Annons:
Etikettväntar-barn
Läst 4034 ggr
RoxannaS
10/15/18, 6:53 PM

Vi som väntar barn 2018 #4

Dags för ny tråd igen. :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Annons:
SimsBrooke
10/16/18, 7:33 PM
#1

#302 Dåligt att du inte fått kallelse. Hoppas det inte är något allvarligt.

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

FamKryger92
10/16/18, 8:05 PM
#2

#302 var med om samma. Fick påminnelse att jag ska på TUL och SPEC MVC i övermorgon men har inte fått någon kallelse dit via posten. Under natten mellan torsdag till fredag fick jag övernatta på förlossningen efter att ha gjort en ordentlig vurpa med hunden på hundträningen. Det var ingen fara, men livmodern är ännu känsligare än vanligt och jag får sammandragningar/förvärkar för nästan ingenting numera. Igår satte sig även foglossningen på blygdbenet och det gör fruktansvärt ont att stå och gå! Tur att det är 5v kvar.

Förväntansfull
10/19/18, 8:54 PM
#3

Fler med lätt ”mensvärk” i v 33? Antar att det är för bebis växer mycket nu, tror inte på förvärrar för magen känns inte hård o bebis sprattlar på för fullt :)

Förväntansfull
10/19/18, 8:54 PM
#4

Förvärkar skulle de va :)

mollyt
10/19/18, 9:02 PM
#5

Det känns som så länge sedan förra graviditeten att jag känner att jag glömt så mycket sv hur det kändes då. Jag har riktigt mycket sammandragningar när jag går eller reser mig upp och så vidare - men hur känns förvärkar nu igen? Hur vet jag skillnaden?

Vinternos
10/19/18, 9:49 PM
#6

Förvärkar gör ont, sammandragningar ska vanligen inte göra det och är helt normalt. Är själv sjukskriven pga förvärkar och jag kan inte röra mig när jag får dem, gör såpass ont att jag knappt kan andas och magen blir stenhård. Började i vecka 20-25, har otroligt dåligt minne nu under graviditeten.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Annons:
Förväntansfull
10/19/18, 11:11 PM
#7

#6 fy då, hur långt har du kvar av graviditeten nu? Hoppas tiden går fort för de lät inte roligt :/ Har högst troligt foglossning också så de gör de svårt att gå normalt och gör ont när jag ska vända mig om i sängen om nätterna mm. Bara härda ut :) (skönt att skriva av sig lite då man inte vill ”klaga” inför andra) :)

naaw
10/20/18, 3:52 PM
#8

#1 Ja det var lite störigt men det var tur de kunde boka in mig bara ett par dagar senare. Undersökningen gick bra och hjärtat såg fint ut! :) Och kul att få se bebis igen <3 Däremot ligger bebis över den normala storlekskurvan så de håller extra koll på oss och har fått göra nytt glukostest för att utesluta diabetes (gjorde ett för drygt en månad sen). Ska bli kallad igen om ett par veckor för uppfööjning och hoppas då jag får en kallelse! #2 Så dåligt att kallelserna inte verkqr komna fram! Ojdå! Vilken tur att det gick så bra ändå. Du får kanske ta det lite lugnt de här sista veckorna :)

mollyt
10/20/18, 6:59 PM
#9

Men usch #6 det låter inte alls roligt. Då är det nog bara sammandragningar jag har, magen blir spänd och gör lite ont men inte direkt smärtsamt utan mer obehagligt - får stanna när jag går men det går över då, brukar hjälpa att trycka handen lite mot magen då.

Vinternos
10/20/18, 7:37 PM
#10

Är i vecka 32, kommer vara sjukskriven fram tills förlossning så jag kan ta det lugnt och vila :)

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

SimsBrooke
10/21/18, 9:14 PM
#11

I morse vid 5 började jag få mensvärk. Så tog alvedon och försökte att lägga mig igen men det gick inte så jag gick upp och la mig i soffan istället. När jag kollade på sista avsnittet av kockarnas kamp så missade jag typ hela avsnittet för hade somnat så bestämde mig för att gå in till sängen igen och se om jag kunde somna om där. Och jag vaknade 11.20 så ja jag fick sova lite mer. 

Nu har jag mensvärk, och det strålar ut i korsryggen =(

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

naaw
10/21/18, 9:16 PM
#12

#8 Av nån anledning kapades mitt inlägg av mitt i? Skulle i alla fall skriva att de också kollade tillväxten och bebis ligger över det "normala". Fick göra en ny glukosbelastning för att utesluta graviddiabetes (igen) och ska på uppföljning om ett par veckor. Dock tror jag att det är ett släktdrag ;) Barnets pappa och kusin vägde båda runt 5,5 kg när de föddes.. (Vilket jag också sa till barnmorskan)

LaSadie
10/21/18, 10:25 PM
#13

#11 när är bf?

Annons:
FamKryger92
10/21/18, 10:34 PM
#14

#8 Jag vet inte om sjukhuset missat att skicka ut det eller om det är postnord som klantat till det 🤔. Tyvärr måste hunden träna då hon är fruktansvärt energisk. Skulle egentligen behöva komma dit 2-3 gånger till i veckan men det funkat inte. Sambon har inte körkort och träningarna är mitt ute på landet utan bussförbindelse 😔. Sen behöver jag de 2h för mig ”själv” då sambon jobbar mycket och vår dotter har eld i baken och vill mest springa omkring om dagarna. Vilken procent ligger er bebis på? 😊 jag gjorde själv mitt 4e TUL i torsdags. Först låg bebis på -14, sen -17, -12,5 och nu -8,6. Det märks att den gått upp 8,4% på 6v! Det känns som att min hud ska spricka på mitten snart! Vet inte hur min hud hade reagerat om bebis låg på +20% 🙈 kroppen är helt fantastisk som kan stetcha ut huden så mycket som de mammor som bär tvillingar/trillingar kan få gå igenom, utan att spricka sönder.

SimsBrooke
10/21/18, 10:59 PM
#15

#13 i morrn är det 7 dagar. Alltså 29 oktober =)

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

mollyt
10/22/18, 5:56 PM
#16

Vad spännande #15

Förväntansfull
10/22/18, 8:58 PM
#17

Har idag börjat få, vad jag tror är sammandragningar. Gör inte ont men är lite obehagligt o mår lite lätt illa när de kommer. Har varit lugn hela dagen men de kommer lite då och då ändå. Men antar att de är väldigt vanligt, gravid i v 33. Gör lite ont i ligamenten tror ja de är, speciellt när bebis ”träffar rätt”. Är även lite förstoppad så de kanske påverkar lite också?!!..

mollyt
10/24/18, 7:43 AM
#18

Jobbigt med förstoppning #17 jag tycker rent generellt att det börjat bli lite lindrigare för mig nu - efter att ha haft problem med det non stop. Blä! Hoppas det går över för dig! Jag har haft såååå ont i kroppen i natt, har inte kunnat sova. Känns blä om det ska vara såhär en månad till. Då är förlossningssmärtan inget i jämförelse - den går ju över.

Förväntansfull
10/24/18, 8:16 AM
#19

#18 åh va skönt att ditt blivit bättre, de hoppas ja med på :) Usch fy för att ha ont om nätterna! Det har jag haft hela graviditeten :( alla säger ju att man ska sova så mycket som möjligt nu innan bebis kommer men de går ju inte sova när de gör ont! Träning att vara vaken inför bebis ankomst iallafall ;)

mollyt
10/24/18, 6:01 PM
#20

#19 haha ja man får se det som övning inför sömnlöshet sen! Fast om man ammar sen får man ju mycket hormonell hjälp första halvåret - med dottern kände jag verkligen inget stort behov av att sova då. Nu blev jag ju sjukskriven och var flräldrarledig innan så jag har haft möjlighet att vila/sova lite på dagen när dottern sover middag. Det ger alltid något tänker jag när nätternas sömn är så starkt begränsad av smärtan.

Annons:
Sarah
10/24/18, 10:43 PM
#21

Man behöver ju inte måla fan på väggen ang sömnen :) båda mina barn har sovit bra. Ammar 2 ggr per natt, men samsovit jämt och aldrig vaknat till så mycket. De nätter jag varit vaken kan räknas på en hand på drygt 3 år. L är 6 veckor nu och jag är pigg och utvilad. Hon somnade 19.30 och sen har jag varit i stallet.

Sarah
10/24/18, 10:43 PM
#22

Sov sämre som gravid.

mollyt
10/25/18, 10:11 AM
#23

#21 Jag håller med dig! När M föddes så sov jag ändå rätt bra, det var mest känslan av att inte vilja sova utan att sitta och titta på henne när hon sov som bidrog till dålig sömn, även om jag tror att jag ammade rätt mycket på nätterna i början (men sådär halvt i sömnen sen) vi har också samsovit - underbart! Sen har M alltid sovit mycket och bra på dagtid så jag har verkligen kunnat ta igen sömn bra då med. Vi får se hur det blir med lillesyskonet nu. Förhoppningsvis en till som gillar att sova, hehe! Jag sover riktigt dåligt nu, inte mer än 1-2 h i sträck om jag har tur.

SimsBrooke
10/27/18, 8:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#24

Hejsan! 

I tisdags den 23 oktober klockan 12.12 föddes detta lilla knyte som har fått namnet Max. Vägde 2885 och var 46 cm lång. 

Känns helt overkligt att han äntligen är här. Egentligen var han beräknad till den 29 oktober men kom alltså ut 6 dar för tidigt..

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Förväntansfull
10/27/18, 8:35 PM
#25

#24 åh stort grattis!!! :D

SimsBrooke
10/27/18, 8:36 PM
#26

#25 Tack så mycket :D

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Vinternos
10/27/18, 9:58 PM
#27

#24 Åh vad mysigt! Stort grattis till er fina son!

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Annons:
mollyt
10/28/18, 3:30 PM
#28

Åååh! Vad roligt GRATTIS #24

SimsBrooke
10/28/18, 7:32 PM
#29

#27 & #28 Tack så mycket :D

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Flaeder
10/28/18, 7:47 PM
#30

Vad kallas det ultraljud man ofta får runt vecka 32-34? RUL (rutinultraljud) kallas ju det man får kring vecka 18-20, då man ju ofta även får reda på barnets kön. Är ultraljudet jag syftar på typ som ett 2:a RUL eller räknar man det som TUL (tillväxtultraljud)? Jag har inga problem direkt med min graviditet. Min barnmorska sa bara att dem ska se hur stort barnet är på ultraljudet. Då måste det väl vara ett TUL man kallar det? :P Hur var det med kisserierna nu igen? Man ska vara nykissad innan ultraljud i vecka 32 eller? *otroligt gravidglömsk* :'D

Vinternos
10/29/18, 7:11 AM
#31

#30 Du har alldeles rätt, TUL heter det(tillväxtultraljud) om man ska kolla bebisens storlek. Du får en ungefärlig vikt räknat utifrån bebisens alla mått. Gjorde själv TUL och en kontroll av moderkakan förra veckan. Tänk på att inte ta deras beräkningar på alltför stort allvar, det kan skilja sig ganska mycket. Helst ska man inte vara helt nykissad. Lycka till!

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

[Devya]
10/29/18, 8:03 AM
#32

#30 I den veckan spelar det ju ingen roll om du har just kissat eller ej. Det är i första trimestern som det skulle spela roll. Jag får se min bebis på ultraljud varje gång jag åker in på check up. Det är rutin här där jag bor. Fick se henne senast förra veckan då jag var i vecka 35. Får se henne igen nästa vecka. :)

Xicilia
10/29/18, 10:17 AM
#33

Men man kan ju undra hur bra det är för bebisen med ständiga ultraljud. Är det inte skadlig strålning?

[Devya]
10/29/18, 10:29 AM
#34

#33 Inte skadligt enligt gynekologen. Det är ju inte länge det pågår, 30sek eller så.

Annons:
mollyt
11/12/18, 6:21 PM
#36

Nu tror jag att lillebror förbereder sig för att komma ut. Dottern har fått åka hem till mina föräldrar för att sova där, maken är ute och köper hämtmat då jag kände att jag ville välja något härligt onyttigt att äta inför nattens bedrift. Jag sitter med en av katterna och myser i soffan och andas genom värkar. Peppen stiger!

teezan
11/12/18, 6:44 PM
#37

#36 åh vad spännande! Skickar massa pepp ❤️

pernillaa
11/12/18, 7:30 PM
#38

Vad spännande! Hoppas allt går bra!

Ha en bra dag! // Pernilla

Tassen94
11/12/18, 8:09 PM
#39

#36 Spännande!! Hoppas allt går braa! :)

Sarah
11/12/18, 9:47 PM
Förväntansfull
11/12/18, 10:57 PM
#41

#36 åh va spännande :D skickar en massa pepp till dig!! :D

Annons:
LaSadie
11/12/18, 11:09 PM
#42

Lycka till!

Surpan
11/13/18, 7:01 AM
#43

#36 Wow! Hoppas natten gått bra! 🌺

/Surpan

mollyt
11/15/18, 12:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Vad gulliga ni är! TACK! Allt gick bra och lillebror kom ut vid 05:24 så vi hann ändå var inne några timmar på SÖS - då vi kom in kl 23 på måndagskvällen. Vi var tvungna att vänta 6h innan vi kunde få läkarkontroll och godkänd tidig hemgång. Så skönt att få komma hem till egen säng, sitt eget hem och framförallt storasystern!

[Thiah]
11/15/18, 5:29 AM
#45

#44 Grattis! :D

Tassen94
11/15/18, 5:46 AM
#46

#44 Grattis! Så underbart :D

Tassen94
11/15/18, 5:46 AM
#47

#44 Grattis! Så underbart :D

Surpan
11/15/18, 6:49 AM
#48

#44 Stort grattis! Vilken sötnos, så mycket hår!

/Surpan

Annons:
LaSadie
11/15/18, 11:12 AM
#49

Grattis!

RoxannaS
11/15/18, 4:15 PM
#50

Grattis!


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
mollyt
11/15/18, 5:31 PM
#51

Tack snälla hörrni! Ja, mycket hår precis som storasyster! Läskigt lika såhär om vi jämför kort från när hon var nyfödd.

SimsBrooke
11/15/18, 7:42 PM
#52

Stort grattis =)

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

[Devya]
11/15/18, 8:52 PM
#53

Idag har varit en tung dag! Vi fastnade i en trafikstockning i 3h och det borde bara tagit högst 1,5h. Jag behövde gå på wc och sen fick jag så ont i ryggen av att sitta så länge i bilen. Som om det inte var tillräckligt så fick jag smärtsamma sammandragningar… -.- Då jag skulle ut ur bilen var det nästintill omöjligt för det gjorde så fruktansvärt ont. Min man fick hjälpa mig och sen på vägen upp till lägenheten kändes det som om jag skulle kissa på mig! Som tur var klarade jag mig men fy tusan, blir inga sådana resor mer om jag kan undvika det! 😂 Är nu i vecka 38+3 så jag hoppas hon ännu stannar kvar där inne en bra stund. :)

mollyt
11/16/18, 6:25 PM
#54

#53 fy tysan! Ingen lek att vara sådär kissnödig med begränsad möjlighet för att gå på toa sådär. Skönt att du hann hem i alla fall, hehe!

[Devya]
11/16/18, 11:11 PM
#55

#54 Som tur är har jag haft flera års övning med att hålla mig! 😂 Men inte kul då min bebis tycker om att pressa ner huvudet mot min blåsa! 😆 Det gör det mycket svårare! Men jo tack och lov så klarade man sig, hehe. Jag är så glad över att jag har en partner som verkligen försöker finnas där för mig! Bästa stödet någonsin under den här graviditeten. ♡

Annons:
Förväntansfull
11/20/18, 4:18 PM
#56

Är det vanligt att känna sig sjuk o allmänt konstig ett tag innan förlossning? Jag mår skit stundtals, kallsvettas, har ont i hela kroppen, lite lätt skakig, är dålig i magen, sover ÄNNU sämre nu än förut mm.. alla prover såg bra ut när ja va hos bm för 5 dagar sedan. Eller har ja åkt på nån lätt förkyldning? :/

FamKryger92
11/27/18, 9:43 AM
#57

BF idag men det känns som att denna lilla person kommer envisas med att stanna kvar in i det sista 😣. Av mina syskon var min bror (1an) 2v tidig, min syster (2an) på BF och jag stannade 2v extra. Med sambon vet vi inte hur det är då han är adopterad.

Förväntansfull
11/28/18, 7:28 AM
#58

Slemproppen ”gick” imorse o sammandragningarna blir kraftigare men lite lätt ”mensvärk” , får se vad som händer nu :) kanske dröjer nån vecka ändå , så spännande att se :)

Vinternos
11/28/18, 11:49 AM
#59

#58 Spännande! :D Vilken vecka är du i nu?

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Förväntansfull
11/28/18, 12:54 PM
#60

#59 38 fullgångna veckor nu :)

mollyt
11/28/18, 5:53 PM
#61

Åh vad spännande!!!

Förväntansfull
12/1/18, 2:34 PM
#62

Måste bara skriva av mig lite… Blir så trött på att folk kommenterar typ ALLT nu när man gravid, som om allt är okej att säga då?!!! Mitt humör tryter nu de sista dagarna då jag har ont o är trött o de sista man behöver höra är saker som : oj va stor magen är, är det inte två? Och 700 andra kommentarer om olika saker ang graviditeten som är så onödiga att säga! Tycker inte folk visar respekt eller tydligen inte minns hur de är.. Sorry för lite negativitet men jag behövde ventilera lite här..

Annons:
Sarah
12/1/18, 5:26 PM
#63

Så är det, man är allmän egendom som mamma och som gravid.

FamKryger92
12/1/18, 8:30 PM
#64

I förr igår så började jag få småblödningar/mörkrosa flytningar. Igår gick delar av slemproppen. Får se om det händer något de närmsta dagarna :). Idag har det varit hur lugnt som helst. Är på 4e dagen över tiden.

Förväntansfull
12/1/18, 10:04 PM
#65

#64 spännande, jag är i samma sits fast har lite mer än en vecka kvar till bf . Har sammandragningar/ förvärkar vet inte vilket då de ibland gör lite ont o ibland inte :)

FamKryger92
12/2/18, 7:49 AM
#66

6.30 vaknade jag av att det blev blött och ringde förlossningen för att rådfråga. 7.20 gick vattnet medan vi väntade på mina föräldrar som ska ta storasyster. BF+5 eftee ultraljud eller BF efter våra beräkningar :)

Förväntansfull
12/2/18, 12:08 PM
#67

#66 åh men gud va spännande , lycka till nu!!!!! :D

[Devya]
12/2/18, 12:37 PM
#68

Vår lilla flicka kom den 21 november. Jag är dock helt chockad över hur lätt allt gick. Jag kan helt klart säga att jag har varit med om bra mycket värre. Kl 02.30 började jag få mensliknande smärta i ryggen. Kl.3.00 ringde min man till sjukhuset och då de hörde mig bad de oss att åka in. Jag var öppen 2cm men då sammandragningarna kom så tätt så väntade de en timme och efter den timmen va ja 7cm öppen. Det kändes som mina svåra menssmärtor och då jag inte visste om det skulle bli värre eller ej bad jag om en epidural. Efter det knappt någon smärta alls och någon timme senare var jag 10cm öppen. Sen tog det dock längre tid för henne att sjunka ner men kl 11.00 var det dags. 4 krystar senare, ungefär 10min krystande så var hon ute. Moderkakan satt fast lite så han fick dra ut den och splash så fick han blod över sig. 🙈 Barnmorskorna skrattade gott åt det. Han va sen tvungen att byta kläder och tvätta av sig innan han skulle iväg till nästa patient, oops! Fick en andra gradens slitning där nere men på riktigt så gjorde det ju inte alls ont. Kändes som om man hade haft sex då man inte varit riktigt uppvärmd. Hade inga problem med att sitta eller så efteråt. De tyckte jag slapp väldigt lindrigt undan och det tycker jag med. Det enda som inte har fungerat är ammandet. 12 dagar senare och min mjölk vill inte komma in. Hjälper inte att det ha gjort mig så ledsen och förstörd. Ville så gärna amma… Jag pumpar dock ännu, varannan timme, dygnet runt och hoppas ännu att min mjölk ska komma in ordentligt!

LaSadie
12/2/18, 4:48 PM
#69

#68 grattis! Skönt att förlossningen gick bra. Vet inte vilken pump du har nu men Medela Symphony är riktigt bra. Här i Västmanland kan man hyra den från sjukhuset om man har svårt att amma eller få igång mjölkproduktionen

Annons:
[Devya]
12/2/18, 6:33 PM
#70

#69 Jag hyr en ftån sjukhuset och det är en ameda. Fungerar nog helt ok. Men jag måste sluta pumpa om en vecka då min man börjar jobba igen. Det är totalt omöjligt att pumpa och att ta hand om en bebis på samma gång.:(

mollyt
12/3/18, 7:34 AM
#71

#68 Vad skönt att det verkar ha gått bra, grattis!

Vad tråkigt med amningen, vad är det som inte fungerar? Kommer det ingen mjölk? Det hjälper att ligga hud mot hud med barnet och låta barnet snutta. Kontakta Amningshjälpen så kan de säkert guida dig, jag har mött väldigt bra respons därifrån.

[Devya]
12/3/18, 8:28 AM
#72

#71 Först och främst så vill hon inte suga på bröstvårtan. De blir aldrig hårdsså hon får ju inte tag på dem. Använde sådana där plast btöstvårtegrejs sen och det gick men då kom d ju inte tillräckligt med mjölk. Inne på dag 13 och producerar inte tillräckligt med mjölk ännu. Hon dricker 120ml och mer per gång och jag producerar endast 50ml per gång… Hon tycker inte om att ligga vid bröstet och snutta utan blir endast irriterad då, även om jag lägger dit henne då hon är lugn. Hon tycks inte vara så förtjust i närhet överlag med mig utan föredrar att gosa med pappa. En barnmorska kommer på onsdag fö att hjälpa mig men hon sa att jag först nåste producera över 100ml innan vi försöker sätta henne vid bröstet igen. Men jag är inte ens nära ..

Sara_P
12/3/18, 9:18 AM
#73

#72 Vår dotter hade kort tungband och kunde därför inte amma. Hon fick inget bra tag. Hon ville inte heller ligga vid bröstet. Kan vara värt att kolla upp, om du vill. Finns en jättebra Facebook som heter svensk stödgrupp för kort läpp- och tungband. Finns också en hemsida det man kan se vilka symptomen är. Önskar att jag fick veta tidigare. När vi väl fick tungbandet klippt, hade vi slutat amma.

Förväntansfull
12/3/18, 11:39 AM
#74

#68 stort grattis till er flicka!!! :D

[Devya]
12/3/18, 10:38 PM
#75

#73 Nja, problemet är nog mina bröstvårtor. De blir som sagt inte styva alls ju. De skrynklas typ ihop med resten av bröstvårtsgården. Mina bröst är inte alls gjorda för att amma. :/

FamKryger92
12/3/18, 11:01 PM
#76

Igår kom äntligen lillebror till världen. Mellan 8-20 öppnade jag mig bara från 1,5cm till 4cm. Kl 17 bestämde läkarna att jag skulle få hjälp av cytotec då jag hade GBS och de ville inte att jag skulle ha en för utdragen förlossning. Kl 20 slog värkarna till som bara den och jag fick ingen som helst vila. Efter någon minut (hade noll tidsuppfattning då) i badet så bestämde jag mig för att jag skulle ta EDA trots allt för värkarna var för kraftiga. Slutade med att jag hann in på rummet igen och 10 min senare var lillebror född. Jag misstänkte under tiden i badet att huvudet var påväg ut men kastade bort tanken för jag trodde inte det skulle gå så fort!

Annons:
Förväntansfull
12/4/18, 5:32 AM
#77

#76 åh stort grattis!!! :D

mollyt
12/4/18, 8:22 AM
#78

#75 ah, mina bröstvårtor är också rätt platta så med dottern hade jag amningsnapp (från MAM?) i början, framförallt på nätterna då hon liksom aaaaaaldrig fick bra tag och släppte taget typ tusen gånger. Efter ett tag fick vårtan formen efter nappen 😂 Jag trodde inte att alla kunde producera mjölk i pump? Alltså att man kan amma men att det inte kommer något om man pumpar. Stort grattis #76!!!!! Mår ni bra?

[Devya]
12/4/18, 10:47 AM
#79

#75 Jo jag använde sådana och det fungerade ju bra men då va d ju lite mjölk så tyvärr fick jag sluta. Jsg producerar nu 75ml varannan timme så det tycks gå uppåt men jag hinner inte riktigt med då hon dricker bara mer och mer. 🙈 Då min man börjar jobba igen kan jag inte hålla på så här. Det blir omöjligt att pumpa regelbundet och att ta hand om henne på samma gång. :(

Surpan
12/4/18, 11:15 AM
#80

#79 Ammar du henne innan du ger henne flaska? Att amma stimulerar mjölken mycket bättre än att pumpa för många, så låt henne amma med amningsnappen det hon lyckas få ut själv och komplettera sen med kopp/flaska. Och amma henne ofta. 🙂 När du pumpar, går du fram och tillbaka mellan brösten då? Jag fick ut mest om jag tog först ena, sen andra, och sen gick tillbaka.

/Surpan

[Devya]
12/4/18, 1:52 PM
#81

#80 Då blir hon tokig och gallskriker tyvärr. Hon är så himla otålig att det gåtär inte alls fast jag försöker med jämna mellanrum. Jag börjar pumpa bröstet som jag senast slutade med eftersom det är så man ska göra. 7min på ena sen 7min på andra och sen 5-5, 3-3.

Sarah
12/4/18, 3:58 PM
#82

Grattis till bebisarna! And amningen, jag har sämre med mjölk den här gången och dottern blir oxå otålig. Liggammar jag så funkar det bra dock. Jag bryr mig inte om ifall hon får ersättning eller bröstet, så jag gör inget för att öka produktionen. Men det är smidigt på nätterna. Dottern sover stor del av natten med bröstet i munnen, på så sätt hålls produktionen uppe ok, samt att hon inte krånglar (för att hon sover) och jag blir inte väckt.

Sarah
12/4/18, 4:01 PM
#83

Så det kanske funkar att lägga henne bredvid i sängen när hon är halvsovande och stoppa in bröstvårtan och sen sova lite med henne.

Annons:
mollyt
12/4/18, 4:25 PM
#84

Bra tips! Liggamma har fungerat bra för mig också, just det där med snuttandet lite i sömnen liksom. Guld värt på natten!

Surpan
12/4/18, 4:28 PM
#85

#81 oj vilket schema, haha. Jag pumpade tills det tog slut och sen gick över på andra och sen gick tillbaka till första och då kunde jag ofta få ut lite mer. Hoppas det börjar funka för dig om det är vad du vill. :) Annars funkar ju flaska lika bra.

/Surpan

FamKryger92
12/11/18, 10:19 PM
#86

Tack så mycket 77 och 78!! Vi alla mår bra! Denna gången har vi fått den lugnaste bebisen man kan få. Bara gnällig när magen kurrar eller dags för blöjbyte. Storasyster är så stolt och glad för sin lillebror❤️. Nästan ger upp sig själv för att hjälpa honom. Amningen är så mycket bättre denna gången än med syrran. Å andra sidan så vår andra natt åt han var 30e minut och mjölken rann till ordentligt! Så det där med att man inte får amma mindre än 5-8 gånger/dygn funkat inte hos oss för det är vad han gör per natt haha. Igår hade han bara 90g kvar för att komma upp till födelsevikten. Jag bara njuter och svävar på de berömda rosa molnen! Det fick jag tyvärr inte göra sist då vi hade en liten med enorma magbesvär och det var bara panikskrik 20h/dygt om man inte guppade samtidigt som man gick.

Förväntansfull
12/21/18, 10:36 AM
#87

Nu är vår prins snart 2 veckor gammal<3 har lite strul med amningen men kämpar på så hoppas de blir mer mjölk snart :)

Vinternos
12/21/18, 11:30 AM
#88

I onsdags kom vår lilla tös till världen. Trots kejsarsnitt hade hon full poäng på apgar skalan och skrek som en stucken gris när hon förlöstes. Idag blir det hemgång :)

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

[Devya]
12/21/18, 5:12 PM
#89

Min flicka är 4 veckor och jag får numera knappt ihop till en flaska under en dag. Det blir 30ml per pumpning så nu ger jag upp och slutar. Har ännu inte connecta med min dotter och känner inte den där överväldigande känslan av kärlek som många dillar över. Tror att idiotin över mjölken förstörde det fö mig. Jag borde inte ens ha försökt känner jag för jag missa en massa dyrbar tid med henne. 🙈 Längtar efter att få jobba igen men det är ännu två månader tills det tyvärr…. Är less på att vara hemma hela tiden och känner att min hjärna blir mosig. Är så himla avundsjuk på min man som slipper vara hemma och får jobba istället!

Sarah
12/21/18, 9:01 PM
#90

#89 vad ledsamt :( Bra att du släpper amningen, känns som att amningshets hos sjukvården lätt skapar skuld och stress. Finns innehåller anledning att kämpa sig blodig om man verkligen verkligen inte vill. Se till att ta dig ut, första tiden är inte speciellt spännande och ganska tråkig. Jag uppskattar den här tiden mer nu med andra barnet jämför med första. Ta bebis i sele och gå ut och lev som vanligt, om det går. Då blir man inte lika lätt bitter. Man slipper dessutom vara fast vid en vagn och har händerna fria.

Annons:
mollyt
12/23/18, 1:43 PM
#91

#88 grattis! #89 vad bra att du kan släppa amningen om det inte fungerar och får dig att må dåligt! Tråkigt att du känner så om att vara hemma med bebisen - men jag håller med Sarah, jag har burit båda mina barn i bärsjal tidigt - lillebror nu redan som nyfödd. Det ger stor frihet med armarna fria, slippa vagn och samtidigt tanka närhet med barnet. Ge dig ut om du mår okej i övrigt. Träffa en kompis? Gå och drick kaffe eller fika? Du behöver inte sitta isolerad hemma själv om du inte vill.

[Devya]
12/23/18, 2:15 PM
#92

#90 Tyvärr klarar min rygg inte av att jag bär henne i en sele. Endast min man kan göra det. Min rygg blev i princip förstörd efter graviditeten. Jag kan inte ens gå omkring med henne i mina armar i ett par minuter, jag måste sitta ner om jag vill hålla henne. 🙈 Vi har dock en vagn men jag hinner ju inte ens gå och kissa och än mindre klä på mig för att kunna gå ut. Har inte lärt mig d där knepet ännu. :p #91 Har tyvärr inga vänner och tycker inte om att gå till något café eller dylikt på egen hand då d känns mera stressigt. Det är ju sen inte så stor skillnad heller om jag sitter ensam hemma eller ensam på ett café.🙈 Dessutom är det ont om caféer i det här landet. Har ännu inte hittat ett enda café, jättekonstigt faktiskt. Helst skulle jag vilja gå ut och gå i en skog men närmaste ställe ligger 10km härifrån och vagnet samt bilstolen ryms inte i min mini cooper.. -.- Då jag börjar jobba blir det bättre dock. Då får hon stanna på dagiset en stund medans jag får saker och ting gjorda! Längtar så! Bara hon blir äldre så blir det nog bättre också. Bara bebistiden jag avskyr som pesten. Ha aldrig gillat bebisar utan först då de blir 3 år som jag tycker de är mysiga. Ha tagit hand om barn hela mitt liv och håller fast vid min åsikt här. 😆 Både jag och min man skulle helst hoppa över bebisåldern om det gick. 😂

[Thiah]
12/23/18, 3:17 PM
#93

#92 ja, små bebisar är inte roligt. Jag håller helt med dig =D

[Devya]
12/23/18, 5:54 PM
#94

#93 Så skönt att höra att jag inte är ensam att tycka så!😁

[Thiah]
12/24/18, 7:17 AM
#95

#94 vi är ganska många som tycker så =). Tycker spädbarnatiden är lite jobbig för bebis bara sover och äter. Trist

[Thiah]
12/24/18, 7:17 AM
#96

#94 vi är ganska många som tycker så =). Tycker spädbarnatiden är lite jobbig för bebis bara sover och äter. Trist

Amoz
12/27/18, 9:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#97

22/12 fick vi träffa Dexter <3 försöker nu få ihop rutiner med studier och storebror. Dexter hänger väl mest med helt enkelt eftersom han oftast sover eller äter XD men det är otroligt hur mysigt det är med en liten. Storebror tycker nog att det är lite jobbigt även om han inte säger det men han är lite extra känslig samtidigt åkte han på vattkoppor samma dag som vi kom hem med Dexter så det spelar nog in. Så fort Dexter inte är i min eller sambons direkta närhet (ex i spjälsängen) blir han bekymrad och vill genast veta var lillebror är <3

Annons:
mollyt
12/28/18, 1:34 PM
#98

#92 det är nog ganska vanligt, min man är lika dan. Han tycker att små bebisar som inte kan kommunicera är hemskt och stressigt (inklusive hans egna barn). Vår äldsta som blir 3 i mars tycker han däremot är kul att vara med då de kan leka tillsammans och prata om saker. Lillebror däremot lämnar han mer än gärna till mig! Haha! Jag älskar bebisar (och små barn) så jag är nöjd att jag får så mycket tid med dem nu. Det låter inte så vidare kul. Har ni dagis på jobbet då eller hur gör ni där i praktiken när föräldrarna inte är hemma med barnen? Är det generellt så att alla slutar amma när man börjar jobba?

Upp till toppen
Annons: