Annons:
Etikettallmänt
Läst 3347 ggr
[Urfokus94]
12/27/18, 11:54 PM

Gått upp FÖR mycket vecka 26?

Gått upp cirka 9 kg i vecka 26

misstänker det har en del med okynnesätande att göra, så funderar på att börja räkna så jag inte får i mig mer än 2200 per dag. hur mkt hade ni gått upp i vecka 26 vad är normalt att ha gått upp när hela grav är klar?

mvh.

Annons:
autofyll
12/28/18, 12:53 AM
#1

Om du inte bara äter skräp konstant och rör på dig efter bästa förmåga så kan du inte gå upp för mkt! En del samlar otroligt mkt vätska i kroppen och andra lagrar fett. Jag lagrar fett. Jag har gått upp ca 20kg och är i v29 nu. Jag är som ej gravid smal som en pinne. Men under mina tre graviditeter så lagrar min kropp helt enkelt det den behöver. Med första barnet gick jag upp 27kg. Tror jag tappade 9kg direkt efter BB. Sen var jag tillbaka på startvikten inom 3 månader.

Livingthelife
12/28/18, 7:14 AM
#2

Viktuppgång under graviditeten är så olika för alla. Jag är i v36+1 och har bara gått upp 3kg ungefär och då har jag inte varit så aktiv pga foglossning sen v23 och även ätit en del skräp kanske. Jag började även med en övervikt. Vissa kan äta hur nyttigt som helst under graviditeten och ändå gå upp kopiösa mängder.

Bjallstal
12/28/18, 9:50 AM
#3

Det är så olika. Så länge man inte bara äter skräp(kroppen och bebis behöver näringsämnen) och rör på sig efter förmåga så gör man bad man kan. Min foglossning har börjat bråka ordentligt efter v 34 så rör på mig mindre än normalt. Men försöker att röra på mig så mycket jag kan. Jag ligger på + 9 kg nu i v 36. Var väl lite mullig när jag började

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Rosaranarosenstrale
12/29/18, 5:09 PM
#4

Men gud. Jag är i vecka 11 och har redan gått upp 5 kilo. Kanske det är mest vätska men hoppas det inte ökar så markant kommande tid iaf.

jackiejohn
12/29/18, 6:35 PM
#5

Jag tillhör också de som går upp mycket under graviditeterna med sista stannade jag på 28kg födde i v 37+0. Så länge man inte vräker i sig enbart onyttigheter utan äter sund normalkost och rör på sig så mycket orken/kroppen tillåter så finns det ingen mening med att stirra sig blind på vågen för du kan sällan påverka det värst mycket. Må bra, en del går upp mycket och andra inte.

[Devya]
12/30/18, 9:49 AM
#6

Jag gick upp ca 23-25kg och jag åt hälsosamt. Jag va dock otroligt svullen. Gick ner 15kg de första 4 veckorna och har nu 8kg ännu att gå ner. Men lustigt nog är jag ännu väldigt svullen… mina ben och fötter har inte återgått till hur de var före graviditeten.. Oberoende så ska man nog inte oroa sig. Ät hälsosamt och mångsidigt samt rör på dig så du inte blir för stillasittande. :)

Annons:
cissi_1993
1/1/19, 5:43 AM
#7

jag frågade min barnmorska då jag var i v. 19 och hade gått upp 7kg om hon tyckte det var lagom eller för mycket. svaret jag fick var " det får vi se" hon förklarade att ideal för mig skulle vara ca 12kg men viktuppgång är så olika och det är svårt att säga när man ska gå upp i vikt. jag trodde att det var i slutet man gick upp som mest och min kompis skulle landa på en idealvikt på + 16kg  vilket jag då tänkte inte skulle vara ett problem att hålla sig till :O  hon slutade på +28 och jag vet inte var jag slutar men fortsätter jag gå upp i vikt som jag gjort dom senaste veckorna så landar jag nog där också :P

jackiejohn
1/1/19, 9:22 AM
#8

Också alltid fått höra att ideal viktuppgång är 12kg för alla, jag som är väldigt liten och slank har spräckt den ”gränsen” totalt men det har runnit av mig utan större ansträngning sen också. Våra kroppar är olika det finns inget ideal skulle jag vilja säga för du kan inte styra din viktuppgång så himla lätt under graviditeten. Jag är själv i vecka 9 nu och har gått upp 4kg redan men jag bryr mig inte ett dugg och det borde ingen göra så länge man äter hälsosamt och rör på sig för du ska inte banta/svälta sig under graviditeten. Sen förstår jag att en kraftig viktuppgång inte är kul men det är så det är bara.

Upp till toppen
Annons: