Annons:
Etikettallmänt
Läst 786 ggr
ElegantMacaroon
2018-10-16 23:50

P-stav gått ut, chans att bli gravid?

Jag insåg att min P-stav  (nexplanon) skulle ha tagits ut för ungefär en vecka sedan, och undrade lite hur stor risken var att jag kan bli gravid? Jag hade mens precis före den gick ut, och jag har haft oskyddat sex flera gånger sedan dess. Om jag räknar rätt är det för tidigt för mig att ta ett test i alla fall.

Nåväl, ville bara höra om det är någon risk överhuvudtaget att jag skulle kunna vara gravid?

Annons:
Xicilia
2018-10-17 08:59
#1

Prata med din barnmorska. Jag skulle tro att det inte är exakt på dagen men vill du inte bli gravid tycker jag att du så snart som möjligt borde fixa nytt preventivmedel. Risken finns ju även fast du har preventivmedel och såklart är ju risken större när du passerat utgångsdatumet. Så kontakta barnmorskan snart tycker jag. Så kan ni diskutera både risken för grav och ett nytt preventivmedel.

ElegantMacaroon
2018-10-17 15:37
#2

Jag var inte så orolig till att börja med, men nu har jag haft lite mens-liknande smärta, tillsammans med lite blod när jag torkar mig. Det är alldeles för tidigt för mens, så jag funderar om det är tecken på graviditet istället…. Hur tidigt kan sådana symptom hända?

Jag ska till barnmorska imorgon, men jag vet inte om det är för tidigt att ta ett test?

Xicilia
2018-10-18 08:35
#3

Hur länge kvar till mens?

Xicilia
2018-10-18 08:37
#4

Jag har alltid haft nidblödning i 5-7 dagar och det har startat ungefär en vecka innan mensen.

ElegantMacaroon
2018-10-18 09:12
#5

#4 Det är det jag funderar på. Ungefär 1-1/2 vecka tills mens, men den har varit lite oregelbunden när jag har haft p-staven. Haft andra symptom också, som kan vara mens, eller graviditet. Blöder näsblod b.la vilket jag ofta gör när jag har mens, men har hört att det kan hända när man är gravid också?

 Blödningen är pytteliten, inte alls som min mens, så det är väl det som oroar mig mest.

Ska till barnmorska i eftermiddag i alla fall!

Upp till toppen
Annons: