Annons:
Etikettkomplikationer
Läst 2333 ggr
Cronan
2018-08-26 12:37

Missfall, hjälp!

Fick i onsdags reda på att jag är gravid i v 5.  Så glad då vi varit ihop i snart tre år och graviditeten lyst med sin frånvaro.

Igår vid lunchtid fick jag dock en liten blödning. Det eskalerade sen och jag började blöda mer och mer. Åkte in till akuten som sa att de inte kunde göra så mycket om det inte var en fara för mitt eget liv. Väldigt okänslig personal!

Har fortsatt blöda ganska mycket under natten.

Min sambo kontaktade 1177 och enligt dem behöver de inte vara ett missfall trots dessa blödningar. 

Jag vill bara veta då ovissheten är så jobbig. Själv är jag ganska övertygad om att det är ett missfall, men efter vad hon på 1177 sa så har man ju ändå lite hopp.

Hur har det varit för er som fått tidigt missfall. Idag gick jag in i v 6.

Annons:
LaSadie
2018-08-26 12:50
#1

Jag blödde och hade "mensvärk". Det var likt mens men med mer klumpar i än vanligt. Om jag inte visste att jag var gravid så skulle jag se det som sen och kraftig mens. Fick missfall i v 6-7.

LaSadie
2018-08-26 12:52
#2

Däremot så åkte vi in till gynakuten på Sahlgrenska och fick missfall bekräftat.

Sarah
2018-08-26 12:56
#3

Beklagar din upplevelse, men de har ju rätt på akuten. Man åker dit för riktigt akuta saker, inte för ett eventuellt missfall. Menar inte att låta otrevlig, men så är det. Missfall går inte att göra ngt åt, så det finns ingen anledning att åka in för ett vanligt, det sköter kroppen själv. Håller tummarna att det inte är missfall.

Cronan
2018-08-26 13:00
#4

Tack för era svar!

Nej jag vet att de egentligen inte kan göra något. Men man är så förtvivlad och vill liksom bara få ett svar. Dock tyckte jag att hon kunde vara lite mer förstående över situationen.

Jag är så ledsen idag så jag vet inte vad. Jag hoppas att vi kan bli gravida igen men då vi försökt länge så förlorar man hoppet lite.

Hur var för er? Blev ni gravid fort igen efter mf?

Sarah
2018-08-26 13:13
#5

Med tanke på den arbetssituation som råder på akutmottagningar, med för lite personal, för få platser etc så tänker jag att man får ha förståelse för att de kanske blir irriterade på alla som kommer och tar upp tid och plats med icke akuta ärenden. Tänker att varje person som kommer in utan att det är akut, är ytterligare en sköterska som inte hinner gå på toaletten under sitt arbetspass. Igen ledsen att jag låter hård.

Cronan
2018-08-26 13:17
#6

Jo jag förstår absolut det. Jag jobbar själv inom vården så jag vet hur det kan vara. Pratade nyss med helgmottagningen dock och de sa att det var konstigt att de inte tog emot mig då jag haft ont och blöder så pass mycket. Enligt henne har de nämligen gynekologer som jobbar akut. Dock så förstår jag såklart om de kanske varit andra med mer akuta tillstånd som går före.

Egentligen inte det som är det största problemet. Utan mer att jag sitter här nu ovetande om jag är gravid eller inte. Pratat med tusen olika vårdpersonal sen igår och de säger olika allihop. Vissa att det inte behöver vara ett missfall och vissa att det är något som måste kollas upp så fort som möjligt. Vad gör man liksom?
Jag är väl mest i panik då detta var något vi väntat länge på och så blir det pannkaka av det.

Annons:
Aftonstjärna
2018-08-26 13:24
#7

Du kan ju ta ett graviditetstest för att se om hcg har sjunkit (strecket blir svagt). Dock kan tyvärr graviditetstest visa starkt trots missfall eftersom hcg finns kvar i kroppen efter missfall. För mig blev strecket svagare och svagare när jag fick missfall.

Tassen94
2018-08-26 13:58
#8

Jag har haft 2 missfall i vecka 6, blödde som mens med klumpar och mycket mens. Hade kraftig mensvärk när jag blödde som mest. Sökte aldrig vård, kroppen löser oftast det själv så tidigt. Det man ska vara uppmärksam på är om man får väldigt ont i ena sidan av magen, då kan det vara utomkvedshavandeskap och det är en anledning att söka akut. Annars är tidiga missfall inget akut, mer än att det tar på psyket. Jag fick väldigt svaga graviditetstester när jag började blöda och dem ökade aldrig i styrka. Min tredje graviditet hade jag starka graviditetstest som ökade i styrka och den graviditeten har jag fått behålla.

Cronan
2018-08-26 14:05
#9

Nej jag vet att inte är något akut. Mest ovetskapen som är jobbig.
Men jag ringer imorgon och får en tid bara för att få det bekräftat. Känner att jag måste det för mitt eget välbefinnande.

Hur snabbt försökte ni bli gravida igen efter missfall och blev ni gravida snabbt?

Sarah
2018-08-26 14:47
#10

Hoppas att du får svar snart, ovisshet är aldrig kul.

Tassen94
2018-08-26 15:13
#11

Jag fick klartecken från mvc att försöka direkt efter jag slutat blöda :)

autofyll
2018-08-26 15:29
#12

Har du gjort ett gravtest? Mitt missfall vara bara blödning utan klumpar, samma vecka. Så tidigt så borde testet ganska snabbt visa svagt. Akuten kan inte göra något för dig. Det är för tidigt. Vet inte ens om det skulle synas ngt på ett vul.

Cronan
2018-08-26 16:08
#13

Nej jag har inte gjort något gravtest sen blödningen startade.
Ja, jag tror ju inte på att det är något annat än ett missfall tyvärr.

Vad bra Tassen94 :) Då ska vi på det igen. Jag ger minsann inte upp!
Har ni blivit gravida då?

Annons:
Tassen94
2018-08-26 16:29
#14

#13 Ja, min tredje graviditet nu och jag är i vecka 14. Verkar gå vägen denna gången :)

mollyt
2018-08-29 07:22
#15

Jag har haft två missfall, ett i v 10 och ett i v6. Vid det första så fick jag plötsligt ont men som gick över samma kväll. Blödde som mens ungefär. Vid det andra missfallet så hade jag inte ont alls och blödde sparsamt men gjorde strax ett nytt graviditetstest som visade negativt. Båda mina missfall har snabbt visat negativt på test.

Det tog 7-8 månader av aktiva försök innan jag blev gravid första gången när vi startade syskonverkstad. Efter det första missfallet tog det 3 månader innan jag blev gravid igen och sista gången blev jag gravid direkt efter missfallet. Då hade jag börjat smörja med progesteronkräm, vet inte om det var det som hjälpte eller inte, men eftersom ni verkar försökt ett tag kan du ju be om att de tar ett prov och mäter din progesteronnivå? Progesteronet hjälper till att bygga upp slemhinnan inne i livmodern där ägget ska fästa, så en progesteronbrist kan leda till att det är svårare att bli gravid.

Upp till toppen
Annons: