Annons:
Etikettlivet-efteråt
Läst 1128 ggr
mollyt
12/16/18, 7:02 PM

Efterkontroll hos annan BM, boka av om när är bra?

Jag födde barn i mitten av november, hade en bokad efterkontroll hos min barnmorska jag tyckte mycket om imorgon  - men de fick lämna återbud då hon var sjukskriven nu så jag fick en ny tid hos en annan barnmorska jag inte träffat innan.

Nu har allt egentligen gått bra, jag känner mig bra "där nere" och tja… jag har egentligen ingenting jag undrar eller tänkt på som jag hade tänkt ta upp. Så nu undrar jag om jag borde boka av min efterkontroll?

Efter min förra förlossning så syddes det några stygn och jag hade ont länge så då kändes etterkontrollen väldigt relevant, men nu syddes jag inget och jag har inte ont. Har slutat blöda och har till och med börjat ha (vaginalt) sex igen. Är det onödigt att gå på efterkontroll då? Hur hade ni andra tänkt?

Annons:
cissi_1993
12/16/18, 7:10 PM
#1

jag har inga barn själv men jag tänker att det är bra att gå på efterkontrollen så det inte är något som du bör tänka på eller så, men känns det inte bra  vänta då på den Barnmorska du i vanliga fall brukar gå till. Det verkar ju inte vara några problem så om du får väta någon vecka längre bör ju inte de vara några problem.

Sparven88
12/16/18, 7:48 PM
#2

Jag hade nog också bokat om tiden så att jag fått min vanliga BM. Jag upplevde också att allt kändes bra, och hade inga direkta frågor eller så, men tyckte ändå det var rätt skönt att bli kollad. Bara för att få veta att allt är ok.

mollyt
12/17/18, 7:37 AM
#3

Tack för era tankar! Ja jag hade tänkt gå på efterkontrollen när den var bokad till min ordinarie barnmorska - om inte annat för att jag gillat henne och gärna hade avslutat vår "resa" tillsammans efter förlossningen. Men nu ringde de och sa att hon skulle vara "sjukskriven en tid" och därför fick jag en tid hos en kollega till henne. Så jag har ingen aning om hur länge min barnmorska blir borta… 

Men jag kanske kan ringa och fråga dem när det närmar sig min bokade tid som jag fick i början av januari. Om de då vet när min barnmorska kommer tillbaka så kanske jag kan boka till henne igen - eller så kanske jag bokar av. 

För jag har inget behov egentligen av att prata om min upplevelse med förlossningen eller första tiden hemma efteråt, och gynundersökningen känns inte så viktig den här gången när jag mår bra.

Sarah
12/17/18, 1:13 PM
#4

Förra gången gick jag till en annan och nu har jag faktiskt inte gått. Om jag går så går jag till ngn annan. Jag vill inte ha folk jag har en "relation" till mellan benen. Vill ha helt anonyma gynekologer.

mollyt
12/17/18, 1:25 PM
#5

#4 åh så långt tänkte jag aldrig! Tack för ny vinkel!

Sarah
12/17/18, 7:33 PM
Annons:
Upp till toppen
Annons: