Annons:
Etiketterinhandlapreparera
Läst 2678 ggr
Skorpan19
12/23/18, 6:06 PM

Köpa inför bebis ankomst

Hej, många säger att man bör ha allt färdigt när barnet väl kommer medan andra påstår att det är onödigt att handla någonting innan bebisen kommer då komplikationer kan uppstå samt att vi inte kan veta hur stort barnet är till 100% vid födsel. Så min fråga till er är: vad rekommenderar ni att vi bör köpa inför bebisens ankomst? Vår bebis ska födas i sommar. Tacksam för svar!

Annons:
[Kijsen]
12/23/18, 8:41 PM
#1

Vi köpte nästan allt innan bebis ankomst, började köpa grejer efter RUL i vecka 20, då allt såg bra ut. Omlottbodys i klädväg är att rekomendera, det köpte vi alldeles för lite av och att behöva dra kläder över huvudet på en nyfödd kändes inte så kul som förstagångsförälder. Angående storlek på bebis när den föds, nej det kan man inte veta, men oftast passar storlek 50/56 när de föds, om inte bebis blir en stor rackare. Jag kan väl tycka att det är personligt vilket man tycker är bäst, vill man ha allt hemma innan bebis ankomst eller vill man ha lite färdigt men handla resten under resans gång. Det finns inga rätt o fel utan man får göra precis som man vill. Barnvagn finns det oftast också en garanti på (om man köper ny i butik) och skulle det hända något som gör att ni inte längre behöver ha en vagn, så kan man oftast lämna tillbaka den eller upphäva sin beställning.

Aftonstjärna
12/23/18, 8:52 PM
#2

Jag kommer att köpa allt så jag klarar mig de första veckorna. Har fyra barn, men har inte en enda bebissak hemma då detta är en sladdis. Detta är saker som jag använt mkt till mina fyra första och som jag inte vill vara utan: vagn, bärsele, babyskydd, nappar, nappflaska, ersättning (ska ej amma), skötbord, spjälsäng, babysitter, tvättlappar, blöjor, inotyolsalva, 10-15 ombyte kläder (bodys, vanliga tröjor sitter i armhålan på bebisen), tunnare filt typ snuttefilt, och säkert ngt mer som jag glömt. Ja, det är svårt med storleken. Gjorde misstaget att köpa för mkt i stl 50, som mitt första barn kunde ha i en vecka. Jag har de senaste ggr köpt mest i stl 56, och enstaka plagg i stl 50. Min dotter kunde ha 50, men inte mina två senaste barn. Så det blir att chansa lite denna gång, kanske ngt i stl 50 och det mesta i 56. Jag var tvungen att handla nya kläder redan efter 2 v med ettan. Vill klara mig några veckor denna gång så köper även lite i stl 62. Jag kommer köpa i lite olika storlekar.

Sarah
12/23/18, 9:02 PM
#3

Det där med kläder är spännande, första barnet var en kräkbebis och vi fick byta kläder jämt. Behövde mycket i 50-56. Andra barnet kräks inte. Hon kunde ha 56 i nästan 3 månader, men å andra sidan kan hon ha kläderna länge innan de behöver tvättas. Med henne har vi knappt behövt några uppsättningar.

Bjallstal
12/23/18, 10:01 PM
#4

Jag har haft det mesta klart sedan vecka 30 ungefär. Babyskydd, säng, vagn beställde jag när jag fick veta att jag var gravid i v 27/28. Jollyroom har garanti på att man får returnera i fall något skulle hända. Vagn och säng monterade vi ihop i v 33. Skötbordet ska bara målas(min yngsta systers gamla) kläder har vi nästan bara köpt i 56, både jag och sambon kunde knappt ha 50 när vi föddes och kommer i så fall komplettera med 50 on det skulle behövas. Sen har vi bara köpt de viktigaste i klädväg. Är första barnbarnet på båda sidorna så släkt och familj handlar dem med. Har lite i 62 med för att underlätta ifall min reumatism slår ut mig helt första tiden.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

mollyt
12/23/18, 10:39 PM
#5

Vi hade mycket klart innan vårt första barn föddes, men nu har jsg inställningen att så gott som ingenting är så himla viktig (lillebror är 1 månad). Skötbord har vi aldrig använt däremot skötbädden ibland men byter lika ofta blöja på en handduk bara i tex soffan/sängen eller på golvet. Spjälsäng hade vi köpt till i förväg till vårt första barn med hon sov i den först när hon var 2,5 år(!) innan det samsov vi enbart = bortkastat köp. Barnvagn hade vi också köpt i förväg (begagnat) och har använt massor, men likväl kunde vi ha fått barn som inte alls gillar att åka vagn … jag skulle inte köpa en ny vagn till nypris i förväg. Bärsjal har jag haft till båda mina barn, fantastisk investering på sååå många sätt. Till äldsta barnet fick jag låna bärsjal av en bekant för att få prova och se om det föll oss i smaken. Det rekommenderar jag varmt (att låna en) annars köp en begagnad och se om ni gillar det. Sen kan ni köpa fler till nypris om det klickar för er. Kläder… vi hade mycket av mina gamla bebiskläder i början. Sen fick vi en del. Jag köpte/hämtade bortskänkes begagnat i otroliga mängder! Rekommenderas! Många bebiskläder i små storlekar växer de ut på direkten. Min son är nu en månad gammal (har bara ärvda kläder utöver en ullmössa och matchande ulloverall som mormor stickat) men han har redan passerat storlek 50 och nu blir 56 för trångt! Så två storlekar inom en månad … det går undan! Onödigt att köpa nya (dyra) kläder som knappt hinner användas tycker jag. Babyskydd tycker jag är viktigt - men å andra sidan har de flesta BB babyskydd man kan få låna för hemfärd så egentligen är det inte heller akut att ha köpt i förväg. Blöjor får man ofta i välkomstpaket från BB, men visst kan det vara skönt att ha fler hemma. Men det är bra med de där prov-paketen för att få testa olika blöjor och se vilka som passar barnet och vilka man gillar. Men man klarar sig precis i början på de man får så det finns tid att hå och köpa efter hemkomsten också. Ett babynest hade jag sytt i förväg och det har blivit använt flitigt! Men visst går en rullad handduk och ett lakan bra i början som alternativ också. Helt enkelt så beror det mycket på vem man är som person. Jag tycker som sagt att man kan vänta med det allra mesta eller låna/köpa begagnat i mycket stor grad.

Tassen94
12/23/18, 11:25 PM
#6

Vi ska ha vårt första barn i februari och jag har tänkt mycket på att inte köpa för mycket i början. Bebisar är så himla olika så det är stor risk att man köper mycket onödigt ändå. Jag är i vecka 31 och vi har köpt en begagnad vagn, en spjälsäng på rea, skötbädd och lite kläder (har fått otroligt mycket i storlek 50-74 av nära och kära). Sen fick jag jättemycket grejer då jag blev överraskad med babyshower, t.ex babynest, badbalja med tillbehör, blöjor, nappflaskor, bröstpump, nagelvård, sängkläder, filtar, nappar. Så jag känner redan att jag har för mycket grejer nästan. Samtidigt är det jätteroligt att shoppa bebisgrejer så vill man ha allt från början så är det inget fel med det heller :)

Annons:
Skorpan19
12/24/18, 12:54 AM
#7

Vad intressant att läsa om alla era resor angående detta! Jag och sambon tar åt oss detta och ska fundera ut vad som passar oss bäst så som ni alla säger. Men angående köp. Är det någonting ni rekommenderar att vi absolut inte köper begagnat?

LaSadie
12/24/18, 6:03 AM
#8

Personligen sä skulle jag inte köpa madrass(er) eller babyskydd begagnat, inte heller babynest. Saker som är svåra att tvätta eller man inte vet vad de vart med om. Det jag tycker är måsten är babynest, kläder, barnvagn och skötbädd. Vår dotter föddes i somras och då det var så varmt så hade hon intr mycket kläder på sig så många 54/56 plagg är nästintill oanvändna (var oftast naken eller hade en body på sig). Vi har massa nappar o nappflaskor som inte används då vi trivs med amning och hon vill inte ha napp. Jag tycker det är lätt att köpa på sig för mycket som kanske sen inte används som tex nappflaskor och för mycket kläder i små storlekar.

Bjallstal
12/24/18, 8:09 AM
#9

Babyskydd aldrig begagnat, om det inte är från någon ni känner där ni vet att det aldrig varit med om någon smäll. Sen sade min bm att madrasser, kudde, täcke både till vagn och säng ska man alltid köpa nytt. Sångmässigt valde vi en bedsidecrib, blir som att samsova, men de har en egen del där man slipper oron om att vara burdus i sömnen. Jag som reumatiker slipper dessutom lyfta i och ur(jämfört med vanlig spjälsäng). Den var billigare på Black Friday på Jollyroom än de var på blocket

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Flaeder
12/26/18, 6:45 AM
#10

Jag planerade såhär: Ha allting klart vecka 30, för du vet aldrig hur mycket stryk kroppen tar dem sista veckorna av graviditeten, samt veckorna efter förlossningen. Det är nog dels inte så kul å gå ut å shoppa en massa om man t.ex. har en infektion eller gjort ett snitt. Samtidigt som man kanske e rädd för att bebis ska bli utsatt för virus. Det är nämligen inte alla som har vänner och familj som hjälper till med sånna saker, och gör ärenden åt en. Därför har jag valt att resonera så. :) Och saknar jag lite prylar kan jag alltid beställa på nätet. Alltifrån apoteksbehör till kläder, filtar och blöjor. Jag känner ett jättelugn över att typ 95% av allt hann bli färdiggjort/inhandlat vecka 30. :) Meeeen det finns tusen andra sätt att göra saker på.

Skorpan19
12/26/18, 2:02 PM
#11

Okej, alla olika förslag låter smarta! Men jag är så orolig över att köpa tidigt då jag har en kusin som gick bort i plötslig spädbarnsdöd och min partners familjer har haft många komplikationer kring missfall sent etc. förstår ni min oror och förvirring?

Tassen94
12/26/18, 2:35 PM
#12

#11 Har också en bekant vars barn dog bara en dag gammal.. Har haft samma oro som du och har fortfarande ibland. Samtidigt känner jag måste för mig egen skull ställa in mig på att mitt barn kommer överleva, jag mår för dåligt om jag förväntar mig att min barn kanske dör. Så jag har valt att köpa grejer tidigt. Jag köpte dem första bebiskläderna innan jag ens var gravid.

Skorpan19
12/26/18, 3:01 PM
#13

Okej, ja det är nog bäst att göra så som du säger för sin egen skull. Hur tidigt började du köpa saker?

Annons:
Tassen94
12/26/18, 5:05 PM
#14

#13 Första stora inköpet var vagn och babyskydd i vecka 19 ungefär! Kläder köpte jag som sagt innan graviditeten och under hela första halvan av graviditeten. Nu är jag i vecka 31 och har köpt allt vi behöver, vilket är skönt för nu är det tungt att gå i affärer. :)

Livingthelife
12/26/18, 8:55 PM
#15

Köpte bebisgrejer först efter RUL som gjordes i v19. Ville verkligen vara hundra på att hon höll sig där inne vår sprattelmaja 😊 Är i v35+6 nu med 28 dagar kvar till bf och allt är klart här hemma i köpväg. Planering kring var allt ska vara kanske kan vara bättre, men vi klarar oss när vi kommer hem efter förlossningen :)

oh-la
12/26/18, 10:42 PM
#16

Och här är en i v 31 som inte köpt något annat än en body och en pyjamas. Vi har en del sedan dottern, men det mesta måste fixas på ett eller annat vis. Vagnen måste få nya bromsar för att kunna användas, vi måste fixa skötbord då vi inte har någonstans att byta. Måste fixa hem grejer till mig, montera ner och fixa spjälsängen och köpa nytt till den. I te ens babyskyddet är iordning än. Med dottern var vi klara för länge sedan i samma vecka. Den här gången känns inget av det så panik. Får skicka iväg mannen om något saknas. Fick jag göra ändå när dottern kom och man insåg att man saknade grejer som man inte ens tänkt på (och då bodde närmaste familj 50 mil bort. Den här gången kan vi i alla fall ringa någon) och jag låg sjuk och mådde pyton efter att ha förlorat massor av blod. Däremot tycker jag man ska göra det som känns bäst fören själv. Vill man ha allt fixat, även om det kommer lösa sig fint oavsett, så fixar man allt innan. Vi tar det som det kommer den här gången, och känner jag oss rätt innebär det typ att vi packar bb-väskan mellan värkarna. Huvudsaken är att man känner sig trygg med upplägget.

autofyll
12/26/18, 11:34 PM
#17

Mitt råd är att gör det du vill TS! För en del tillhör det att få inreda, köpa och boa in sig! Med mitt första barn var allt färdigt tidigt. Vi köpte vagn och allt innan v20. Det blev som en hobby att gå i barnaffärer och kolla webbshoppar :) Är gravid med andra barnet och är i v28-29. Har köpt ett plagg bara :) men har ju allt sparat sedan första barnet, undanstoppat i förrådet.

Skorpan19
12/27/18, 9:38 AM
#18

Okej vad intressant det är att lösa hur alla ni gör olika inför bebisens ankomst! Någon av er pratade om en BB-väska. Vad exakt innebär det?

oh-la
12/27/18, 10:05 AM
#19

Väska med saker du har med dig till BB kort och gott. Ofta lite kläder till dig och bebis, tandborste, tvål och schampo, något att läsa, filt till bebis, kamera, mobilladdare. Vissa packar ett par veckor innan bebis är beräknad så man bara kan slänga in väskan i bilen när det är dags. Finns en del listor med saker att ha med.

Bjallstal
12/27/18, 11:46 AM
#20

BB-väskan är det som sätter griller i huvudet på mig haha Alla säger så olika saker, men bebisväska är färdig i alla fall. Min och sambons är knappt påbörjade och då går jag in i v 36 idag 🙈 får vara helgens projekt. Det och välja vilket av husen vi ska satsa på att köpa

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Annons:
Bjallstal
12/27/18, 11:48 AM
#21

Sambon/våra familjer kommer få köra och hämta och fixa grejer när vi ligger på BB säkerligen. Men vi har turen att bådas familjer bor inom 30 min från oss och det BB:et vi ska satsa på att komma till. Går på spec mvc där

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Tassen94
12/27/18, 11:59 AM
#22

Lägger heller inte så mycket vikt på bb-väskan. Tycker listorna på nätet är alldeles för mycket grejer! Har packat kläder för mig att åka hem i, pyjamas och overall för bebis att åka hem i, på bb kör vi hud mot hud blöja+filt, nåt ombyte till sambon, lypsyl, intimservetter och en liten necessär med deo+tandborste. Saknar vi nåt får sambo åka iväg eller familj komma och lämna!

Skorpan19
12/27/18, 12:22 PM
#23

Okej tack snälla för era svar!

autofyll
12/27/18, 5:47 PM
#24

Vår bb-väska innehöll: Proviant till mig under förlossningen Mobilladdare Kläder att åka hem i Tandborste/tandkräm Till bebis: Lite kläder och ombyten Ett gosedjur (mest för min skull att den skulle varit med från början) Babyskydd På BB var det sjukhusskjorta och de vackra trosorna av nät :P hud mot hud med bebisen för det mesta!

Aftonstjärna
12/27/18, 6:06 PM
#25

#22 Lypsyl är superviktigt. :) Jag använder dock försvarets hudsalva.

oh-la
12/27/18, 6:43 PM
#26

Tänk vad olika det är. Lypsyl eller liknande har jag inte ens tänkt på och saknade inte alls under första förlossningen. Däremot eget schampo och tvål så jag slapp den där doftlösa sjukhustvålen och schampot som får håret att kännas som stålull. Det vet jag däremot att andra tycker är totalt överskattat 😂

Bjallstal
12/27/18, 6:44 PM
#27

En kollega tipsade om flipflops att duscha i. Hon fick vårtor på fötterna efter BB.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Annons:
LaSadie
12/27/18, 6:54 PM
#28

Jag packade tok för mycket i väskan. Hade med flera ombyten till dottern men födde när det var så varmt att hon hela tiden låg naken med en t-shirt eller muslinfilt över sig. Men när hon åkte hem så var det i en pyjamas då det var första dagen det var "svalt" ute. Men i väskan låg tre fyra byten. Det som jag tyckte var skönt var att ha med sig eget toapapper :D hade egna sköna kläder men bodde i sjukhusskjortan och nättrosorna :'D sen hade vårt sjukhus blöjor och tvättlappar till bebisen.

Skorpan19
12/29/18, 10:58 AM
#29

Tack för all respons! Är lite nervöst att göra fel då det är första barnet som är på g!

Upp till toppen
Annons: