Annons:
Etikettkomplikationer
Läst 1823 ggr
Aww90
2018-12-23 09:33

Missfall eller inte

Hej alla! Vi har försökt att bli med barn i 18 månader, äntligen fick vi plusset som vi har väntat på. Men igår fick jag en kraftigare blödning, mörkt blod som var som stora geleklumpar och värk. Pratade med barnmorskan då jag är helt 100 på att det är ett missfall … men barnmorskan sa bara att jag inte ska oroa mig.. ta två Alvedon och vila så hon.. frågade flera gånger om vad jag ska göra då om det är ett missfall … svaret jag fick var , oroa dig inte än ser prognosen bra ut och skulle det vara missfall tar kroppen hand om det själv… sen undrade jag vad man ska göra ifall det inte är något missfall!? så fick jag inget ordentlig t svar utan bara ta två Alvedon och vila då prognosen såg bra ut och oroa dig inte… Tänkte kolla med er tjejer här inne .. (förlåt mitt ordval) men inte FAN ser prognosen bra ut när man blöder stora geleklumpar med värk? Blir så frustrerad när man inte får ett ordentligt svar…. hur vet jag till 100 att det faktiskt är ett missfall eller inte? Tacksam för all hjälp jag kan gå /en frusterad,ledsen människa

Annons:
Tassen94
2018-12-23 09:45
#1

Tyvärr vet man inte till 100% förrän efter ett tag. Om blödningen avtar och dina graviditetstester blir starkare eller inte minskar i styrka så behöver det inte vara någon fara. Men fortsätter du blöda och dina graviditetstester blir svagare så är det troligen missfall. Vid tidiga missfall sköter kroppen det oftast bra själv. Vid mina 2 missfall har jag väntat ut blödningen och sedan tagit graviditetstest för att bekräfta att jag inte är gravid längre. Håller tummarna för att din blödning är ofarlig.

Aww90
2018-12-23 09:56
#2

Hur länge kan man blöda vid ett missfall och när bör man söka vård ifall det inte slutar? Kan man blöda länge fast att det inte är något missfall ?

Sparven88
2018-12-23 11:09
#3

Jag fick missfall i v 8 förra sommaren, och jag blödde i ungefär 5-7 dagar. Ungefär som en riklig mens. Som ovan säger finns det inget att göra vid ett missfall, det går inte att förhindra ett heller. Avvakta ett tag, och gör sen ett nytt test. Det går att göra gravtest även om man blöder. Det gjorde jag, och fick redan efter några dagar svagare plus på stickan. Testade sen några dagar efter att jag slutat blöda, och då var det negativt. Lycka till!

oh-la
2018-12-23 11:17
#4

Jag beklagar om det är ett missfall. Tidiga missfall sköter kroppen generellt själv. Man behöver väldigt sällan åka in till gyn och få det uppkollat. Blödningen kan hålla i sig allt från någon dag till en vecka men brukar avta. Får man svåra smärtor och störtblödningar åker man in, men inte annars. Avvakta en vecka eller två och gör ett nytt graviditetstest. Hcg minskar ganska snabbt när det inte längre finns något foster, men det kan ta en stund innan testen är negativa. Man kan få blödningar och fortfarande vara gravid, men kraftiga blödningar med klumpar och smärta är sällan ett gott tecken. Som sagt, vänta ut det. Blir blödningen väldigt kraftig och du får väldigt ont åker du in. Ta nytt graviditetstest framöver och se hur det ser ut. Och sörj precis som du känner. Även om missfall är vanligt får man lov att sörja.

mollyt
2018-12-23 13:48
#5

Jag har haft två missfall, mitt första i v10 och då blödde jag som en riklig mens ca en vecka och hade bara ont i magen vid ett tillfälle precis i början. Mitt andra missfall i v6 blödde sparsamt kanske 3 dagar så jag hade hoppet uppe tills jag testade negativt graviditetstest och förstod att det var missfall. Men jag har hört flera som haft blödningar som mens utan att det var missfall. Så det enda sättet att veta egentligen är väl just att ta nytt graviditetstest. jag gillade digitalt då ”ej gravid” som resultat är svårt att misstolka.

Bjallstal
2018-12-23 22:03
#6

Jag har haft blödningar som min vanliga mens hela graviditeten. 2-4 dagar och samma mängd som vanligt. En kompis blödde så pass en gång att hon var stensäker på att hon fått missfall, men så var inte fallet. Känns säkert hemskt med det är nog bara att hålla it några dagar och sedan ta ett gravtest.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Annons:
Flaeder
2018-12-26 07:02
#7

Tyvärr går det inte att veta vad som händer helt och hållet ännu. Jag tycker att det var dumt att påstå att "än finns det hopp". Jag menar givetvis inte att du ska måla fan på väggen. Tolka mig inte fel där. :) Tycker hon var otydlig mot dig bara. Det är tyvärr höga odds för missfall generellt, och därför väldigt vanligt, oftast helt ofarligt, särskilt tidigt i graviditeten. Kroppen är så duktig på att sköta den processen själv. Jag har blött runt 1-2 veckor vid mina tidiga missfall. Jag hoppas att du mår okej. Du behöver bara söka vård om du känner att ditt allmäntillstånd är förändrat. Feber ska man inte gå runt och ha vid missfall. Då ska man söka vård. Men man kan såklart känna sig lite matt, trött, känslosam och trött pga. blödningen. Om du mår dåligt, och behöver någon att prata med, så finns vi här att lyssna, hjälpa och stötta. Det kan kännas som världens undergång. Men det är också helt okej att det inte känns nånting speciellt alls. Skickar en kram och hoppas att du inte lår allt för dåligt. Men hoppas givetvis mest på att du bara genomgår en blödning, som visar sig vara helt ofarlig, och att det kan få bli ett växande litet embryo! Kram

Aww90
2018-12-26 11:36
#8

Tack för allt stöd ! Igår slutade blödningen och känner mig gravid vilket som känns jobbigt . Är det någon som vet när graviditets symtomen försvinner? Känns bara jobbigt att bli påmind av detta, speciellt när man har försökt att bli med barn så länge och nu när man väl lyckats så händer detta . Är orolig att det kommer ta lika lång tid att bli gravid igen . 😟 Tack alla köra för allt stöd 💕

Upp till toppen
Annons: