Annons:
Etikettväntar-barn
Läst 1115 ggr
Miss autumn
2018-12-16 08:59

Apparnas beräkning

För ca två veckor sen fick jag veta att vi är gravida 😊 Jag har inte ringt barnmorskan än och vet därför inte exakt vilken vecka jag är i. Appen jag loggar min mens i säger 6 veckor + 3 dagar. Laddade hem ännu en app, graviditet + som säger 5 veckor 2 dagar. Graviditetstestet jag tog i onsdags stod det 4-5 veckor. Jag förstår att det säkra sättet att få veta är under besöket hos barnmorskan. Har ni någon aning om vilken app som har rätt? Borde vara den som alltid prickat min mens rätt i flera år, samt prickade min ägglossning - den som säger 6 veckor? Jag vet exakt vilka 2 dagar jag blev befruktad. Det spelar inte världens största roll men det är såklart kul att veta redan nu vilken vecka för att kunna följa utvecklingen :)

Annons:
oh-la
2018-12-16 09:34
#1

Man kan väl säga att befruktningsdag egentligen spelar mindre roll när man beräknar vecka. vården går alltid efter senaste mensens första dag oavsett befruktningsdag. så kort och gott, den app som räknar från din senaste mens första dag är väl den som har rätt 😊

Miss autumn
2018-12-16 10:52
#2

Båda apparna gör det, därför jag är förvirrad. Båda är inställda på samma dagar och ändå skiljer det en vecka. Superkonstigt..

cissi_1993
2018-12-16 17:25
#3

jag använde mig va preglife och den har visat fel på ca 4 dagar visade det sig nu när jag fick göra ultraljud (den visade bara 2 dagar fel för min kusin) så jag skulle rekommendera den klart den fisar lite fel men har svårt att tro det finns någon app som kan vara mycket mer precis en så. Min barnmorska fick exakt samma BF datum och vecka + dag när hon räknade innan ultraljudet.

oh-la
2018-12-16 18:32
#4

Preglife räknar samma som barnmorskan gör. Har haft den båda gångerna och är jättenöjd, även med barnläget. Du kan egentligen räkna vecka hemma också. Senaste mensens första dag är v0+0. En vecka efter det är v1+0 osv.

Flaeder
2018-12-16 22:23
#5

Håller med Oh-la! Preglife är en kanonbra app, som också räknar som barnmorskan gör. Finns mycket spännande i appen att utforska dessutom, och mycket lärorik info att snappa upp. Jag använder den, tillsammans med Natural Cycles och Ovia. Ovia, mest för att se dem jämförande bilderna (hand och fot-storlek), läser dock sällan vecka-för-vecka texten där. Natural cycles för att den är kort, konsis och tydlig. Och Preglife för mångsidigheten, och framför allt för att den visar rätt info vad det gäller antal dagar/procent kvar osv. Rekommenderar starkt!

Miss autumn
2018-12-18 11:11
#6

Tack för tipset! Har laddat hem preglife nu. Hittils gillar jag den :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: