Annons:
Etikettförlossningen
Läst 1447 ggr
Surpan
10/29/18, 11:41 AM

Nya Karolinska

Nya Karolinska (Solna) har nu öppnat sin förlossningsavdelning och BB. För två veckor sen rapporterade bland annat SvD om att BB på Nya Karolinska är för litet, och att en del av eftervårdsplatserna kommer att ligga på infektionsavdelningen, vilket många är kritiska mot.

_"– Normalt gör man allt för att separera infektionspatienter från andra patienter, men här gör man i stort sett tvärtom. Det blir en tuff utmaning för personalen att försöka förhindra smitta av RS, magsjuka och vanlig influensa mellan alla föräldrar som ska passera samma reception och hämta mat och kaffe på samma ställe, säger en av barnläkarna och tillägger:
_– Barnen ska ju vara kvar på rummen, men det skiljer bara en gemensam korridor emellan."

Som jag förstår det så får/ska man inte ta med barnen ut ur rummet, och det finns inte heller något uppehållsrum eller matrum. Självklart kommer föräldrarna ändå behöva röra sig utanför rummet, vilket är en risk för smitta.

Själva förlossningsavdelningen verkar annars vara toppmodern och väl utrustad. Till exempel så ska varje rum vara utrustad med akututrustning så att inga barn ska behöva springas iväg med till ett akutrum.

Själv födde jag mitt första barn på (gamla) Karolinska, och skulle egentligen vilja föda nästa på Nya Karolinska, men den här BB situationen gör mig något nervös. Jag ska prata med min BM om det när jag träffar henne om två veckor.

Någon här inne som planerar att föda på Nya Karolinska?

/Surpan

Annons:
MonicaLagerquist
10/30/18, 3:23 PM
#1

😮

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: