Annons:
Etikettväntar-barn
Läst 1838 ggr
idamadelenemoren
11/28/18, 8:12 AM

Ultraljud?

Hur går man till väga för att få göra ett tidigt ultraljud? Är i vecka 6 (5+4) och har så svårt att slappna av. Jag vill höra hjärtat slå. Har ett inplanerat inskrivningsmöte med BM idag så ska väl fråga henne oxå men som jag fattat de så är dem inte så sugna på att låta en göra ett tidigt ul hur som helst?

Annons:
Tassen94
11/28/18, 8:25 AM
#1

Dem brukar kunna gå med på tidigt ul om man förklarar sin oro. Men i vissa fall nekar dem. I så fall kan du kontakta en privat gynmottagning och göra privat ul. Där jag bor kostar det bara 300kr, men det skiljer sig åt i landet.

oh-la
11/28/18, 8:26 AM
#2

Vissa erbjuder det, men ofta innebär tidigt ul för landstinget v 12. Vill du ha tidigt får du nog tyvärr kontakta en privat klinik och betala själv. Jag har gjort det med båda barnen. Tidigt brukar vara v 8 som tidigast även privat.

Surpan
11/28/18, 8:54 AM
#3

Jag har vart inskriven hos MVC i två graviditeter och har bägge gånger blivit erbjuden tidigt UL. Första gånga pga att jag har PCO och andra gången pga att vi inte gjorde KUB (som annars ges alla här). Dock blev jag jättedåligt bemött nu när jag ringde för att skriva in mig i denna graviditet, och där fick jag inget UL. Så då bytte jag mottagning till en Mama Mia mottagning.

Gjorde mina UL i vecka 8 och 10 och i ärlighetens namn så hjälpte det i vecka 8 i första graviditeten ingenting mot oron. Det är jättejobbigt i vissa perioder att vara gravid, det kan inte ett UL lösa. Blir du för orolig, så att det går ut över ditt dagliga liv och relationer så rekommenderar jag att be om en kuratorkontakt på MVC. 🙂

/Surpan

idamadelenemoren
11/28/18, 10:51 AM
#4

Tack för svaren. Får se vad min BM säger i eftermiddag, annars får jag boka på en privat klinik. Att kosta på de själv gör mig ingenting, jag vill bara veta så mycket som möjligt så tidigt som möjligt då jag har PCO och de här är min första graviditet någonsin och har sån rädsla för konstiga saker ^^

Surpan
11/28/18, 11:06 AM
#5

Att du har PCO påverkar inte en pågående graviditet så det behöver du inte vara orolig för. :)

/Surpan

idamadelenemoren
11/28/18, 11:11 AM
#6

#5 asså jag är ju livrädd över att ägget ska ha blivit befruktat trots att de inte är färdigutvecklat och okej. Jag är nästan lika livrädd över att de ska vara två därinne. Har ångest över att bära på ett foster som inte lever. Asså så jävla rädd xD

Annons:
Sparven88
11/28/18, 11:27 AM
#7

Jag har aldrig fått göra något tidigt ul. Inte ens efter att jag blivit gravid direkt efter ett missfall. Trots att jag var jätteorolig, och inte visste hur långt gången jag var, tyckte inte gyn att det var anledning nog. Blev även nekad att göra ett ul hos privat klinik då jag var gravid första gången.

Anna_86
11/28/18, 12:09 PM
#8

Jag ska få göra tidigt UL, men så var min förra graviditet en utomkveds.

Upp till toppen
Annons: