Annons:
Etikettkänsliga-situationer
Läst 1529 ggr
mollyt
2018-08-07 22:04

X Svamp?

Jag har ett återkommande problem av intensivt obehag i underlivet. Det kliar stundvis så jag blir galen men mest en känsla av irritation och att det typ svider i huden på blygdläpparna och huden i området runt klitoris. Huden blir lätt röd och känns svullen. Jag försöker att inte klia utan oftast bara trycka mot området som kliar om jag känner att jag behöver, stillar dör stunden. Vi har ett aktivt sexliv, trots graviditeten, och jag försöker vara snäll och ha bomullskläder/trosor och ”lufta” när jag kan. Tvättar mig inte med tvål i underlivet. Sover naken. Jag har tänkt att det kan vara svamp men inte kollat upp det hos gyn. Har därför inte behandlat det med läkemedel mot svamp utan bara smort med babyolja eller annat som lindrar klådan. Efter någon vecka lugnar det ned sig. Men nu hann det bara vara bra i några dagar (<1 vecka) och igår kom klådan/irritationen tillbaka. Någon som känner igen sig? Kan svamp komma tillbaka typ direkt bara för att jag inte behandlat det? Ska boka tid hoa gyn men väntetiden är lång. Är det såhär det ska vara/kännas när man är gravid? Har förstått att man lätt kan få svamp som gravid. Nu i v 26 - om det spelar någon roll.

Annons:
LaSadie
2018-08-07 23:03
#1

Kollat så det inte är BV?

Vinternos
2018-08-08 05:37
#2

Låter verkligen som svamp, har aldrig haft det under graviditeten men tror inte att det skiljer sig så mycket åt i normala fall heller. Ett bra tips är att helt undvika socker i alla former, fortsätt lufta och låta slemhinnorna vila. Om du vill kan du ju givetvis behandla mot svamp, men inom tid kommer den att läka ut själv. Det kan även komma tillbaka oavsett om du behandlat eller inte. PH balansen i underlivet verkar vara en avgörande faktor. Typiskt för BV däremot är fiskluktande kraftiga flytningar. Håller tummarna för att du snart mår bättre.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

[Devya]
2018-08-08 08:07
#3

Ibland kliar det för mig också men jag har kommit underfund med att det har endast med värmen att görs för nu då det är svalare har jag inte längre några problem. Kokosolja kan man också använda. Det är bra om det nu skulle råka vara svamp. Bra om du dock kollar upp dig så du får veta säkert vad kliande beror på då det inte går över.

mollyt
2018-08-08 08:21
#4

#1 Bra tanke, men när jag läser om BV på 1177 så låter det inte som något jag har problem med då det inte luktar illa på något sätt. Mer flytningar har jag förvisso men det har jag sett samband med graviditeten. 

#2 Jag har också läst att det "går över av sig själv" om det är svamp men att det tar några dagar. För mig kanske det tagit någon vecka och jag läste att det inte var bra att behandla mot svamp mer än 2 gånger per halvår (jag minns dock inte hur många år sedan jag behandlat för svamp…) så jag har tänkt att jag låter det vara och gå över om jag kan, så får jag behandla om jag absolut behöver. Det som känns trist är att det går ut över vårt sexliv (då jag undviker vaginala samlag) och mitt humör då jag blir irriterad och grinig.  Jag tror inte det är BV för det är inget som luktar.

#3 Bra tips, kokosolja har vi ju alltid hemma. Visst kan det vara värmen under den här sommaren, liksom svettigt och varmt. Byxor blir ju alltid tajt i skrevet så jag ska försöka ha mer klänning kanske det kan hjälpa. Jag har tänkt kolla hos gyn - men det var över 1 månads väntetid och då kom jag av mig med att boka en tid.

SimsBrooke
2018-08-08 08:26
#5

Jag kännerigen det där. Och ja det låter som du har svamp. Det skadar ju inte att testa att prova svampsalva och se om det blir bättre efter ett tag.

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Förväntansfull
2018-08-08 09:01
#6

Ja fråga min bm om det igår faktiskt då de ”irriterar” lite lätt ibland då ja fått ökade flytningar nu. Hon verka inte tro att de ja hade svamp utan ja skulle avvakta, blev de inte bättre snart så kunde ja testa med canesten utan att göra prover om de är svamp.

Annons:
Sarah
2018-08-08 09:44
#7

Låter som svamp, vanligt att få problem under graviditet. Iom att det är återkommande skulle jag göra en dunderkur pevaryl. Vagiataorer och kräm, sen ingen penetration på en vecka eller två efter då slemhinnorna blir lite sköra av behandlingen.

Aftonstjärna
2018-08-08 12:24
#8

Har haft massor av problem med svamp tidigare. Har använt en massa olika medel mot svamp. Men det som hjälpt mig allra bäst är när jag började med intimolja från Apoteket. Har knappt haft några problem alls efter det. Det som också hjälpte mig var att minska ner på dryck med socker i. Sover även utan trosor.

mollyt
2018-08-08 12:33
#9

Men får/bör man behandla utan undersökning? Trodde man alltid skulle konsultera läkare/gyn när msn var gravid.

Sarah
2018-08-08 12:52
#10

Du kan behandla. Jag blev nojjig förra graviditeten och gick till läkare. Hon tyckte att jag var dum i huvudet som inte behandlat själv och istället gått med besvär länge. Skulle jag gå besvär nu skulle jag inte bry mig om läkare.

Förväntansfull
2018-08-08 13:04
#11

#9 det var min tanke också, att man verkligen vill veta om man har svamp o inte behandla i ”onödan” men det är ju inte farligt för barnet så skulle ja få mer besvär skulle ja behandla för det själv nu när jag vet om det :)

mollyt
2018-08-08 18:51
#12

Tack #10 Det är ju bara det att det står att man ska uppsöka läkare först om man är gravid. Så jag har skjutit på det varje gång. Nu sist tänkte jag att jag skulle boka tid hos gyn och då var nästa lediga tid en månad framöver så då struntade jag i det …. nu är det lite bättre än igår (så länge jag inte kliar/tänker på det) så jag hoppas det går över lite snabbare denna gång. Men fortsätter det att komma tillbaka såhär tätt så borde jag nog prata med gyn ändå …. Jag ska till BM nästa vecka så jag kan höra med henne då vad hon tycker.

Upp till toppen
Annons: