Annons:
Etikettlilla-barnet
Läst 2497 ggr
[Devya]
2019-01-12 04:47

Spasmer

Min bebis är 7 veckor gammal. För några veckor sedan började hon med något nytt då hon äter. Hon får spasmer men min mamma sa att hon säkert bara ryste till då hon kissade. Men då ska det väl inte hända med jämna mellanrum under 40min?? Ikväll så hände det igen och det fick henne att gråta för ett par sekunder. Hon såg förvirrad ut. Nu ligger hon på bröstet mitt för jag ville ha henne nära mig och jag kände hur det också sker då hon sover. Någon som upplevt något liknande???? Vi tänkte spela in då det händer och visa barnläkaren. Något känns så fel. Tårarna bara rinner då jag skriver det här. Försöker vara stilla så hon får sova.

Annons:
Sparven88
2019-01-12 05:14
#1

Hur ser det ut? Sträcker hon ut armarna och spänner sig för att sen koppla av? Min dotter gjorde så, flera gånger om när hon var liten och om man bar henne på ett visst sätt. Det finns ju någon reflex hos barnen, "mororeflexen". Och innan barnen har vuxit till sig kan de förekomma. Jag tror min dotter var 3-4 månader innan hon skutade med det.

[Thiah]
2019-01-12 06:10
#2

Hos vissa barn kan mororeflexen vara riktigt stark men då borde hon liksom spreta med armarna som om hon faller när hon rycker. Det är ju en reflex för att barnet inte ska trilla av mamman… Men jag har hört om flera bebisar som har spasmer, nästan som epelepsi anfall som senare växt bort. Varför dom haft det vet jag inte. Kanske är värt att gå och kolla henne, så får ni ett bestämt besked direkt. Så slipper ni oroa er i onödan menar jag.

[Devya]
2019-01-12 10:46
#3

Det är med hundra procent inte moro reflexen för det får hon också och det ser helt annorlunda ut. Sådant får jag ju själv om jag är totalt utmattad och håller på att somna. Det här sker då hon är klarvaken och pigg. Hennes axlar rycks uppåt och armarna i kors och benen upp och utåt och så hålls det så i ett par sekunder innan hon fortsätter äta igen. Så kan det hålla på ca 30ggr under de 40min hon äter. Det kommer och går med några få sekunders mellanrum. Hon ser så bekymrad ut då det sker och vill nästan gråta för att hon blir så irriterad då hon inte kan kontrollera det. Det sker som sagt även då hon sover nu har jag märkt. Jag känner hur hela hennes kropp dras ihop i en u-form och armarna och benen sträcks ut. :(

[Devya]
2019-01-12 10:57
#4

Jag pratade med min svägerska som är läkare och hon sa att vi definitivt måste filma det och visa det åt barnläkaren. Svägerskan ska vara barnvakt idag och själv få se då det händer. Hon ha sett barn ha det då hon va på utbyte i Afrika så hon har lite erfarenhet av fenomenet.

[Thiah]
2019-01-12 10:59
#5

#4 berätta gärna vad hon tror sen. Och skönt med en läkare i familjen.

mollyt
2019-01-12 11:54
#6

Bra om ni kan filma och visa, jag är lite trött nu men känner att jag har svårt att föreställa mig hur det ser ut. Våra barn är ju ganska jämngamla och min son rycker mycket i sina rörelser fortfarande (och inte alltid medvetet) men jag har inte upplevt det som spasmer.

Annons:
Cilla89a
2019-01-20 10:15
#7

Hur har det gått? Vad sa svägerskan?

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Upp till toppen
Annons: