Annons:
Etikettallmänt
Läst 1007 ggr
[diamondshoes]
2018-08-21 20:14

gravid ILLAMÅENDE äta?

jag mår så hemskt illa, har hela tiden kväljningar. Aldrig vart petig med mat tvärtom (kan äta sånt dem flesta kanske tycker är sådär) ätit för mycket vilket lett till viktuppgång.. denna gravidititen har dock lett till viktnedgång är tidigt dock max vecka 7 är osäker på exakt vecka, spyr av nästan allt. när jag inte spyr mår jag illa och äcklas av nästan allt. På två dagar har jag kanske fått i mig en liten portion mat, några kex.. knappt någon dryck. Ska man tvinga sig själv äta ngt trots illamåendet? känner hunger någonstans där i bakgrunden. Trött på att spy!

Annons:
Livingthelife
2018-08-21 20:24
#1

Hör av dig till bm så du kan få något utskrivet mot illamåendet. Har du prövat lättare saker så som yoghurt/fil? Salta kex ska tydligen hjälpa lite vad jag läst.

Tassen94
2018-08-21 20:53
#2

Ja mådde också väldigt illa och kräktes av allt. Speciellt varm mat. Jag levde på frukt och grönsaker i typ 3 veckor när det var som värst. Lite popcorn om jag var saltsugen. Nu har jag fortfarande svårt för kött, favoriten för tillfället är kokta morötter! Du får prova dig fram, hoppas du kan få tabletter som hjälper! Tabletterna jag fick hjälpte inte. Du får prova dig fram med vad som funkar för dig!

LaSadie
2018-08-21 21:48
#3

Hade stora problem att äta i början. Lyckades få ner fil och youghurt, mat som man inte behövde tugga.

RoxannaS
2018-08-21 23:21
#4

Får du inte i dig vätska ens så ska du vara riktigt försiktig. skulle nog råda dig att åka in för dropp till och med. Kroppen går lätt i svältläge och utvecklar något som kallas ketoner i urinet. Har du det för länge blir du förgiftad av det. Så det ska absolut tas på allvar. Så att spy/må illa kan bli väldigt allvarligt. Så tveka inte att be om hjälp. Det finns mediciner å få. Jag har hyperemesis tex. (Extremt graviditetsillamående och kräkningar) Äter både lergigan comp, ondansetron och primperan regelbundet och spyr ändå ibland. Å får dropp. Så be om hjälp!


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Vinternos
2018-08-22 05:30
#5

Har likt som ovan haft Hyperemesis sedan vecka 6 och lider fortfarande av det nu i vecka 23. Inga mediciner har hjälpt mig, men allt är individuellt och för de allra flesta gör det någon nytta så börja med att söka hjälp. Finns även alternativa metoder såsom akupunktur osv, massage hjälper mig ibland. Lite mat är bättre än inget, försök äta små portioner och gärna sånt som är snällt mot magen men med mycket vätska. Oftast är graviditetsillamåendet övergående och brukar bli bättre i andra trimestern, sedan kan man väl trösta sig lite med att det är ett gott tecken på en normal graviditet.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Mara-Bell
2018-08-22 08:13
#6

Jag mådde illa hela graviditeten och spydde varje dag av nästan allt. Första tiden spydde jag 8-10 ggr per dag, men sen fick jag lergigan comp utskrivet, och då blev det hanterbart med endast 1-3 ggr per dag. Jag levde mer eller mindre på yoghurt, banan och smothies. Sen åt jag lagad mat varje dag, men kanske 1/4 av vad jag brukade äta, och det var alltid med illamåendet liggandes i bakgrunden. Jag köpte även proteinbars som jag knaprade på lite då och då. För mig såg frukosten ut såhär varje dag: åt en halv banan och lite yoghurt, efter hälften gick jag och spydde, sen åt jag upp resten, och det fick jag behålla. Så sluta inte äta varje gång du spyr, utan gå tillbaks till matbordet och ät lite till, varje tugga du får behålla är ett pluss.

Annons:
Upp till toppen
Annons: