Annons:
Etikettlivet-efteråt
Läst 1725 ggr
Xicilia
11/1/18, 6:52 PM

Valet att inte amma

Jag har mer än ett sexuellt övergrepp i mitt bagage och har därför inte ammat mina 2 barn. Jag försökte med mitt första men det kändes som ett övergrepp. Jag har alltså aldrig upplevt det här mysiga med amning som folk pratar om. Någon som kan förklara hur det känns att amma när det är som det ska? Finns det fler här som inte velat amma sina barn. Känner mig som ett missfoster som inte ammat mina barn… Nu är jag gravid igen och börjar snudda vid tanken att kanske våga prova igen. Men jag är också så hemskt rädd att om det känns fel, att det ska påverka min anknytning till barnet. Hade en förlossningsdepression med första barnet. Vet någon om brösten tar mer stryk av att pumpa än av att amma?

Annons:
Fridaaaa
11/1/18, 6:59 PM
#1

Alla släpper inte till pump, så man har det i tankarna.

Nu har jag inte varit med om övergrepp men kändes inte bra att amma. Försökte en vecka, men var stress för både mig och sonen, så valde ersättning. Man gör det som känns allra bäst för en. Inget är rätt eller fel. Känn dig inte tvingad att amma.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

cissi_1993
11/1/18, 7:49 PM
#2

jag väntar mitt först barn så jag har inte en aning om hur det är att amma men du ska ju inte göra något som inte känns bra för det kommer inte blir bra för varken dig eller ditt barn. nog för att dom säger att bröstmjölken är bra men en glad mamma är ännu bättre.

Emmmm
11/1/18, 8:05 PM
#3

Håller med övriga, känn ingen press att amma. Du ska göra det som känns rätt för dig. Jag ammade sonen och älskade det för tyckte det var väldigt mysigt men om det skulle kännas minsta obekvämt hade jag direkt gått över till flaska. Så känns det inte bekvämt att amma så hade jag skippat det, bebis tar inte skada och det viktigaste är att du mår bra!

oh-la
11/1/18, 8:07 PM
#4

Jag ammade första och planerar detsamma för andra, förutsatt att det går. Det var mysigt, men långt ifrån alltid. Hade såriga bröstvårtor och grät vid varje amning första månaden. Sedan kom väl myset. Alltså, jag tycker inte det är helt olikt annat mys med någon man tycker. Det känns lugnt och tryggt, som att kramas med någon man verkligen vill krama. Med det sagt vill jag säga att du absolut inte ska känna dig dålig som inte ammar. Huvudsaken är att bebis växer, får mat, trygghet och närhet. Om det sedan sker via bröstet, eller flaska, är ju rikgit mycket skit samma. Huvudsaken är att du mår bra av valet!

Sparven88
11/1/18, 9:33 PM
#5

Mitt första barn ammade jag bara en kort period då han inte ökade i vikt av min mat. Jag var länge orolig för hur vi skulle kunna ha det här "mat-myset". Men att flaska var minst lika mysigt. Nu ammar jag mitt andra barn, en dotter på snart 5 månader som jag helammar. Det är slitigt och krävande med amning. Brösten gör rejält ont i början, och vissa perioder sitter de fast vid bröstet och man gör inte mycket mer än att amma. Men att amma är också mysigt. Men en nackdel med amning är att det bara är jag som kan mata. Det var det sköna med att flaska sonen, att pappan kunde avlasta lite också. Summa summarum, så finns det både för och nackdelar. Visst amning ör bra, men son det redan sagts är en pigg och välmående mamma ännu bättre. Som sagt, sonen är flaskad, och det blev en rätt så vettig pojk av honom ändå ;)

Carrosh
11/1/18, 10:06 PM
#6

Vet inte heller riktigt hur det känns, hade svårt att få till amningen och pumpade ett tag tills jag kände att jag inte orkade mer pga mjölkstockning och den tid det faktiskt tog från allt annat. Så valde bort det och har flaskmatat sedan dess. Man får det där mysiga även med flaskmatning ju, hud mot hud osv.
Man ska absolut inte känna sig tvingad till något man inte vill. Vill man inte amma behöver man inte - finns inget rätt eller fel, ingen skam i att inte amma heller.
Har du fått hjälp av psykolog eller så efter övergrepp och förlossningsdepression?

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Annons:
jackiejohn
11/1/18, 10:23 PM
#7

Jag ammade båda mina barn den äldsta i 5 månader men då hon var prematur, och efter sonden drogs så var magmunnen irriterad länge så hon kräktes en del och åt ganska hetsig, så lärde hon sig aldrig att amma utan amningsnapp och den var inte jag bekväm med och så vart jag väl lite osäker så efter 5 månader slutade jag. Andra barnet ammade jag i 19 månader och hade riktigt svårt för att sluta, bröstet var hennes snutte och jag njöt och slappnade av själv av att sitta och amma. Visst gjorde det ont ibland när hon bet eller som när hon fick torsk och smittade mig innan vi lyckades få bukt med det men i sin helhet tycker jag att amningen är väldigt intim och mysig. Det skapar (för mig) ett väldigt speciellt och starkt band som jag är glad att jag kunnat få uppleva. Sen går det minst lika bra att avstå amning utan att gå miste om intimitet och mys. Jag pumpade all mjölk till min äldsta i 1,5 månad innan hon orkade amma och nej brösten tar inte mer stryk sen är det olika hur lätt man släpper mjölk till pumpen.

Sarah
11/1/18, 11:29 PM
#8

Jag ammar för att det är smidigt på natten och skonsamt mot bebismagen (när det funkar). Visst är det mysigt ibland, men inte mer än att kramas med en nöjd bebis oavsett hur. Men jag gillar det inte speciellt mycket och jag ogillar starkt hur fast det gör mig och att det gör det svårare för sambon att trösta /natta/ vakna på natten. Enklare med andra nu, men jag ser ändå fram emot att sluta.

[Devya]
11/1/18, 11:49 PM
#9

Om du inte känner dig bekväm så ska du inte känna dig tvingad. Jag känner mig jätteobekväm med tanken på att amma. Kanske jag försöker någon vecka men helst skulle jag inte alls vilja hålla på med sådant. Vet inte varför men jag ser absolut inget mysigt med det. Fint om andra gillar det och jag önskar att jag kunde ha samma inställning. *avundsjuk *

[Thiah]
11/2/18, 5:07 AM
#10

Jag hade inte en tanke på att amma och har därför inte ammat en enda av mina två ungar. Jag har valt bort amning och tycker flaskmatning är toppen och mina ungar har klarat det galant. Jag vet tyvärr inte mycket om att pumpa men vill du försöka kan man få låna pumpar på vissa ställen.

Fien
11/2/18, 6:17 AM
#11

Jag har ammat båda mina i 8-9 månader. Tycker att det har varit smidigt även om första veckorna/månaden är rätt tuff…. men sen har man ju alltid maten med sig vilket är en stor fördel! Kunde dock känns mig lite låst emellanåt men övertalade mig alltid att det är en kort tid i livet. Testade att pumpa då och då för att kunna gå hemifrån en liten stund men fick aldrig till det….. Gör det som känns rätt för dig, vill du testa igen så gör det. Det "värsta" som händer är att du inte vill och då finns det ju andra utmärkta alternativ :).

Aftonstjärna
11/2/18, 4:18 PM
#12

Jag försökte bara amma nr 1 i några veckor. Gick inte så bra. Det har passat mig bättre att flaskmata. Hade med mig flaska till sjukhuset, samt diverse olika nappar redan från start med de andra. Gick finfint. Superskönt att inte tänka på amning överhuvudtaget. Jag VET fördelarna med amning, men det funkade tyvärr inte för mig. Har fyra barn, uppfödda på ersättning. De mår jättebra allihop. :)

mollyt
11/3/18, 1:05 PM
#13

Jag är uppväxt under sexuella övergrepp av två släktingar, jag har haft mycket problem med min kropp men amningen av mitt barn var aldrig ett problem så där kan jag inte relatera. Men jag känner absolut igen blockeringen och ångesten av obekväm beröring. I vilket fall: jag tyckte det var svårt med amningen i början, första veckan kanske(?) så kändes varje början av en amning som tusen nålar i bröstvårtan typ men gick över på några sekunder/djupa andetag. Sen flöt det på bra. Jag hade amningsnapp första veckorna för dottern hade svårt med att hålla greppet innan bröstvårtan fick ”rätt form”. Men säg att det tog …3-4 veckor kanske innan det flöt på riktigt smidigt. Då älskade jag det! En fantastisk närhet, ett hormonrus som jag inte kan beskriva. Sen fördelar med att det alltid fanns tillgängligt, rätt temperatur, sterilt, och gratis. Men mest…. bandet mellan oss. Att amma kändes rent fysiskt ingenting sen efter ett tag - alltså jag kan inte minnas känslan av att det ”sprutade ut mjölk” men då hade jag det väldigt bra med lagom mängd och inga besvär med läckande bröst eller mjölkstockning eller annat problematiskt. Så för mig har det bara varit en positiv upplevelse och jag ser verkligen fram emot att amma lillebror som borde titta ut nu. Jag ammade bara 19 månader med dottern - slutade amma när vi hade svårt att få till syskon och jag var rädd att amningen störde. Jag hade gärna ammat längre men då kändes det som rätt beslut att sluta. Får se hur det blir den här gången.

Annons:
Rowanmc
11/3/18, 4:17 PM
#14

Ammade inte första och kommer inte amma andra, mår fysiskt och psykiskt dåligt bara av tanken på att någon ska suga på mina bröst. Men mår inte dåligt av det! Flaska gick jättebra och man blr ju inte låst :-)

pernillaa
11/4/18, 2:32 PM
#15

Tack snälla er för era fantastiska svar!!! Det känns så bra att läsa att det är så väldigt olika hur man känner och väljer att göra. Jag tror att jag vill prova. Men fungerar det inte så pumpar jag första veckorna och övergår till ersättning, som med de andra barnen. Menas problemas. 😊

Ha en bra dag! // Pernilla

Amoz
11/15/18, 7:44 AM
#16

När min första föddes så sondmatades han och jag pumpade för att få igång mjölken. När mjölken kom igång kunde han inte få tag så jag valde att testa med amningsnapp. Funkade toppen för oss, ammade med det i 11 månader. Testade några gånger utan för att amningsnapp "ska" vara tillfällig och det "är bättre utan". Kände mig aldrig bekväm med det och tror inte jag hade ammat så länge utan amningsnappen. Väntar mitt andra barn nu och har sagt att jag kommer köra med amningsnapp från början så hoppas jag att det går lika smidigt som med första. Om du gärna vill amma så kan du ju testa om det känns bättre med något mellan :)

pernillaa
11/15/18, 9:56 PM
#17

Tack för tipset. 😊

Ha en bra dag! // Pernilla

Upp till toppen
Annons: