Annons:
Etiketthälsa
Läst 2203 ggr
Skorpan19
1/7/19, 11:22 AM

Svårt graviditetsillamående - tips?

Jag är i vecka 9 och mår konstant illa. Spyr väldigt ofta. Låg inne på sjukhuset med dropp för två veckor sen ca. Är orolig att jag behöver åka dit igen för dropp pga mitt mående. Någon som varit med om samma och har lite tips? Att äta något innan jag går upp fungerar inte. Äter tabletter för illamåendet samt vitaminer etc som enligt barnmorskan ska stilla illamåendet ytterligare. Klarar av att äta flingor ibland.

Annons:
OlgaMaria
1/7/19, 11:51 AM
#1

Ät något innan du lägger dig på kvällen samt ställ klockan typ kl 04 - gå upp och ät och lägg dig igen. Illamåendet brukar bero på väldigt instabilt blodsocker. En vän hade det på samma vis som du men det blev mycket bättre när hon började gå upp och äta en gång på natten.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Skorpan19
1/7/19, 12:17 PM
#2

Okej tack snälla för tips OlgaMaria! Din vän som mådde såhär, vad klarade hon av att äta? Jag har testat olika men inte mycket som fungerar tyvärr. Hur länge höll hennes illamående i under graviditeten? Tacksam för svar!

Tassen94
1/7/19, 12:43 PM
#3

Jag mådde riktigt illa första tiden och gick ner i vikt. Jag kräktes dock inte jättemycket, någon gång om dagen bara. Så behövde aldrig dropp. Jag fick nästan bara i mig frukt, typ pink lady äpplen, vattenmelon osv. Jag tog Lergigan regelbundet, blev trött av den så jag sov även på dagarna för att orka. På kvällarna fick jag massage, ryggkli eller något annat avslappnande av min sambo, det hjälpte otroligt mycket. Mannagrynsgröt kunde jag få i mig ibland, eller färdig Mannafrutti (kall mat var lättast). Kokta morötter gick ibland, med lite salt. Apelsin var gott att skära upp och suga på. Men ja, mätt och belåten var man ju inte på flera veckor!

Tassen94
1/7/19, 12:47 PM
#4

En annan grej som funkade okej var barnmat!! Jag hade svårt för allt som smakade mycket och som behövde tuggas. Barnmat kunde jag bara svälja rakt ner och fick lite mättnadskänsla en stund i alla fall. Även fruktpureerna funkade haha.. Jag började må lite bättre efter vecka 12, och mådde som vanligt efter vecka 16!

Skorpan19
1/7/19, 12:59 PM
#5

Okej tack Tassen94! Ska testa detta! Det är fruktansvärt jobbigt att må såhär. Kan knappt gå upp ur sängen.

OlgaMaria
1/7/19, 1:20 PM
#6

#2 På nätterna gick hon upp och åt fil och flingor i alla fall.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Skorpan19
1/7/19, 1:47 PM
#7

Okej tack!

Vinternos
1/7/19, 2:36 PM
#8

Vätskeersättning, Resorb, räddade mig många gånger ifrån att bli helt uttorkad. Är nog mitt bästa tips. Hade hyperemesis fram tills förlossningen.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

blomma12
1/7/19, 2:59 PM
#9

Har hypermesis och spytt varje dag sen v.5 ungefär. Vart inlagd i två olika omgångar med dropp. Är nu i v.21 och spyr fortfarande varje dag och mår konstant illa men klarar få i mig tillräckligt med vätska och mat iallafall så jag slipper droppet nu. Det enda som funkar för mig är ondansetron, Primperan och lergigan tillsammans dygnet om. Ondansetronen är den som får mig att slippa droppet, den är superbra och minskat mina kräkningar från att spy var 30ionde minut till 2 gånger per dag. Sen accepterar jag att vara sjukskriven, må piss och bara stå ut resten av graviditeten för det blir nog inte bättre än såhär som det är nu.. Men mitt tips är att se till att få ondansetron utskrivet och ev kombinerat med annan medicin. Det hjälper mig mot det värsta. Knäckebröd och isglass är det jag lättast får i mig i matväg.

Skorpan19
1/7/19, 3:09 PM
#10

Vad innebär hypermesis? Jag ska till sjukhuset idag igen för prover och troligtvis bli inlagd. Är ni sjukskrivna hela graviditeten?

Vinternos
1/7/19, 6:06 PM
#11

#10 Jag har varit sjukskriven sen vecka 6 fram tills förlossningen.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

blomma12
1/7/19, 7:54 PM
#12

#10 Hyperemesis gravidarum kallas diagnosen man får när man har extremt gravidillamående så man blir inlagd, tappar vikt etc för man kräks så mycket under en längre tid. Du kan läsa mer på 1177.

blomma12
1/7/19, 7:55 PM
#13

Vart sjukskriven sedan v.5-6 nånting och lär vara det hela graviditeten..

Annons:
Skorpan19
1/7/19, 9:57 PM
#14

Okej, vilken vecka är du i nu?

blomma12
1/7/19, 10:16 PM
#15

#14 Jag är i v.21

Miss autumn
1/8/19, 11:02 AM
#16

Åh fy vad jobbigt… Hoppas detta blir bättre för dig så att du får må bra snart! Det som funkar någorlunda bra att äta för mig just är (v 9): Kalla frukter så som kärnfria Vindruvor, mango, banan, honungsmelon. Matmässigt: torsk och mosad broccoli. Jag lyckas även dricka kall färskpressad apelsinjuice. Kokade ägg funkar också bra. Hoppas du hittar något som funkar för dig.

[Devya]
1/8/19, 11:28 AM
#17

Jag hade jobbigt illamående i två veckor och jag spydde flera ggr om dagen. Jag drack cola och åt chips. Det va d enda som fungera :p Inte alls hälsosamt men om ja åt frukt, grönsaker, flingor eller vanlig mat så spydde jag upp allt. Jag mådde dock alltid lite bättre efter att jag hade spytt så då passade jag på att äta chipsen. Jag blev dock aldrig inlagd. Visst gick jag ner ett par kilon men det tog jag igen senare. :p

autofyll
1/8/19, 9:14 PM
#18

Jag kunde i princip bara äta vattenmelon, gurka och isglass :)

Skorpan19
1/8/19, 9:49 PM
#19

Det är hemskt vad lite som går att äta! Hoppas det blir bättre för er som har jobbigt mående snart! Jag var till jourläkare igår och fick extra tabletter mot illamående. Om det inte fungerar så var nästa variant av tablett så starkt att de kan skada fostret så är väldigt rädd att det inte ska bli bättre och jag kommer behöva äta de där andra tabletterna.

blomma12
1/9/19, 11:23 AM
#20

#19 Läkaren skriver aldrig ut medicin som de vet är direkt skadligt för fostret så du vet. Har själv varit väldigt orolig då medicinerna jag äter står tydligt på FASS etc att de inte får tas vid graviditet men läkare har ändå skrivit ut det och både läkare och barnmorskor jag frågat är tydliga med att allt de skriver ut anses vara säkert för fostret, annars skulle de inte skriva ut det!!

Annons:
Skorpan19
1/9/19, 1:55 PM
#21

Fast barnmorskan sa det så som jag skrev i tidigare kommentar angående medicinen.

wholefoods
2/6/19, 9:00 PM
#22

Här är en till som mår illa.. har aldrig varit med om något liknande. Nu får jag igen för 2 graviditeter utan illamående! Vecka 6+6 bara, nån som mått illa en kortare period? Fick just i mig 2 blåbär, 5 röda små vindruvor och ett litet söligt plommon. Första målet på dagen och nu gör magen uppror. Den här tråden hjälper mycket med alla tips på vad ni andra kunnat äta. Tack för att ni delar med er.

Fundra
2/6/19, 9:25 PM
#23

#22 Det är bara en vecka mellan oss, jag är i v 7+6. 🙂 För mig hjälper bara Ingrid Marie-äpplen. Kan rekommendera!

Skorpan19
2/6/19, 10:30 PM
#24

Vad skönt att denna tråd hjälper fler! Jag är i vecka 14 och illamåendet har tyvärr inte lagt sig alls. Var precis inne på dropp igen. Men har upptäckt att ostbollar av alla saker och apelsin fungerar ganska bra för min del nu!

Upp till toppen
Annons: