Annons:
Etikettandra-trimestern
Läst 3735 ggr
[mickeyrafckup]
2018-10-19 22:39

lakrits missfall/fara?

är i vecka 16 
och har i veckor haft ett jättesug efter lakrits fick nu djungelvrål och ville äta några av dem, äter ngn av er andra lakrits? jag har ju hört och vet det ska vara dåligt - men risken är väl minimal vid litet intag? ngn som vet?

Annons:
liljegren
2018-10-19 23:30
#1

Salt och salt lakrits är blodtryckshöjande så du kan äta, så vida du inte har problem med blodtrycket, och precis som med det mesta - med måtta. Jag åt under båda mina graviditeter men försökte hålla det på en låg nivå. Minns inte hur mkt är det finns ju rekommendationer i hur mkt du kan äta

[Thiah]
2018-10-20 07:43
#2

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/01/21/thl-gravida-far-ata-lakrits-eller-salmiak-da-och-da Så länge du inte har problem med för högt blodtryck så ät lite :)

[Devya]
2018-10-20 14:29
#3

I Finland rekommenderar de inte gravida att äta lakrits eller salmiak. Det är inte bra för bebisen enligt ny forskning. Jag har varit så sugen på det under hela min graviditet. Men om jag kan låta bli alkohol så kan jag också låta bli svart godis. Men banne mig i efter förlossningen ska jag äta massor!

[Thiah]
2018-10-20 18:37
#4

#3 lite får du väl ännu äta? Jag fick inga sådana rekommendetioner för ett år sedan iaf.

oh-la
2018-10-20 18:39
#5

#3, Finland gick väl från att inte ha några restriktioner till att man får äta begränsad mängd, typ som Sverige har?

[Devya]
2018-10-20 18:54
#6

#4 Nej, för man vet inte hur mycket/lite som är säkert för en att äta så det bästa är tydligen att undvika det helt och hållet. Sen är det förstås upp till var och en vad man gör, precis som med alkohol, brie ost och dylikt. Det är ju endast rekommendationer sist och slutligen.

Annons:
[Devya]
2018-10-20 18:55
#7

#5 Det senast jag fått höra är att man ska inte alls äta det då man vet inte alls hur stor/liten mängd är faktiskt säkert att äta.

[Thiah]
2018-10-20 19:01
#8

#6 okej, spännande. Finland är väldigt hårda i sina rekommendationer gentemot andra tex nordiska länder.

[mickeyrafckup]
2018-10-20 21:51
#9

Detta stod som senaste på Finlands informationsblad vad jag hitta Lakrits och salmiak rekommenderas inte att inta regelbundet under graviditeten på grund av risken för förhöjt blodtryck och svullnader. Att äta lakrits någon gång är inte farligt, men det rekommenderas att begränsa intaget till <50 g per dag.

[mickeyrafckup]
2018-10-20 21:56
#10

I nya rekommendationer som publiceras i morgon sägs att lakrits och salmiak inte rekommenderas för gravida, men att man då och då får äta lite lakrits eller salmiak. - Några lakrits- eller salmiakkarameller och någon portion lakrits- eller salmiakglass är okej för gravida om det handlar om sporadisk användning, säger forskningschef Eero Kajantie till Yle Nyheter. Den nuvarande rekommendationen är 50 gram per dag. En annan text jag hitta

[mickeyrafckup]
2018-10-20 21:57
#11

Men ja jag hittar texter om att det kan vara farligt också, kan säkert vara bra att inte äta det men låter inte som det är dödligt med mindre mängder för fostret men vem vet

Vinternos
2018-10-21 04:37
#12

Det finns en mängd olika restriktioner och rekommendationer för gravida kvinnor, men vissa råd bör tas med en nypa salt. Lakrits/salmiak ska inte överkonsumeras, men ingen seriös forskning(vad jag kan hitta, länka gärna om jag har fel) talar om fosterdöd eller allvarliga effekter på fostret om man intar små mängder. Sen kan man inte göra en jämförelse mellan alkohol och salmiak, då studier visar tydligt att alkohol har skadliga effekter vid intag efter att moderkakan etablerat sig.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

[Devya]
2018-10-21 10:15
#13

#12 Finns ju olika forskningar om alkohol också. Att ett glas vin gör ingen skada osv. Jag ser dock till att inte ta några onödiga risker. För bebisens skull kan jag låta bli både alkohol och salmiak, för säkerhets skull. :)

Annons:
Vinternos
2018-10-21 12:56
#14

#13 All forskning är inte tillförlitlig, att vara källkritisk är otroligt viktigt. Detsamma med råden om intag av salmiak.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

[Devya]
2018-10-21 15:21
#15

#14 Precis, och jag litar inte på att salmiak skulle vara helt riskfritt. 50g om dagen låter otroligt mycket i mina öron. Jag är källkritisk och om något kan vara en risk och det är lätt att undvika så är jag hellre på den säkra sidan. Sådant jag kan undvika så undviker jag. Upp till var och vad de gör dock. Det är deras kropp och de bestämmer. Jag gör det som känns bäst för mig. :)

Upp till toppen
Annons: