Annons:
Etikettplanerar-barn
Läst 1749 ggr
Magrat
2018-08-17 10:04

Vi planerar barn, men har problem med medicinering

För att göra en lång historia lite kortare så började jag och min man prata om att vi skulle vilja ha barn i framtiden. Till besväret hör att jag är psykiskt sjuk och äter en hel del medicin som får min vardag att fungera relativt smärtfritt, men bieffekterna om fosterskador är destovärre.

Självklart vill vi det bästa för vår tilltänkta barn och medcininerna måste väck under graviditeten. Det är här kruxet slår till! Min läkare är väldigt orolig att jag ska hamna i en depression, eller få en fullblown psykos när jag inte äter mina mediciner och kroppen dessutom hamnar i en något hormonell inbalans. Det känns ju riktigt skrämmande, men samtidigt vill vi ju ha barn.

när jag äter mina mediciner är jag relativt stabil och behövs ibland läggas in på grund av återkommande depressioner och problem med PTSD, men ändock fungerande.

Någon som har erfarenhet av det här? Någon som vet hur vi borde gå till väga?

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Annons:
Niklas
2018-08-17 11:20
#1

Du kanske kan få svar på Depression iFokus också.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Tassen94
2018-08-17 15:43
#2

Jag har ingen erfarenhet av psykoser, har endast ätit anti depressiva och ångestdämpande. Men kolla med läkaren om det finns någon medicin du ändå kan ta under graviditet. Så får du kanske prova ett tag på dem medicinerna innan ni aktivt börjar skaffa barn? Ibland kan ju även graviditeten få folk att må bättre psykiskt, det kan man ju dock inte garantera.

autofyll
2018-08-17 22:13
#3

En graviditet kan också få dig att må mkt sämre. Prata med din läkare. Försök att fasa in mediciner som är okej under graviditet. Har ni ngt socialt nätverk som kan hjälpa och stötta? Jag skulle avvakta med barn tills du är så pass stabil att du kanske inte behöver läggas in. Få vet hur tufft det är med barn och psykisk ohälsa. Har sett så mkt gå fel där föräldrarna haft psykisk ohälsa och det gått ut över barnet.

Magrat
2018-08-18 05:37
#4

Nej, alltså vi planerar ju inte barn denna saekund. Det är mest att vi har kommit undefund med att vi någon gång vill ha barn.

Innan vi skaffar barn vill jag ju vara såpass stabil att jag kan ta hand om mig själv. För annars blir det svårt att ta hand om ettbarn. Kruxet är att läkaren gick igenom fass och hittade ingen antpsykotika som inte gav fosterskador. Jag har PTS, DID-NOS och revidivierna depressioner.. Så jag har ju ingen psykossjukdom så.

Vi vll det bästa för det här barnet, men jag blev duktigt skrämd av vad läkaren sade.

PS, vi har inget jättestort socialt nätverk, men vi har ändå många som skulle ställ upp ovh hjälpa. DS

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Upp till toppen
Annons: