Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1923 ggr
Rwawr
2018-10-18 21:26

Bli/vara medlem i facket

Hur tänker ni kring medlemskap hos facket som gravid? Ett måste och en säkerhet för vissa kanske. Dyrt och onödigt enligt andra. Har hört båda delar. Hur resonerar ni?

Annons:
blåbärspajen
2018-10-18 22:09
#1

Jag skulle nog varit det om jag var gravid och om det ev. skulle bli nåt tjafs med arbetsgivaren så får man ju alltid hjälp av facket. 

Men annars kan du ju enbart vara med i A-kassan sen när du inte är gravid och gått tillbaka till jobbet.. blir billigare :)

Cilla89a
2018-10-19 13:25
#2

Jag är medlem i unionen och har inte ens funderat på att gå ur nu under min mammaledighet. Kostar 225 kr i månaden och det är inget som belastar mig direkt.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Börjar_nu
2018-10-19 13:54
#3

Är inte med i facket. Har aldrig varit. Känner mig inte alls osäker.

autofyll
2018-10-19 15:02
#4

Facket gjorde inte ett smack för mig när jag kom tillbaka från föräldrarledighet och arbetsgivaren ville flytta på mig till ett kontor mkt längre bort än tidigare. Fick också reda på att enligt a-kassan är inte föräldrarledighet ngt skydd så hade man blivit uppsagd så hade a-kassan inte trätt in för jag hade inte uppfyllt kraven. Så är ur facket, med i a-kassan.

Rwawr
2018-10-19 18:24
#5

#4 Jaha! Har också hört om dem som inte fått hjälp alls därför velar jag lite. Men om de hade sagt upp dig måste de väl hjälpa tycker jag? Det är väl ändå olagligt att säga upp någon pga graviditet och föräldraledighet. Sen finns de såklart de ruttna företagen som gör ändå .. och då borde facket träda in.

autofyll
2018-10-20 08:15
#6

#5 Jag hade inte blivit uppsagd, fanns inget underlag för det alls. Men när jag läste på om alla regler så såg jag att a-kassan inte räknade fl som giltigt frånvaro. Mitt yrke är en bristvara så skulle inte vara arbetslös längre än en dag typ :)

Annons:
Madde
2018-10-20 09:22
#7

Jag är medlem i facket och ordförande i min fackklubb på min lagerarbetsplats. Jag är med och påverkar så att gravida ska få det så bra som möjligt när man jobbar och hjälper oxå till med att söka ersättning från www.afaforsakringar.se när man går hem på föräldraledighet. Så fort du informerar din chef om att du är gravid ska man göra en riskbedömning för att se så att du klarar av dina arbetsuppgifter. Det är ju så individuellt. Det finns bara fördelar att vara medlem tycker jag.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

blåbärspajen
2018-10-27 16:05
#8

eller förresten jag ändrar mig, gå inte ur facket. Du har väldigt många försäkringar via facket och även hemförsäkring.

Upp till toppen
Annons: