Annons:
Etikettallmänt
Läst 955 ggr
Emmmm
11/1/18, 7:31 PM

Blodtryck

Är i vecka 7 och var i förra veckan på inskrivning och fick veta att blodtrycket var på 158/80. Fick veta att det är högt och ska tillbaka om 2 veckor för ny kontroll men vi pratade inte mer om det på inskrivningen så är lite orolig nu om det kan påverka bebis :( någon annan som haft högt blodtryck och vad har ni behövt göra och har det påverkat på något sätt?

Annons:
Tassen94
11/2/18, 9:44 AM
#1

Nu har jag själv inte varit med om det, men en vän till mig hade alltid högt blodtryck på kontrollerna hos bm. Hon får det när någon annan tar trycket på henne. Hon köpte en egen digital blodtrycksmaskin och tog trycket hemma i lugn och ro, då hade hon bra blodtryck. För din del så är bara ditt övertryck lite högt, ditt undertryck är helt ok! Har inte bm sagt något annat så hade jag inte vart orolig :)

Sparven88
11/2/18, 5:22 PM
#2

Jag har också lite förhöjt övertryck, vilket jag alltid får när blodtryck ska tas. Jag sa inget först till min BM men sen berättade jag för henne att jag blir stressad av att ta blodtrycket, och då visste hon om det sen. Mitt undertryck var bra, och det var det viktigaste menade min BM.

Emmmm
11/2/18, 8:36 PM
#3

Okej vad skönt att höra :) är spruträdd och hon tog trycket innan själva sprutan så det kanske kan påverka omedvetet precis som ni skriver att ni blir stressade av att ta blodtrycket? Tack för svar, känns lite bättre nu :)

Emmmm
11/2/18, 8:36 PM
#4

Okej vad skönt att höra :) är spruträdd och hon tog trycket innan själva sprutan så det kanske kan påverka omedvetet precis som ni skriver att ni blir stressade av att ta blodtrycket? Tack för svar, känns lite bättre nu :)

Sparven88
11/2/18, 10:54 PM
#5

Ja, i början innan jag hade berättat för bm om min nervositet för blodtryck, så brukade hon fråga om jag stressat påvägen dit. Tydligen så är det så att övertrycket påverkas om man stressar, eller som du skrev, är orolig eller rädd för något. Jag har alltid haft hög puls, och när någon mäter mitt BT börjar jag alltid fundera på hur snabb pulsen är och på vad läkare/BM kommer säga om det. Alltså stressar jag upp mig själv och BT blir högt.. Ond spiral det där :p

sophiedorothea
11/3/18, 4:14 PM
#6

Är du nervös så kan det höja blodtrycket, så oroa dig inte i onödan :)

Annons:
[Kijsen]
11/7/18, 11:13 PM
#7

Blir alltid nervös när blodtryck tas så BM fick alltid ta blodtryck manuellt under min graviditet :)

Upp till toppen
Annons: