Bjallstal
2/18/19, 10:16 AM
#151

Ja, de här brösten alltså. Pang bom inatt sp bara exploderade dem. Är så tacksam att jag lade pengar på ordentlig amningsbh som håller dem på plats. Hade 80F innan graviditet så var lite att hålla på plats redan innan. Nu när hon har stödmatats med sond så har hon klarat sig var tredje timme, men nu ska sonden bort(är planen i alla fall) så nu kör vi bara bröst. Så blir betydligt oftare nu

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Surpan
2/18/19, 10:52 AM
#152

Väldigt sänkt nu… Otrevlig incident på närakuten igår har gjort att mycket förlossningsrädsla har bubblat upp igen. :(

/Surpan

teezan
2/18/19, 12:50 PM
#153

Grattis till bebisarna ❤️😊 Har varit på kub idag, fick höra hjärtljuden och blev oväntat rörd och höll på att börja gråta. Låg risk på alla avvikelser så det kändes skönt & allt annat såg också bra ut. Fick inget bf utan får vänta till rutin men har ju fått ett preliminärt vid mitt tidiga vul så tänker att det är 29-30 augusti ungefär 😊

Annons:
Tassen94
2/18/19, 4:57 PM
#154

Har blivit bättre under dagen! Pumpar ur lite för att mjuka upp vårdgårdarna, sen får han amma med amningsnappen och sen pumpar jag ut lite till. Orkar han bara amma ena bröstet så får jag pumpa det andra för att lätta på trycket. Hoppas det stabiliserar sig snart!

Sarah
2/18/19, 5:10 PM
#155

Brösten kan vara ett helvete i början. Vår bebis sov så enormt mycket i början så jag fick stå och gråta i duschen på nätterna och massera och mjölka ut för att lätta på trycket. Kunde inte sova annars för att de var så fulla. Men efter några dagar lättar det och anpassar sig. Jag går från liten b till enorma silikontuttar i strl de första dagarna och det gör fruktansvärt ont, men går som sagt över fort.

Livingthelife
2/18/19, 5:28 PM
#156

Brösten är bara härda ut! Jag gick från c till d kupa. Men än så länge har jag bara fått punkter på brösten som ömmar över dagen ungefär och sedan släpper det. De säger ju att det bara är att amma och amma, brösten ställer in sig efter ett par dagar/1v ungefär. De gjorde det för mig :) Jag kör också med amningsnapp här, framförallt då tösen inte får grepp på vänster och för egen del så är det smidigt och skönt att använda på höger med :) även om det blir lite spill från mungiporna så fort hon drar undan huvudet 😂 men tur man har en kräkislapp under tutten och en till hands för att torka med. Tipsar om att köpa på er 2-3 förpackningar med småhanddukar från ikea som finns på barnavdelningen, de går åt när de väl börjar kräkas upp överflödet :)

Tassen94
2/18/19, 10:21 PM
#157

Ja ikeas små handdukar superbra att ha under brösten, rinner överallt annars haha.. Vi får se hur denna natten blir. Igår grät jag hysteriskt för brösten var så ömma och bebis var missnöjd hela natten. Hoppas det blir bättre i natt!

Surpan
2/19/19, 9:38 AM
#158

Jag hade aldrig några problem med brösten under förra amningen, mina "rann till" redan under graviditeten så jag slapp det där supersvullna spända de första dagarna. Dock kommer jag ihåg att jag fick frossa vid två tillfällen första veckan… 

Nu har jag ju fått "mjölkstockning" redan under graviditeten denna gång och ber till gudarna att det inte ska ge mer problem sedan när det är dags att amma. Imorgon går jag ner på normal dos antibiotika så vi får hålla tummarna att det håller sig borta ändå. 🙂

TUL är avklarat i alla fall, har inte orkat posta om det innan. Lillebror har fortfarande vidgat njurbäcken på ena sidan så nästa steg är att en barnläkare kommer göra ett ultraljud på honom när han är ca en vecka gammal. Han beräknas vara +3% på storleken så det är väl rätt normalt.

/Surpan

Livingthelife
2/21/19, 5:01 PM
#159

Hade hembesök idag. Lillan har bara gått upp 55g sen förra veckan ons, vilket betyder att hon inte får tillräckligt när jag ammar henne. Så är nu satt på strikt schema av BVC att amma varannan timme dygnet runt och att jag kan ge lite ersättning efter. Sagt och gjort, ammade henne höger och vänster i 15-20min vardera och vi blandade till 90ml ersättning som hon gladeligen slukade i sig allt förutom en liten slurk :( Tydligen är min produktion inte så hög som behövs. Får se hur länge jag orkar amma eller om vi ska fasa ut och enbart ge ersättning, men samtidigt vill jag inte känna mig låst i soffan plus att jag börjar känna på kvällarna att jag vill ha bröstvårtorna för mig själv. Lillan blir 3v imorgon.

mollyt
2/21/19, 8:51 PM
#160

Tassen94, ett tips är att inte pumpa för att ”lätta på trycket” då pumpandet också ökar produktionen (precis som amningen gör). Att lura brösten att tro att behovet är större genom att pumpa och få kroppen att producera mer mjölk drar ut på processen längre. Måste du lätta på trycker utöver amningen så kan du doppa brösten i varmvatten så att de får läcka ut av sig själva (utan att öka på produktionen), annars låt brösten bara vara och vänta tills de ställt in sig.

Annons:
Tassen94
2/21/19, 9:03 PM
#161

#160 Ja tänkte det också, men BM på bb-avdelningen sa åt mig att jag kunde pumpa ut lite. Konstigt! Har fått 38 graders feber nu ikväll. Inte ont i magen och blöder knappt så är inte livmodern. Är däremot öm i brösten. Hoppas inte jag är förkyld i alla fall..

teezan
2/22/19, 10:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#162

Har snöat in lite på nub, och försöker tyda mina kub-bilder, men vet inte om bebis ligger optimalt. Vad skulle ni gissa? Om någon här vet vad man tittar på? Nubben förstår jag inte riktigt, sen finns ju skallen också att titta på. Tycker det är väldigt svårt 😛

oh-la
2/22/19, 4:37 PM
#163

10 dagar kvar till bf… Känner mig inte riktigt färdig som gravid, men längtar efter bebis nu. Väldigt ambivalent 😁 känner inte riktigt att jag är sådär galentrött på det som vissa är. Trivs på något vis ganska bra som gravid. Fast som sagt, jag längtar efter bebis nu.

Madde
2/22/19, 4:55 PM
#164

#163: Vad skönt då är det snart dags. Förstår hur du känner. Jag är i vecka 40+6 och räknar med att gå över lite till. Med min son gick jag över två veckor och sen 3 dagar med igångsättning och ett kejsarsnitt för att han skulle komma ut. Blir kejsarsnitt på tisdag 26/2 om inget har hänt innan dess. Jag vet inte om jag är redo, men det kommer gå bra.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Ceciliaolucifer
2/22/19, 5:21 PM
#165

Börjar dra ihop sig här med för mig och jag är så redo med att graviditeten ska vara över men jag är inte redo för bebis ännu. Denna graviditet har varit extremt jobbig på många plan. Har verkligen haft gravidhormoner upp över öronen. Förra barnet hade extrem kolik, reflux och förstoppning och mkt minnen börjar komma tillbaka från den tiden ju närmare jag kommer förlossningen.

Livingthelife
2/22/19, 6:37 PM
#166

#163 #164 #165 ni är starka och jag önskar er all lycka till när det drar igång 😁

mollyt
2/23/19, 8:44 AM
#167

Lycka till allesammans!

Annons:
Tassen94
2/23/19, 10:38 AM
#168

Närmar sig för många nu. Spännande! :) Fick 40 graders feber igår, och idag har jag fått lite rodnad på båda brösten. Antar mjölkstockning. Fick rådet att amma mycket och kontrollpumpa efter varje amning för att tömma rejält. Hoppas inte jag behöver penicillin. Lillkillen har mycket gaser i magen, gnäller och krystar efter varje amning. Tar minst en halvtimme att söva honom efter amningen. Försöker få han att ta bröstet utan amningsnapp då jag tror han blir gasig av den, men det går inte. Funderar mer och mer på att köpa en elektrisk pump och flaskmata istället. Men får ge detta några veckor till. Hoppas motivationen infinner sig när febern gått ner lite.

Förväntansfull
2/23/19, 12:47 PM
#169

#159 för mig tog det 4 veckorn innan de kom tillräckligt med mjölk, nu helammar vi från att behövt ge ersättning vid varje måltid innan.

oh-la
2/23/19, 4:47 PM
#170

#168, har han börjat med d-vitamin än? Den oljelösliga har som biverkning att den ger magont. Vår dotter hade jätteproblem med den och det tog ett tag innan vi fattade. Det tog ett tag innan BVC gav det som förslag också och vi fick byta till den vattenlösliga som inte har det som biverkning. Kan ju vara värt att ha i åtanke tänker jag.

Tassen94
2/23/19, 5:14 PM
#171

#170 Nej, man börjar med det efter första besöket av bvc va? Har första hembesöket på onsdag. Men ja, är rädd att han kommer få ont av dem med. Jag fick nog nu och pumpade ut mjölken (har stockning på vänster bröst så där kommer nästan inget men i höger finns massor), så matade vi med Medela flaska som ska vara som bröstet. Har gjort det 2 matningar nu och han är redan mycket lugnare. Inte helt bra, men stor skillnad redan. Kommer inte gå tillbaka till amningsnappen känner jag, får pumpa och öva honom på att ta bröstet utan napp.

mollyt
2/24/19, 8:47 AM
#172

Man fråd d-dropparna efter första BVC-besöket. Enligt min bvc-sköterska så finns det inga studier som styrker att barn skulle få ont i magen av de fettlösliga dropparna. Det finns vattenlösliga dock. Något jag nyss fått veta är att de dropparna som BVC delar ut är läkemedelsklassade (till skillnad från de som många väljer att köpa själv på hälsokost) vilket är viktigt att veta eftersom de som räknas som läkemedel är mycket hårt kontrollerade på innehåll. Hälsokostpreparat kontrolleras inte alls på samma sätt så där kan man aldrig vara säker på innehåll eller dos (alltså kan ej lita på att innehållsförteckningen stämmer). 

Min son (nu 3 månader) stånkade också massor i början och hade svårt med bajs. Pratade med min sköterska på bvc (som jag verkligen gillar!) och hon pratade om att bebisen måste också få tid att lära sig hur kroppen fungerar - hur man bajsar och krystar osv. Att stjälpa genom att hjälpa till för mycket med ventil eller "pill i rumpan" osv kan dra ut på besvären. Något man kan hjälpa med är att amma i grodposition över handfatet då många bebisar bajsar då. Jag gjorde det några gånger men det blev bättre med bajsandet. Nu är det inga problem, har smygandes blivit bättre och bättre.

oh-la
2/24/19, 9:17 AM
#173

#172, det står som en av de vanligaste biverkningarna på bipacksedeln på de oljelösliga i alla fall, inte på de vattenlösliga. Finns det med i bipacksedeln är det ju en dokumenterad biverkning.

Tassen94
2/24/19, 11:04 AM
#174

Nu har jag haft feber sen i fredags. Mellan 38 och 40 grader. Är redan less på amningen. Vill ha tillbaka mina mjuka vanliga bröst och sova på mage igen. Pratat med BB och dem säger att jag bara ska fortsätta som jag gör och pumpa varje timme, värma och kyla, äta alvedon och Ipren. Har varken ätit eller sovit på 2 dagar och är så uppgiven och stressad över detta så det är la inte konstigt att det inte funkar kanske. Får sån frossa att musklerna gör ont och jag kan inte röra mig, kan inte ens ta upp bebis när han gnäller utan får ropa på sambon. Känner mig sååå värdelös.

Annons:
Sarah
2/24/19, 7:38 PM
#175

#174 om du inte vill amma så gör inte det. Bvc är duktiga på skamma de som inte vill, men skit i dem. Du bestämmer och ersättning funkar jättebra.

Ceciliaolucifer
2/24/19, 9:32 PM
#176

#174 Säger som Sarah. Vill du inte amma så amma inte. Gör det som känns bäst för dig. Folk har så otroligt mkt åsikter! Det finns tom tabletter att få utskrivet för att få mjölken att sluta produceras om det skulle vara så. Vill du amma så kämpa på. Vill du inte för det känns för bökigt/svårt/negativa känslor/bara vill inte så sluta! Du behöver inte förklara dig för någon. Sen är jag som mamma till ett extremt magproblembarn irriterad på att man också får råd som att det ”minsann fungerade för X och Y” när barnet har problem med magen. I en del fall fungerar vissa råd, ibland inte. Vissa barn föds med väldigt omogna tarmarna och då finns det inte så mkt att göra. En del barn blir hjälpta av pysventil, grodposition,akupunktur, miniform, vattenlösliga D-vitamin droppar, mp-fritt, kolikflaskor el dylikt. Ge goda råd men få det inte att låta som att det finns en universal lösning för alla där ute.

Tassen94
2/25/19, 3:22 AM
#177

Ja, jag har nog kommit underfund med att detta inte kommer funka. Jag känner att jag inte knyter an till min bebis, jag bara pumpar, gråter, pumpar, gråter. Har knappt hållt i honom på 3 dagar för han blir så svettig när jag har feber, och jag kan inte ha honom i famnen för brösten ömmar för mycket. Vill inte slösa bort denna goa bebistiden, den är ju kort som det är. Blir att be om hjälp att sluta i veckan :(

[Thiah]
2/25/19, 7:38 AM
#178

#177 då går ni ner till affären, köper ersättning och ger honom det. Så kan ni andas, vila, mysa och bara ha det bra med varandra. Jag ångrar inte en enda sekund att jag inte ammat mina barn. Vi har en bra anknytning ändå!

oh-la
2/25/19, 7:59 AM
#179

#177 det kommer bli bra. Huvudsaken är att du får må bra. En frisk mamma som mår bra är mer värt än vilken amning som helst. Köp ersättning och prata med BVC. Du är en fantastisk mamma, även om man ibland inte känner så.

Tassen94
2/25/19, 8:48 AM
#180

Ja, min mamma kom förbi med ersättning igår så vi började lite smått med det. Han tar flaskan jättelätt så det känns ändå bra. Undra om detta beslutet fick mig att slappna av lite, för nu börjar stockningen släppa och febern har lättat lite sen igår kväll peppar peppar..

Ceciliaolucifer
2/25/19, 9:08 AM
#181

#180 Skönt att det börjar lätta!

Annons:
SannaN92
2/25/19, 9:39 AM
#182

Då börjar sista veckan som mammaledig innan jag börjar jobba igen känns lite skrämmande att börja jobba är så trött hela tiden nu av graviditeten och mitt jobb är tungt och stressigt då jag jobbar i matvarubutik. Så minst sagt spännande men skönt att veta att det inte är många månader jag behöver kämpa förhoppningsvis bara tre :) Sen blir det tufft att vara utan min underbara son för första gången har aldrig varit borta från honom längre stunder knappt inte alls sen han föddes men det är så jag har velat ha det 💕 Såklart kommer han vara i goda händer med sin pappa men det känns ändå i mammahjärtat :) Annars händer det inte så mycket nu i början av graviditeten bebis magen har ploppat fram så den syns rejält, Jag har även passat på att köpa en syskonvagn blev en bugaboo Donkey och jag är så nöjd med den så lättkörd 😍 Nu är det bara den ivriga väntan på ultraljudet.

Livingthelife
2/25/19, 9:58 AM
#183

#180 det brukar släppa en del psykiskt när man kan ge lite ersättning emellanåt. Här blir det vägning på onsdag och se hur de går för lillan. Vi prövade väga henne hemma och enligt det hade hon gått upp 300g (100g/dag). Då ammas det först och ges ersättning efter

Sarah
2/25/19, 11:37 AM
#184

#180 skönt, då blir bebis mätt och du behöver inte ha ångest över det. Om han krånglar med magen så kan ni testa annat märke. För oss funkar nan sensitive bäst. Sen, om du vill så kan du kan amma litegrand, det funkar kanske att delamma, eller så skiter du i det helt och hållet.  Jag har delammat båda barnen från start och varit nöjd med det. Nu ammar jag läggning, natt och tidig morgon bara, mest för att det är enklare på natten då vi slipper att hon vaknar till ordentligt när hon gnyr.

Madde
2/26/19, 4:38 PM
#185

Idag klockan 08:22 föddes Molly med planerat kejsarsnitt. Allt har gått bra förutom att det krävdes 7 stick för att sätta ryggmärgsbedövningen. Det var mindre skönt. Idag var jag i veckan 41+3 och hon väger 3915 g och är 51 cm lång.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Tassen94
2/26/19, 4:53 PM
#186

#185 Stort Grattis! Hoppas ni alla mår bra :)

Madde
2/26/19, 4:55 PM
#187

#186: Jag mår oförskämt bra. 😀 Får se hur det känns när jag ska upp och röra på mig senare ikväll. Molly mår också bra.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

oh-la
2/26/19, 5:09 PM
#188

#185 stort, stort grattis!!! Åh vad jag längtar efter bebis när jag hör om er som fått!!

Annons:
Tassen94
2/26/19, 5:19 PM
#189

#188 Det är din tur när som helst nu!!!

oh-la
2/26/19, 6:46 PM
#190

#189 jaaaaa! 5 dagar till bf 💪

pernillaa
2/28/19, 3:15 PM
#191

Jag är på v 28+3 nu. Har tidigare haft bebisen på tvären men idag vände den sig plötsligt rätt och jag har jättemycket sammandragningar sen dess. Har legat sen 12 ungefär och har sammandragningar typ var tredje minut. Ligger och önskar att de ska ge sig men jag börjar ha ont i svanken, sidan av höften, ljumskarna och ovanför blygdbenet. Kan man få det av att bebisen vänder sig såhär? Hoppas på det och att det ger sig.

Ha en bra dag! // Pernilla

pernillaa
2/28/19, 3:15 PM
#192
Aftonstjärna
2/28/19, 3:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#193

Halvvägs idag!!

01emilia02
2/28/19, 4:16 PM
#194

Någon här som tagit adhd medicin även graviditet tidigare? Och hur gick det? Är barnet friskt ännu? Haft missfall tidigare som sagt och då åt jag inget som inte rekommenderades. Läkaren rekommenderade voxra till mig. Han vet även att jag vill bli gravid och att jag försöker.

pernillaa
2/28/19, 8:10 PM
#195

Sammandragningarna slutade när ungen vände sig tillbaka på tvären igen. 😊

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
teezan
3/1/19, 8:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#196

#193 heja! 😊 Vecka 15 här och magen syns väl med tajta kläder men går att dölja om man vill 😊 mår sedan några dagar mer illa igen, inte bara morgon och kväll utan även dagtid som innan. Dock inte konstant. Kräks fortfarande typ varje morgon och säg 7 av 10 kvällar. La upp min kub-bild i ett annat forum och där fick jag en gissning på pojke. Dottern har sagt att det är en brorsa från start och jag börjar tro att hon kan ha rätt. Jag har dock trott på ännu en tjej innan men vi får se, blir glad oavsett. Är fortfarande väldigt trött och har dålig aptit men några grejer jag fått cravings på i denna graviditet har varit potatismos med köttfärslimpa, gräddsås & inlagd gurka, punschrullar, nykokt potatis, Festis med apelsinsmak och mjölk 🙈😊 Skickar med en magbild, minns förra graviditeten att jag la upp i en mag-tråd här på forumet, och jag har gått tillbaka till de bilderna massor av gånger då jag inte har de i mobilen, så kul att titta på 😀

mollyt
3/2/19, 7:26 PM
#197

#196 jag älskar också magbildtrådarna!

teezan
3/2/19, 10:21 PM
#198

#197 ja! Det är superkul att se alla olika, superfina magar 😍

oh-la
3/4/19, 9:14 AM
#199

Bf idag och inte en antydan till all lilleman ska vara på väg. Nu har vi avbokat förlossning till onsdag kväll eftersom mannen ska på konferens med övernattning. Han får inte lägga ifrån sig telefonen 😂

Tassen94
3/4/19, 10:32 AM
#200

#199 Samma dag som det satte igång för mig skulle sambon egentligen vara på jobbmöte i Malmö (3 timmar från där vi bor), kanske är typiskt att det drar igång när det inte passar? ;)

oh-la
3/4/19, 1:11 PM
#201

#200 hahaha! Ja, det känns som att det skulle kunna bli så 😂 han är lite orolig, stackaren. Han vill så gärna gå på det här. Hoppas verkligen lilleman har det bekvämt där inne och stannar några dagar till. Tycker gott gubben kan få åka på det här. Barn är så dåliga på att lyssna bara 😂

oh-la
3/6/19, 10:40 PM
#202

Lillebror håller sig inne. Skönt för pappa som fick åka på sin konferens utan att behöva kasta sig hem, och skönt för mig att slippa bli nedkörd till förlossningen av min egen pappa, vilket var akutplanen. Älskar min pappa, men med värkar vill jag nog helst ha min man med, som är lugn och trygg 😂 Nu börjar jag känna att jag är rätt redo att föda barn, så nu får han gärna komma ut! Blir lite besviken varenda dag när inget hänt, men han kommer när han kommer. Inom två veckor är han här på ett eller annat vis 😊 bf +2 idag.

Annons:
Livingthelife
3/7/19, 1:28 PM
#203

#202 bebis kommer inom 2v! Jag gick över 9 dagar 😅

Tassen94
3/7/19, 6:18 PM
#204

#202 Vilken dag som helst nu 😃

oh-la
3/8/19, 8:28 AM
#205

Tack hörrni 😁 på ett eller annat sätt kommer han ju ut. Gick 6 dagar över med dottern, 4 innan första värken så än så länge har jag ju inte gått längre med lillebror. Barnmorskan var så säker på senaste besöket att vi inte ses igen, men jag börjar tänka att vi kanske gör det ändå. Ska dit 13:e för att boka igångsättning om inget hänt innan. Å andra sidan vet jag ju att med dottern kom första värken utan minsta förvarning så jag tänker att det väl blir så den här gången också. Fast jag går ändå och analyserar varenda lilla förvärk. Fick gansk regelbundna värkar här om dagen i ett par timmar och panikpackade dotterns väska, men det var uppenbarligen falskt alarm 😂 insåg igår att jag ju måste packa för hunden också. Passar iofs ganska bra nu, för min hundvakt är sjukskriven i två veckor efter en operation, så nu kan hon verkligen hämta hunden när som helst. Allt löser väl sig… En dag i taget… Värsta är väl dock alla som ringer… Har ibland 4-5 personer som ringer varje dag och frågar om det kommit bebis… Har sån lust att svara "just det! Han kom ju för en vecka sedan! Vi hade bara ingen lust att berätta". Alltså… Vi hör av oss när han kommer… Och så är jag så leds på att bli kallad tjock… Träffade svärmor här om dagen som kom direkt och berättade hur fin jag var, och att magen var så liten och jag bar bebis på ett så fint sätt. Började nästan gråta av att höra någon säga något annat än "hallå tjockis" eller "men nu har det börjat synas lite i ansiktet på dig, du börjar bli rund". Kan väl till det säga att jag är 180 cm, vägde 65 på inskrivningen och har gått upp 12 kg… Det senaste var det min bästa vän som sa, om att jag började bli rund i ansiktet. Hon har iofs aldrig varit gravid, men det gjorde mig lite ledsen… Nu fick jag gnällt lite också 😂 så härligt att kunna göra det bland andra som är, eller precis varit i samma situation. Ni är guld!

Tassen94
3/8/19, 12:38 PM
#206

Ja det var jag också såå leds på, alla kommentarer om att man var tjock. Jag var heller inte så stor, och jag födde ju 2 veckor för tidigt med. Och smsen varje dag om bebis var på gång. Det är konstigt att folk inte fattar att det är irriterande!

Surpan
3/11/19, 8:27 AM
#207

Jobbig vecka förra veckan… Äldsta sonen fick ett affektanfall och tuppade av och slutade att andas. Två dagar senare fick vi åka in till förlossningen då jag inte kände bebisen i magen längre. De kunde hitta starka hjärtljud men såg inte rörelser på ultraljudet, han svarade inte heller när läkaren väldigt hårdhänt knuffade omkring honom för att få igång honom. Vi fick ta en promenad och komma tillbaka en halvtimme senare och då kunde de väcka lillen. Mycket läskigt allting.

Nu ska jag jobba sista veckan och hoppas att allting går lite bättre för oss sista tiden. Veck 37 nu!

/Surpan

oh-la
3/11/19, 5:08 PM
#208

#207 men fy vilken vecka! Hur mår ni alla nu? Här händer det inte ett skit… På onsdag ska jag till barnmorskan och boka igångsättning. Känns skönt att veta att något i alla fall händer, så får vi se hur det blir. 7 dagar över idag…

Livingthelife
3/11/19, 6:59 PM
#209

#208 ska till öron/näsa/hals på torsdag med lilla och kolla hennes tungband. Sen har jag även fått tid till efterkontroll 1 april 👍 Annars växer hon och knakar som bara den, vägde 4520g och var 56,7cm I onsdags och är 5v 3d idag 🙊 Så hon har gått upp 1,2kg sen hon föddes och växt nästan 6 cm!

Annons:
Surpan
3/11/19, 7:34 PM
#210

#208 Nu mår vi bra, men fortfarande lite möra och skärrade. Jag får mycket katastroftankar… Men det blir bättre :) skönt att få en igångsättningstid i alla fall kan jag tänka mig, slutet är nära!

/Surpan

teezan
3/11/19, 8:39 PM
#211

#205, #206 nä fy, det är inte okej! Fick höra ”hej tjockis!” Förra graviditeten av en på jobbet & det är inte så kul 😏 #207 usch, låter tufft ❤️ Skönt att det var bra med bebis. Angående affektanfall fick min dotter det förra julen, det var verkligen en skräckupplevelse, man hinner ju inte tänka på att det kan vara något ofarligt, hon hade dessutom slagit i huvudet precis innan så vi åkte till akuten. Har aldrig hänt igen, tack & lov. Gick in och kollade mina journaler och upptäckte dels att senaste ultraljudet flyttade fram mig tre dagar (fick inte veta då, hon sa att jag skulle vänta till rutin), och dels att min bm skrivit fel i min journal på längd på mig. Är det sistnämnda något att bry sig om? Enligt den är jag några cm kortare 😂 Sedan undrar jag när man brukar få kallelse till sitt rutinultraljud, då jag enligt kub kommer va i vecka 17 imorgon, men inte fått någon tid än. Visst, de har några veckor på sig så det borde ju komma en kallelse nu i veckan, annars känns det ju svårt att klämma in innan vecka 20 passerat, eller? Både de och jag behöver ju lite tid för planering tänker jag. Finns ju risk att jag behöver ändra tiden till en dag jag är ledig eller att jag måste byta jobbpass liksom. Annars fortsätter jag kräkas varje morgon och nu måste jag äta nåt varannan timme för att inte bli trött/illamående/slö eller få huvudvärk. I kroppen mår jag bra, lite ont i ryggen så ska börja med mitt foglissningsbälte jag sparat sedan sist. Minns att det hjälpte mig jättemycket. Tror det förebygger mycket.

LaSadie
3/11/19, 11:40 PM
#212

#211 vi fick ingen kallelse utan fick boka själva via länets/stadens hemsida (bor i Västmanland).

teezan
3/12/19, 7:41 AM
#213

#212 kub bokade min bm när jag var på inskrivning, hon sa att jag därför skulle få en senare tid sedan för rutinultraljudet, typ i vecka 20. Hon sa inte att jag skulle boka själv, jag fattade som att jag skulle få hem info, men hon kan ju ha missat att berätta det också. När jag bodde i västra Götaland behövde jag inte heller boka själv. Tänkte ringa min bm i veckan och fråga hur det funkar 😊

Surpan
3/12/19, 8:30 AM
#214

#211 Hoppas det inte händer här heller igen.. Uscha.

Jag bor i Stockholm och fick mitt RUL bokat hos min BM. Kommer inte ihåg om det var lika med första barnet men jag tror det.

/Surpan

jackiejohn
3/13/19, 1:14 PM
#215

Grattis till er som fått era små knoddar och lyckospark till er som står på tur! 😁 —— Denna gången så bokades RUL vid inskrivningen, tidigare graviditeter har jag själv ringt och bokat i vecka 15 så här har de ändrat, fick tid och datum redan i vecka 11 för RUL. 207# Har inget barn med affektkramper däremot fick min yngsta epilepsi vid 8,5 månader ålder. Så jag förstår paniken och skräcken allt för väl! Hoppas ni kan slippa undan fler anfall. —— Är det någon här som använt sig utav TENS apparat för att smärtlindra foglossning? Har nämligen relativt svår foglossning denna gång…har fått bälte redan och här näst på tur är kryckor för avlastning och tens för smärtlindring. Och även då sjukskrivning eftersom jag hankar mig fram på jobbet allredan (uska på demensboende). Så är det någon här som har erfarenhet av tens som smärtlindring? Är det effektivt?

Livingthelife
3/13/19, 2:50 PM
#216

#215 tens är väldigt individuellt. På mig fungerande det inte alls, min foglossning började I korsryggen (kunde inte sitta längre än 10-15min) och vandrade sen fram i ljumsken och lite I blygdbenet. Ett tips är att låna/hyra av mvc/sjukgymnast och se om det fungerar :)

Annons:
teezan
3/13/19, 2:52 PM
#217

Fick en tid idag med posten men kunde såklart inte och ombokade via mina vårdkontakter. Fick en ny tid i vecka 23-24 (!) istället, som jag inte heller kan (kryssade i de dagar jag inte kunde men det kan de inte tittat på). Nackdelen med att de skickar kallelse antar jag, blir ju lätt när man inte kan. Får hoppas det löser sig, för man vill ju helst se innan vecka 22 ifall något skulle vara riktigt galet.

Ceciliaolucifer
3/13/19, 4:02 PM
#218

Här kom lillebror den 11/3-19. Han vägde 3.920gram och var 52cm lång :)

oh-la
3/13/19, 4:39 PM
#219

#218, stort grattis!!

jackiejohn
3/13/19, 5:25 PM
#220

216# Ja jag kommer hyra/låna av sjukgymnasten behövde bara ringa så skulle de ordna tens och/eller kryckor :) Har haft lättare foglossning med mina andra två men efter senaste förlossningen (drygt 2år sedan) så gick aldrig mitt bäcken ihop igen fick jag veta. Så denna graviditeten får jag bara försöka uthärda och hoppas inte blir allt för ”illa” och när ungen väl är ute får jag gå och kontrollera/få hjälp så att allt går ihop rätt annars riskerar jag problem resten av livet.. ——— 218# Grattis! :)

Madde
3/13/19, 6:28 PM
#221

#281: Stort grattis. Hoppas allt gick bra?

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Ceciliaolucifer
3/14/19, 5:49 AM
oh-la
3/14/19, 10:30 PM
#223

Nu äntligen verkar något vara på g! Klockar runt 7-8 minuter mellan värkarna. Hoppas det håller i sig!

Annons:
oh-la
3/15/19, 7:19 AM
#224

Det lugnade ner sig framåt natten, så nu går jag mest med molvärk och blöder lite. Vi får väl se vart det tar vägen. Envis lillebror!

Surpan
3/15/19, 8:11 AM
#225

Sista arbetsdagen idag och tre veckor kvar till BF. Var på sista Aurorabesöket igår med runtvisning på förlossningen. Jag är inte ett dugg sugen på att föda barn faktiskt.. Har blivit sjukt besatt av "the ring of fire" som jag tyckte var hemskt under förra förlossningen. BM på aurora menar att det var mycket för att de inte fyllde på min EDA innan krystskedet, vilket sedan tog en timme. Och att jag denna gång ska få EDA tills bebisen är ute. Men jag vette tusan alltså. Jag är nervös.

/Surpan

Livingthelife
3/15/19, 8:15 AM
#226

#225 vad jag fått höra från både bm och andra så hjälper väl inte eda mot just den känslan? Jag hann aldrig få eda överhuvudtaget innan jag var öppen fullt, så fick ta den brännande känslan med lustgas 😂🙈

Surpan
3/15/19, 8:48 AM
#227

#226 Mot smärtan borde EDA fungera beroende på hur den läggs och hur mycket man får. Man gör ju operationer på EDA utan att känna någonting så den kan ju ta bort all smärta. 🙂 För mig var det inte riktigt en brännande känsla heller, utan mer som om någon slängt in en handgranat.. 😐 Jag har hört att det kan göra ondare om man först haft EDA som gått ur kroppen än om man är helt obedövad, för att kroppen då inte tillverkat eget smärtstillande.

/Surpan

Sandiy
3/15/19, 9:15 AM
#228

#227 vet inte om du fick de förra förlossningen men ett tips är att be om varma handdukar för den känslan. Det var bland det bästa dom kunde göra under min!

LaSadie
3/15/19, 9:50 AM
#229

Jag upplevde aldrig ring of fire, kanske för att dottern föddes med sugklocka (?). Minns bara den varma handduken (så skönt) och att de sa att jag inte skulle krysta om jag inte hade en värk.

Tassen94
3/15/19, 9:59 AM
#230

Jag upplevde inte heller ring of fire, visst sved det litegrann men inte alls farligt. Men jag hade EDA så kanske var den som hjälpte.

Annons:
Surpan
3/15/19, 12:33 PM
#231

Skönt att vissa sluppit! Hoppas jag gör det denna gång också. Sonen drogs ned med sugklocka, men föddes utan. Så han stod i det bredaste mellan två värkar. Ska prata med min bm på förlossningen om det när jag kommer in, om det går att fixa med Eda eller liknande.

/Surpan

mollyt
3/15/19, 12:54 PM
#232

Nu känner jag mig dum men vad är ”ring of fire”?

Surpan
3/15/19, 1:34 PM
#233

#232 När huvudet på barnet står mot slidmynningen mellan två värkar för att töja innan man får krysta ut huvudet i nästa värk. :)

/Surpan

[Thiah]
3/15/19, 5:53 PM
#234

#321 jag hade det med båda ungarna. Totalt jävla värdelöst helt klart och jag betedde mig nog inte värst vettigt då… (vem fan skulle göra det). Men samtidigt var det en sådan liten swl av själva förlossningen. Min andra förlossning löpte så mycket annorlunda mot första. JAG visste med, JAG hade självförtroendet nog att be barnmorskan göra som jag ville. Och jag tror dom lyssnar med aktivt på oss som redan fött barn. Vi har ju varit med tidigare liksom.

Tassen94
3/15/19, 6:46 PM
#235

#224 Hoppas det satt igång för dig nu!

oh-la
3/15/19, 6:55 PM
#236

#235, nepp… Fortfarande blodblandade flytningar och väldigt oregelbundna onda sammandragningar då och då… Är riktigt leds nu. Skickade iväg mannen och dottern på kalas så jag kan få vara eländig och ledsen i min ensamhet. Börjar bli orolig och lite rädd. På tisdag blir det igångsättning och det känns evighetslångt bort. Usch… Behövde aldrig vänta så med dottern hoppades vi skulle slippa denna gången också… Trodde aldrig jag skulle längta så efter en riktig värk.

Tassen94
3/15/19, 9:45 PM
#237

#236 Jag hade onda förvärkar i 4 dygn. Fick med mig citodon hem av förlossningen för jag sov inget pga värkarna. Sen var jag inne en gång och fick morfin och sov en natt på förlossningen. Det satte igång efter jag fått ordentligt med vila! Hade precis som du blodiga flytningar. Hoppas verkligen det sätter igång, dem där förvärkarna är verkligen eländiga :( Styrkekramar till dig!

Annons:
[Devya]
3/15/19, 10:58 PM
#238

#225 Jag fick eda och kände absolut ingenting. Det va totalt smärtfritt direkt jag fick det. Jag kunde trycka på en knapp om jag ville ha en ny dos av eda, så det fanns alltid tillgängligt för mig men behövde vara trycka en gång. Hade inte du den möjligheten? Ring of fire upplevde jag alltså aldrig, om vi inte räknar med alla hemorrojder som jag fick efteråt förstås. Då snackar vi först om ring of fire fö min del😂

oh-la
3/17/19, 8:46 AM
#239

Fortfarande ingen bebis… Jag ger upp och ställer in mig på igångsättning på tisdag…

Surpan
3/17/19, 8:55 AM
#240

#238 På "mitt" sjukhus så ger BM en dos varje timme ca istället, de menar att de där maskinerna kan krångla och vill väl ha mer koll. Men vet att vissa sjukhus här har maskiner också. Hoppas jag slipper ring of för denna gång och får ha Eda under utskrivningen. :)

/Surpan

Surpan
3/17/19, 8:56 AM
#241

#239 Stackare! Men igång sättning är grymt tycker jag så jag är lite avis ändå. ;) Jag vill inte gå och vanka hemma.

/Surpan

oh-la
3/18/19, 12:26 PM
#242

Kl 05.43 imorse kom lillebror till världen, helt spontant. Så går det när man helt räknar ut en spontan förlossning 😂 det blev dramatiskt med vansinnigt snabbt förlopp, där hjärtljud gick ner och han fick tas med klocka. Trots det inga bristningar förutom klippet! Helt galet vad kroppen klarar. Upp på op efter det med ny placentalösning eftersom moderkakan vägrade släppa även denna gång. Nu ligger jag och myser på BB och njuter av bebis!! Inskriven på förlossningen 3 cm öppen 03.30, född 05.45, 4130g och 51 cm lång! Välkommen lillebror!

Surpan
3/18/19, 2:13 PM
#243

#242 Stort grattis!

/Surpan

Livingthelife
3/18/19, 2:51 PM
#244

#242 grattis! Man ska sluta längta helt klart efter bebis och ställa in sig på igångsättning så kommer det 😂 samma för mig, min tös kom ju 9 dagar efter bf 🙈

Annons:
Tassen94
3/18/19, 3:33 PM
#245

#242 Äntligen! Grattis :)

SannaN92
3/19/19, 8:58 AM
#246

#242 Stort grattis! :)

Madde
3/19/19, 9:00 AM
#247

#242: Stort grattis till tillökningen. 😀

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Aftonstjärna
3/20/19, 5:34 PM
#248

#242 Ett stort grattis!!

Surpan
3/21/19, 5:18 PM
#249

Någon vars SF-mått planar ut i slutet? Jag började vid första måttet på kurvan under medelkurvan men har sedan dess legat strax under medel. Vid senaste mätningen var jag dock nere på kurvan under medel igen. Tror det var 32? Känns konstigt att det går neråt.

/Surpan

Livingthelife
3/21/19, 6:32 PM
#250

#249 mycket som gör att det planar emellanåt, bebis ligger annorlunda, svullnad som kan släppa lite osv. Det är inte ovanligt att det ökar segt på slutet ibland. Mitt sf var 39 vid sista mätning och hade innan det legat 2 mätningar på 37 :)

Surpan
3/21/19, 6:35 PM
#251

#250 Ja det är ju säkert ingen fara. :) Med sonen hade jag mycket större mått. Jag är ju redan i slutet och nästa mätning är vid BF om två veckor. Vid denna mätning hade jag bara ökat 1 cm från vecka 34.

/Surpan

Annons:
jackiejohn
3/21/19, 7:37 PM
#252

RUL idag, blev flyttad från 10/8 till 7/8 så idag är vi i vecka 21 (20+0). Vi bestämde oss för precis innan att denna gången kollar vi könet eftersom det är tredje och sista barnet…tro på tusan då att navelsträngen ligger precis rakt över så det inte gick att se ordentligt så hon vågade inte ge oss ens en hint om vad det kunde vara för kön 😅 så himla typiskt! Men men allt annat såg bra ut och det är ju vad som räknas 😊

Surpan
3/22/19, 1:18 PM
#253

Vart på förlossningen igen då jag inte tycker att fosterrörelserna blivit riktigt bra sedan sista gången vi var inne. Precis som förra gången så höll läkaren med om att han var slö och seg och inte visade mycket rörelser. Fick därför denna gång ett TUL inne på fosterdiagnostik. Allt såg bra ut där så de kan inte säga varför han är svår att få igång. Ska tillbaka imorgon och på söndag för ctg för att se om de första ultraljudet bara var en slump under viloperioder eller om han faktiskt är lite segare än normalt.

/Surpan

pernillaa
3/22/19, 10:12 PM
#254

Grattis till er som fått! 😊 Vad längtans man blir. V 32 här och sjukt aktiv unge i magen. Blöder till och från och har blivit van vid att det är så utan att något är fel. Livmodern tränar mycket. Bebisen tycks ha vänt sig rätt nu efter att ha legat på tvären länge. Måste ha amningsinlägg nu och känner när mjölken rinner till hur det sticker välbekant.

Ha en bra dag! // Pernilla

Busfröken
3/24/19, 7:39 PM
#255

Hej! Då var det dags för mig att ansluta mig hit 😊 Fick i veckan veta att vi väntar en liten ”opsi” nr. 4! Var som sagt inte alls planerat egentligen och paniken jag hade samma kväll var inte rolig, men nu har katastroftankarna börjat lägga sig och vi börjar sakta men säkert att landa i det hela! Tanken som känns mest skrämmande just nu är att vi innan året är slut har ny liten 😅 Har läst lite i tråden under veckan men inte vågat kommentera förs än nu 🙈 Så kul att följa er! Är det någon som har barn sen innan eller är det era första små? 😍

jackiejohn
3/24/19, 7:50 PM
#256

255# Grattis! Vad spännande 😁 Vi väntar vårat tredje barn, de två vi har är födda -14 och -16 😊

Livingthelife
3/24/19, 7:57 PM
#257

#255 grattis till opsi och välkommen! Jag har bara tösen än så länge, hon är 7v 2d idag. Tiden springer! Men de vet ju ni som har barn sedan innan 🙈

teezan
3/25/19, 10:17 AM
#258

#242 grattis 😀 #253 hoppas allt har sett bra ut med bebis ❤️ #255 välkommen! Väntar andra barnet i slutet av augusti 😊 imorgon är jag i vecka 19, så halvtid närmar sig 😊 har inte kräkts på två dagar men har mått illa. Dricker alldeles för lite vatten och har huvudvärk. Får skärpa mig med det. Om två dagar ska vårat nybyggda hus monteras på tomten, ska bli så spännande! Har känt bebis i två veckor ungefär, lite till och från. Först diffust i vecka 16, men veckan därpå var jag helt säker 😘 försöker ta mig tid att känna efter men det blir inte av varje dag. Längtar till RUL som efter många om och men blev flyttat till om en vecka! Det är nervöst men spännande, som alltid. Hoppas på en frisk liten ❤️

Annons:
Surpan
3/25/19, 1:03 PM
#259

Allt ser bra ut med flöde i navelsträngen och vattenmängd men ul visar fortfarande små och svaga rörelser så idag blir jag igångsatt för säkerhets skull. Mycket nervös…

/Surpan

teezan
3/25/19, 1:25 PM
#260

#259 förstår det! Lycka till ❤️

Livingthelife
3/25/19, 3:21 PM
#261

#259 lycka till! ❤️

Miss autumn
3/25/19, 6:32 PM
#262

Lycka till!

Madde
3/25/19, 8:24 PM
#263

#259: Lycka till med igångsättningen. Hoppas att det går bra för dig/er.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Busfröken
3/26/19, 7:04 AM
#264

#259 Lycka till! ❤️❤️ Usch.. Idag höll jag på att kräkas när jag kom upp och kände sambons parfym 😩 Har aldrig haft problem med den innan och tycker i vanliga fall att den luktar fantastiskt men idag var det som att gå in i en vägg och trots att han åkte för 20 min sen så stinker det fortfarandei hela huset 😂 Älskar första trimestern………..🤢🤣

Surpan
3/27/19, 9:04 AM
#265

Igår klockan 17:38 föddes lillebror i vecka 38+3. Han vägde 4kg och var 54cm och allt gick jättebra. :)

/Surpan

Annons:
Tassen94
3/27/19, 9:11 AM
#266

#265 Stort grattis!! 😍

Aftonstjärna
3/27/19, 11:32 AM
#267

#265 Ett stort grattis!! Härligt att allt gick bra. Är i vecka 23+5, känns lååångt kvar. Men bebisen har blivit såpass stor att jag känner hon/han tydligt nu. :)

Surpan
3/27/19, 11:55 AM
#268

Tack tack!! :)

/Surpan

mollyt
3/27/19, 7:56 PM
#269

#265 åh vad härligt att höra! Jag har tänkt så mycket på er! Grattis!

oh-la
3/27/19, 8:03 PM
#270

#265, stort grattis!!! Vad härligt att allt gått bra!

Madde
3/28/19, 1:07 AM
#271

#265: Stort grattis. Hoppas allt gick bra under förlossningen?

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

teezan
3/28/19, 8:21 AM
#272

#265 grattis! Härligt att höra😊 Jag har ont i vänster sida av magen, tror att det är tarmarna eftersom jag även har magknip ganska ofta. Känns att de jobbar långsammare. Har även känt av halsbränna (!) redan. Förra gången kom inte det förrän sista tiden. Är inget jättebesvär än så länge och hoppas inte det blir det heller, har bara haft känningar av det två kvällar i rad nu. Annars har vi fullt upp med att kolla in vårat bygge, huset kom igår och vi ser allt från vår lägenhet 😊

Annons:
Livingthelife
3/28/19, 3:26 PM
#273

Jag kan knappt fatta att min lilla tös är 8v imorgon! Hela 2 månader har hon berikat vårat liv och mer envis tös får man leta rg9😂

teezan
4/1/19, 3:22 PM
#274

RUL idag & enligt detta ultraljud är bf 1 september istället, enligt kub var det 26 augusti. Sen kommer ju bebis när den kommer, men ändå segt att bli flyttad nästan en vecka, från 18+6 till 18+0 😛 hon som utförde ultraljudet sa att RUL var mer exakt, jag trodde det var kub men där ser man 😊

Livingthelife
4/1/19, 6:00 PM
#275

#274 konstigt, jag fick beräknat på kub och på RUL sa de inget 😅

teezan
4/1/19, 8:00 PM
#276

#275 blev du flyttad många dagar eller bara nån enstaka dag? Ifall det spelar roll tänker jag 😛 vet att med första skiljde det två dagar vid RUL och då skulle vi ändå gå på datunet från vecka 12, så det var därför jag trodde RUL var mindre ”säkert”. På kub sa de iofs att vi skulle vänta med datum eftersom jag har så långa cykler, och dessutom missfall innan denna graviditet, så det verkade även då som att RUL var bättre att gå efter.

Livingthelife
4/1/19, 9:43 PM
#277

#276 jag blev flyttad 3 dagar. Långa cykler här med :)

teezan
4/3/19, 9:43 PM
#278

#277 jaså, du också! nåväl, det blir nog bra ändå, haha 😜 Sitter och funderar över vad det är för filur där inne. Vi frågade inte om kön förrän efteråt men barnmorskan hade inte kollat, men hon sa att navelsträngen ändå låg i vägen, så hon kunde inte ge sig på nån gissning heller. Har moderkakan i bakkant denna gången, och eftersom jag trodde jag kände bebis redan i vecka 16/17 visade det sig nu att det var vecka 15/16!? Det känns tydligare än med dottern utan den extra ”kudden”. Undrar om det gör mer ont senare i graviditeten utan den 😆 kunde verkligen göra ont förra gången. Är lite orolig över graviditetspenning och så vidare, kommer inte orka med mitt jobb efter vecka 32 känner jag. Är dels orolig att bli nekad för att jah inte skriver tillräckligt utförligt och dels för ersättningen, att jag kanske kommer få ut väldigt lite pengar. Det ordnar sig nog, hoppas jag. Men vi flyttar ju till ett nybygge i maj så det är nog därför, vi har liksom ingen buffert kvar efter det. Tur mannen har ett välbetalt jobb!

Busfröken
4/5/19, 1:55 PM
#279

Jag blev flyttad 2 veckor med de två första, snacka om att det var deprimerande när man gick från v 20 till v 18 båda gångerna 😂 Med tredje så skiljde det sig bara några dagar! Här mås det pyton! Någon som har något tips mot illamåendet?! Jag mår fruktansvärt illa om jag inte äter och likaså om jag faktiskt får i mig något.. Blir så äcklad av tanken på mat och känner mig helt förstörd… Har dessutom gått upp 4 kg på TVÅ veckor trots nästan icke befintligt matintag 😩

Annons:
Guldko
4/11/19, 9:22 PM
#280

Vecka 36+2 och jag har sen ca 1-2 veckor tillbaka haft molande värk i magen och ländryggen till och från, som ganska mild mensvärk ungefär. Det blir värre vid minsta lilla ansträngning, då får jag som kramper i magen och sen kraftigare "mensvärk" som sitter i ett bra tag efteråt. Någon som känner igen detta?

Livingthelife
4/12/19, 7:47 AM
#281

#280 låter som förvärkar :) kan hålla i sig i flera veckor

01emilia02
4/12/19, 3:31 PM
#282

Någon här som känt sig mindre runt midjan i vecka 12 jämfört med vecka 10?? Ska jag vara orolig? Liksom byxorna stängs igen vilket var omöjligt för en till två veckor sen! Blöder inte men fått missfall tidigare i vecka 11. Någon som känner igen sig?

LaSadie
4/12/19, 3:35 PM
#283

Man blir mindre svullen vilket gör att man kan knäppa byxorna utan problem igen :)

LaSadie
4/12/19, 3:35 PM
#284

Man blir mindre svullen vilket gör att man kan knäppa byxorna utan problem igen :)

Jezze
4/13/19, 7:43 PM
#285

Hej har nyss fått reda på att jag är gravid, är verkligen livrädd och nervös, känner mig jätte orolig, är detta normalt i början?

teezan
4/13/19, 7:50 PM
#286

#285 grattis 😊 det är absolut helt normalt att känna sig rädd och orolig. Jag kände samma min första graviditet och även mina två efter (en blev missfall) även om jag var pyttelite lugnare då. Det är svårt att inte vara orolig, jag är det fortfarande till och från, och var det även hela första graviditeten. Sen oroar man sig över barnet på utsidan också 🙈 det är ju en väldigt livsavgörande händelse att bli gravid !

Annons:
Jezze
4/13/19, 7:54 PM
#287

#286 tack, ojaaa, var så glad först men nu har jag panik, vet ju inte hur andra kommer att reagera heller, fast börjar ju bli äldre nu, så det är väl dags, mkt blandade känslor 😊 tack för svar

teezan
4/15/19, 9:03 PM
#288

Har gått ut med graviditeten ”offentligt” nu. Ganska skönt ändå, men samtidigt känns det som jag ljuger av någon anledning 🙈 känns inte verkligt alls, även om jag känner bebis varje dag och kräktes senast i morse liksom. Tur jag har halva tiden kvar att smälta det, om jag nu kommer göra det 😜 men befinner mig ju i de här lite mer trevliga veckorna där illamåendet och tröttheten inte är övermäktig och där tyngden, otympligheten och den stora magen med tillhörande ninjasparkar inte kommit än, mår med andra ord lite för bra för att det ska kännas sant just nu 😅 tur att lillen i skrivande stund buffar lite extra så jag inte glömmer bort den 👶🏼😜

Livingthelife
4/16/19, 7:55 AM
#289

#288 vänta till liten kommer och du "väntar" på ett samtal att de ska hämta bebis, att det bara var på prov typ 🙈😂

Guldko
4/16/19, 12:18 PM
#290

#281 Jag misstänkte att det kunde vara så. Fasen, jag som börjar bli riktigt leds nu. 😅 V. 38 (37+0) idag och jag längtar sååå efter lillen, jag hoppas förlossningen sätter igång snart och att jag slipper gå över tiden. Har svårt att njuta av graviditeten nu då jag känner mig så extremt otymplig och är så sjukt trött hela tiden. Det har börjat ila så det gör ont i bäckenområdet och mina händer har börjat svullna upp när jag gör saker. Men jag får väl försöka tänka att om max 5 veckor har vi bebis här! 💕

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: