Annons:
Etiketttredje-trimestern
Läst 1986 ggr
Surpan
2018-12-04 08:50

Storlek vid födsel - Tillväxtultraljud

Är det någon av er som vet hur de mäter och uppskattar födelsevikt vid tillväxtultraljud? Mäter de längden på skelettdelarna eller mäter de annat? 

Jag frågar för att jag ska göra ett TUL i vecka 32 (av andra anledningar än storleken på barnet), och funderar på vad de kommer att komma fram då. Min son var nämligen rätt så lång när han föddes, 55cm+. Han var dock inte särskilt tung eller stor i övrigt, 3900g och 36cm huvudomfång. Jag funderar alltså på hur mycket längden skulle kunna göra att mätningen av vikt inte blir korrekt på ett TUL.

/Surpan

Annons:
Bjallstal
2018-12-04 09:08
#1

Jag vet bara att de räknade helt galet fel på min bästa kompis yngsta. Enligt dem skulle hon har varit extremt liten när hon kom(född i vecka 35) men hon var 50 cm lång och vägde nästan 3 kg. Ungefär samma historia som jag hört vid ungefär hälften av alla barnfödslar i min närhet. Det har stämt, på ett ungefär, i ca hälften. Man får nog ta det dem säger med en nypa salt. I alla fall vikten, längden har stämt bättre Jag är i vecka 31+5 och ska på mitt tillväxt UL om några veckor. De mätte förra veckan(spec UL) men sade inget direkt till mig mer än att allt såg bra ut. Var där av helt andra anledningar

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Cilla89a
2018-12-04 13:08
#2

Jag gjorde två TUL vecka 28 och 33 tror jag det var (privat för jag var så nojig), och där beräknades hon väga 3200 g vid BF. Ut kom hon och vägde 2735, så nej, det stämde ju inte så väldans bra.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Vinternos
2018-12-04 13:20
#3

Dem mäter omkrets på skalle och buk samt längd på lårben. Kan variera en hel del. Vår tös beräknades -18% och mättes vid nästa TUL till -7%.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Flaeder
2018-12-04 16:56
#4

Enligt min TUL-barnmorska bör man kalla mätningen för en uppskattning, snarare än en mätning. Hon jämförde det med att försöka gissa hur mycket någon väger/hur lång någon är genom att se ett helkroppsfoto. Så visst kan det en TUL-mätning skilja en del, men man får inte glömma att dem flesta TUL-barnmorskor är vääääldigt erfarna och mätt flera tusen barn. Dem mäter huvudomfång, omkrets av buk, och längd på olika ben i kroppen, t.ex. är lårbenet ett vanligt ben att mäta vid TUL. Mätningen görs flera gånger om i rad för att få ett exakt mått. Så t.ex. huvud mäts 3ggr, mage mäts 3ggr osv… Sen gör man en sammanställning. Enligt huvudomfånget är t.ex min väntade bebis 2 veckor äldre än vad han är, medan ett annat mått gjorde honom 2 veckor yngre. Sen räknar datorn ut något slags snitt av alla uppgifter, och man får ut en beräknad födelsevikt och en datering på bebisens ålder.

Surpan
2018-12-06 10:26
#5

Självklart förstår jag att det inte alltid stämmer, därför undrade jag om barnets längd kan påverka resultatet trots att det inte behöver betyda att det är ett stort barn. 🙂

Tack #3 och #4, då vet jag att det antagligen kommer visa ett något större barn om de mäter lårbenet och om detta barn är lång också.

/Surpan

EjNot
2018-12-06 19:50
#6

Va på en jäkla massa tillväxtultraljud med mina tvillingar. Då mätte dom skalle, lårben och magen om jag minns helt rätt:)

Annons:
Velinga1984
2018-12-08 21:23
#7

#5 Nja, de mäter lårben, skalle och mage så de siffor hör ihop till den preliminära vikten. Mina tungviktare vägde 5270 gram till sina 57 cm , och 5030 gram till sina 53 cm. TUL har haft hyfsat rätt på alla mina tre barn gällande vikten. Men man får räkna med lite upp och ner.

Upp till toppen
Annons: