Annons:
Etikettallmänt
Läst 1184 ggr
Vinternos
7/28/18, 7:52 AM

RUL

Hej! Nu är det snart dags för rutinultraljudet och vi är överens om att vi båda vill veta könet, om omständigheterna tillåter det givetvis. I nuläget vet jag inte huruvida dem kommer att undersöka även med 4d ultraljud då det gjordes sist vid KUB. Hursomhelst är vi nöjda och glada om de inte upptäcker några betydande avvikelser, givetvis är det viktigast av allt. Men vi är även nyfikna på vad det är för liten krabat och då kommer även frågan upp hur stor sannolikheten är att barnmorskan säger fel, alltså kön? Det är ju alltid bra att kunna ha något att förhålla sig till. Låter konstigt att skriva ”fel” då inget är mer eller mindre oönskat än det andra, men ni förstår min formulering förhoppningsvis. Tack för svar!

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Annons:
[Thiah]
7/28/18, 8:54 AM
#1

Jag har förstått att flickor är svårare att få 100% på men jag vet inte om det är nått vetenskapligt eller bara hörsägen. Sen beror ju kvaliteten på bilden/ kunskaper hos den som gör det skillnad. Sett bilder här som är väldigt dåliga i kvalité mot de jag fått på alla sorters undersökningar. Även hur bebis ligger gör skillnad. Men på RUL ska så mycket saker kollas att jag har fått hoppa runt och väcka bebis för att alla prover ska kunna tas. Däremot har vi sett otroligt tydligt på våra, gick inte att ta miste på att en snopp "flöt" omkring och under den satt en påse.

Cilla89a
7/28/18, 9:26 AM
#2

Det är nog väldigt ovanligt att BM säger fel. Jag gjorde NIPT i vecka 11 där resultatet visade flicka (99% säkerhet), sedan vid RUL och 3 TUL alla med olika BM har sett att det var en flicka, och ut kom en flicka sen :)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

jackiejohn
7/28/18, 11:18 AM
#3

Känner och känner till flertalet som fått höra ett kön och ut kom det andra så nog kan de se fel alltid, men jag vet också dom som fått höra ”rätt”. Så i min bekantskapskrets är det ca 50/50, vi har valt att inte ta reda på kön när vi gjort ul då det är oss är en ganska ointressant grej, viktigaste är att bebis är frisk och kry sen gör inte könet nån skillnad. Maken ät dock lite sugen på att kolla nu när vi väntar sista (tredje) eftersom att det är sista och han tjuvkikar gärna på denna om det går men vi får se :)

oh-la
7/28/18, 11:29 AM
#4

Man ska nog inte ta bm:s ord för lag om det inter väldigt tydligt. Vi fick veta tjej på RUL med dottern, och ut kom en tjej. Vi var dock väldigt försiktiga med att "bestämma" tjej innan hon kom. Var tydliga med alla att dom trodde det va en flicka, men att vi får se. Köpte två plagg i rosa, allt annat som sängkläder, övriga kläder och babyns var neutralt. När hon kom ut och jag fick upp henne var det första jag frågade vad det blev :) men det var ändå roligt att få en liten hint omen tjej även om man inte kunde vara säker :)

FamKryger92
7/28/18, 1:15 PM
#5

Tror inte de säger något om de är osäkra på sin sak :). Med första så valde vi att ta reda på könet men denna gången har vi valt att veta vid förlossningen. Med dottern så var hon väldigt envis och tryckte ihop knäna på RUL så det gick inte att se. BM som gjorde ultraljudet var lite sur och tyckte minsann man kunde hålla sig från att se det tills förlossningen och var väldigt nöjd med att det inte gick att se. Men jag får göra 2-3 TUL pga min sjukdom som gör att barnen inte växer så som de ska, så de ska hålla koll. På första TUL var kvinnan jättetrevlig och kollade utan sura miner. Nu däremot så hade BM svårt att göra mätningar på lårbenet utan att bebis ville lägga rumpan mot så att man skulle se 😂. Två envisa bebisar med andra ord. En som vill visa upp och en som vägrade.

oh-la
7/28/18, 2:45 PM
#6

#5, vår barnmorska var inte alls säker, men väldigt tydlig med det. Hon berättade flera gånger att det var svårt att se, men av det hon kunde se vid det ultraljudet såg det ut som en flicka. Dom kan också ha fel. Det kan ju vara väldigt svårt att se, och på de ultraljud jag varit på har alla barnmorskor varit tydliga med att det inte är en exakt vetenskap och de kan ha fel :) vår barnmorska hade ju i slutändan rätt, men hon var väldigt osäker.

Annons:
Vinternos
7/28/18, 3:53 PM
#7

Kul att höra era erfarenheter. Ska bli spännande att se den lilla krabaten nu igen!:)

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

FamKryger92
7/28/18, 9:59 PM
#8

#6 Fast då förvarnade hon ju dig/er om att hon inte var helt säker på vad det var för kön :) . Tänkte på de som inte säger att de inte är helt säkra utan säger ”det är en….”. Hört om att vissa säger inte könet oavsett om de vet eller ej just för att någon sagt fel, föräldrarna målade rummet rosa/blått och sen kom bebis med ”fel” kön och det blev arga miner hos föräldrarna som kände sig lurade av barnmorskan. Efter det fick föräldrarna gå till en klinik och ta reda på könet om de ville veta.

jackiejohn
7/29/18, 1:47 AM
#9

8# Fast tyvärr funkar det inte så har en bekant där de sa ”Det är en flicka” och ut kom en pojk så nej de behöver inte förvarna att de kan ha fel.

Vinternos
7/30/18, 2:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Vi väntar troligen en tillsynes frisk flicka enligt barnmorskan. Ingen snopp i sikte så långt ögat ser. Ville dela med mig av en liten udda ultraljudsbild, en såkallad pottypicture. Tagen ”underifrån”.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Upp till toppen
Annons: