Annons:
Etikettallmänt
Läst 2238 ggr
Vict0ri4
2018-12-04 09:42

KUB-test eller inte?!

Jag känner mig väldigt kluven här så behöver er hjälp… Ska man göra ett KUB test eller inte? Vi ska nämligen göra ett tidigt ultraljud privat oavsett eftersom min syster varit med om en del saker under sina graviditeter som gör oss båda lite oroliga och vill se så att det slår ett hjärta där inne. MEN!! Ska man istället göra ett KUB test? Jag är 24 år gammal, fullt frisk och pappan också. VAD TYCKER NI?!??

Annons:
OlgaMaria
2018-12-04 10:23
#1

Läser nu att KUB-test inte ger någon ökad missfallsrisk. När jag var gravid för 7 och 11 år sen så menade man på att det gav en liten ökad missfallsrisk. Men då behöver man alltså inte tänka på den saken.

Jag tänkte så här - om mitt barn har Downs eller någon annan kromosomavvikelse så kommer jag inte göra abort, och alltså känns KUB-testet onödigt eller en onödig risk. 

Men eftersom det inte finns någon risk med det så kan man ändå göra det ifall man vill veta. Skulle det vara något kan det vara skönt att veta i förväg även om man vill behålla barnet. Risken för kromosomavvikelser är hur som helst väldigt liten och speciellt när man är ung som du.

Tänk på att du är ung och frisk och att oddsen för att du ska få en bra graviditet och ett friskt barn är väldigt, väldigt höga. Försök tänk positivt och njut av denna tid. Man kan inte göra mer än att försöka må bra under graviditeten. Saker kan inträffa som man inte kan påverka men man tjänar ingenting på att gå och oroa sig för saker man inte kan påverka. Tänk istället att man kan utgå från att allt är bra och händer något får man hantera det då. Man vinner inget på att ägna energi till oro innan man ens har något konkret att oroa sig för.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Rwawr
2018-12-04 12:10
#2

Jag resonerade som så att de kollar efter 3 olika kromosomfel, den vanliga som man kan leva med men så finns det två andra som är mer dödliga. Down syndrom stör mig inte alls men Jag vill inte föda ett barn som för alltid kommer få leva som en grönsak.. därför ville jag göra kub. Plus att man får se bebis. Man tar ett blodprov i armen och ultraljud. Ser inget negativt i det. :) lycka till.

mollyt
2018-12-04 16:31
#3

Det är högst personligt. De kollar sannolikheten för tre kromosomavvikelser vid KUB, varav två av dem ofta inte ger ett barn som överlever efter förlossningen. För mig var det väldigt viktigt - då jag hellre hade avbrutit en graviditet tidigt om det visade sig att barnet troligen inte skulle överleva. Nu är ju risken inte stor, och ännu mindre om man är ung. Jag var 25 när jag blev gravid med mitt första barn och jag hade precis fyllt 29 när jag blev gravid med mitt yngsta, där jag bor erbjuda alla KUB oavsett ålder men hade vi bott på annan ort så hade vi betalat för KUB privat om vi inte blev erbjudna.

Anonym
Anonym
2018-12-04 20:24
#4

Jag kollade KUB bara för att få se bebis igen. Haha! För mig spelade egentligen testet ingen roll men det var skönt att veta att hon var frisk ändå.

Livingthelife
2018-12-04 20:42
#5

Jag kollade kub dels för att veta om det var några avvikelser och för att få se ett hjärta ticka :) Man lämnar bara blodprov och sedan är det ett ultraljud och under detta så tar de mått på utvalda ställen på fostret. Du kan alltid be den som gör ultraljudet förklara, de gjorde våran :)

Surpan
2018-12-05 07:21
#6

Jag får väl vara motpolen då som valde bort KUB två gånger trots att vi erbjöds det. 

Jag valde bort det då jag är ung och därför statistiskt sett har låg risk att få ett barn med en kromosomavvikelse. KUB är inte ens ett särskilt tillförlitligt test, och efter att läst på lite så förstod jag att det var bra mycket troligare att jag skulle få ett dåligt resultat på KUB som skulle orsaka onödig oro och ångest, än att jag faktiskt skulle få ett sjukt barn. 

Många av de jag har sett i min närhet som har gjort KUB har tyckt att det var väldigt jobbigt i efterhand. Till exempel så kan det vara jobbigt att få ett sämre resultat även om det resultatet anses vara "tillräckligt bra" av sjukvården. Att få en risk på säg 1/300 kan vara superstressande om ens kollega fick 1/20000. Det kan också orsaka slitningar i relationen om man får reda på att man måste gå vidare med mer tester. Att man var solklart överens om hur man skulle göra innan man gjorde KUB kan lätt ändras när man ställs inför den stressen att behöva vänta på provsvar från NIPT.

Ingen kan säga åt er att göra eller inte göra, själv hade jag kanske gjort det om jag hade vart äldre. Men jag tycker inte att det är helt rätt att säga "gör det bara, det finns inga nackdelar". Ni måste känna själva vad som känns rätt för er.

Lycka till!

/Surpan

Annons:
oh-la
2018-12-05 10:52
#7

Jag måste säga att jag verkligen håller med #6. Nu valde vi, också två gånger, att göra KUB. Innan hade vi satt oss ner och verkligen pratat igenom vart vi stod i tankarna kring ett barn med kromosomavvikelser, både i fallen med trisomi 13 och 18, men även trisomi 21 (Downs). Vi var överens om att vi i alla fallen hade valt att avsluta graviditeten om det visar sig att fostret hade kromosomavvikelser, och att vi ville göra vad vi kunde för att i förväg veta. Självfallet är inte ett KUB-test ett 100% tillförlitligt prov, men det är vad vi kan göra. Föds ändå ett barn med avvikelse får man ta det då.

Gör inte testet bara för att få ett ultraljud. det är inte så roligt att behöva ta diskussionen i efterhand om det visar sig att fostret bär på en avvikelse. diskutera det för vad det är, ett fosterdiagnostiskt verktyg. Utgå från hur ni ställer er och prata verkligen igenom det innan ni väljer så ni har en bra grund. Hur viktigt är det för er att veta i förväg om det finns kromosomavvikelser? Hur ställer ni er till om det finns en avvikelse? Hur vill ni använda informationen om det visar sig att det finns en avvikelse?

Skulle undersökningen visa att det finns avvikelser innebär ju inte det att man måste abortera, som vi skulle valt. Vissa kommer ju fram till att man vill veta för att kunna förberea sig mentalt under graviditeten på ett barn med olika typer av handikapp, eller sjukdomar. man kanske redan i förväg vill stå så stark och förberedd som möjligt inför att ta emot ett barn med downs. man kanske också kommer fram till att det verkligen inte spelar någon som helst roll, och att man därför inte vill veta innan så man slipper dilemmat.

Hur som helst, välj eller välj bort baserat på vad det är, inte på att man får ett ultraljud. Ultraljudet är en bonus, men egentligen bara om man får det resultatet som man önskar och fostret är friskt. Var man bara ute efter ultraljudet kan det bli en riktigt jobbig och svår tid efteråt om man inte innan hade tänkt på följderna om det visar sig att allt inte är helt som det ska.

Surpan
2018-12-05 11:11
#8

Jag håller med #7 om att man bör ha bestämt sig om hur man vill  göra innan man gör KUB. Jag kan tillägga till mitt förra inlägg att den kanske största anledningen till att jag valde att inte göra KUB var att jag inte ville behöva ta ett beslut om abort. Jag har tidigare varit i en situation där jag behövt att ta ett beslut om abort och det var fruktansvärt och jag vill aldrig behöva ha det ansvaret igen. Jag visste att även om jag skulle kunna besluta mig för abort innan så skulle mitt hjärta kliva in och säga nej när det var dags att ta beslutet. På samma sätt hade jag inte kunna välja att behålla utan att min hjärna hade klivit in och ifrågasatt beslutet.

/Surpan

mollyt
2018-12-07 18:13
#9

#8 klokt inlägg, man ska vara snäll mot sig själv och du tog ju verkligen hänsyn till ditt bästa. Även klok tanke i #6 angående 1/300 eller 1/20000 … oddsen att föda 300 barn varav ett med kromosomavvikelse är ju ändå rätt osannolikt men visst är det en ”tävling” i att ha så bra siffror som möjligt i vissa kretsar …

Upp till toppen
Annons: