Annons:
Etikettandra-trimestern
Läst 1524 ggr
Tassen94
2018-09-17 09:56

Sammandragningar, när vara orolig?

Jag har börjat känna av sammandragningar sedan 1,5 vecka tillbaka. Är i vecka 17 (16+3). I några dagar nu har jag fått en sammandragning per dag. Det jag undrar är om jag ska vara orolig för jag tycker det gör lite ont? Det är min första graviditet så jag vet inte hur det ska kännas. Men livmodern drar ihop dig, blir hård och jag tycker det spänner långt ner i magen och liksom ömmar! Alltså inte panikont, jag kan fortfarande röra mig normalt. Jag kan tänka mig att det är ligamenten som ömmar? Men kände ändå att jag måste fråga hur ont det ska göra för att man ska bli orolig?

Annons:
OlgaMaria
2018-09-17 10:03
#1

Tror inte du behöver vara orolig. Om de kommer betydligt oftare finns anledning till oro. Det är inte direkt intensiteten i smärtan som är det relevanta, utan om de kommer väldigt ofta. Men ta upp det med barnmorskan när ni ses.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Missmagi
2018-09-17 10:37
#2

Jag fick oxå tidiga sammandragningar med tryck nedåt men för mig berodde det på ett tungt belastade jobb som gjorde att jag var konstant stressad. Så fort jag var ledig och vilade några dagar vart det bättre. Känner du dig stressad kanske?

Tassen94
2018-09-17 11:00
#3

#2 Nej är inte stressad. Dem flesta gångerna har jag fått sammandragningen när jag är hemma eller ligger i soffan typ. Jag har dock varit stressad över jobb, men har gått ner i tjänst för att underlätta för mig själv. Men ja, har snart RUL så då kan jag fråga bm. Antar att jag kan avvakta lite nu om det inte blir värre :)

oh-la
2018-09-17 11:20
#4

Jag har haft sammandragningar sedan ett par veckor. Är i v 16 nu. Sammandragningar kan komma även utan stress eller överbelastning. Med dottern fick jag fler under perioder när det var mycket på jobbet, men enstaka om dagen är helt normalt. Får man många och de inte går över med vila kan det vara bra att ringa bm. Då kan det vara urinvägsinfektion som ställer till det. En sammandragning ska inte göra ont, som en värk, men de känns. Jag tycker det känns obehagligt, lite som kramp utan krampsmärta. Man känner att något knyter sig. Mina kommer oftast på morgonen när jag ligger i sängen.

Vinternos
2018-09-17 16:09
#5

Har blivit sjukskriven fram till beräknat BF pga förvärkar. Började i ungefär samma vecka som du är i nu. Mina är oerhört smärtsamma och kommer flera ggr per dag. Vid dessa tillfällen måste jag pausa, söka stöd då jag inte kan stå och får påverkad andning. Går på täta kontroller för att hålla koll på livmodertappen. Med det sagt tror jag inte att du behöver oroa dig med tanke på hur du beskriver sammandragningarna, men be barnmorskan om att boka in ett läkarbesök för att kontrollera tappen om du känner oro(detta görs via VUL).

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Tassen94
2018-09-17 18:14
#6

#5 Tack! Då märker jag nog om dem blir för smärtsamma, nu är det som sagt mest obehag :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: