Jag har ett återkommande problem av intensivt obehag i underlivet. Det kliar stundvis så jag blir galen men mest en känsla av irritation och att det typ svider i huden på blygdläpparna och huden i området runt klitoris. Huden blir lätt röd och känns svullen. Jag försöker att inte klia utan oftast bara trycka mot området som kliar om jag känner att jag behöver, stillar dör stunden.
Vi har ett aktivt sexliv, trots graviditeten, och jag försöker vara snäll och ha bomullskläder/trosor och ”lufta” när jag kan. Tvättar mig inte med tvål i underlivet. Sover naken.
Jag har tänkt att det kan vara svamp men inte kollat upp det hos gyn. Har därför inte behandlat det med läkemedel mot svamp utan bara smort med babyolja eller annat som lindrar klådan. Efter någon vecka lugnar det ned sig. Men nu hann det bara vara bra i några dagar (<1 vecka) och igår kom klådan/irritationen tillbaka. Någon som känner igen sig? Kan svamp komma tillbaka typ direkt bara för att jag inte behandlat det?
Ska boka tid hoa gyn men väntetiden är lång. Är det såhär det ska vara/kännas när man är gravid? Har förstått att man lätt kan få svamp som gravid.
Nu i v 26 - om det spelar någon roll.