Annons:
Etikettväntar-barn
Läst 562 ggr
Sandiy
11/6/18, 5:08 PM

Kan inte få i mig mat

Är i v8 och kan inte äta mat. Jag blir hungrig men så fort jag äter så försvinner hungerkänslan o jag får knappt i mig något. Blir fruktansvärt illamående så fort ja äter (och om ja inte äter :/) jag spyr inte upp maten varje gång men de händer ibland.. kan inte ens äta en smörgås, så lite får ja i mig. Är de vanligt att de blir såhär? Och hur ska ja få i mig mat? :/

Annons:
Sparven88
11/6/18, 6:56 PM
#1

Jag mådde rätt dåligt när jag väntade mitt första barn. Det mesta jag åt på förmiddagen spydde jag upp igen. Men jag lät bli att äta direkt när jag vaknade och sen smuttade jag på lite fil eller yoghurt på förmiddagen. Typ en klunk då och då. Jag pratade med min BM då, som sa att för bebisens del "gör det inget", då den tar den energin den behöver ifrån dig, utan det är den gravida som får lida för det om man säger så. Jag gick ner i vikt i början av grav, men det rättade till sig till slut. Blir det riktigt illa, kan man dock behöva få dropp. Men då ska det nog som sagt vara, riktigt illa. Det finns säkert någon här som har mer erfarenhet i den frågan än vad jag har :)

blomma12
11/6/18, 10:02 PM
#2

Det viktigaste är att man får i sig vätska, minst 1l om dagen. Sen iallafall 1 normal portion mat per dag bör man också få i sig. Annars finns risk för du blir uttorkad och/eller får näringsbrist. Jag har spytt ca.5-10ggr per dygn och haft svårt att få i mig vätska, jag har behövt vara inlagd ca.2v på sjukhus med dropp, har behövt åka in ungefär var tredje vecka och stanna i ungefär en vecka vardera gång. Viktigt att man tar det på allvar med uttorkning, försök tänka hur ofta du kissar - är det mörkt, hur mycket vätska får du i dig etc. sen ring och rådfråga 1177 om du blir orolig är mitt tips. Finns många mediciner mot illamående som kan hjälpa också, ifall du kontaktar din BM eller VC.

Upp till toppen
Annons: