Annons:
Etikettallmänt
Läst 1349 ggr
HejsanALLA
2018-11-08 08:03

Marlboro Light?

Jag är nu i femte månaden. Grejen är att innan jag skaffade barn så rökade jag en del. Nu så har jag använt en light version som jag började med när jag visste att jag var gravid. Pappan är ute ur bilden så jag får klara mig själv. Jag använder nu ungefär två cigaretter om dagen men undrar om det är bättre att använda elcigarett istället? Har hört att röken kan vara skadlig för barnet om man röker för mycket?

Annons:
Surpan
2018-11-08 08:29
#1

Har du inte fått info från din barnmorska?

Rökning hämmar tillväxten av barnet och ökar risken att barnet föds för tidigt. Vid till exempel snusning så kan man inte se att barnet skulle hämmas i tillväxten, men det är samma risk att föda för tidigt. Jag antar att samma gäller för e-cigaretter. 

Eftersom du bara röker två cigaretter om dagen så kanske e-cigaretter utan nikotin vore något för dig? Nikotinabstinensen försvinner fort, på bara ett par dagar. Du har säkert inte så mycket fysisk abstinens nu heller om du röker så pass lite. Men med e-cigaretter utan nikotin kan du ha kvar känslan av att ha någonting i alla fall.

Plus att det vore väl jätteskönt att slippa de där två cigaretterna sen när barnet är fött? 🙂

Önskar dig lycka till!

/Surpan

HejsanALLA
2018-11-08 08:46
#2

#1 Ja tack så mycket för dina råd!

Har försökt att skippa nikotinet innan men jag klarar det inte:(

Tyvärr så var jag inte helt ärlig. Jag kanske inte alltid röker två cigaretter ibland blir det  fem. Jag känner mig så dålig. Men du vet, barn är rätt krävande man måste ju få ha något själv eller hur?;)

Surpan
2018-11-08 08:56
#3

#2 Okej, men vad säger din barnmorska då? Kanske kan du få hjälp därifrån att dra ner på det ännu mer? Kanske kan du börja med e-cigg med nikotin och byta ut varannan mot nikotinfri?

Barn är krävande, men framförallt är de väldigt givande! 🙂 Att ha något för sig själv kan ju vara ett träningspass eller en kopp kaffe. Jag tror absolut du kan sluta röka med lite energi.  Att kunna känna lukten av sitt nyfödda barn ordentligt slår alla cigg i världen, jag lovar! Jag slutade själv röka när jag fick reda på att jag väntade min son och har inte rökt sedan dess. 🙂

/Surpan

HejsanALLA
2018-11-08 09:07
#4

#3

Hon vet ingenting! Ska jag vara ärlig är jag rädd för henne! 

Grejen är att som ensamstående så har man knappt tid till något. Dessutom så kanske jag förlorar jobbet som mamma ledig för länge. Jag vet att det är olagligt men mitt jobb är mansdominerande och min kollega sa det till mig tydligt. Så att jobba så länge utan barnvakt. Jag vet inte. Jag stressar ihjäl och sitter under min köksfläkt och tar en cigg när det blir för mycket. 

Mitt liv är katastrof:(

Surpan
2018-11-08 09:15
#5

#4 Okej, men börja med att byta BM om du inte trivs med din. Ring dom idag. Fråga efter en kuratorkontakt samtidigt.

Vad din kollega säger är irrelevant. Hen är inte din chef. Du kommer alltid kunna vara ledig i ett år. Om allt skulle skita sig och du inte har ett jobb att gå tillbaka till så löser det sig. Jag lovar. Du får söka andra jobb. Är du med i facket? Du kanske ska kontakta dom?

/Surpan

Sarah
2018-11-08 09:38
#6

Det är såklart inte bra att röka, men du gör så gott du kan. Stressa inte upp dig ännu mer över några få cigaretter. Du har iaf minskat och det är ett stort steg. Kämpa på för att få bort resten och går det inte så kan du iaf tänka att du åtminstone inte röker ett paket om dagen. Hoppas att livet löser sig för dig.

Annons:
Tassen94
2018-11-08 15:22
#7

Nu slutade jag röka när jag bestämde mig för att jag ville ha barn, så jag var rökfri 1,5 år innan jag blev gravid. Men för mig hjälpte Zonnic portion pulverpåsar jättebra. Då tog jag en "snus" då jag rutinmässigt brukade ta cigg, t.ex efter maten, till kaffet osv. Höll på med dem i kanske 6 månader men det blev succesivt mer sällan utan att jag tänkte på det, så helt plötsligt kunde det gå en dag utan att jag tog en påse. Så det gick väldigt lätt att sluta på det viset för mig :)

Miss autumn
2018-12-14 20:01
#8

Bra tips av #7 Sätt dig själv åt sidan när det kommer till rökningen. Du kan ta hand om dig själv på andra sätt. DITT barns hälsa går före ditt behov av cigaretter. Du kan ta tag i din livssituation. Du skadar ditt barn (och dig själv). Hoppas att du kan ta dig ur rökningen och att du får all hjälp du behöver för att nå dit! Lycka till med allt! Du klarar det här om du lägger om dina prioriteringar, värderingar OCH fokuserar på ditt och ditt barns mående. Har du någon i din närhet att vända dig till för stöd? Kan du prata med någon proffessionell så att du får hjälp med ditt tankesätt? Du har så mycket att leva för och att ta dig ur. Res dig upp! Jag tror att du är stark nog!

Upp till toppen
Annons: