Annons:
Etikettplanerar-barn
Läst 1280 ggr
blomma12
2018-08-31 17:44

Bli gravid med oregelbunden mens

Hej!

Jag och min sambo planerar att skaffa barn och har försökt aktivt i ca.5 månader men inget plus än. Jag har ätit p-piller i ca.4år och innan jag åt p-piller hade jag en väldigt oregelbunden mens, ibland var den 15 dagar lång , ibland bara 3 dagar och ibland var det 15 dagar mellan menserna och ibland 2 månader mellan. (Detta var bl.a. anledningen till varför jag började med p-piller). För ca.5 månader sedan slutade jag med p-piller och har sedan dess haft mellan 25-40 dagar mellan menserna. Jag äter rosenrot och munkpeppar för att förhoppningsvis få mer regelbunden mens och det kan ha hjälpt till viss del. 

Min fråga är ni som haft hyfsat oregelbunden mens (25-45 dagar mellan cyklerna) och lyckats bli gravida - hur lång tid tog det? När ska man be om hjälp utifrån? Annat tips?

Annons:
Livingthelife
2018-08-31 18:08
#1

Min mens låg på 30-35 dagar lång cykel, så väldigt svårt att pricka in där med. För våran del tog det 2 år av egen prövning, vi hade gjort en anmälan för utredning 2 månader innan vi plussade. Men annars har man rätt att få hjälp efter 1 år :)

Anonym
Anonym
2018-08-31 18:26
#2

Hoppar in här då jag också är nyfiken. Min cykel senaste året har varit allt mellan 26 och 49 dagar så ganska stort spann. Har dock bara försökt bli gravid nu den senaste cykeln vilket inte gick vägen. Den blev på 35 dagar och jag lyckades hitta ägglossningen med hjälp av digitalt ÄL-test så får fortsätta testa för att pricka rätt helt enkelt.  Men vore kul att höra om andra som lyckats få till det.🙂

Surpan
2018-09-01 06:26
#3

Jag har PCO och oregelbunden mens med ca 30-40 dagars cykler nu för tiden, tidigare ca 30-60 dagars. Jag har blivit gravid på första försöket fyra gånger genom att bara ha regelbundet samlag. Att man har oregelbunden mens betyder ju inte nödvändigtvis att man har problem med ägglossningen och har man då samlag vid ägglossning så har man samma chans som alla andra. Ett problem är ju då såklart att man inte vet när man har ägglossning, men har ni samlag ca varannan eller var tredje dag så bör ni pricka in ändå. Man får hjälp efter ett år i regel, men har man en diagnos (typ PCO) så kan man få hjälp tidigare. Om du känner att du skulle vilja veta så rekommenderar jag dig att ringa till en privat gyn för att utreda det, eftersom du alltid haft oregelbunden mens. Då görs ultraljud på äggstockarna och blodprov. Då har ni i alla fall ett litet försprång när ni sen söker hjälp. Lycka till! :) kom ihåg att fem månaders försök är helt normalt, och vanligt.

/Surpan

blomma12
2018-09-01 08:16
#4

#3 I våras tog jag ultraljud på äggstockarna för kolla så jag inte hade någon cysta då jag hade liknade symtom som om man har det, men inget syntes. Är det vanligt att äggstockarna ser friska ut på ultraljud men man ändå har någon sån sjukdom? Vi vet att 5 månader är en kort tid och för många tar det mycket längre tid men man är ju orolig för aldrig lyckas när man har oregelbunden mens, är så rädd för att inte ha någon ägglossning alls. Men vi sa det att om vi inte lyckas denna månaden heller så ska vi börja köpa ägglossningstest för kolla av. Vi har sex varje, varannan eller max var tredje dag regelbundet mellan mens och mens så då borde vi lyckas om det sker någon ägglossning iallafall. Tack!

Upp till toppen
Annons: