Annons:
Etikettallmänt
Läst 602 ggr
[Kijsen]
11/19/18, 10:51 PM

Mensen sen men är inte gravid?

Är nu på BIM +3 och har inte ens ett litet tecken på att mensen skulle vara på g. Tog test igår på dagen och i morse, båda negativa.. Vet att det finns flera orsaker till att mensen uteblir, som tex stress eller kraftig viktnedgång. Visst har jag varit lite stressad på sistone och gått ner 5,5kg på 4 veckor, men klassas det verkligen som kraftig viktnedgång? Jag har bra kosthållning så det är uteslutet. Min mens har även varit regelbunden och kommit exakt på dagen den förväntats komma, de senaste månaderna. Hur stor är egentligen chansen att vara låg-hormonare? Är det vanligt? Eller är det fortfarande tidigt så det inte har bildats tillräckligt med hormon för att ge utslag på test? När jag plussade med sonen fick jag svagt streck på BIM +1. Och nej, jag har inget preventivmedel 😅

Annons:
Aasi1
11/21/18, 12:27 PM
#1

5,5 kg på 4 veckor låter mycket men det beror på hur mycket du vägde innan. När jag var väldigt smal så hade jag ingen mens på ett halvår men den kom tillbaka bär jag började äta bättre. I bland kan mensen utebli utan känd anledning men om du är orolig för att vara gravid så vänta då tills du kan testa och är du inte gravid kan det uteslutas och du kan då se över om det något med livsstilen som måste förändras som stress till exempel.

Flaeder
11/25/18, 8:01 AM
#2

Har du kraftig övervikt så är 1kg/vecka en rimlig mängd att gå ner, men går du ned ytterligare 5,5kg under kommande 4 veckor hade jag försökt sänka hastigheten på viktnedgången, särskilt om du inte motionerar eller följer någon slags strikt kosthållningsplan. Det är viktigt att både kropp och sinne hinner med i förändringen. :) Jag har själv varit orolig för att vara låghormonare, men har fått höra att det är närmre ovanligt än vanligt att tillhöra den gruppen kvinnor. Jag tror absolut det kan vara en bebis på gång, men med lite "sent besked" bara. :) Gör du ett test idag!

Upp till toppen
Annons: