Annons:
Etikettväntar-barn
Läst 2757 ggr
Flaeder
2018-12-16 11:25

Slempropp gått, ej fixerad

Hej! Min bebis är inte fixerad, men har under några veckor ändå legat åt rätt håll vid varje kontroll. Tror han e så kallat "ruckbar", men kan vara "rörlig" barnmorskan sagt. Osäker, men tror mest på ruckbar. Min slempropp gick imorse. Inget blod synligt. Jag är i vecka 37 (36+1). Mår fint, inga värkar, bara sammandragningar i vanlig ordning. Är det något speciellt jag bör tänka på? Inte måste man informera förlossningen eller rådfråga dem om nått? Har haft en okomplicerad graviditet hela vägen, och tar inga mediciner eller nått sånt.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
oh-la
2018-12-16 11:36
#2

Det är ingen fara. Det behöver inte betyda att det är på gång heller utan den kan lossna och växa till sig igen :) skulle du få värkar brukar dom kolla på förlossningen hur bebis ligger. Ibland fixeras dom helt först under förlossningen.

Missmagi
2018-12-16 18:05
#3

Min slempropp gick tre veckor innan förlossningen (v34) Bebis var då ruckbar. minns inte att jag fick nå restriktioner, det var ingen som sa nåt till mig om det iaf. Även om det var lite förtidigt för förlossning och att de inte var fixerat än. Däremot så dagen innan allt startade igång så var jag hos min bm och då var de fixerat. Natten sen kom förlossningen igång självmant. Så hoppas lillen fixerar sig snart :)

Flaeder
2018-12-16 22:16
#4

Tack för svar! :) Känner mig inte orolig eller så, men jag är osäker på när man egentligen bör höra av sig till förlossningen. Jag har haft väldigt mycket sammandragningar idag, och något ökad mensvärk, och ett ökat tryck i magen. Vill inte nödvändigtvis beskriva trycket som nedåt-tryckande, utan det känns bara som att livmodern jobbar på som fan å gör att magen känns som när man blåser ut magen så den blir spänd för att man försöker se tjockare ut, om ni förstår vad jag menar. :) det känns ansträngt helt enkelt. Men jag har inte någon smärta, mer än mild mensvärk. Inte måste jag ringa in för det? Väl?

oh-la
2018-12-17 06:24
#5

Nej, du behöver inte ringa in, om det inte hänt mer under natten vill säga? Förlossningen är inte så "intresserad" (missförstå mig rätt) om inte vattnet går eller du har regelbundna värkar. Du kan ju däremot ringa din bm idag på morgonen och se om du kan komma in på kontroll till henne. Hon kan också känna om du börjat öppna dig. Skillnad är om vattnet går, eller om bebis slöare. Då ringer du in. Och självklart om du får värkar 😊 Annars skulle jag tipsa om att vila, och kanske ta två Alvedon om mensvärken håller i sig. Det kan vara förvärkar också, men det behöver du inte ringaförlossningen för heller. Hur har det gått inatt?

Flaeder
2018-12-17 13:41
#6

Oh-la: Jag misstänkte precis som du sa, att förlossningen e ganska "ointresserad" i detta stadie. Natten har varit lugn. Jag upplever att jag inte haft några sammandragningar när jag vart uppe å kissat/vaknat till. Den har vilat gott liksom. Men livmodern känns väldigt aktiv nu i vaket tillstånd, precis som igår. Sammandragningar vid vila har jag också dagtid, men det har jag haft en hel del gånger sedan vecka 30. Barnmorskan känner till det, och vet även att jag haft väldigt långa sammandragningar också. Men hon tycker ändå inte min livmoder verkar vara lättretlig, och bebisen växer som han ska, fick nämligen ett TUL pga. "för långa" sammandragningar i vecka 34. Status nu är väl typ. Lite lagomt med sammandragningar, vääääldigt mild, knappt kännbar mensvärk vilandes, men kraftigt ökad mensvärk vid rörelse. Var t.ex. ute och gick i ca 30min i snäll takt, och efter bara nån minut hade jag mensvärk varje steg. Fick stanna två gånger å "vila". Antar att de inte e förvärk? Ja tänker att bebisen kanske fixerat sig å att ja får mensvärk när ja går för att han gnuggas mot muskulatur och ben i bäckenet? Känner fortfarande inte nått tryck nedåt, snarare ökat tryck i navelhöjd. 🤨 Känner mig fundersam. Ska jag vila? Eller kan jag köra på med vardagssysslor som vanligt? Drar mig lite för å rådfråga min barnmorska. Dels e hon mkt svår å få tag i. Dels e hon rar men säger alltid typ "de e sånt man får räkna med när man e gravid", när ja nämner nån krämpa.

Annons:
Sparven88
2018-12-17 14:03
#7

#6 Min första förlossning startade med igångsättning. Så när det var dags för min andra förlossning var jag ocks fundersam på hur den skulle starta. Jag hade också haft löjligt mkt sammandragningar och sånt under flera månader. Dagarna innan förlossningen hade jag mensvärk som kom och gick. Jag blev alltid så besviken när jag vaknade på morgonen och hade sovit gott (så gott man nu sover som höggravid). En morgon när jag vaknade hade jag ont i ryggen och magen. Trodde att det var för att jag sovit på soffan, och legat konstigt. Men började inse att det kom i intervaller och att de liksom kändes mer än de gjort tidigare. Hade ungefär 8 minuter mellan värkarna. Lämnade sonen på förskolan, tog en dusch och sen satt jag helt handfallen i soffan i 3 timmar. Hade värkar hela torsdagen, vid 15-tiden ringde jag hem sambon. Då kände jag mig sååå ensam! Och värkarna började ta i i styrka, och jag fick andas mig igenom dem. Framåt 21-tiden började vi göra oss redo för att åka in till förlossningen, och under en skratt-attack, när sambon bestämmer sig för att vattna gräsmattan precis innan vi ska åka, lossnar min slempropp. (Kunde inte låta bli utan att börja asgarva när jag tittarbut genom fönstret mellan värkarna och jag ser hur sambon fixar till vattenspridaren..) Sen är dottern född 01.20. Jag vet inte vad jag ville ha sagt igentligen med mitt inlägg, men orkar du göra vardagssysslor så kör på om du vill. Men orkar du inte så strunta i det! Samla kraft inför det som komma skall. Även om det dröjer 1 eller 3 veckor till, så passa på å gör sånt som du tycker om och ta hand om dig själv! Rätt var det är drar det igång :)

Flaeder
2018-12-17 14:51
#8

Sparven: Så roligt att läsa. Det var vad jag behövde höra. :D

Flaeder
2018-12-17 15:04
#9

Pratade med barnmorskan förresten. Fick tag på henne på första försöket då jag ringde. (Kors i taket!) Hon instämde och tyckte det lät som att något var på gång. Hon sa att bebisar brukar titta fram inom en vecka från att proppen gått, men det kan i vissa fall ändå dröja nån vecka till. Hon kunde inte svara på om de e förvärkar eller smärta från ett fixerat huvud som jag känner när jag går/rör mig (det jag beskriver som mensvärk, inte nödvändigtvis i samband med en sammandragning). Sista besöket hos henne är i slutet av denna vecka, å då ska hon kolla om bebisen har fixerat sig, (om vi hinner ses innan dess hehe). :) I annat fall skulle jag ringa förlossningen om jag upplever något av följande: - Blödning från underlivet - Minskade fosterrörelser - Vattenavgång - Någon typ av sammandragningskänsla i livmodern som är rytmiskt ihållande - Värk i/omkring bäckenet som känns som är rytmiskt ihållande.

oh-la
2018-12-17 15:39
#10

#9, låter som kloka råd 😊 jag fick mycket sammandragningar med dottern också mot slutet, men körde på som vanligt. Får du mycket sammandragningar som håller i sig är det väl däremot bättre om du vilar lite, men vila inte bara för att vara utvilad… Med dottern kom första värken som en kramp i magen som tydligt ökade och sedan klingade av. Väldigt olikt en sammandragning, men svår att beskriva för någon som inte känt det. Förstod ganska snabbt att det var värkar, det kändes så annorlunda mot allt annat man känner 😊 kör på som du och kroppen orkar. Det enda man kan vara säker på är att bebis kommer förr eller senare! Väldigt spännande hur som helst!

Flaeder
2018-12-17 15:58
#11

Jag är lite envis och har svårt att sitta still ibland, och jag ser nästan alltid att något omkring mig "behöver göras". Det finns alltid nått att diska, nått att torka av, nått att rensa eller slänga, nått att vika eller tvätta osv. Men det är väl en del av det typiska nesting-beteendet också. Jag är nog lite värre på det nu mot slutet. Allt måste typ lämnas perfekt hemma innan jag ska åka till någon förlossning. Och helst ska jag vara nyduschad med nymålade naglar typ. Men jag inser nog när det riktiga värkarbetetet sätter fart, att det inte spelar någon roll om jag ser ut som cruella devil då. 😀 Jag ska försöka tåga på som vanligt nu, så kan jag komma med en ny uppdatering imorgon eller senare ikväll. Tack för ert stöd! Skönt att prata av sig lite. Det är mycket tankar och känslor såhär mot slutet.

Sarah
2018-12-17 19:39
#12

Båda mina förlossningar har börjat med att slemproppen börjat lossna. Men hoppas att du får vänta lite till på bebis. Fixerad är inte så viktigt nu tänker jag. Huvudet är nedåt och få bebisar ändrar läge så sent. Är bebis inte fixerad innan så kommer den bli det när värkarna kommer igång. Ingen av mina har varit fixerade vid sista besöket hos bm. Tycker att de riktiga värkarna är mer knivskarpa jämfört med alla andra typer av värkar och sammandragningar.

Flaeder
2018-12-17 20:23
#13

Update: Har precis haft superont i ca 10minuter. Smärtan kom även denna gång i samband med promenad. Har hund… så lite svårt att undvika å promenera. Jag hade iaf så ont att det varit svårt att gå. Jag stannade och andades flera gånger. Smärtan varade alltså i typ 10 min helt utan uppehåll, men bara i princip i vänster sida av magen. Ligger och vilar nu, har kvar udden av känslan, men har inte ont alls liggande i princip. Tycker själv inte det låter som värkar av något slag alls. Teoretiskt bör väl iaf en förlossningsvärk gå över efter runt 90 sekunder? Fattar ingenting nu. Blir så trött.

Annons:
oh-la
2018-12-17 20:49
#14

#13, nej, det låter inte som värkar… Märkligt… Men låter som du ska gå lite försiktigt och inte "ska bara" (kommer från rätt person… Jag står med ischias och foglossning och målar och river väggar och lyfter klinker som en tok 😂 och låg på golvet och handskurade hela badrummet inför visning samma dag som värkarna satte igång med dottern 😂). Har också hund så jag förstår att det är svårt att undvika, men en sådan ihållande smärt är troligtvis något annat som känns. Som sagt, ta det lite lugnt ikväll och vila. Som sagt, Alvedon om du har ont. Alvedon kan linda det mesta, men ärdet riktiga värkar lindrar det inte så man kan inte stoppa något värkarbete.

Sarah
2018-12-17 21:46
#15

Nej låter inte som värkar, mer som allmänt oförklarligt graviditetsskit :p

Flaeder
2018-12-17 22:10
#16

Oförklarligt graviditetsskit :'D…. Hahaha. Har suttit i soffan och ätit och kollat serier. Har fortsättningsvis bara haft ont när bebis rört runt i magen. Han trycker ju runt på det mesta nu. Så de e nog "självförvållad" smärta jag upplevt. Ska ta det avsevärt lugnare imorgon!

Flaeder
2018-12-19 21:38
#17

Fick reda på att bebisen är fixerad nu ikväll! Woho! Fortsätter skriva i tråden för oss som ska föda i januari 2019, om nån e nyfiken på hur det fortsättningsvis går. :)

Upp till toppen
Annons: