Annons:
Etikettung-mamma
Läst 2007 ggr
blomma12
9/1/18, 8:29 AM

Unga mammor

Hej! Ni som är gravida eller har barn och är i åldern kring 19-23 år, hur har ni blivit bemötta av omgivningen? Tycker folk att ni är ”oansvariga” som skaffar barn så ”tidigt” eller tar folk det bra och ni blir bemötta lika bra som om man hade varit 30år? Jag och min sambo planerar att skaffa barn och vi är 20 resp. 21år. Vi har stabilt förhållande, ordnad ekonomi och är väldigt ansvarsfulla båda två. Vi låter inte andras åsikter påverka oss såklart men är ändå nyfiken på hur ni andra unga föräldrar har blivit bemötta i vardagen?

Annons:
Maria
9/1/18, 8:48 AM
#1

Jag blev mamma när jag nyss fyllt 22 år. Sonen är 34 år nu 😉

Man kan tro att det var vanligare med yngre mammor då men inte där jag bodde och de jag/vi umgicks med.

Jag fick en del kommentarer och på BB när sonen föddes så låg jag på en 4-sal där jag var yngst. Min "granne" var 42 bland annat och alla hade köpt Anna Wahlgrens "Barnaboken" Jag kände mig ganska utanför.

Idag är jag bara glad att ha varit en ganska ung mamma. Det har enbart varit fördelar när man tänker tillbaka.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

FamKryger92
9/1/18, 11:37 AM
#2

Nu var jag dock 24 när jag blev gravid med första. Jag blev bättre bemött än tex min syster som var lika gammal när hon väntade sin första. Både jag och sambon hade fast jobb, bra inkomst, och hade varit tillsammans 2 år innan jag blev gravid. Min syster tex hade bara varit tillsammans med pappan 1 månad innan hon fick reda på att de väntade barn. Bodde inte ihop, ingen stadig inkomst osv. Mamma var inte speciellt positiv till hennes graviditet just för att allt hade gått så fort. Sen har vi varit relativt unga i min släkt med att skaffa barn. Mamma var 21 när hon fick första. Bara min bror som var 35+ när han fick första 😬

Onskanomfemman
9/1/18, 2:35 PM
#3

Hej! Vad kul att ni vill skaffa barn! Livets gåva. Är säker att ni inte är för unga. Skaffa barn har inte något med åldern att göra. Handlar om mognad. Är 25 år och har 4 barn vi försöker bli gravid med nr 5. Fick första när jag var 17 år. Han är nu 8 år. Sen har vi 3 till i åldrarna 6 5 och 2 år. Det går kanon och jo alla har samma pappa den frågan får jag ofta. Vi är gift och har det toppen! Kör hårt lycka till ni kommer inte ångra er. :)

jackiejohn
9/1/18, 5:31 PM
#4

Aldrig stött på negativa kommentarer, har två barn och är 25år. Fick min första när jag var 21år, men å andra sidan så har jag varit gift och gårdsägare sen jag vart 20år… Så att vi fick barn sen var ingen som höjde på ett ögonbryn åt. Så länge man är redo, har en ordnad ekonomi/bostad och kan ge barnet en trygg och bra uppväxt så säger åldern inte mycket i regel. Finns 18 åringar som är ”bättre” föräldrar än 38 åringar och givetvis tvärtom också.

RoxannaS
9/1/18, 8:48 PM
#5

Jag var 20 när sonen kom. Och sjukvården tog oss inte alls på allvar när vi sökte hjälp. Utan tyckte mer att ni unga inte förstår vad ni ger er in på. Så mötte väldigt mycket negativt kring det. Är idag 24. Väntar andra barnet och har hittills blivit bättre bemött kring allt. Dock bor jag i ett annat landsting nu än då


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Upp till toppen
Annons: