Annons:
Etikettplanerar-barn
Läst 1461 ggr
Sandiy
9/18/18, 8:30 PM

Utredning

Ni som gjort utredning efter att försökt skaffa barn 1 år, hur gick allt till? Ser i min journal att dom idag skickat ut papper till oss.

Annons:
tlover
9/18/18, 8:55 PM
#1

Vi fick gå på efter att vi hade försöt i 1½ år (vi sökte hjälp efter 1 år men det tar ju sin lilla tid.)

Vi fick gåra endel prover som blodprover och urinprover vid specifika datum, vaginalt ultraljud, spermaprov osv.

När dom kom fram till att inget var fel utan vi kunde bara inte få barn sa dom att vi skulle vänta ytterligare 2 år innan vi sökte hjälp igen men att vi förmodligen inte skulle få hjälp eftersom jag har diagnos.

Lyckligtvis fick vi barn efter att ha försökt i 3 år så vi blev inte ofrivilligt barnlös pga staten

l'm back

Förväntansfull
9/18/18, 10:29 PM
#2

Vi fixk börja med att komma på samtal om hur en utredning gick till och båda lämna även blodprov då. Sambon fick info ang sperma prov som vi fick boka in tid till själva. Sen efter det fick vi en ny tid ca 2 månader senare efter första mötet för undersökning av mig och provsvar av sambons sperma. Där gjordes vaginalt ultraljud för att se hur det såg ut, på mig upptäckte dem pco. Vilket är väldigt vanligt tydligen. Sen skulle de även spola in saltlösning för att se så de ej var stopp i äggledaren men de fick ja göra en vecka senare pga man ej fick göra de om man haft ägglossning så att man inte gör nått dumt om man skulle va gravid då. Efter spolningen fick vi förfrågan om vi ville fortsatta försöka lite själv till (sambons prov såg bra ut o jag har ”bara” pco (har blivit gravid 2 ggr själv men slutat i missfall) eller om vi ville att jag skulle börja med hormontabletter. Vi valde hormontabletter och vips efter en dos så blev vi gravida och allt verkar bra, bebis beräknad om ca 3 månader :) Önskar er lycka till o hoppas att ni får snabb och bra hjälp!!!

tlover
9/18/18, 10:33 PM
#3

Vi fick inget samtal först utan blodprov osv först. Förmodligen eftersom blodproven gjorde vi på VC medan kliniken var ca 20 mil bort

l'm back

NinniH
9/19/18, 7:47 AM
#4

Först fick vi hem papper med hälsodeklaration att fylla i, därefter fick vi hem remisser för att kunna lämna blodprov samt spermaprov innan första besöket. På besöket fick vi resultaten på alla prover. Jag fick även göra ett ultraljud på besöket, som egentligen inte var planerat. Men eftersom jag troligen hade ägglossning då, tycker hon vi kunde kolla det på ultraljudet. 🙂

Eftersom proverna såg ok ut (bortsett från en viss avvikelse på makens simmare) var nästa steg att göra en "spolning"/undersökning av livmoder+äggledare. Fick vänta tills mensen kom och sen boka in tid. Gjorde spolningen och allt såg kanon ut, märkte knappt av att de spolade (en del kan känna av det). Vi gjorde spolningen i december och läkaren sa att om inget hänt till kommande höst kunde vi ringa och få ställa oss i kö till IVF. Nu behövdes inte det eftersom vi blev gravida samma cykel som spolningen gjordes. 😃

Kommer att göra en ny utredning eftersom det tar tid med att få till nr 2, men den här gången måste vi gå privat eftersom landstinget här inte hjälper de som redan har barn.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

jackiejohn
9/19/18, 7:23 PM
#5

Jag ringde när vi försökt i drygt 1 år, fick tid inom 3 månader och då gjordes en vanlig gynundersökning med vul. Därefter fick vi komma och lämna blodprover + spermaprov. Allt såg bra/normalt ut så nästa steg var spolning av äggledarna även den var felfri. Därefter fick vi en tid till vår gynläkare för sammanställning och vad vi skulle göra härnäst. Vi fick valet att låta remiss för ivf gå iväg direkt (lång väntetid påpekade han) eller försöka få till en spontangraviditet under 6 månader och sedan låta remissen gå iväg. Vi valde att låts remissen gå direkt och fortsätta försöka själva tills vi fick tid. Det blev så lyckligt för oss att jag testade positivt dagen innan vi fick kallelse till första tiden i ivf karusellen. Vi fick ju då stämpeln ofrivilligt barnlösa, stötte aldrig på några invändningar från vården trots vår då låga ålder, jag var 21 och min man 26. Tillhör Västra Götaland regionen. Det tog ganska exakt 2 år att bli gravida. (Sen har graviditet 2 & 3 följt väldigt lätt tillverkat och den sista oplanerad dock slutade den tyvärr i missfall)

LaSadie
9/19/18, 10:24 PM
#6

Vi tillhör Västmanland och det ser likadant ut för oss som för ovanstående med själva proceduren. Fick en skickad hälsoblankett som vi fyllde i innan första besöket. Första besöket var med en sköterska som gick igenom blanketten och vi kollade min cykel om den var regelbunden (vilket den är). Vi tog mina blodprov direkt då jag hade haft ÄL och de ville kolla att alla värden var ok. Min man fick lämna spermaprov efter några dagar och sen fick vi kallalse till läkare för att gå igenom provsvaren. Mina var provsvar och vul fick godkänt utan i vårt fall var det manlig faktor då min man inte riktigt har några levande spermier pga cancer. Vi sattes upp för ivf direkt och från första mötet i november så var vi i Uppsala för äggplock och insättning i början av juni. Så från första kontakt i september till första försöket tog nio månader. Vi hade kört oskyddat i två år.

Annons:
Lona
9/21/18, 11:40 AM
#7

#1, Du behöver givetvis inte svara men vad har du för diagnos? Hade ingen aning om att det påverkade beslut om IVF. Är det också olika beroende på landsting? Tycker för övrigt att det är vrickat att bestämmelserna angående IVF är olika i olika landsting, borde vara samma i hela landet!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

tlover
9/21/18, 11:44 AM
#8

#7 Asperger

l'm back

Lona
9/21/18, 11:46 AM
#9

#8, Tack! Man undrar ju lite vem som bestämmer det där…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

tlover
9/21/18, 11:54 AM
#10

#9 ja det finns ju massor annat som kan påverka lika mycket eller mer. Tänk om dom skulle säga nej till de med låg inkomst tex Det kändes väldigt mycket som i början av 1900 talet då vi med diagnoser steriliserades.

l'm back

Upp till toppen
Annons: