Annons:
Etikettlilla-barnet
Läst 1606 ggr
Förväntansfull
10/30/18, 7:29 PM

Att klä sin bebis vintertid

Ja, rubriken lyder, hur mycket ”bör” man klä sin bebis under vintern, då tänker ja att de kanske är runt -0 -10 grader, annars kanske man inte går ut med en nyfödd?? Vår bebis är beräknad i december, vad har ni för erfarenheter kring detta? :) Blir så nojig så man inte klär bebis för kallt ..

Annons:
Fridaaaa
10/30/18, 7:56 PM
#1

Åkpåse hade jag i liggdelen. Kommer ha det även nu när han är 8 månader i sittdelen. Sedan lager på lager. Åkpåse värmer bra

Någotpå händerna, mössa.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fien
10/31/18, 6:48 PM
#2

Jag har en januaribebis. Bäddade med lammfäll och körde mjuka bonullskläder, mössa, vantar och sen filtar (lätt att variera beroende på temperatur). Hon frös aldrig! Tror snarare att det är tvärtom många gånger, man klär på alldeles för mycket! Det kan bli farligt då så små inte kan reglera värmen än, så det är väldigt viktigt att man känner på bebisens rygg/mage så det inte blir för varmt.

mollyt
10/31/18, 8:51 PM
#3

Vi väntar vår novemberbebis nu, har ett mars-barn sedan tidigare. 

Vi kommer att klä bebis mycket i ull, då det suger upp fukt och håller bebisen varm även om den blivit svettig/fuktig. Med tidigare kräk-bebis-erfarenhet så vill jag minnas att det ofta snabbt blev fuktigt i kläderna, skämtåsido. Men inomhus blir det säkert en hel del bomull också då det är lite smidigare att tvätta i tvättmaskin. 

Men som sagt antar jag att du syftade på hur man klär bebis utomhus eftersom du pratar om minusgrader. Vi har en åkpåse i fårskinn som vi kommer ha i vagnen (av samma orsak som ovan: ull håller värme bra och suger upp fukt). Så i påsen blir det nog bara 1-2 lager kläder beroende på hur kallt det är. Sen ullstrumpor/tossor. Har även köpt en ulloverall  i ullfleece som är tunn men räknas som lager 3 (alltså ytterplagg) men jag tror den blir sparsamt använd men kan vara bra vid bilfärd eller liknande (bra att tänka på att man inte ska ha ytterkläder på sig under bilbältet då det kommer för långt från kroppen - bättre med (ull)filt som man har utanpå bältet!). Jag har sedan silkesmössa (för inomhusbruk) och ullmössor (hjälmmodeller) för utomhusbruk. Jag har en bärkappa i ull där jag har ett inlägg för att vidga jackan och kunna bära bebisen under. Alltså att vi delar på ytterjackan så att säga - därav inga andra inköp av "ytterkläder" till bebisen. Då den antingen kommer ligga klädd inne i fårskinnspåsen i vagn (i lä) eller under min ullkappa.

Upp till toppen
Annons: