Annons:
Etikettväntar-barn
Läst 7183 ggr
mollyt
8/13/18, 9:02 AM

Vi som väntar barn 2019 #2

Här kan ni fortsätta, den gamla tråden hittar ni här: Gamla tråden

Annons:
mollyt
8/13/18, 9:07 AM
#1

#263 Det låter inte kul! Ni kaskek kan hjälpas åt och förbereda sånt som är lättare att äta och liksom ha det färdigt hemma? Hur länge har du hunnit äta Lergigan nu? Jobbigt att du fortfarande kräks, om än en gång om dagen.

Blir det debut för inskolning eller har ni bytt förskola?

Surpan
8/13/18, 9:23 AM
#2

#1 Sambon lagar all mat denna period som tur är, han har också handlat flingor, risifrutti och mängder av apeslinfestis, sånt han vet att jag kan få ner lite av i alla fall. Jag har ätit lergigan i en vecka nu ungefär. 

Det blir debut på förskola faktiskt, stora killen!

/Surpan

Tassen94
8/13/18, 9:24 AM
#3

För mig hjälper det lite att ta Lergigan ihop med något att äta på kvällen. Då blir morgonen efter lite bättre. Det hjälpte dock inte alls när illamåendet var som värst.

Surpan
8/13/18, 9:30 AM
#4

#3 Brukar göra så men det första jag får ner på morgonen kommer alltid upp. Till och med vatten, eller Lergiganen. Men jag går också upp okristligt tidigt, tror det kan ha med det att göra. Lediga dagar är mycket bättre.

/Surpan

Tassen94
8/13/18, 9:36 AM
#5

#4 Ja fy.. Lider med dig. Jag har äntligen börjat må lite bättre. Men när det var som värst kändes det som inget hjälpte vad jag än prova!

Surpan
8/13/18, 9:37 AM
#6

#5 Vad skönt för dig :) Jag längtar dit jag med!

Hm.. nu blev jag faktiskt lite hungrig. Hoppas det håller i sig till lunch.

/Surpan

Annons:
mollyt
8/13/18, 9:48 AM
#7

#2 Men vad bra, det underlättar ju i alla fall lite! 

Vi kommer också börja skola in (debut) snart, eller ja i september. Min mamma har förvarnat mig att det kan vara en fördel att ha skolat in lite "i reserv" innan småsyskonet kommer (i november) om det skulle behövas. Förra förlossningen gick ju bra och jag var på benen liksom dagen efter och M var ju frisk och lätt som bebis men jag har accepterat att det inte är en garanti för kommande repris. Så OM det skulle behövas lite sov-avlastning är det bra att M redan är lite van vid förskola innan bebis kommer och att vi inte då ska försöka skola in i det eventuella kaoset. Jag känner mig kluven, vill helst att allt bara går bra och att M får vara hemma med oss istället, men om hon trivs på förskolan ska hon såklart få vara där ibland också.

[Thiah]
8/13/18, 9:56 AM
#8

#7 absolut bra att ha det avklarat för det finns en stor möjlighet att hon blir extra klängig en period efter inskolningen. Bra om det sker innan bebis tänker jag :)

Surpan
8/13/18, 10:24 AM
#9

#7 Spännande med inskolning för er mer. :) Jag förstår velandet, en del av mig undrar varför vi ens skolar in sonen nu när det (förhoppningsvis) blir syskon "snart". Men vi har bestämt att vi testar den här terminen med halvkorta dagar (6 timmar) och sen tar vi beslut efter jul hur mycket han kommer få gå när bebisen kommer. Kanske får han gå kvar några timmar per dag, kanske tar vi hem honom helt. 🙂

/Surpan

oh-la
8/13/18, 10:27 AM
#10

#6,håller tummarna att det håller sig lite så du får i dig något. När man läser om hur många av er har det skäms man nästan (fast man är tacksam) att man har oförskämt enkla graviditeter, än så länge… Vi skolade in fröken i april, 1,5 år gammal. Jag är ändå glad att det är gjort och att vi har en så bra förskola. Då vet jag att hon kan få vara där några timmar. Vi satsar på 15h-barn. Även om hon gärna är hemma blir hon så himla rastlös och jag kommer inte räcka till både att underhålla henne och en liten fullt ut. Tror hon kommer må gott av lite annat några timmar om dagen och jag får chans att sova om jag kommer ur den här förlossningen på samma vis som förra, med ett ha på 82 och ett barn som skrek mellan kl 18 och 04. Det är, som ni skriver, skönt att ha klart med förskola. Inskrivning imorgon, och två veckor kvar till KUB. Nu börjar det hända lite!

Surpan
8/13/18, 11:40 AM
#11

#10 Det blev lite MAX. Onyttigt men lätt att få ner. Mår bättre nu. 🙂 Äsch, skäms inte. Jag är bara glad för de som har det lätt, enda gången jag blir avundsjuk är när jag ser de med många barn. Min dröm om en stor familj dör lite för varje graviditet.

/Surpan

Tassen94
8/13/18, 11:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Vi fick se ett tickande hjärta hos bm idag! Mörka dåliga bilder, men hjärtat slog och den rörde på sig. Den ville dock inte lägga sig som bm ville, men dem mätte den till 11+6. Vilket isåfall flyttar BF till slutet på februari istället för början på mars. Vi får se på RUL om det stämmer!

Surpan
8/13/18, 11:54 AM
#13

Grattis till ett pickande hjärta. Mysigt. :)

/Surpan

Annons:
Livingthelife
8/13/18, 12:43 PM
#14

#12 min ville heller inte ligga "rätt" . Låg med ryggen emot, men till slut lyckades hon få bilder i profil! Ungarna ska vara envisa från början ;)

oh-la
8/13/18, 3:25 PM
#15

#11, strunt samma, man får passa på att äta det man får ner när man får ner det ;) Jag tror lätt jag skulle kunna bli en "familjen annorlunda" - mamma. Visst, ibland tycker inte jag heller om att vara gravid, men i stort älskar jag det. Tur min man sätter stopp vid två (egentligen en), fast jag känner sorg över att det är sista bebisen… Hoppas verkligen hungern håller sig. Man mår ju bättre när man i alla fall får i sig lite mat :) #12, mysigt!! Grattis :)

Livingthelife
8/14/18, 6:04 PM
#16

Bara 16 dagar till RUL och tills jag får se min lilla parvel igen! Kan man längta mer? 😍

TeamCaz
8/17/18, 4:39 PM
#17

Sjukskriven resten av graviditeten här. Om inte min chef kan hittade enklare uppgifter för mig, vilket jag är rätt säker på att han inte kommer göra. Nåja, bara till att bita i det sura äpplet 😁 Vecka 11 igår.

Tassen94
8/17/18, 4:42 PM
#18

#17 Haha tyckte det lät härligt! Lite tråkigt med pengar kanske, men jag hade lätt kunnat va hemma resten av graviditeten om jag fick!

TeamCaz
8/17/18, 7:13 PM
#19

Jo visst är det härligt - på sätt o vis. Jag kommer bara att klättra på väggarna här o det kommer bli jobbigt. Pengarna påverkar enbart min stolthet. Jag har kämpat för den lönen jag har idag o vill ha känslan att "klara mig själv". Nu måste jag låta mannen betala mer, vilket han inte har ont utav, bara jag 😕 men men, jag får ta det som det är o det är det bästa för både barnet o mig 😊

Livingthelife
8/18/18, 3:34 PM
#20

Tydligen gick man och beställde en barnvagn idag, en Britax Smile 2 med både ligg/sittdel plus babyskydd med isofix. Den kändes väldigt bra tyngdmässigt för mina handleder och känns väldigt smidig överlag med att byta delar plus tar inte allt för mycket plats! Så får se när jag får hem den, men man längtar ju självklart att januari ska komma nu 😍

Annons:
Vinternos
8/18/18, 5:21 PM
#21

#19 Befinner mig i ungefär samma sits och känner likadant. Får däremot inte anstränga mig alls, knappt gå promenader. Är i vecka 23, sjukskriven för prematura sammandragningar. Härligt att du verkar se det lite mer positivt än mig dock ;)

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

TeamCaz
8/19/18, 11:16 AM
#22

#21 Det låter inte kul alls. Men med mindre än halva tiden kvar så får vi hålla tummarna att det går fort så du kan bör ha göra på dig igen. Jag är sjukskriven pga det tunga jobba jag har, drar o puttar vagnar som väger upp till 300 kilo, böjer oss ner till golvet hela tiden o får inte lova att sitta ner på hela natten, mer än rasten på 30 min som dessutom ligger 3 trappor upp. Kan min chef ändra uppgifter så kan jag jobba, men det kan han inte, det vet jag redan.

Flaeder
8/21/18, 3:37 PM
#23

Väntar en frisk pojke! :) Underbart besked.

Livingthelife
8/21/18, 4:34 PM
#24

#23 åh vad härligt! Grattis. Jag får veta nästa vecka 😁

Vinternos
8/21/18, 4:57 PM
#25

#22 Hoppas du får svar snart då, så att du kan planera lite :) #23 Grattis, härligt att höra!

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Livingthelife
8/21/18, 8:25 PM
#26

Det är nu jag börjat upptäcka att magen svullnat lite (har lite att ta av sen innan). Men när man står i duschen och ska trimma lite och det känns jobbigt 😂

Flaeder
8/23/18, 8:18 AM
#27

#26 Jag har haft problem sen typ vecka 15 med å fixa till bikinilinjen. Stackars bebisen å livmodern blir klämd när man försöker böja sig å bara ens raka benen, så att försöka komma åt precis under magen e inte lätt. Jag funderar på å ställa mig mitt emot badrumsspegeln nästa gång, utanför duschen haha. Man vill ju gärna se vad man gör när man håller i något vasst. :D Att sitta ner på en pall i duschen väldigt bredbent funkar iaf vid benrakning för mig nu när magen e i vägen. Tips! Även skönt att sitta på i duschen om man är yr och/eller har lågt blodtryck nu under graviditeten. :)

Annons:
Livingthelife
8/23/18, 9:21 AM
#28

#27 jag sa till sambon att han lär nog få hjälpa mig om jag ska fortsätta resten av graviditeten. Att sitta på en pall i min dusch är bara och glömma då den är liten, kommer precis kunna snurra runt när magen blir som störst. Jag löser det på något sätt 😂

oh-la
8/23/18, 9:39 AM
#29

Hahaha! Åh, de där problemen hade jag helt förträngt 😂 jag kapitulerade totalt när jag inte kunde själv längre. Var väldigt liten med dottern och vägde bara runt 68 kg i v18 på mina 180 cm, så jag tror jag la ner först runt v30. Vägrade låta någon annan vara där med något vasst 😂 Längtar som en galning till kub på måndag. Känns så märkligt att vänta på det när ni andra gör rul… Känner mig så ogravid, och har snarare gått ner i vikt fast jag inte kräks och inte heller mår illa. Ska bli skönt att se att det ser ok ut där inne. Ligger på 64kg i v 13, samma som innan jag blev gravid…

Flaeder
8/23/18, 9:45 AM
#30

#29 Jag gick också ner i vikt i början. Jag gick upp några få gram efter vecka 10 ungefär. Nu e ja i vecka 21 och har gått upp 2,0kg. Och jag kräktes ingenting, och har fått behålla all näring. Det blir så för vissa. Det är inget som är farligt. Men man bör ha gått upp något vid första riktiga mätningarna man gör hos sin barnmorska kring vecka 25 iaf. Å går man inte upp så finns det massor av hjälp att få! :)

oh-la
8/23/18, 9:53 AM
#31

#30, skönt… Hade aldrig det problemet med dottern så man blir ju lite orolig. Jag vet ju att runt nu, v13, är helt värdelös eftersom man kan känna sig så jäkla ogravid, var exakt samma sist. Men även om man vet gnager oron ändå lite.

Tassen94
8/24/18, 6:21 AM
#32

Vecka 14 nu. Den här aptitlösheten tar kol på mig, känns som jag svälter! Finns inget i hela världen jag vill äta. Kan inte sova för jag är så hungrig, men jag får fan inte ner någon mat. Såå trött på detta! Kommer dagar emellanåt då det är bättre, men det håller ju inte i sig..

Vinternos
8/24/18, 8:36 AM
#33

#32 Har du fått kontrollerat dina blodvärden på mvc för att se till så att du inte lider av någon brist?

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Tassen94
8/24/18, 10:44 AM
#34

#33 Ja, dem tog prover på mvc för 2 veckor sedan. Bm sa att hon skulle ringa när dem fått svar om något var dåligt, men hon har inte ringt så det såg nog okej ut!

Annons:
oh-la
8/24/18, 11:03 AM
#35

#34, du kan inte ringa mvc och prata med din barnmorska? Det är ju inte bra att du mår som du mår heller :(

Tassen94
8/24/18, 11:24 AM
#36

#35 Jo jag får väl göra det! Tror inte dem kan göra så mycket dock, jag mår liksom inte speciellt illa längre. Bara extrem aptitlöshet. Jag dricker i alla fall näringsdrycker så jag får i mig kalorier och näring, men det hjälper inte direkt mot hungern :(

oh-la
8/24/18, 11:50 AM
#37

#36 fy vad segt :( är själv helt aptitlös, men inte så illa som du verkar vara. Är bara helt osugen på det mesta. Jag kan dock hitta lite jag ändå vill äta, så jag klarar ju mig. Känner igen den där hungern också men munnen vill liksom inte ha mat… Fy… Hoppas verkligen det reder sig… För mig släppte illamåendet mycket nu för någon vecka sedan, men aptitlösheten sitter i…

jackiejohn
8/24/18, 12:27 PM
#38

Alltid varit glad i mat men som gravid så är den helt galen, äter mest hela tiden men inte sötsaker nej nej vanlig mat. Och denna gången har jag inte mått illa/kräkts heller så har valt att inte väga mig för som gravid går jag upp hutlöst mycket :p Önskar jag kunde skicka över lite matlust till er som kämpar!

oh-la
8/27/18, 11:17 AM
#39

Kub idag! Ska bli väldigt spännande att få se om det finns något där inne!

TeamCaz
8/27/18, 1:23 PM
#40

#39 spännande :-) Jag har KUB på onsdag. Man kan inte se kön så tidigt va?

oh-la
8/27/18, 2:39 PM
#41

#40, spännande!! Nej, det är lite för tidigt. I de veckorna är könsorganen såpass outvecklade att de är mer eller mindre lika på både pojkar och flickor. Men det är ju ändå väldigt spännande :)

Annons:
Livingthelife
8/27/18, 6:55 PM
#42

Då börjar jag lite smått med järntabletter nu då! Niferex. Svärmor gav mig tips att ta dom i samband med mat så kanske man inte mår så dåligt av dom. På torsdag är det äntligen dags för RUL! Känns skönt att faktiskt ha en barnvagn ståendes hemma med åkpåse klart, men även lite overkligt och konstigt 😎

oh-la
8/27/18, 7:59 PM
#43

Kub avklarat och vi fick se en riktig liten vilde slå kullerbyttor och vifta runt med både ben och armar. Allt såg super ut och sannolikheten för downs var jättelång. Så skönt! Och väldigt mysigt :)

jackiejohn
8/28/18, 6:22 PM
#44

Kliver ur denna tråden då jag var in på undersökning idag pga bruna flytningar i samband med toalettbesök. En snabb undersökning gjordes där en fostersäck syntes men bara vita ”streck” i så läkaren sa att det såg ut som ett missfall som kroppen inte fattat än. Återbesök om 2 veckor, fick välja om jag ville ha medicin nu för att hjälpa igång kroppen eller vänta och se om det var på G i och med flytningar jag har. Valde att vänta med medicin tills kontrollen om 2 veckor för att ge kroppen en chans att fixa det själv. Känner mig ganska tom just nu, maken tog det hårt då han verkligen kört in sig på en trea och undra påvägen hem om de kanske kanske kunde sett fel, men den chansen känns obefintlig med tanke på att jag skulle/borde vara i vecka 10+1. Lycka till ni andra med era graviditeter!

Livingthelife
8/28/18, 8:26 PM
#45

#44 vad tråkigt! Hoppas på ett litet mirakel att det ändå inte är ett missfall ❤️

jackiejohn
8/29/18, 8:54 AM
#46

#45 Tack, jo tills blödningen startar så finns ju tanke om att de kanske såg fel. Ska in på fredag till mottagningen här hemma och få en second opinion och mer konkret information om när foster i såna fall dog och allt annat. För vi fick ingen sån info igår vilket är största orsaken till att jag söker igen på annan klinik. Är inställd på missfall bara att kroppen inte verkar fatta de än..🙄

Livingthelife
8/29/18, 5:52 PM
#47

#46 jag håller tummarna för er och skickar styrke kramar ❤️

Livingthelife
8/30/18, 9:44 AM
#48

Då har jag precis fått i mig lite frukost efter RUL och jag väntar mig en frisk liten flicka! Hon växer som hon ska och allt såg fint ut 😍

Annons:
oh-la
8/30/18, 9:58 AM
#49

#48 grattis! Så härligt, och grattis till en liten tös! #46, nej! Så trist :( hoppas verkligen på annat resultat imorgon, även om det kanske ser mörkt ut… Jag vaknade imorse och hade sammandragningar! Knäppt när man känner det nu när man vet vad det är. Är i v13 så det är mycket tidigare än när jag kände första sammandragningarna med dottern. Det är verkligen spännande med en nummer två, när man känner igen saker… Har också börjat få nästan lite panikkänslor när det slår mig att shit, vi ska ha ett till barn 😱 i övrigt är det precis lika overkligt att vara gravid andra gången som första 😂

Livingthelife
8/30/18, 10:18 AM
#50

#49 tack! Lär dröja ett tag innan jag känner av henne med då hon fortfarande envisas med att ligga mot ryggen och moderkakan låg i framvägg :)

Flaeder
8/30/18, 11:36 AM
#51

Jag är i vecka 22 nu, första barnet, och har moderkaka i framvägg. När bör man egentligen känna dem första sammandragningarna? Jag har svårt att förstå hur det känns. Jag är helt säker på att jag inte upplevt det än. Kan man beskriva det på nått annat sätt än att magen känns hård? Eller e de bara precis så en sammandragning känns?

oh-la
8/30/18, 12:01 PM
#52

#51, alltså, det finns inget "bör" vad gäller sammandragningar så länge som man inte har väldigt många eller de gör ont. Med dottern tror jag inte jag förstod att det var sammandragningar förrän runt v25. Senare när magen är stor syns det väldigt tydligt också, och känns. Magen blir verkligen stenhård. Hur det känns… Jättesvårt att beskriva, lite som att förklara hur bebisrörelser känns första gången. Det känns som att något drar ihop sig, men det gör inte ont. Känns mest märkligt. Lite som en kramp utan kramp typ. Jättesvårt att förklara. Det gör inte ont utan känns mest skumt. I alla fall för mig.

Sarah
8/30/18, 1:48 PM
#53

Sammandragningar kan man känna tidigt eller i mitten eller inte alls. Jag hade hela förra graviditeten, i början i den här, men sen nästan inga senare i den här graviditeten. Det knyter sig liksom. Börjar de komma väldigt ofta, eller gör ont så bör man kolla tappen. Men gör de ont senare i grav så är det mer förvärkar och livmodern tränar sig inför förlossningen.

Flaeder
8/30/18, 4:17 PM
#54

#52 #53 Okej, tack ska ni ha! Känns som det flesta gravida pratar om sammandragningar i mitten av graviditeten, där jag ju är nu, så det har känts lite udda att jag inte alls kan relatera till det. :P Men om några veckor kommer jag säkert "I know what you're talking about now" hahaha…

Sarah
8/30/18, 4:40 PM
#55

#54 vissa får aldrig, andra får massor :) kan vara ganska jobbigt, så det är skönt att slippa.

Annons:
mollyt
8/30/18, 5:18 PM
#56

#54 jag tycker det känns som om magen ”suger ihop sig” och liksom att musklerna kramar åt magen så den stelnar, lite obekvämt/obehagligt tycker jag. Jag är i v29 nu, omföderska, och får bara sammandragningar om jag går för snabbt. Då behöver jag sakta in och då släpper ”krampen”. Jag tror knappast att man behöver eller ska ha upplevt sammandragningar,

Flaeder
8/30/18, 6:13 PM
#57

Jag fick precis en kraftig spark i sidan av magen. Jag sa åt grabben att sluta. ;) När har ni känt dem första kraftiga rörelserna som faktiskt överraskat er av plötsligt obehag/smärta?

jackiejohn
8/31/18, 9:10 AM
#58

Som väntat har jag drabbats av en fördröjt missfall, nåt gick troligtvis galet där i början om hjärtat började slå eller ej är oklart. Men min kropp har inte förstått detta utan trott att jag är fortsatt gravid. Så för nu i v 11 (10+1) började kroppen fatta att nåt var galet och idag 10+4 så började jag blöda kraftigt. Missfallet i sig är ju inte direkt kul men jobbigast är nog vetskapen om att jag trott mig vara gravid i ett antal veckor när jag egentligen inte vart de… För vid fördröjt missfall så fortsätter livmodern växa och kroppen förbereda sig. Men önskar alla er andra lycka till med era bebisar! :) Vem vet kanske gör jag sällskap här igen efter vi smält detta.

Tassen94
8/31/18, 9:37 AM
#59

#58 Beklagar! Ta hand om er, hoppas ni är tillbaka här snart <3

Sarah
8/31/18, 12:37 PM
RoxannaS
8/31/18, 2:22 PM
#61

#58 Beklagar. Kram


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Surpan
8/31/18, 4:54 PM
#62

Jag var på inskrivning idag. Väldigt nöjd med min BM. Vi bokade UL till nästa vecka eftersom jag inte ska göra KUB den här gången heller. Enligt beräkningen så bör jag vara i vecka 11 nästa vecka så vi får se om allt stämmer på ultraljudet. Annars så pratade vi lite om att jag gick på aurora förra gången och hon erbjöd sig att skriva en remiss så jag kunde göra en förlossningsplan hos auroramottagningen även denna gång, vilket vore skönt även om jag inte är rädd på det sättet som förra gången.

/Surpan

Annons:
Guldko
9/2/18, 10:12 AM
#63

Jag är nu gravid i v. 4+1 enligt senaste mensens första dag. Jag har fått väldigt svagt positivt på tre tester och ingen mens i sikte. Jag ska köpa ett digitalt test för att få svart på vitt om jag faktiskt är gravid. 

Har ni fått väldigt svagt plus runt BIM eller har det då varit starkt?

Livingthelife
9/2/18, 10:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

#63 mitt första test var väldigt svagt, men ökade dagen efter. Här hade du zoomade på mina från maj.

Guldko
9/2/18, 5:30 PM
#65

#64 Tack för svar! Mitt starkaste test ser ut ungefär som ditt svagaste. 😊

Sc222gw
9/3/18, 12:50 PM
#66

Vad har ni tänkt att klä era små när dem kommer i vinter? och tipps på bra märken isf.  Tänker mest på overaller och vilken storlek som kan var bra till en januaribebis? :)

mollyt
9/3/18, 8:47 PM
#67

#66 ull! Helt klart världens bästa material! Har ett vårbarn som typ fram tills nu (2,5år) har ull året runt. Nu blir det en till ullbebis i vinter!

Guldko
9/4/18, 4:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

Nu behöver jag inte fundera mer över otydliga eller svaga streck. Vecka 4+3 enligt senaste mensens första dag. Åh, vad jag är glad! Första barnet för oss båda.

Tassen94
9/4/18, 4:28 PM
#69

#68 Grattis! Va kul! Första för oss också :)

Annons:
Livingthelife
9/4/18, 4:28 PM
#70

#68 grattis och välkommen till klubben 😊

oh-la
9/4/18, 5:26 PM
#71

#68, grattis och välkommen in bland 2019-bebisarna :)

Guldko
9/5/18, 6:13 AM
#72

#69 #70 #71 Tack! 😁🌸

Surpan
9/5/18, 12:39 PM
#73

Imorgon är det ultraljud inplanerat. Av någon anledning är jag väldigt nervös över att fostret ska vara dött eller inte finnas. Jag hoppas allting kommer gå bra.

/Surpan

Tassen94
9/5/18, 5:32 PM
#74

#73 Hoppas allt ser bra ut! Var också jättenervös första ultraljudet. Tvivlar fortfarande ibland på om den lever eller inte trots att vi såg hjärtat slå.. RUL om ca 4 veckor. Hoppas det blir mer verkligt då! Längtar tills jag kan känna bebisen.. Fast lär väl oroa mig då också. Det är väl så det ska vara nu när man förhoppningsvis ska få barn :)

oh-la
9/6/18, 2:06 PM
#75

#73, lycka till idag!!! Idag kände jag rörelser för första gången. Väldigt väldigt svagt, men ändå något!

Tassen94
9/6/18, 4:24 PM
#76

#75 Spännande! Jag längtar tills jag får känna rörelser! Men är första barnet så lär väl dröja. Vecka 16 imorgon!

Annons:
oh-la
9/6/18, 5:25 PM
#77

#76, jag kände tidigt även med första, runt v16. Sedan beror det ju lite på hur moderkakan sitter hur tidigt eller sent man känner.

Surpan
9/6/18, 7:23 PM
#78

Allt gick bra idag. :) Bebisen ser ut att må bra och vinkade lite till oss. Moderkakan ser ut att ligga i framkant även denna gång.

/Surpan

Livingthelife
9/6/18, 7:28 PM
#79

I 2 dagar nu har jag känt som buffar någon gång ibland vid byxlinningen på vänster sida. Framförallt har jag reagerat på det när jag legat i sängen en sgund efter jag kommit hem från jobbet. 20+0 idag och har moderkakan i framvägg, så håller tummarna för att jag äntligen får börja känna min lilla tös 😍

Tassen94
9/8/18, 9:11 AM
#80

Någon som tecknad gravidförsäkring än? Vet att det finns en som är gratis och en som täcker mer som kostar lite. Hur har ni gjort och hur ska man tänka kring det? Dem flesta jag känner har tecknat den som är gratis. Jag har inte orkat sätta mig in i det riktigt..

Livingthelife
9/8/18, 10:43 AM
#81

#80 jag har tecknat betalversionen via folksam då vi har våra personliga försäkringar där. Vi valde eftersom att jag har extra vikt så finns det större risk för komplikationer för mig. Plus att vi tecknade den innan RUL då vissa försäkringsbolag är tydligen petiga med att om det skulle upptäckas något på RUL så ersätter de inte om du tecknat efter.

oh-la
9/8/18, 11:09 AM
#82

Vi tecknade inte betalförsäkringen när vi väntade dottern och och gör det nog inte den här gången heller. Gratisförsäkringen hade vi däremot. Får se om det blir samma den här gången…

cissi_1993
9/8/18, 11:29 AM
#83

AAAA i torsdags fick vi veta vi är gravida och på onsdag har vi inskrivning :DD:D:D jag har inte kunnat sova ordentligt sedan dess hoppas de4t blir bttre efer inskrivningen :)

Annons:
Sarah
9/8/18, 1:59 PM
#84

Tagit betalförsäkring båda gångerna. Tycker att de känts tryggare.

Aftonstjärna
9/8/18, 2:43 PM
#85

På besök… teckna försäkring redan på BB är mitt råd. Räcker att barnet får eksem så blir det en massa undantag i försäkringen som gör att den inte gäller. En försäkring gör att du får pengar om du söker akut med barnet, vid inläggning, bl.a.

[Thiah]
9/8/18, 2:59 PM
#86

#85 iaf IF har en gravidförsäkring, som är gratis,som övergår automatiskt till en barnförsäkring vilket varit trevligt. Då har man sluppit fundera

LaSadie
9/8/18, 3:21 PM
#87

Vi tog betalförsäkring hos Moderna. Kändes skönt att ha extra trygghet om något skulle hända.

Tassen94
9/8/18, 4:16 PM
#88

Tror faktiskt jag kommer teckna Plus försäkringen på Folksam (har allt annat på folksam också), värt att betala lite ifall att något skulle hända. :)

mollyt
9/8/18, 6:34 PM
#89

Vi tecknade trygg handlas betalvariant, gjorde det med dottern också. Man får då pengarna till godo när man tecknar barnförsäkring.

Tassen94
9/9/18, 7:18 PM
#90

Verkar som jag dragit på mig en förkylning också. Orkar inte!! Jag som kände att jag börjat bli piggare och sluppit illamående helt den senaste veckan nästan. Eländet tar aldrig slut :P

Annons:
Guldko
9/11/18, 4:46 PM
#91

För en vecka sen hade jag inga symptom och längtade så mycket efter att få känna mig gravid. Nu gör brösten bara mer och mer ont och jag är helt galet trött hela tiden. 😅 Vecka 6 (5+3) nu och ska på första samtalet hos bm den 20:e.

TeamCaz
9/12/18, 8:53 AM
#92

Fanns inga hjärtljud så jag ska in på fredag o föda ut den :-( världen gick i kras för mig

Livingthelife
9/12/18, 8:56 AM
#93

#92 men gud va ledsamt! ❤️ Har de dubbelkollat med ul också för att verkligen säkerställa att de kanske bara missat? Skickar massa styrke kramar iallafall ❤️❤️❤️❤️

blomma12
9/12/18, 9:08 AM
#94

Plussade i måndags❤️ och går idag in i vecka 6 med kraftig molvärk och illamående🤢 Men det är det såå värt! BF enligt ”Preglife” är mitten av maj. Första barnet för mig och sambon!😀

Guldko
9/12/18, 9:36 AM
#95

#92 Fy vad tråkigt, jag beklagar! :( #94 Grattis! Vi ligger väldigt lika, jag gick in i vecka 6 i lördags och är beräknad den 10:e maj. Första barnet för oss också! :D

Börjar_nu
9/12/18, 10:06 AM
#96

Har också 2019-bebis på värmning i ugnen. Skoj att följas åt. Någon mer som bor i södra Skåne?

Stor tröstkram till er som miste era barn :(

oh-la
9/12/18, 11:44 AM
#97

Idag har jag berättat på jobbet för chefen… Kändes sådär men han var väldigt tydlig med att inget jobb någonsin får vara mer värt än stora händelser i familjen. Älskar den här myndigheten… Har aldrig haft ett jobb som varit så mån om mig som anställd. V16, jäklar vad fort det går. #92, beklagar :(

Annons:
Tassen94
9/12/18, 7:35 PM
#98

Snart vecka 17. Kände dem första rörelserna för några dagar sedan, som ett fladder. Häftigt!

Sarah
9/12/18, 7:51 PM
#99

#92 åh så ledsamt, beklagar #97 myndigheter och statliga institutioner är fantastiska att jobba på :)

oh-la
9/13/18, 11:18 AM
#100

#99, verkligen. Har jobbat mycket i den privata sektorn innan med allt vad det innebär. Att arbeta för staten innebär iofs inte riktigt lika hög lön, men vad gör det när chefen svarar, när jag begär att få gå ner i tid fast jag vet att det kommer ställa till det på avdelningen, "vad som händer på jobbet sköter vi, det viktiga är att ditt liv hemma fungerar och att du mår bra". Hade aldrig hänt i privata sektorn, i alla fall inte i min bransch 😂

Börjar_nu
9/13/18, 12:10 PM
#101

#100 Samma här. Alla är väldigt stöttade och  måna om att man ska må bra. Jag jobbar på Kommunen :)

mollyt
9/13/18, 5:21 PM
#102

#100 #101 … och jag för landstinget inom vården, har mött väldigt positiva ord endast om mina graviditeter/min föräldraledighet. Att jag knappt kommit tillbaka från min första långa föräldraledighet för att snart gå hem på heltid igen har inte mötts med några sura miner. Det är värt mer än hög lön! ❤️

Livingthelife
9/14/18, 6:01 AM
#103

När sambon går upp vid 5.20 och man själv inte kan somna om efter det. Ca 4,5h sömn och man känner sig pigg 😅 tur man är ledig idag. Bara lägga sig på soffan och glo på tv och hoppas på att man somnar där en sväng.

Madde
9/15/18, 11:23 PM
#104

Nu känner jag är jag vill berätta att jag ska ha barn för andra gången. Beräknad till 15 februari. Kub är gjord med hög risk så vi gjorde ett Nipt test, det var 99% säkert och man lämnar ett blodprov. Det visade ingenting.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Annons:
Sarah
9/15/18, 11:59 PM
#105

#104 oh vad roligt Madde! Grattis :)

Madde
9/16/18, 7:23 AM
#106

#105: Tack Sarah. Mer offentligt än så här kommer de inte bli för min del. (Facebook använder fått känna mig om de ska veta om att jag är gravid)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

oh-la
9/16/18, 8:28 AM
#107

Men grattis Madde! Visst var dim första också född i september 2016?

Madde
9/16/18, 8:30 AM
#108

#107: Det stämmer. Jag hade datumet 27 september men han är född 13 oktober 2016.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

oh-la
9/16/18, 8:49 AM
#109

Just ja! Roligt att följas åt igen :)

Madde
9/16/18, 10:23 AM
#110

#109: När ska du ha barn?

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

heso
9/16/18, 2:45 PM
#111

Väntar mitt första barn i april och är i v.11 (10+5) vad vi tror i alla fall :) Väldigt spännande men också lite oroligt.

Annons:
oh-la
9/16/18, 4:28 PM
#112

#110, början av mars som det ser ut nu :)

Madde
9/16/18, 7:36 PM
#113

#112: Hur gammal blir ditt barn (minns inte om det var en tjej eller kille) när din bebis föds? Kasper kommer vara 2 år och 4 månader. Jag är i vecka 18+1.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

oh-la
9/16/18, 9:06 PM
#114

#113, det blev en liten tjej, och hon kommer vara precis 2,5 när liten kommer. Är i v 15+3 nu så några veckor bakom dig :) måste snart vara dags för RUL för dig?

Madde
9/16/18, 10:45 PM
#115

#114: Vi ska iväg den 24 september för RUL. Får vi se om det går är se vad det blir. Vill gärna veta. 😀

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Tassen94
9/18/18, 8:10 PM
#116

Haft flera sammandragningar idag som gjort lite ont. Jobbat ganska hårt idag så kan vara det som spökar, men kommer ringa bm imorgon och rådfråga ändå. Kanske behöver ta en uvi sticka. Detta eviga nojjande!

Guldko
9/22/18, 9:05 AM
#117

Jag är idag i vecka 7+0 och har sen cirka 3 dagar haft färre och färre symptom. Jag var på hälsosamtal hos bm i torsdags och när jag frågade om det sa hon att det inte är normalt. Nu är jag livrädd att embryot har dött.. Jag har varken ont eller haft någon blödning, men brösten ömmar knappt, jag är inte lika kissnödig eller trött längre. :(

Tassen94
9/24/18, 11:58 AM
#118

#117 Det är vanligt att symtomen försvinner från och till. Är det fortfarande likadant?

Annons:
Tassen94
9/24/18, 11:59 AM
#119

#115 Lycka till med RUL idag! Uppdatera gärna hur det gått :)

Guldko
9/24/18, 4:08 PM
#120

#118 Nej, nu har jag symptom igen så jag är inte orolig. 🙂

Jag har däremot extremt svårt att känna någon glädje över graviditeten. Jag har sen innan en depression som nu har blivit värre. Jag har velat ha barn länge och blev överlycklig när jag plussade, den glädjen är helt borta och nu känner jag mig bara otacksam. 😕

Tassen94
9/24/18, 4:47 PM
#121

#120 Jag hade samma i början! Har också depression i bagaget. Men det har blivit bättre nu sen typ vecka 16-17. Blir gladare och gladare. Men är förberedd på en svacka efter förlossning osv. Man löper ju större risk om man haft depression innan. Men jag var riktigt deppig mellan vecka 6-15. Blir det riktigt illa kan man höra av sig till barnmorskan eller vårdcentralen så får man hjälp :)

Guldko
9/24/18, 6:02 PM
#122

#121 Tack för lugnande ord, jag hoppas jag blir gladare snart också. :)

Madde
9/25/18, 11:52 AM
#123

#119: Det gick bra på RUL och barnmorskan tror att det är en tjej. Vi har en son sedan tidigare.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

oh-la
9/25/18, 12:01 PM
#124

#123, åh så spännande, och skönt att det gick bra :)

Tassen94
9/25/18, 1:44 PM
#125

#123 Vad roligt! Vi har RUL nästa vecka. Nervöst!

Annons:
Laxi
9/25/18, 8:59 PM
#126

Hej får man göra er sällskap i gruppen? :)

Madde
9/25/18, 10:41 PM
#127

#126: Klart du får göra oss sällskap.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

oh-la
9/26/18, 7:45 AM
#128

#126, klart du får, välkommen :) när är det beräknat för dig?

RoxannaS
9/26/18, 10:38 AM
#129

#126 Absolut är du välkommen! :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Rwawr
9/26/18, 4:57 PM
#130

Nu hänger jag också på här då 😁 bf ca 5 juni 2019.

Tassen94
9/27/18, 6:33 PM
#131

Är det någon som har lust att tipsa om lite barnvagnar? Jag har börjat kolla runt lite men det är ju verkligen en djungel! Förstår inte hälften av vad jag läser då jag aldrig ens kört en barnvagn.. Jag skulle vilja ha en barnvagn som inte väger så mycket, och som inte tar så mycket plats ihopfälld. Jag bor på landet och kommer promenera en hel del på grusvägar bland annat. Ni får gärna skriva vad ni tycker är viktigt med en barnvagn, jag känner mig helt lost!

Rabaraba
9/27/18, 9:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#132

Hejsan! Jag får väl ansluta mig till denna skara nu! Slutade med p-piller i juni i år. Var väldigt pepp på att bli gravid och vi försökte väldigt mycket. Har väldigt lite tålamod så efter x-antal negativa tester och när mensen kom så lugnade vi oss lite och andra saker i livet hände.. Nu är mensen 12 dagar sen, tog ett RFSU-teststickstest i eftermiddags när jag kom hem från jobbet. Gav utslag direkt. Sprang och köpte 2 nya tester, en Clearblue digital och en vanlig Clearblue. Resultat direkt där också. Det "tråkiga" är att livet just nu är väldigt upp och ner. Igår hade jag mitt sista besök hos överläkare och psykolog efter att ha genomgått en neuropsykiatrisk utredning. Fått fyra olika ganska livsomvändande diagnoser varav en utav dom är "svår depression". Just nu vet jag inte vad som är bäst, vad vi ska göra eller hur jag ens kommer klara av en första graviditet? Kram!

Annons:
oh-la
9/27/18, 9:19 PM
#133

Idag har jag legat och tittat på de första buffarna som faktiskt syns på utsidan. Vilket liv det varit idag därinne!! Har glömt hur mysigt det är med små buffar. Skönt mitt i vårt renoveringskaos… Helt ny el dras, halva huset (bokstavligt talat) är helt utslitet för nytt golv, väggar, tak, spottar ska in, nya dörrar, flytta väggar… Härligt kaos att vara gravid i. Då är man glad för lite buffar som förgyller dagen. V16+6.

MatSked
9/28/18, 11:35 PM
#134

Är i v 7 och är SÅÅ orolig.. känner en svag mensverksliknande känsla i magen.. svårt att förklara men inget blod.. det oroar mig.. är detta normalt?

MatSked

oh-la
9/29/18, 7:22 AM
#135

#134, det är helt normalt. Man kan få "växtvärk" i livmodern och det är ganska vanligt. Livmodern börjar växa från det artighet fäster typ, och då kan man få den där mensvärksliknande smärtan. Jag hade det från v5 med första barnetoch det kunde göra riktigt ont emellanåt.

[Devya]
9/29/18, 9:52 AM
#136

#134 Jag hade jätteont i ungefär vecka 6, minns inte exakt vilken vecka men borde vara kring den veckan.. Det var som en riktigt svår mensvärk plus att det kom rosa blod. Idag är jag i vecka 31+5 och hon sparkar på som bara den. Så mensvärken och blodet var inga symptom på ett missfall. Men visst kan det också vara tecken på missfall. Min bästa vän fick stickningar och det började komma lite rosa blod i vecka 11-12 och det visade sig vara ett missfall så det är svårt att veta. Man kan aldrig veta säkert. Dock så är det väl ändå väldigt normalt med "mensvärk " då livmoder börjar växa och göra plats för bebisen.

MatSked
9/29/18, 10:52 AM
#137

#135 och #136 tack.. skönt att läsa att ni bägge är exempel på att det inte är någon fara.. jag vet inte vad jag skulle ta mig till om något går fel denna gången.. hatar denna oro som kommer med en graviditet lixom.. ska försöka bemästra den.. tack för era svar.. de gav mig styrka :)

MatSked

Äppelpajen11
9/29/18, 11:05 AM
#138

Hej alla! Hoppar in här jag med. Plussade i förrgår och är i v.6. Men är såå orolig, känns som jag stressar pga rädd att få missfall. Hade så himla ont i magen igår, som en riktigt rejäl mensvärk. Var tvungen att ligga i fosterställning för att det gjorde så ont.. Hur gör ni andra som är tidigt o graviditeten för att lugna er när ni får ont osv?🌺

[Devya]
9/29/18, 11:25 AM
#139

#138 Låter som hur jag hade det och jag grät även en skvätt då det dessutom kom blod i samband med smärtorna. Efter det var jag inte längre rädd. Jag hade liksom sörjt färdigt. Jag tänkte även så här, blir det missfall så var det något fel på fostret och min kropp tog hand om det. Det tröstade mig enormt mycket.

Annons:
oh-la
9/29/18, 11:54 AM
#140

#138, jag bokade in ett tidigt ultraljud privat. Då hade jag något att greppa om och känna att då får jag i alla fall veta… Första graviditeten hade jag hemsk ångest över att det skulle sluta i missfall, hade ont och blödde vid ett par tillfällen. På ett sätt var det tyvärr bara att ta en dag i taget och försöka tänka att är det ett missfall är något fel… Mer finns inte att göra. Det var skönt i v 8 vid ultraljudet att se att allt var normalt, och det lugnade lite. Nu är dottern två och vi väntar andra. Den här gången är jag inte alls lika orolig och tar det mer som det kommer vilket är skönt. Tyvärr är ju inte det mycket till nytta för någon som väntar första…

MatSked
9/29/18, 12:08 PM
#141

Min barnmorska har bokat ett ultraljud inför första besöket nästa vecka. Jag kommer få lite tätare ultraljud pga min diagnos och medicinering.. är bipolär.. Så jag hoppas det går fort till nästa torsdag nu och att de kommer höras hjärtslag.. är jätte lös i magen med, fast det kan ju bero på nervositet med..

MatSked

Äppelpajen11
9/29/18, 2:11 PM
#142

Ja man får ju tänka att om ett missfall sker så är det meningen.. Men jag vill ju så gärna att detta ska gå vägen och det skulle vara så surt om det inte gör det. Någon blödning har jag inte fått ännu, tack Gud för det!! Tack för pepp och tröst<3 I vilken vecka åkte ni första gången till barnmorskan? Är som sagt bara i v.6 men vill typ dit så fort jag bara får..

Guldko
9/29/18, 2:44 PM
#143

#131 Jag och sambon har redan bestämt oss för en Britax Smile 2 (förutsatt att det bara är en där inne) och jag är bara i vecka 9. xD Den passar i både stad och terräng med sina låsbara hjul. Den är supersmidig att fälla ihop och är alldeles lagom i storlek, stor korg under chassit också!

Laxi
9/29/18, 11:20 PM
#144

Jag är i vecka 8 nu och längtar efter att kunna offentliggöra det. Jag mår jätte illa hela dagarna så jag har fått Postafen är det någon annan som tar det?

Tassen94
9/30/18, 8:00 AM
#145

#143 Tack för tipset!

mollyt
10/1/18, 4:25 PM
#146

#131 vad kul med barnvagn! Mitt generella tips är att prova några olika. Jag har gått mycket på grusväg och tycker att Emmaljungas vagnar (som har stötdämpning) är sååååå mycket skönare att köra än t.ex. Bugaboo som är så sjukt stela och skumpiga (enligt mig en mardröm att skumpa för trottoarer/trappor!). Sen är det lite olika med hjulen, roterbara hjul fram gör att vagnen blir väldigt lättstyrd och enkel att manövrera även med en hand - men går man i skog med rötter eller annan ojämn mark (snö) så är de klumpiga och blir svåra att köra. Medan en vagn med 4 fasta hjul går lättare att köra fram i terräng MEN man måste häva/lyfta vagnen lite när man vill göra snävare svängar vilket jag själv tycker är besvärligt då jag burit barn i bärsjal parallellt och vill kunna köra min vagn enkelt med en hand.

En lätt vagn (typ rese-modell) väger ju väldigt mycket mindre men är inte heller så stabil att köra (speciellt inte på grus). Så jag tycker att du ska prova dig fram - låna av någon kompis om du har möjlighet?

Annons:
oh-la
10/1/18, 5:32 PM
#147

#131, vi valde bland små vagnar som gick in i vår v60 med hundbur monterad, samt med lufthjul, svängbara framhjul för asfalt med möjlighet att låsa om vi gick ut i terrängen. Med de kriterierna fanns två, britax smile 2 och emmaljunga nxt90. Vi valde emmaljungan men skulle valt britax om vi valt om. Emmaljungan har haft massor av fel som inte riktigt känns ok för en såpass dyr vagn. Skruvar som måste dras åt i tid och otid och världens dummaste låsmekanism på hjulen som går sönder så nu går inte vagnens hjul att låsa längre.

Surpan
10/1/18, 6:19 PM
#148

Vi var inne på Smile 2 till sonen men när vi testkörde den så var den på tok för stum, sen var vi inget dan av handtaget heller. Valde Britax Go Next istället som har skönt gung. Svågern och svägerskan har nxt90 och säger som #147 att den är riktigt jobbig. I efterhand hade jag nog velat ha fullt liggläge på vagnen, annars är vi nöjda. Vi har Britax country-wheels som enkelt klickas på fram för att få stora fasta hjul. Dom använder vi på landet där det körs mycket på gräsmatta och i djupare snö. Rekomenderas om det blir britax!

/Surpan

Tassen94
10/1/18, 7:08 PM
#149

Jag köpte faktiskt en begagnad vagn idag! Det blev en Emmaljunga Viking från 2017, svängbara framhjul (luftdäck) och jag fick då liggdel, sittdel, åkpåse, skötväska, regnskydd, myggnät, babyskydd med isofix och adapter så jag kan fästa babyskyddet på vagnen. Allt för 4000kr så tyckte det var bra! Vet att det kanske är sådär att köpa babyskydd begagnat, får se om vi kanske köper nytt istället. Men vi hinner klura på det. Vikingen kändes liten, lätt och bra för mig som är kort (159cm). Enda nackdelen jag kunde se är väl att den inte blir superliten ihopfälld, men vi ska köpa en kombi så det blir nog bra ändå. Vi får se i framtiden om jag trivs med den :)

Surpan
10/2/18, 8:03 AM
#150

Är det någon här som mår som vanligt under sin graviditet? Någon som mår bättre med tvåan än med ettan? Jag är så less på detta.. Jag vill bara må som vanligt igen. Jag mådde aldrig helt bra när jag var gravid med sonen och att veta att det här kommer hålla i sig nu i flera månader till dödar mig mentalt.

/Surpan

oh-la
10/2/18, 8:48 AM
#151

#150, jag har mått sämre än med ettan denna gången, men sämre innebär ett litet illamående lite i bakgrunden och dålig matlust. Lite som magkatarren jag har emellanåt. Efter v 13 mådde jag precis som jag brukar. lite bättre till och med även om jag aldrig mår dåligt som ogravid heller. Min kropp tycker om att vara gravid. Jag längtar inte till nerver i kläm och svullna fötter, men det var väl det värsta jag råkade ut för sist. Jag är vansinnigt tacksam när jag läser hur andra mår…

Sarah
10/2/18, 8:55 AM
#152

#150 jag mådde mycket bättre med nr 2. Spydde två gånger i början och kände av lite fogar i slutet av första trimestern. Utöver det var allt "enkelt".

Surpan
10/2/18, 9:08 AM
#153

Jag får ändå lite hopp när jag hör att det kan bli olika och att det kanske kan bli bättre. Vecka 15 imorgon. Kräks fortfarande varje morgon. Mår illa till och från under dagen och all mat är ointressant. Måste dock tvinga i mig för hungrig blir man ju… Huvudvärken har börjat smyga sig på, den kom i vecka 16 med sonen och höll i sig i 4 veckor. Då var jag tvungen att ta alvedon varje dag för att kunna leva. Hoppas på bättre denna gång. Ännu har det inte kommit med full kraft så hopp finns.

Kommer så väl ihåg på BB när mina föräldrar kom upp med matpaj, sallad och efterrätt. Det var så skönt att äntligen kunna njuta av mat igen! Det var som att komma ut ur en dimma! Haha.

Såå.. Långt.. Kvar.

/Surpan

Annons:
RoxannaS
10/2/18, 3:48 PM
#154

#153 Låter som hyperemesis? Får du någon hjälp för det?


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
mollyt
10/2/18, 4:47 PM
#155

#149 vad kul! Det tyckte jag var ett bra pris! Jag köpte min begagnad med tillbehör för 3000kr tror jag 2016 och vagnen var då äldre än din… 2012-modell tror jag. Så för en så pass ny vagn var det jättebra! Hoppas du blir nöjd! Jag har själv nyligen köpt syskonvagnen DV735 och längtar efter att få köra den - även om den inte går in i bilen, haha!

#150 Jag har mått bättre nu med småsyskonet än med M när jag var gravid med henne. Sen är det ingen dans på rosor för det!Jag mådde förvisso mer illa i tidig graviditet denna gång, men överlevde på Lergigan/Lergigan Comp. Men till skillnad från förra graviditeten så gick illamåendet över den här gången - OCH jag har sluppit att kräkas! Med M så kräktes jag som en fontän läääääänge. Nu däremot är det bra, foglossning såklart men verkligen bättre än förra gången.

[Devya]
10/2/18, 5:15 PM
#156

Jag vågar inte köpa en begagnad vagn efter vad min bästis var med om. De köpte 4 begagnade vagnar under 2 år. De hade oturen att köpa vagnar som gick sönder efter ett par ggr. De fick nog och köpte sen en ny och vill aldrig mer ha något att göra med begagnade vagnar. 🙈 Vi ska nu högst troligen ha ett till barn så två barn sammanlagt så då tycker vi att det är ok att skaffa en ny vagn redan från början. Det finns också alltjämt någon som sen vill köpa en begagnad vagn så vi kan sälja den sen. Det gäller bara att ta väl hand om den och hålla den i skick så gott det går. Den vagn vi vill ha kostar lite under 4000kr och det tycker vi inte är så farligt. Vi har redan en bilstol som passar ihop med den modellen så det lär ju gå riktigt fint. Vi har valt att skaffa en adorra maxi cosi. Den lär passa våra behov enligt vår research. :)

Surpan
10/2/18, 5:52 PM
#157

#154 Nä det är bara vanligt illamående. Jag mår ju hyfsat mestadels av tiden även om det alltid ligger nått i bakgrunden. Jag spyr också väldigt sällan upp mat, utan kräks nästan bara på morgonen eller i enstaka fall om jag får tom mage på eftermiddagen. Har lergigan men tar inte det längre då jag fungerar utan nu. :)

/Surpan

Laxi
10/2/18, 9:29 PM
#158

På tal om illamående, är det ingen som tar Postafen mot illamåendet? Har tagit det i 5 dagar nu och det gör under :)

Surpan
10/3/18, 7:50 AM
#159

#158 Tog det innan jag fick Lergigan med sonen, och visst funkar det - man mår ju inte illa när man är medvetslös. 😂 Jag kunde somna mitt i en konversation i soffan när jag tagit Postafen.

/Surpan

mollyt
10/3/18, 12:10 PM
#160

#158 jag åt det sporadiskt under min förra graviditet - gjorde ingen skillnad alls om möjligen lite placebo kanske. Åt lergigan/lergigan comp denns gång och det hjälpte mot illamåendet men jag hade gärna tagit lite av tröttheten som biverkning också då jag sov/sover så dåligt.

Annons:
Tassen94
10/4/18, 10:19 AM
#161

Sitter i väntrummet och väntar på RUL!! Nervöst!

oh-la
10/4/18, 11:43 AM
#162

#161 lycka till!! Min man kände bebis sparka här om dagen. Lite roligt :)

Tassen94
10/4/18, 11:59 AM
#163

Vi väntar en frisk liten pojke! :D

oh-la
10/4/18, 12:21 PM
#164

#163, stort grattis!!

Guldko
10/4/18, 1:48 PM
#165

#163 Åh vad kul! Grattis!

Tassen94
10/4/18, 9:15 PM
#166

Tack så mycket :D

Madde
10/4/18, 10:29 PM
#167

#163: Grattis, vad skönt att det gick bra på RUL. 😀

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Annons:
Madde
10/4/18, 10:32 PM
#168

Jag mår mycket bättre med graviditet nummer 2. Förra gången hade jag ont i magen från vecka 6 och foglossning i tredje månaden. Sjukskriven efter 4,5 månader och fram till förlossningen. Nu känner jag inte av något sånt alls. Det är helt fantastiskt. 😀 Är idag i vecka 20+5.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Xicilia
10/5/18, 10:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#169

Hej på er! Jag vågar mig på att joina in här nu. Vecka 7+1 efter 7 tidiga missfall. Beräknad till 23 maj. Den här gången har vi sett hjärtat slå och illamåendet har fått klorna i mig som sig bör. Första underbara spyan imorse och det håller i sig dygnet runt, så jag vågar hoppas lite. 😊 Det är verkligen att ta en dag i taget med det här illamåendet. Fy tusan. Vet också att jag mår illa läääänge då jag har 2 barn sen tidigare. Dricker citron-te nu för att lindra. Vad är era knep? 😊

Guldko
10/5/18, 1:42 PM
#170

Jag har absolut ingen matlust alls. All mat känns fruktansvärt oaptitlig och jag har ingen lust att äta. Inte ens chips och dipp vill jag ha som har varit min stora last under flera år, vilket i och för sig är ganska bra. Jag känner att jag har ett sug efter något, men vad vet jag inte. Det är inte p.g.a. illamående som jag känner såhär heller, enda gången jag mår illa är när jag går hungrig för länge. Jag blir galen! Imorgon går jag i alla fall in v.10 och snart är det dags för första delen av KUB.

Xicilia
10/5/18, 3:18 PM
#171

Ja det är en ständig kamp på olika sätt. Hoppas du kommer på vad det är du är sugen på. Jag äter snarare för att inte må illa så jag lär ju öka i vikt. Men jag behöver också några kilo.

Livingthelife
10/7/18, 2:06 PM
#172

Var på ullared igår för att shoppa bebisgrejer och har aldrig känt mig så förvirrad och på fel plats 😂 Men blev grejer i hela bagaget med hem!

Guldko
10/9/18, 11:48 AM
#173

#172 Jag ska också dit och shoppa om några veckor trots att det är tidigt än. Kommer förnodligen också känna mig sjukt förvirrad, haha!

Sandiy
10/13/18, 12:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#174

Hoppar in här! Beräknad i juni om allt går som det ska :)

Annons:
RoxannaS
10/13/18, 12:53 PM
#175

Grattis. :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Sandiy
10/14/18, 8:06 AM
#176

#175 Tack :)

Tassen94
10/14/18, 8:18 AM
#177

#174 grattis! Va kul! :)

Sandiy
10/14/18, 8:39 AM
#178

#177 Tack! Overkligt måste jag säga. 14e försöket tog det sig. Enda månaden som jag kände att de inte blev något :P nu ska man bara smälta detta. Oron är redan där men som min man sa, vi får tänka positivt o glädjas :)

oh-la
10/14/18, 8:41 AM
#179

#174, grattis, och välkommen :)

oh-la
10/15/18, 7:07 AM
#180

I eftermiddag har vi RUL! Ska bli vansinnigt spännande :)

Sandiy
10/15/18, 9:27 AM
#181

Tack oh-la! Spännande med RUL! Hoppas allt går bra :) Nu kom första spyan. Blir väll likadant som förra graviditeten :P mår s å dåligt redan.. När ska man ringa bm? Sist tror ja jag ringde i v6 men nu är de andra barnet, ska man vänta längre då?

Annons:
Tassen94
10/15/18, 9:32 AM
#182

#180 Kul! Hoppas allt går bra! 😍

Surpan
10/15/18, 10:59 AM
#183

Vecka 16 är det här och jag börjar bli piggare. Börjar kunna göra saker och hjälpa till med hemmet. Förra veckan kräktes jag bara 3 dagar av 7! Helt otroligt! Är så pepp på att detta ska släppa nu. Har haft lite spänningshuvudvärk några dagar men inte alls så som med sonen när jag hade förlamande värk varje dag i 4 veckor kring denna tid.

Jag har inte gått upp någonting i vikt ännu. Äter fortfarande som jag brukar men lägger till några äpplen per dag (vilket äppelår hörrni!!).

/Surpan

Livingthelife
10/15/18, 3:30 PM
#184

#181 de är väl bara att ringa? Oavsett om det är första, andra, tredje eller femtioelfte barnet :) Ring så du kan få en tid för inskrivning åtminstone.

oh-la
10/15/18, 3:44 PM
#185

#181, jag ringde direkt även med andra barnet. Kände att det inte finns någon anledning att vänta, då är det gjort liksom :)

Tassen94
10/15/18, 4:22 PM
#186

#185 Hur har det gått på RUL? :)

oh-la
10/15/18, 4:36 PM
#187

#186, är på väg nu. Har tid 17.00. Lika pirrigt andra gången som det var första 😊

Tassen94
10/15/18, 5:29 PM
#188

#187 spännande! Du får uppdatera oss hur det går :D

Annons:
lekandur
10/15/18, 7:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#189

Hejsan! Hoppar in här 😊 Gick in i v.15 (14+0) idag med första barnet och är beräknade till 15/4! Var på kub förra veckan och fick veta att alla tester slog i botten så det var riktigt skönt. Nu ska jag överleva mina ligamentsmärtor och tagga till RUL den 19/11 Kram 🐞

Where you invest your love
you invest your life 

Sandiy
10/15/18, 8:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#190

Tog ett digitalt test idag :) så overkligt fortfarande! Tänk att det är vår tur nu :)

oh-la
10/16/18, 7:07 AM
#191

Hann inte uppdatera igår. Det var verkligen fullt upp med att hämta dottern och få i oss mat och sedan stupa i säng. RUL gick kanonbra och världens gulligaste ultraljudsbarnmorska som verkligen tog sig tiden att visa allt, och allt såg kanonfint ut! Vi fick veta att dottern ska få en lillebror 💙 Vi blev även framflyttad med ny bf från 10/3 till 4/3.

Tassen94
10/16/18, 7:52 AM
#192

#191 Grattis, va roligt med en pojke! Härligt att allt såg bra ut :)

Xicilia
10/16/18, 3:14 PM
#193

Hej på er. Svårt att vara aktiv här men smiter väl in ibland och uppdaterar. 9+2 idag. Dags för bm imorgon för inskrivning. Har plågats ordentligt av illamåendet dygnet runt och kräkts flera ggr varje dag. Nu har jag provat lergigan och kliver upp 1 på natten för att ta den, för då hinner jag sova bort värsta tröttheten och har ändå mindre illamående minst halva dagen. Annars blir man helt utslagen av dom. Har ni någon medicin mot illamåendet? Fler som fått problem med gaser i början? Känner mig redigt svullen. 😛

Börjar_nu
10/17/18, 9:01 AM
#194

#193 Har tagit lergigan comp + primperan och även Ondansetron. Maxdos på allt.
Det har hjälp lite för mig men inte allt.
Hoppas det går över för dig snart.

Flaeder
10/17/18, 6:55 PM
#195

Jag väntar barn i januari och undrar hur man ska klä bebisen vid hemfärd från BB, för att bebisen inte ska frysa på väg till, och i bilen. Ska man köpa en overall?, och i så fall hur tjock? Eller klär man bara bebisen i body och byxa och kör en riktigt varm filt över, som man stoppar om barnet riktigt ordentligt med i babyskyddet?

Annons:
Sandiy
10/17/18, 6:57 PM
#196

Gud vad min mage svullnat! Ser ut som när jag va gravid med dottern i v20 haha! Får ha pösiga tröjor om vi ska ha besök tror jag :P Var aldrig svullen med dottern..

Livingthelife
10/17/18, 9:10 PM
#197

#195 jag har köpt en liten teddy overall och sedan tänkte jag köra på filt. Sambon får helt enkelt skrapa och hämta bilen och den till entrén så behöver vi inte ha pluttan ute jätte länge :)

oh-la
10/17/18, 9:33 PM
#198

#195, bättre med filt. Det kan bli rätt varmt i bilen annars i ett babyskydd med overall. En filt är lättare att ta av. Vi körde nästan bara filtar på dottern förutom om vi gick långa vagnspromenader ute. Då hade vi overall. Risken finns också att bebis sitter dåligt i skyddet fullt påklädd.

Emmmm
10/18/18, 1:05 PM
#199

Hej, ganska ny här och hoppar in i denna tråden. Plussade nyligen och är så glad! Andra barnet men är just nu lite orolig för är i vecka 5 och åkte precis på magsjuka så rädd att det ska påverka negativt på något sätt :( alltid ska man vara orolig för något!

Sandiy
10/18/18, 10:44 PM
#200

#199 välkommen :) Mina bröstvårtor ömmar fruktansvärt mycket nu :/ känns som att någon skär av dom med rakblad så fort man kommer åt dom :( kan man lindra på något sätt?

Tassen94
10/20/18, 8:31 AM
#201

Har de senaste två veckorna börjat få ont i ländryggen och smärtan stålar liksom ner i rumpan. Får även ont i ljumskarna vid promenader. Efter en arbetsdag har jag så ont att jag knappt kan röra mig!! Är det foglossningen jag känner? :(

oh-la
10/20/18, 10:38 AM
#202

#201, låter mer som ischias tänker jag, om det strålar i rumpan. Hade samma med dottern och det var ischias.

Annons:
Xicilia
10/21/18, 4:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#203

Alltså är det fler som ser ut såhär kring 10+2? Jag blir galen. Är så svullen! Det är ju fortfarande så tidigt att det inte borde synas men jag har problem med sociala sammanhang då jag måste klä mig i pösiga kläder och drar in magen hela tiden. Såhär har det inte varit de andra graviditeterna. 😛 Något man kan göra åt det? Är ju så smal så det syns så tydligt.

Sandiy
10/21/18, 6:23 PM
#204

#203 Japp! Går in i v6 imorgon o har redan super svullen mage. Ska vi nånstans måste jag ha pösiga kläder.. va inte såhär förra graviditeten.

[Devya]
10/21/18, 6:30 PM
#205

#203 204 Från vad jag har hört så svullnar magen upp snabbare med sitt andra barn. Tycks vara väldigt vanligt. :)

Sarah
10/21/18, 7:22 PM
#206

Ja herregud vad fort det syntes med andra barnet. Min mammas man gissade att jag var gravid innan jag ens tagit ett test i början av v5.

Sandiy
10/21/18, 8:01 PM
#207

#206 kände du att magen gick tillbaka sen efter ett par veckor? Eller fortsatte den växa? :) Undrar om svullnaden lägger sig snart eller om den blir kvar :P

Sarah
10/21/18, 8:29 PM
#208

#207 i slutet var magen mindre med andra barnet :) det var bara i början som det kändes extremt, sen var det en liten mage bara, tills den blev stor :p

Sandiy
10/22/18, 9:34 AM
#209

Får ge upp kaffet även denna gång. Har nu envisats flera dagar i rad med o dricka morgonkaffet. Kommer upp igen en kort stund efter.. suck :P Däremot känns de som att illamåendet blivit bättre på dagarna :( vilket gör mig lite orolig att symptom försvinner :( 5+0 idag..

Annons:
Xicilia
10/22/18, 1:35 PM
#210

Förstår din oro men det kan pendla med symtomen. Hade själv ett dygn helt och hållet utan illamåendet och tröttheten och fick göra ett vul men allt var okej.

[westerlind]
10/22/18, 3:03 PM
#211

Vågar hoppa in här nu! Väntar andra barnet med bf i april. Kub idag och allt såg bra ut, så tacksam.

Sandiy
10/22/18, 8:50 PM
#212

#210 illamåendet har kommit o gått idag. Spytt 3 gånger idag dessutom, alla andra symptom är kvar iaf! Började plugga på högskolan o alltså förstår inte hur jag ska ta mig igenom detta. Jag är så fruktansvärt trött, orkar verkligen ingenting. Vill bara sova och jag är annars den som har svårt för att sova när som helst och även svårt att somna på kvällen men nu somnar jag så fort ja typ blundar… Kan knappt hålla mig vaken på föreläsningarna :(

Xicilia
10/23/18, 1:32 PM
#213

Tröttheten är oftast också under en begränsad period precis som illamåendet. Men jag förstår att det är svårt. Försök tänka att det är tillfälligt och vad du får för besväret. Jag har börjat lära mig hantera illamåendet. Nu när jag vet när på dagen det är värst och hur jag ska hantera det. Sen har jag hittat ett upplägg med mina lergigan som fungerar. Jag tar en kl 4:00 för att då hinner jag sova bort tröttheten innan kl 6. Sen tar jag en kl 19. Det hjälper relativt bra. Kräks ändå nästan alltid på morgonen och mår riktigt dåligt kring lunch. Det värsta är min ibs. Det har blivit riktigt jobbigt.

Xicilia
10/23/18, 5:02 PM
#214

Jag bryter ihop av min himla ibs-mage! Nu är jag så svullen och har så ont att jag inte kan stå raklång… äter minifom som kapsel nu men tycker inte det gör någon skillnad. Har tagit bort mjölken iaf. Vad ska man äta som inte är gasbildande? Börjar känna mig desperat..

Tassen94
10/23/18, 5:10 PM
#215

#214 Min ibs är också värre av graviditeten. Min mage har varit bra säkert 1-2 år innan dess, så måste vara graviditeten så gör att det börjar krångla igen. Men jag har inte hittat något som hjälper än. Mår hyfsat på förmiddagen, men kvällarna är jättejobbiga.

Xicilia
10/26/18, 7:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#216

Ja det är samma här. Men svullen är jag dygnet runt. Värre mot kvällarna givetvis. Det enda som hjälper är att tänka mig för vad jag äter och dricker. Mjölk gör det värre. Starka kryddor. Mycket bröd. Sånt får jag låta bli. Choklad är döden. Såhär ser jag ut på morgonen numera.

Annons:
teezan
10/28/18, 8:39 AM
#217

Har gått och blivit gravid igen, så nu vill jag börja skriva i den här tråden ;) Hade skrivit in oss för utredning en vecka innan mitt första positiva test. Har ingen aning om vilken vecka jag är i, men om jag tänker att jag hade en cykel på 44 dagar borde det vara i början av vecka 4 eller precis vecka 5. Jag tog ett digitalt igår som sa 1-2 veckor, men jag testade positivt första gången redan den 22 oktober och om jag hade ÄL runt 14 oktober plussade jag ju väldigt tidigt. Sen vet jag inte hur exakta de digitala är, man ska ju helst ta på morgonen men jag tog på kvällen till exempel. Det var först igår kväll testlagers vanliga stickor visade ett svagt plus och därför tänker jag att det nu är runt BIM. Testade med babyplans testa tidigt innan dess. Jag känner inte av jättemycket symptom, är mer hungrig och trött, har känt av lätt yrsel, knappt märkbart illamående någon enstaka gång och haft lite stuck/hugg i livmodern samt ont ländryggen. Men det är inget jag inte skulle haft i vanliga fall ändå känns det som. Jag bara väntar på att börja må dåligt, det borde dröja 1-2 veckor i bästa fall. Men sen kan ju graviditeterna vara olika. Är lite orolig över missfall men försöker att inte vara det. Skulle något vara fel är det bättre att det händer tidigt.

Xicilia
10/28/18, 9:00 PM
#218

Grattis och välkommen i tråden. 😊 Någon som har upplevt att ni plötsligt kring v 12 börjat känna sig "annorlunda"? Jag kan inte sätta fingret på vad det är men det är som om jag plötsligt känner mig mer "gravid". Jag ser en annan lyster i huden plötsligt och håret är annorlunda.

Tassen94
10/29/18, 7:20 AM
#219

#217 Så himla kul! Va skönt det måste kännas att lyckas på egen hand :) Mina symtom blev som mest tydliga efter vecka 6-7!

Surpan
10/29/18, 7:31 AM
#220

En vecka kvar till RUL. Allas fråga är "Ska ni ta reda på vad det är?" vilket irriterar mig när man själv går runt och är nervös. Kan ingen fråga "hur känns det?" istället?

/Surpan

teezan
10/29/18, 8:50 AM
#221

#218 tack så mycket!😊 #219 tack! Det känns jättebra 😊 ja, med dottern kom mina symptom ordentligt i de veckorna också så jag får se till att njuta nu när jag kan. Längtar inte alls, om det blir som förra gången. Vi kommer få gå på ett ultraljud på mottagningen där vi skrev in oss för utredning. Borde bli runt vecka 8-9 och kommer kosta 300 kronor. Känns värt det! Tror vi kommer bli erbjudna även kub-ultraljud i den kommun vi bor i nu. Vet inte om vi skulle få ett gratis tidigt ultraljud ändå, för att fastställa vecka, men det lär ju inte bli innan vecka 8-9 ändå, och jag har inte bestämt vilket mvc jag ska välja. #220 förstår att du är nervös! Man oroar sig över om något ska vara fel. Åtminstone jag. Oftast är det ju obefogat men det är svårt att inte oroa sig. Hoppas det går bra!

Surpan
10/29/18, 8:53 AM
#222

#221 Tack. 🙂

/Surpan

oh-la
10/29/18, 11:06 AM
#223

#220, det tycker jag har varit stor skillnad denna gången mot första. Folk verkar förutsätta att man är van omföderska och ingen är så intresserad av hur det känns. Fast jag tycker det är en jäkla skillnad att vänta andra. Lycka till på RUL, veckan innan har jag alltid tyckt varit värst på något vis. Blir så orolig. Jag blev inbokad för glukosbelastning sist jag var hos bm… Känns helt skumt, har aldrig haft ett socker över 4,5 någon av mätningarna och är inte överviktig, snarare tvärtom. Nu vill man bar göra det för att pappa har diabetes typ 2. Har inget emot det som så, men det tar ju halva dagen så jag får ta ledigt och det känns så onödigt att ta ut en semesterdag när det inte finns något som tyder på att jag skulle behöva belastas. Hade inga problem när jag väntade dottern heller… Jaja, nu fick jag gnälla lite 😂

Annons:
Surpan
10/29/18, 11:24 AM
#224

#223 Tack. Det är andra gången här, så kanske är som du säger. 🙂

/Surpan

Guldko
10/29/18, 12:26 PM
#225

Nu är jag i vecka 13 (12+2) och på torsdag är det dags för KUB-ultraljudet, jag är lite nervös men mest spänd. Jag har beställt tvillingar så vi får se om universum levererar eller om det "bara" är en. 😇 Jag blir självklart lika glad oavsett och kommer förmodligen att böla som ett litet barn när jag ser vad som finns där inne.

Xicilia
10/30/18, 6:42 AM
#226

Jag verkar ha hemskt lätt att få blödningar just nu. Det blöder från tandköttet, från näsan, när jag kräks och nu från slidan. 11+4 idag. Man blir så himla orolig när det kommer blod från slidan. Såg det igår först när lutinus-tabletten kom ut(tar gulkroppshormon vaginalt 2 ggr varje dag) för då var det ljust ljust rosa. Nu var det blod på papperet när jag var på toan. Håller tummarna att det inte blir mer. Blir så himla orolig. Men vet att det kan vara normalt också.

Surpan
10/30/18, 6:47 AM
#227

#226 Jag blöder jämt, gjorde med sonen också. Inte så ofta vaginalt dock. Men från munnen, näsan och svalget.

/Surpan

Sandiy
10/30/18, 8:11 AM
#228

Alltså de här med mat :/ jag ÄR hungrig men när jag väl börjar äta så tar de stopp nästan direkt, jag måste verkligen tvinga i mig mat. Och efter jag ätit så blir jag väldigt illamående vilket min barnmorska tyckte va konstigt för man brukar tydligen må bättre efter mat….

[Devya]
10/30/18, 12:36 PM
#229

#228 På riktigt? Jag mådde illa efter att jag hade ätit. Spydde jämt upp allt jag hade ätit. Inget hölls nere. Jag mådde dock lite bättre efter att ha spytt. Många jag känner hade samma sak så jag ser inget konstigt med det.

Livingthelife
10/30/18, 2:35 PM
#230

En liten uppdatering i mitt liv då :) 
Är i v 27+5 idag (85 dagar kvar till bf), vilket innebär att på torsdag går jag in i sista trimestern! Gud så spännande det börjar bli 😃
Jag har börjat få mer kommentarer om att magen syns mycket mer nu och min lilla tös hon lever rövare stundtals, men inte på så vis att jag får ont som tur är. 

Och på det så gifte sig sambon och jag oss igår på våran 10-års dag inför närmsta familjen i stadshuset ❤️

Annons:
oh-la
10/30/18, 2:47 PM
#231

#230, men grattis! Vad underbart!

Livingthelife
10/30/18, 2:50 PM
#232

#230 Tack! 😃

mollyt
10/30/18, 3:49 PM
#233

Vad kul #230 Grattis till er!

Livingthelife
10/30/18, 3:58 PM
#234

#233 Tack så mycket 😃

Xicilia
10/30/18, 7:57 PM
#235

Grattis! 😊 Jag har iaf slutat blöda. Tack och lov. 😊 Det brast nog något kärl när jag kräktes. Det är ju ändå i snitt 4 ggr/dag. Jag är så lättad att det är lugnt.

teezan
10/31/18, 7:15 PM
#236

#230 grattis! 😊 Jag är SÅ hungrig, äter jätteofta men blir hungrig snart igen. Måste ha mellanmål mellan målen, så försöker få i mig det även på jobbet, fast det är lite svårt. Funderar på att berätta för chefen och förvarna att det kan bli tufft om ett tag. Samtidigt har jag endast berättat för en nära vän att jag är gravid, ingen i familjen vet, så det skulle kännas konstigt om chefen får veta innan liksom. Särskilt när jag mår hyfsat bra fortfarande. Men börjar det bli jobbigt måste jag ju berätta, har känt mig yr och vi impregnerar en del och har tunga arbetsuppgifter, så hade varit skönt att berätta av den anledningen. Har varit mer slutkörd än vanligt nu den senaste tiden. Vet inte hur jag ska berätta för familjen, eller när. Min ena syster fick missfall i början av månaden, så jag funderar på att berätta för henne först, så hon vet det när jag ska berätta för resten av familjen. Min förhoppning är ju förstås att hon kommer ha samma nyheter om en snar framtid ❤️ Känns ändå lite märkligt att veta om att man är gravid så här tidigt. Med dottern plussade jag 6+0, eftersom jag började må dåligt då. Nu är jag typ i vecka 4+4 eller nåt. Så vid detta laget med henne hade jag verkligen ingen aning 😜

teezan
10/31/18, 7:16 PM
#237

#235 vad skönt! Förstår att du måste varit orolig.

Annons:
teezan
11/1/18, 1:12 PM
#238

Fy, jag är så himla orolig för missfall. Jag till och med drömde mardrömmar om det. Packade till och med bindor till jobbet om det skulle bli det nu. Jag var så dum att jag testade i måndags kväll, det blev hyfsat starkt på restlagrets sticka, så det kändes lugnt, men nu inatt (nattten till torsdag) var det knappt synbart även om det fanns där. Och alla tester jag tagit har tagit lång tid innan strecket kommit. Så nu är jag typ inställd på MF även om man säkert inte kan gå på tester utförda helt olika tider och med helt olika koncentration. Blev ju precis samma förra veckan när ingenting syntes på testlagret men olika styrkor på babyplans tidiga. Men orolig blev jag. Onödigt. Dumt att måla fan på väggen liksom. Hade aldrig rått någon annan att testa fler gånger efter ett tydligt plus, så fattar inte varför jag själv gör det 🙄🤔 Det är väl bara att vänta och se, hoppas att det inte är någon fara, även om det känns mindre bra nu då jag tycker testet borde vara starkare… dessutom mår jag fortfarande ungefär som vanligt förutom trötthet och hungern. Vet inte om jag ska testa igen eller bara låta bli och typ ta ett digitalt om det inte blivit någon blödning om en vecka igen..? Eller ett vanligt test, för det borde ju bli starkare då. Eller bara vänta och se utan att testa alls. 25 dagar kvar till ultraljud annars, om inget händer innan dess. Usch, hatar den här ovissheten och att jsg oroar mig så mycket för något jag inte kan påverka 😩

Xicilia
11/1/18, 6:22 PM
#239

Det har jag också gjort. Rädslan är förståelig. Det enda man kan trösta sig med är att det kommer bli mindre och mindre oro eftersom tiden går.

Xicilia
11/1/18, 6:23 PM
#240

Vad konstigt, det försvann. Skrev att det man kan trösta sig med är att oron blir mindre och mindre ju längre tid som går.

Xicilia
11/1/18, 6:24 PM
#241

Alltså kan ni läsa mina inlägg till punkt eller är det kapat för er också?

Madde
11/1/18, 10:00 PM
#242

#241: skriver du i appen så strular de just nu.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Xicilia
11/2/18, 7:05 AM
#243

Aha okej. Jag har småblött ändå till och från under veckan och nu på morgonen var det såpass att det syntes i toaletten, inte bara på papperet. Så jag ringer gyn idag och ber om en koll.

teezan
11/2/18, 9:37 AM
#244

#243 åh så jobbigt, hoppas det går bra! Ringde min syster som fått missfall, kände att jag behövde ventilera. Kändes skönt att prata av min oro. Hon tyckte att jag inte skulle testa något mer och tänka positivt, avvakta minst en vecka. Jag har ju fortfarande fått svaga streck, och har fått svaga hela tiden egentligen, (förutom predictor early men de är ju bättre än babyplans tidiga stickor och restlagrets stickor) och det är ju mycket som kan påverka styrkan i testen. Jag fortsätter se mig själv som gravid tills motsatsen bebisar det. Men svårt att skaka av sig all oro ändå, hoppas ju nästan på att få mer tecken på att graviditeten går framåt, som illamående eller vad som helst. Finns ju nackdelar med att få veta att man är gravid såhär tidigt.

Annons:
teezan
11/2/18, 10:34 AM
#245

Rosa på pappret nu, bådar inte gott

Xicilia
11/2/18, 10:49 AM
#246

Vilken vecka är du i teezan?

teezan
11/2/18, 10:58 AM
#247

#246 jag vet inte riktigt, men borde vara i vecka 5, så det är ju väldigt tidigt

Xicilia
11/2/18, 12:57 PM
#248

Jag blödde också lite några gånger därikring. Det är normalt när livmodern växer i början för livmodern har inte riktigt hunnit fatta att den är gravid. Men jag förstår oron. Själv gjorde jag flera vul där i början då de misstänkte utomkvedshavandeskap pga dåligt ökande hcg och smärta i höger sida. Vid första vul(10 dagar efter positivt test) syntes ingenting i livmodern heller. Om du fortsätter blöda kan du ju alltid fråga på gyn om de tycker att du borde komma in och kolla. Har du haft missfall förut?

teezan
11/2/18, 3:48 PM
#249

#248 ja, det verkar vara vanligt med blödningar under en graviditet utan att det betyder någo dåligt, men jag blödde ingenting första gången så det här är så främmande att jag bara tror det värsta. Har kommit färskt blod, dock inga mängder. Känns som jag får avvakta och se om det blir värre. Funderade på att köpa ett digitalt test igen och kolla men vet inte om jag vågar, är väldigt rädd att det kommer stå att jag inte längre är gravid, och står det att jag är gravid kan det ju bero på att hormonerna finns kvar. Har kontaktat gyn som skulle utreda oss, får se vad de svarar (fick maila då man knappt kommer fram till dem på telefon). Jag har inte haft något missfall tidigare, vad jag vet. Mitt hcg verkar ju också öka alldeles för långsamt. Försöker tänka på annat men det är svårt. Hade varit skönt att veta hur det ligger till men vet inte om man kan se det redan nu.

teezan
11/3/18, 12:44 PM
#250

Blöder fortfarande och har verkligen gått ner mig, har brutit ihop totalt. Allt är för mycket just nu, detta var verkligen droppen. Jag orkar ingenting, är helt slut. Ska köpa ett test och se vad det säger, hoppas det säger ”inte gravid” så jag vet att det verkligen är över nu, orkar inte mer ovisshet.

Tassen94
11/3/18, 12:56 PM
#251

#250 Fy, va jobbigt.. Jag hoppas verkligen det inte är någon fara. Men förstår hur du känner :( styrkekramar!

Annons:
teezan
11/3/18, 7:56 PM
#252

#251 tack för stödet, det betyder mycket ❤️ Blödningen har inte avtagit och jag har ömsom gråtit sönder mig, ömsom haft en gnutta hopp. Magen svullnade rejält ikväll och sambon sa att han fortfarande tror att jag är gravid, men jag vet inte alls. Är ju redan inställd på missfall, kan inte se varifrån blödningen annars kommer ifrån. Det blöder inte mycket men det slutar ju aldrig heller. Imorgon tar jag ett digitalt test, fick 1-2 veckor för en vecka sedan så där får man ju ett tydligt svar. Är väldigt nervös. Kommer inte kunna slappna av om det är positivt heller.

Sandiy
11/3/18, 8:09 PM
#253

#252 Har du ont då? :/ Det är vanligt att blöda i början då slemhinnorna är sköra. Håller tummarna <3

Tassen94
11/3/18, 8:42 PM
#254

#252 Jag har ju varit gravid 3 gånger, varav dem 2 första blev missfall. Men blödde även i vecka 5-6 denna graviditet, var övertygad om att det var kört eftersom det var dem veckorna jag fick missfall i första gångerna. Grät och var förtvivlad i säkert en vecka, men det klarade sig. Man vet aldrig, så hoppet är ju inte ute. Men det är lika jobbigt oavsett med blödningar..

teezan
11/3/18, 9:34 PM
#255

#253 nej, inte alls, har känt nåt hugg då och då men det har jag gjort förr utan att vara gravid, men vet inte om jag kan känna mig säker då det för vissa verkar te sig som en vanlig mens utan direkt värk. Jag har jättesvårt att tro att det beror på sköra slemhinnor då jag aldrig haft det förr, men vet att en del upplever det i sin graviditet. Är ganska negativ just nu, tyvärr, men tack ❤️ #254 förstår att det måste varit jättejobbigt för dig! Skönt att det gick vägen till slut men usch för att få två missfall på rad, så orättvist. Inte för att det gör någon skillnad för min situation men undrar ändå om det var någon skillnad på blödningarna du hade?

teezan
11/4/18, 3:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#256

Behöver inte fundera mer i alla fall, men det känns tungt… Lycka till ni andra ❤️

mollyt
11/4/18, 8:02 AM
#257

BLÄ #256 Är så ledsen för er skull!

oh-la
11/4/18, 8:18 AM
#258

#256, usch så tråkigt!! Har gått och tänkt på dig och hoppats för varje inlägg att det ska visa något bra 😢

Annons:
Tassen94
11/4/18, 10:46 AM
#259

#256 Beklagar!!! :( Så himla orättvist

blomma12
11/4/18, 11:59 AM
#260

#256 Beklagar! Så tråkigt! 😞 Styrkekramar och hoppas det går vägen nästa gång✊🏻

Livingthelife
11/4/18, 12:00 PM
#261

Har skapat en ny tråd då de börjar bli många kommentarer här! 

LÄNK

Bara hoppa in och tjöta på :)

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: