Annons:
Etikettlivet-efteråt
Läst 1241 ggr
Börjar_nu
10/23/18, 10:07 AM

Föräldrarledighet

Hejsan. Har funderat en del.

Både jag och min sambo ska vara föräldralediga. Jag kommer vara hemma ett år först. Sen kommer min sambo vara hemma efter det vad som blir över. 

Under det här första året så kommer jag försöka ta ut 4 dagar i veckan.
Då räknar försäkringskassan ut att vi kommer få ut ca 30.000 kr i månaden tillsammans.
Detta låter inte helt orimligt att klara sig på. Men såklart en hel del mindre än vad man är van vid. Men vi har ju gjort vårt val  i att vi vill att dagarna ska räcka längre. Man kan ju inte både ha kakan och äta den samtidigt. 

Vi har lån på huset (ca 2000000) Så vi har ju en del lån att betala och ränta per månad. Vi ska även säga upp en del onödiga saker som ligger som en fast varje månad som utgift.

Känner mig ändå orolig. Kommer vi klara det?! - Ja klart vi gör. Tänker jag i samma sekund. 
Hur har ni förstagångsföräldrar tänkt kring föräldraledighet, antal dagar och budget?

Med vänlig hälsning en lite smått orolig förstagångsmamma.

Annons:
[Devya]
10/23/18, 10:24 AM
#1

Så länge ni vet vad ni klarar av. Här skulle vi inte klara oss på så liten inkomst. Vi har en inkomst på 3800e i månaden och ett lån på 239 000e. Med en bebis på inkommande så blir det genast bra mycket dyrare så vi har nog inte råd med att ta ut en längre ledighet. Jag är hemma 9 veckor med vår bebis och sen är jag tillbaka på jobb igen för jag måste helt enkelt nu då vi köpt hus. Barn är så dyra i drift. Blöjor och alla kläder som de växer så snabbt ur. Det blir snabbt större summor. Det här vi nu redan märkt. Nu bor vi dock inte i Sverige så det fungerar väl annorlunda där vi bor även om saker och ting är lite billigare här. Men ja, här måste vi planera väldigt noga. Man kan aldrig förutse oväntade saker som kan komma att kosta en hel del så därför är det så här vi måste göra.

jackiejohn
10/23/18, 10:28 AM
#2

Vi snålade också med dagar för att de skulle räcka så länge som möjligt, vi klarade oss fint och då har vi gård med massa djur och diverse fordon. Men andra barnet snålade jag tills jag fick meddelande från FK att efter barnet fyllt 4 år får både föräldrarna tillsammans bara ha 96 dagar kvar på barnet så då tömde jag ut allt jag kunde men kommer ändå förlora 30dagar på min äldsta som fyller 4 om en månad. Jag var hemma med barnen i 13 respektive 14 månader. Maken har tagit enstaka dagar och förlängt sin semester på sommar och vid jul än så länge. Men ja, ni kommer nog utan större problem klara det. Se över era utgifter och räkna ut på ett ungefär vad ni har i utgifter i genomsnitt, det är ganska skönt att kunna lägga undan för sparande även om man är föräldraledig. Lycka till :)

Surpan
10/23/18, 10:37 AM
#3

Vi hade planerat att klara oss på ca 30000 i månaden också. Sen fick jag ett erbjudande om att jobba några timmar extra hemifrån som jag tog, vilket gjorde att vi kunde få ut ca 30000 i månaden tillsammans helt utan föräldrapenning. Sen plockade vi ut några dagar i månaden så att sambon kunde vara hemma ledig på måndagar också. Vi har ungefär samma lån som ni.

Vi levde rikt under denna period. Jätterikt för att vara föräldralediga. Ni kommer nog absolut klara er bra på den inkomsten. Sen har det såklart mycket med ens vanor och såna saker att göra. 

Men tänk på att det går alltid att ändra under tiden. Man kan enkelt gå in på försäkringskassan och lägga till fler dagar en månad eller färre. Så lås inte upp tänket. Och kom ihåg att ni har semester att plocka ut också, semesterlönen brukar ge ett fint tillskott i kassan också.

/Surpan

LaSadie
10/23/18, 1:47 PM
#4

Jisses, om vi fick ut dom pengarna sammanlagt så skulle det vara guld. Här lever vi på mycket mindre. Jag är den enda som jobbar då min man är sjukpensionär pga cancer. Jag har inte räknat exakt vad vi får ut men det är runt 20 000 sek i mån tillsammans nu när jag går på föräldrarpenning.

Sarah
10/23/18, 1:51 PM
#5

Det låter så sjukt när säger att man inte skulle klara sig på 30000 i månaden, det är ändå mycket pengar. Men, vi skulle aldrig gå runt på det :p men då har jag två hästar också.

Vinternos
10/23/18, 3:12 PM
#6

Lite OT kanske, men finner det ändå relevant till ämnet i fråga. Kolla med arbetsgivaren och facket huruvida du kan få föräldraledighetstillägg eller föräldralön. Detta står i kollektivavtalet, kan handla om ganska många tusenlappar/per månad.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Annons:
Cilla89a
10/23/18, 3:48 PM
#7

Allt är ju relativt till hur mycket fasta utgifter man har i månaden. 30 000 kr är kanske rena ”guld och gröna skogar” för någon medan det blir knapert för en annan. Tips från mig är att se till att ha en ordentlig buffert för oförutsedda kostnader. Jag är mammaledig med en 4 månaders, för 2 månader sedan fick sambon en muskelinflammation och är sjukskriven, och för en månad sedan hittade vi drömhuset som vi även köpte. Inte optimalt att vara mammaledig, sjukskriven och köpa hus. Men med rejäl buffert så går det utan problem.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

mollyt
10/24/18, 7:41 AM
#8

Vi lever på mindre - men då har vi valt att dra ner mycket för att kunna vara hemma längre. Jag tog inte ut några dagar alls(!) första 1,5 året och nollade därför min SGI. Så vi har bara levt på min mans lön. Men vi har fått ställa om en del, laga mer storkok (trotts budget äter vi i huvudsak ekologiskt) och köper mycket kläder och saker begagnat. Bra för miljö och plånbok! Vi har bostadslån på 2 miljoner, har ingen bil men har nöjligjet att låna vid specifika tillfällen. Sätt er ner med excel och räkna, vad har nu för marginaler, vad har ni för kostnader idag och vilka kostnader kan ni påverka. Jag känner att småbarnstiden aldrig kommer komma tillbaka, att få börja sina första år tillsammans med Sins föräldrsr tror jag är viktigt - det har känts viktigt för mig i alla fall att ha barnen hemma med en förälder och inte vara på förskola.

Tassen94
10/25/18, 11:39 AM
#9

#8 Vad säger din arbetsgivare om att du är hemma så länge? Hade också kunnat tänka mig att vara leva på mannens inkomst för att få vara hemma längre, men har fått för mig att arbetagivaren inte behöver acceptera att man är ledig mer än 18 månader? Har du fått behålla jobb ändå eller har du riskerat att bli arbetslös?

Surpan
10/25/18, 11:43 AM
#10

#9 Efter 18 månader så har man fortfarande rätt att vara ledig om man tar ut föräldrapenning. 🙂 Men många arbetsgivare är nog rätt givmilda ändå, åtminstone första åren. Jag är tex FL 20% nu och tar inte ut någon föräldrapenning, min son är över 18 månader.

/Surpan

mollyt
10/25/18, 8:18 PM
#11

#9 min arbetsgivare är positiv men vill att jag tar ut föräldrardagar efter 18 månader. Och med tanke på att vi inte tog ut dagar första 1,5 året så har vi ju haft gott om dagar att ta ut efter att barnet blev 1,5 år. Jag är fast anställd och ingen risk för mitt jobb då vi följer angivna regler. Men jag har bara mött positiva kommentarer från kollegor och chefer på mitt jobb - att vi gör rätt som är hemma med barnen, de är viktigast och jobbet finns kvar.

Tassen94
10/25/18, 9:30 PM
#12

Va bra! Jag jobbar inom vården så jag behöver nog inte vara orolig, där finns alltid jobb. Vi kommer ha det riktigt gott ställt nu dem närmaste månaderna så jag tror inte jag behöver ta ut så mycket dagar. Vi vill dock köpa hus så då kommer det se lite annorlunda ut. Tycker det känns så komplicerat dehär med dagar och skydda sgi osv. Men man lär sig väl :)

mollyt
10/26/18, 9:20 AM
#13

#12 om du inte behöver ta ut dagar så skulle jag råda dig att låta bli. Du får ändå ut rätt lite pengar för att vara föräldraledig (jag har ändå en rätt bra lön ordinarie men har tyckt att pengavärdet för att vara föräldraledig verkligen är fjuttigt (om man inte ska ta ut dagar för 7 dagar/veckan men då säger det ju bara slurp och så är dagarna slut). 

Det jag menar var bara att om du inte BEHÖVER pengarna du får ut genom att plocka ut dagar så spara hellre dagarna! Även om du ni inte vill vara hemma jättelänge nu så kommer ni att kunna nyttja dagarna för att förlänga ledighet vid semester/skollov osv. Det finns gott om tillfällen där det är uppskattat att vara ledigt från jobbet! Bra att veta är dock att man bara får spara 96 dagar totalt efter att barnet fyllt 4 år (så de som inte använts utöver det antalet försvinner bara).

Annons:
Börjar_nu
10/26/18, 9:26 AM
#14

Något som är värt att veta är att om man upptäcker lite sent det här med om man har mer än 96 dagar kvar efter de fyllt 4. 
Om man jobbar så kan man lägga in dagar 3 månader i efterhand. Alltså kan man lägga in dagar som annars hade brunnit inne på lediga dagar så får man i alla fall ut det i pengar. Vet flera som gjort det på mitt jobb som missat denna regeln och kommit på det några veckor innan deras barn fyllt 4 och inte haft chans att använda dem.

Tassen94
10/26/18, 9:58 AM
#15

#13 Tack! Så himla bra att veta!

Upp till toppen
Annons: