Annons:
Etikettväntar-barn
Läst 1601 ggr
Rwawr
12/25/18, 1:45 PM

Foglossning

Hur har ni med foglossning gått till väga? Jag har ingen foglossning alls hela första graviditeten, nu är jag i v.18 med andra barnet och jag lider! Bäckenet och ryggen gör så ont så jag vet inte vad jag ska ta vägen. Jag har pratat med 1177 som tyckte jag skulle ringa min bm, min bm rekommenderade fogbälte och sjukgymnast. Fogbälte hjälper ingenting märkvärdigt och sjukgymnasten hade inte tid förrän 7e januari. Jag jobbar bara deltid men har ett väldigt tungt jobb.. Vet inte hur jag ska klara av det här ända till april. Hur har ni andra gjort/fått göra? Och vad har hjälpt och inte?

Annons:
Carrosh
12/25/18, 1:53 PM
#1

Hade också foglossning under graviditeten och hade stor hjälp av mitt bälte. Spände det ganska hårt och använde det så mycket jag bara kunde.

En kudde mellan knäna när du sover, inte anstränga bäckenet mer än nödvändigt.. Man får hitta nya sätt att göra saker på. Sitta när du tar på dig och knyter skor, eller allra helst använda skor som du bara kan ta på med skohorn eller så och slipper knyta.

Om du har svårt att arbeta tycker jag att du ska trycka på lite extra på det när du pratar med BM. Du kanske behöver få en sjukskrivning om det är så illa? Fysiskt tunga jobb kan du få gå tidigare ifrån också med gravidpenning (dock 2 månader innan BF bara, annars är det sjukskrivning som gäller). Du har även rätt att få nya arbetsuppgifter om det finns möjlighet till det. Prata med din chef (och gärna facket också innan, ifall det skulle bli strul).

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Tassen94
12/25/18, 2:00 PM
#2

Jag tog ut sparade semesterdagar, sjukskrev mig en del och nu har jag gått på 100% graviditetspenning. Har man tungt arbete är det lätt att få graviditetspenning och oftast sjukskrivning med :)

Rwawr
12/25/18, 2:23 PM
#3

Jag ska få gå 2 månader tidigare och det är i just april. Finns inga möjligheter att få nya uppgifter eller förflyttning. Redan pratat med chefen om det.. När jag pratade med bm tyckte hon jag skulle prova de två alternativen innan sjukskrivning skulle komma på tal. Känner mig väldigt dum då hon tyckte att jag minsann måste överdriva smärtan då jag BARA var i v.17 och så tidigt får man inte ont. Började nästan gråta efter samtalet. Man känner sig så hjälplös. Har tyvärr inga semesterdagar, de sparas och skickas ut i klump i sommar. Nåt nytt system dom börjat med..

Tassen94
12/25/18, 3:25 PM
#4

#3 Prata med din chef, du borde ha rätt att ta ut dina semesterdagar eftersom du går på ledighet innan sommaren! Annars rådfråga facket. :) Du kan också söka sjukskrivning via vårdcentralen om din MVC inte hjälper dig!

liljegren
12/25/18, 5:08 PM
#5

Boka en läkartid. Jag blev sjukskriven från min föräldraledighet i v 13 för jag kunde knappt ta mig ur sängen när jag väntade barn 2. Läkaren sjukskrev mig, jag fick Alvedon utskrivet och hade ett foglossningsbälte. Läkaren jag var till rekommenderade vattengympa men vi har inget sådant inom 9 mil så det blev inte av. För min del blev det bättre efter ett par veckor med övningar från sjukgymnast, tens-apparat och Alvedon. Iaf så pass att maken kunde gå och jobba igen. Fick ju anpassa dagarna och försöka avlasta så mkt det gick med en vild 1-åring hemma.

Rwawr
12/25/18, 6:42 PM
#6

Får nog bli en läkartid.. men hittar inga öppettider nu när det är.massa röda dagar.

Annons:
autofyll
12/25/18, 8:16 PM
#7

Stackare! Sjukanmäl dig tills du får en tid. Jag är gravid i v28 med andra barnet. Har gått med kryckor dygnet runt nu sedan v22. En morgon sa det bara pang i blygdbenet och jag kunde inte gå en meter. Svetten rann för det gjorde så ont. - Kryckor är guld värt. Inte så roligt men jag kan leva! - Smärtstillande. Alvedon hjälpte inte mig men citadon gjorde det. - Sitt ner och klä dig. Stå aldrig med vikten på en fot/knä etc. - Bär ingenting. Ett sojamjölkpaket gjorde stor skillnad. Den lilla vikten tog död på höften direkt. - Ta hiss istället för trappor, vila, vila ,vila. - Tend har varit bra. Inte för blygdbenet men för övriga foglossning och ryggbesvär. Har blivit mkt mutande här hemma med sonen som inget annat vill än att bli buren. Jag har fått lära honom att klättra upp på en köksstol och ner i vagnen tex. De första veckorna var värst efter att foglossningen slog till. Men genom att vara försiktigt och ha kryckor så kan jag idag gå kortare sträckor utan.

Rwawr
12/25/18, 8:24 PM
#8

#7: det är de jag är rädd för att jag till slut ska hamna i samma situation. Jag drar vagnar på minst 150-200 kg minst 4 vändor om dagen, och går flera kilometer plus tunga lyft och ingen möjlighet att sitta. Nu under jul och nyår är det mycket mycket värre. Jag gör allt jag kan i vardagen som kan underlätta men jobbet är svårt.. Har känt mig tvungen att jobba då jag fick sånt tvärt bemötande. Tänkt att jag absolut inte kommer bli sjukskriven om bm får bestämma. Men ska absolut kontakta vårdcentral direkt när de är öppet.

Carrosh
12/25/18, 10:45 PM
#9

#8 Du har inte funderat på att byta BM? Hon verkar inte ta din smärta och dina besvär på allvar!

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Rwawr
12/25/18, 11:08 PM
#10

#9: Jag har pratat med två olika.. på den mottagningen jag går kan man inte ringa raka vägen till den man går hos, så först pratade jag med en under telefontiden och efter jag pratat med henne vad jag henne be min bm att ringa mig och när hon gjorde det var hon väldigt bitsk och tyckte att hon inte kunde komma med nåt annat än den första sagt. Haft väldigt bra känsla med henne på besöken men blev lite osäker efter det samtalet faktiskt.. ska självklart byta om det fortsätter.

Rwawr
12/27/18, 2:30 PM
#11

Nu har jag bokat tid hos läkaren på bmm. Dock på en helt annan då den på min mottagning inte hade tid förrän slutet på januari. 🙄 den jag pratade med kändes lite osäker kring att skicka mig vidare och hängde fast vid att jag fått smärtsamma sammandragningar vid två tillfället SOM GÅTT ÖVER. Men men vi får väl se.

Bjallstal
12/27/18, 6:08 PM
#12

Jag har varit på tre olika mottagningar. Min vanliga bm, spec mvc i Helsingborg men jag ville bli skickad till spec mvc i lund då jag flyttat och bor strax utanför lund. Läkaren i Helsingborg var dock amazing så hade jag bort kvar i landskrona hade jag fortsatt att gå där.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Rwawr
1/1/19, 11:19 AM
#13

Jag har inte riktigt möjlighet att byta till någon längre bort.. men kommer få byta i vår då vi ska flytta till annan kommun. Läkartiden imorgon, känner mig nervös, vill inte sluta jobba egentligen men kroppen orkar ju inte med. Lite nervös över att bli tvingad att jobba om läkaren säger de 😕

Annons:
Carrosh
1/2/19, 10:20 PM
#14

#13 Hur gick det?

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Rwawr
1/3/19, 8:50 AM
#15

#14: jag blev sjukskriven iallafall 4 veckor men kommer aldrig sätta min fot på den bmm igen. Fick träffa en manlig läkare som var väldigt… översittande. Fick aldrig avsluta en mening, sa många gånger emot mig och var väldigt noga med att graviditet inte är en sjukdom och försäkringskassan betalar minsann inte ut hur som helst. Han har inte fyllt i pappret till försäkringskassan korrekt ens med mina arbetsuppgifter osv. Mådde faktiskt väldigt dåligt när jag gick därifrån och kände mig väldigt kränkt.

Carrosh
1/3/19, 9:48 PM
#16

#15 Usch, vad jobbigt att behöva genomlida en massa sådant när man har besvär man behöver hjälp med. Visst, graviditet är ingen sjukdom, men symtomen och besvären man får pga det kan vara väldigt besvärliga - tyvärr är det många som förminskar de besvären! Tycker iaf att du bör höra av dig till chefen på den vårdcentral eller avdelning där du fick träffa läkaren och påtala hur du upplevde besöket - det är aldrig ok att kränka sina patienter!

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Rwawr
1/8/19, 8:52 PM
#17

#16 oj missade helt att svara. Har inte känt att jag orkar lägga energi på att ringa och klaga när jag ändå inte ska tillbaka. Däremot en till fråga till er som blivit sjukskriva, tidigt eller sent, har någon fått avslag på ersättning från försäkringskassan?

autofyll
1/8/19, 9:11 PM
#18

Jag har blivit beviljad bägge gångerna. Men tackat ja till all hjälp jag kan få från sjukgymnast, vattengymnastik, kryckor, tens osv. Sen har jag även haft problem med kräkningar som läkaren skrivit med.

OlgaMaria
1/9/19, 11:41 AM
#19

Det brukar vara viktigt att läkaren fyller i ansökan på ett bra sätt. Hoppas det går bra för dig nu. Jag har också haft hemsk foglossning båda mina graviditeter. Det är hemskt! Kan i alla fall dela med mig av ett bra tips. Gör knäböj - så som visas på den här bilden:

https://capestylemag.com/wp-content/uploads/2017/06/body-weight-squats.jpg

Gå bara ner så långt som känns bekvämt, och fokusera styrkan i ryggslutet - dessa muskler håller ihop bäckenet och stabiliserar. Märkte under min andra graviditet att denna övning faktiskt hjälpte en hel del mot smärtan. Men man tvingas också till att ta det lugnt och inte pressa sig. Under min första graviditet jobbade jag en dag och låg sängliggande i smärtor hela nästa dag. Var omöjligt att jobba två dagar i följd.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Rwawr
1/9/19, 11:57 AM
#20

#19: lite det jag är rädd för då jag inte tyckte att läkaren fyllde i bra alls.. knappt mina arbetsuppgifter, stavade tillomed yrket fel och inte alls alla liksom smärtor. Så här inga höga förhoppningar om ersättning då… kan man skicka in ny ansökan om/när man blir sjukskriven månaden efter? Jag har fått övningar från sjukgymnast häromdagen, så håller tummarna på att de ger effekt. Känner mig lite bättre nu när jag är hemma och verkligen kan anpassa vad jag gör osv.

Annons:
OlgaMaria
1/9/19, 12:49 PM
#21

Du kan när som helst skicka in en ny ansökan om sjukskrivning, med hjälp av en annan läkare om du vill. Lycka till!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Rwawr
1/9/19, 5:02 PM
#22

Okej tack! Hatar denna oro att inte få ut ersättning och samtidigt känna att kroppen inte klarar jobb. Helt fel tid att bli sjukskriven men vad gör man.

Upp till toppen
Annons: