Annons:
Etikettallmänt
Läst 2154 ggr
anonymtjej27
2018-08-09 15:38

Risken att jag är gravid?

Naturligtvis ska jag köpa ett gravtest, börjar med att skriva det, men det är för tidigt att ta ett test så jag funderar kring om det kanske är ok att beskriva sina symptom och se om någon känner igen sig…

Jag hade mens förrförra veckan, som vanligt. Hade sex sista dagen av mensen (den 29:e) då jag inte blödde särskilt mycket alls. Oskyddat. Sen gick väl några dagar och så fick jag spottings, skulle de väl klassas som. Ingen binda behövdes, men det blev lite rosa på papperet när jag torkade. Sen hade jag sex igen för några dagar sen, då jag enligt min menstrackerapp skulle vara fertil. Kondom, som gick sönder. Nu har jag spottings igen, upptäckte jag nyss.

Utöver det har jag varit trött och hängig, känt mig svag av och till, varit sugen på saker jag inte varit sugen på förut, tyckt att en del saker smakat lite konstigt, haft lite magproblem (både lite ont och så dålig i magen). Grejen är väl att alla dessa symptom lika gärna skulle kunna vara pga värmen då jag lätt blir överhettad och mår dåligt när det är så pass varmt som det är nu.

Så två frågor egentligen. Hur stor tror ni (vet ju att ni såklart inte kan veta) risken är att jag är gravid och när kan jag ta ett test där jag kan lita på resultatet?

Kram och tack på förhand

Annons:
RoxannaS
2018-08-09 15:51
#1

Räkna 2 veckor från det att kondomen sprack om du kunde ha haft ägglossning då. Många har svårt att bli gravid på första försöket. Sen finns de dem som bara behöver titta på en karl för att bli gravid. Så risken vågar jag inte yttra mig om


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
anonymtjej27
2018-08-09 15:54
#2

Ok så då kan jag ta ett test om lite mindre än två veckor alltså. Angående symptom, hur tidigt brukar man känna dem? Första gången jag hade sex borde jag ju inte kunnat bli gravid, eller det borde ha varit otroligt svårt åtminstone, men symptomen har jag haft sedan några dagar efter det. Min mens betedde sig dock inte som vanligt heller, så det är otroligt svårt att veta när jag hade ägglossning eller om jag ens haft det. Vissa månader märker jag det tydligt andra inte alls.

Tassen94
2018-08-09 15:55
#3

Ta ett graviditetstest om din nästa mens är sen. Har du oregelbunden mens blir det lite svårare att säga exakt när. Det är för tidigt för att säga om symtomen beror på graviditet. Samma hormon som ger graviditetssymtom (progesteron) ökar även innan mensen kommer. Därför kan menssymtom och graviditetssymtom vara väldigt lika. Om man dessutom tror att man är gravid så letar man ofta symtom som man tror att man inte haft innan. Jag har varit skengravid massvis med gånger haha :)

RoxannaS
2018-08-09 15:57
#4

De är olika. Men de kan vara så att du är orolig för att ha kunnat bli gravid å därför upplever saker som du normalt inte tänker på. Eller så är de kroppen som spökar bara. Spottings brukar dock kunna vara tecken på utebliven ägglossning. Så de kan lika gärna vara därför som de lika gärna kunde vara nidblödning (då ägget fäster) Jag kände typ 1 vecka innan mensen var beräknad hur humöret gav vika. Å hunden blev mammig helt plötsligt. Annars brukar mensvärk med utebliven mens vara ett tidigt symptom. (Växtvärk) Men alla är så olika så det är tyvärr också svårt att svara på


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
anonymtjej27
2018-08-09 16:00
#5

Då är det bara att vänta och se antar jag. Kommer inte bli två roliga veckor.

Men tack så jättemycket för svar, om man googlar får man upp så mycket olika svar som varierar från att man definitivt är gravid till att man har cancer så är omöjligt att hitta bra info tycker jag.

RoxannaS
2018-08-10 11:11
#6

Haha ja man ska inte googla :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Annons:
[fleuriexarcaedia]
2018-08-12 23:15
#7

Jag blev ju gravid när jag hade mens *fast blev missfall*. Eller kanske inte ska säga att det var när jag var gravid utan det var mer att vi hade sex då och sen exakt 14 dagar senare (vilket var väldigt sent) fick jag "implanation bleeding" och sedan dagen efter hade jag symtom. Så det beror väl lite på alla.

anonymtjej27
2018-08-23 18:52
#8

Nu är min mens officiellt sen med någon/några dagar. Om jag tar ett test nu går det att lita på resultatet? Det jag är mest rädd för är typ egentligen att jag ska få ett negativt resultat och sen fortsätta leva som om jag inte är gravid (jag snusar och dricker väl öl då och då - inte gjort varken eller sen jag började oroa mig för detta kan tilläggas) och sen visar det sig att jag ändå är gravid och har gjort saker som är skadligt för ett foster.

Sarah
2018-08-23 20:06
#9

Fostret tar inget från mamman innan v7 ca. Du hade inte skadat det på ngt sätt om du druckit öl och snusat.

anonymtjej27
2018-08-23 21:00
#10

Ok det visste jag faktiskt inte, men skadar väl inte att jag låtit bli ändå.

mollyt
2018-08-23 22:23
#11

Troligtvis får du ett tillförlitligt svar nu om mensen är sen. Men om då får ett negativt test och sen fprtfarande inte får mens så skulle jag testa att ta ett test till lite längre fram.

anonymtjej27
2018-08-31 18:40
#12

Fick min mens och verkar inte som tidigt missfall så det är ok!

Upp till toppen
Annons: