Annons:
Etikettväntar-barn
Läst 745 ggr
Börjar_nu
2018-10-16 12:38

Vad behöver man?

Hejsan.

Nu när allt känns mer och mer säkert med graviditeten. Alla i vår omgivning vet om det. Vi vet att vi ska få en liten pojke. Risken för missfall är väldigt liten och vi har börjat planera namn o.s.v. (Är i vecka 23 nu)

Vi har gjort en lista med saker som vi ska inhandla och har börjat bocka av lite efterhand. Men så kommer det till punkten "kläder…" För det första så vet vi ju inte hur stor han kommer vara. Har köpt lite olika kläder i storlek 50. Tänker att det borde väl passa?
Men hur mycket av en och samma storlek ska man köpa och av vad ska man köpa för att det ska vara tillräckligt? Vi har inga barn sedan innan heller så kan inte riktigt jämföra.

Hur har ni gjort?

Med vänlig hälsning

Annons:
Surpan
2018-10-16 12:56
#1

Det beror lite på vad ni har för tvättmöjligheter, men generellt sett så behöver man inte särskilt mycket i de mindre storlekarna. Ofta får man åtminstone lite grejer också så man behöver inte köpa på sig en massa tidigt i graviditeten. 50 tycker jag inte man behöver köpa på sig en massa i, det är inte säkert att bebisen kan ha 50 ens vid födseln, och många bebisar har bara 50 några få veckor. Skulle ni få en pyttebebis som föds för tidigt och kommer behöva ett större förråd av 50-kläder så finns det tid att gå och handla eller klicka hem på nätet. Eller be någon närstående handla lite och komma över med.

En annan sak är att storlek 50 inte alltid är storlek 50. Vi hade till exempel två  vita bodys till sonen i storlek 50, en från polarn och pyret och en från H&M. Det skiljde nästan 10 cm i längd på dom. Så ett bra tips när du har tvättat kläderna är att hålla upp dom mot varandra och sortera dom i stora 50 och små 50.

Glöm inte pyjamaser, det tyckte jag var det enda som man ibland fick gå och köpa mer av, vi hade en liten kräkis som kräktes så fort man la honom i sängen och pyjamaser är ju mysiga att ha även dagtid när man är hemma. 🙂

/Surpan

Börjar_nu
2018-10-16 13:07
#2

Åh tack för tipsen!
Vi bor i hus och har egen tvättmaskin och torktumlare. Så då behöver man kanske inte lika många ombyten. Om man då inte har en kräkis av sig :)

Vi har inte köpt så mycket överlag. Har bara köpt 2 omlott Bodys 2 leggins och 2 pyjamas. Men då har vi ett lite mer hum :) tack!!

Garm
2018-10-16 13:11
#3

Min son var 50 cm lång när han föddes och storlek 50 kunde han ha knappt i ett par veckor innan det blev för litet. Vi köpte inte så mycket i den storleken, som tur var. Vi hade nog totalt 4-5 set vi varvade med. Har några pyjamaser i storlek 50/56 som fortfarande sitter ok och har många bodys och byxor i storlek 56. Trots att sonen nu är nästan 60 cm lång är storlek 56 ibland nästan lite stort för honom, beror nog på vilket märke det är på kläderna. Jag tror du lugnt kan köpa ett gäng set med omlottbody och byxor i storlek 50 om ditt barn är 50 cm +/- någon cm när han föds. Min son kräks inte efter att han ätit, så jag har aldrig behövt byta kläder på honom hela tiden. Får du en kräkbebis så är nog läget lite annorlunda, då kanske du behöver många fler bodys.

Jag har inte heller någon riktig koll på vad och hur mycket som behövs och min son är nu två månader gammal. Jag hade nog behövt mer kläder i storlek 50/56 istället för rena 56, men det gick ju bra att ha få set eftersom han inte kräks. 56 kommer nog sitta bra på honom ett par veckor till minst, innan jag måste byta ut garderoben till nästa storlek.

Det är svårt att veta vilken storlek som kommer passa bra och hur mycket man behöver av det i början. Du får nog känna dig fram efter hand.

LaSadie
2018-10-16 17:27
#4

Jag tycker att man lätt köper på sig för mycket. Vi har en två månads bebis hemma och vi har nog klarat oss med fyra pyjamas och lika mycket av bodys och byxor. Vi har dock ingen bebis som kräks och gillar främst pyjamas eller vara naken så vi har kunnat ha samma kläder flera dagar i rad om vi velat. Vi har tvättmaskin och torktumlare hemma. Använda oss från dag ett strl 52/56. Hade en body och byxa i strl 50. Men som sagt vi hade nog klarat oss men sanningen är att vi har mer kläder där några är användna en gång eller inte alls.

mollyt
2018-10-18 09:31
#5

Jag skulle säga att det är ganska lite man behöver i förväg faktiskt. Kan vara bra med lite blöjor/bindor/värktabletter när man kommer hem. 

Vi körde mest hud-mot-hud när dottern föddes så använde väldigt lite kläder - trotts att vi knappt köpte något nytt (hade en del från när jag var liten) och så fick vi lite kläder men många plagg hann dottern knappt ens använda en gång innan hon växt ur dem! Det finns "klädpåsar" man kan köpa begagnat med lite blandade storlekar från 50-68 och då har man ett riktigt bra startpaket och så får man ändå bra prisvärda kläder som knappt är använda! Det rekommenderar jag.

Babyskydd kan vara bra att ha skaffat i förväg så att man kommer hem från BB om man åker bil. På en del BB har jag hört att man till och med kan låna ett babyskydd för att åka hem, kolla upp hur det är i den stad där ni planerar att föda.

Beroende på årstid kan en ullfilt vara bra att ha. 

Vi hade köpt barnvagn i förväg med dottern (begagnad) och har nu köpt syskonvagn (begagnad) i förväg men detta är också egentligen lite onödigt. Inte säkert att du får ett barn som kommer tycka om att åka i vagn, så att köpa en ny (dyr) vagn kan bli ett outnyttjat inköp. 

Babynest hade jag sytt i förväg, det tyckte jag var mysigt att ha. Praktiskt redan på BB-hotellet.

Dregglisar (små haklappar i tyg) gick det åt många hemma hos oss då bebisen dregglade och kräktes rätt mycket. Det sparade en hel del kläder då vi kunde byta dregglis frekvent innan bodyn blev blöt. Hade hittat något paket online begagnat med säkert 50 st! Kom väl till användning hos oss.

Tvättlappar i tyg (som de små handdukarna från IKEA som är 15x15cm eller vad de nu kan vara i för storlek).  Användes till allt ifrån blöjbyten till att torka kräk… de gick åt som smör!

Bärsjal hade jag från väldigt tidigt och bär fortfarande dottern på 2,5 år ibland. Men detta är något du med fördel kan låna av någon och prova om det faller er i smaken när bebisen är född - innan du går och köper en. En trikåsjal är lättare att börja med, kan med fördel köpas begagnad då man ofta går över till vävd sjal för med stabilitet om man gillar sjalandet när bebis är lite större/tyngre. Men något att tänka på är att fråga hur gammal sjalen är och hur den är tvättad/torkad eftersom elasticiteten i trikå blir sämre med tiden och inte tål värme så bra så den ska inte vara tvättad för varmt och torktumlad.

Upp till toppen
Annons: