Annons:
Etikettallmänt
Läst 1664 ggr
[Devya]
2018-07-27 13:45

Måste man gå?

Jag har inbokat för en check up då jag är 24 veckor och sen då jag är 28 veckor. Jag har just fått ett jobb till, ett projektarbete, vilket betyder att jag inte alls kommer att ha tid att gå på dessa check ups under de två månader som projektet är igång. Är det ok att skippa dessa check upp? Jag kommer nämligen att jobba 10h om dagen och arbetsresan fram och tillbaka blir 2h. Kommer i princip att jobba från kl.06.00-17.00 och har absolut ingen tid över för check ups de två månaderna som jag jobbar intensivt. Finns det några tester jag absolut måste göra? För isåfall kanske jag kan bara åka in till min egen husläkare som har öppet om kvällarna, för att ta blodprov eller vad som nu än behövs.

Annons:
LaSadie
2018-07-27 13:49
#1

Järn och blodgruppering är de prover som jag tog.

Fridaaaa
2018-07-27 13:50
#2

Om du menar MVC besök är alla frivilliga :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Thiah]
2018-07-27 14:28
#3

#2 ta bor inte i Sverige… Är det obligatoriskt för försäkringen att du går? Här måste du väl gå på rådgivningen för att fpa ska vara nöjda?

[Devya]
2018-07-27 14:45
#4

#1 Så inte mycket mer som de gjorde under de check ups då? #2 Fint om det är frivilligt. Jag går jättegärna på de här kontrollerna men det blir då knepigt i augusti och september.. mest fundersam över hur viktiga de är med tanke på bebisens hälsa. #3 Har ingen försäkring som täcker dessa kontroller så den biten spelar ingen större roll. Vi bekostar allt själv. Det jag mest funderar över är hur pass viktiga dessa check ups är för barnet om jag själv mår bra och är i skick samt känner av dagligen att hon rör på sig och dylikt. :) Har tyvärr ingen försäkring som täcker något alls då jag måste jobba minst ett år på ett och samma ställe för att få den försäkringen. Det fungerar lite lustigt och det är för sent för mig att skaffa en enskild försäkring för just det här. Man måste tydligen göra det innan man ens blir gravid.. Oo

LaSadie
2018-07-27 15:12
#5

#4 BM kollade blodtrycket och vikten inledningsvis och pratade om hur jag mådde. Men att mäta magen och så tror jag gjordes senare… men annars så har vi mätt magen och lyssnat på hjärtat =)

OlgaMaria
2018-07-27 15:17
#6

#4 Det de gör är ju rutinkontroll av t ex järnvärde, blodtryck, lyssnar på hjärtslagen, mäter livmoderns tillväxt. Oftast ser ju allt bra ut, men det kan ju hända saker - som att man får lågt järnvärde eller högt blodtryck som kan indikera havandeskapsförgiftning. En blodtrycksmätare kan man köpa hyfsat billigt. Att bebisen lever känner man genom att den rör sig. Järnvärdet kan vara bra att hålla koll på.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
[Thiah]
2018-07-27 15:53
#7

,#4 järnvärdet och blodtrycket kan du kolla hos vanliga doktorn då. Jag hade inte orkat gå, just där i mitten, om jag annars hade mått bra och fpa inte vill att du går .

Fridaaaa
2018-07-27 16:28
#8

#3 Ta? 
Inte så lätt att veta vem som bor i vilket land ;)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

mollyt
2018-07-27 17:07
#9

Jag skulle ringa och prata med MVC, säga hur det ser ut under dessa två månader och att du vill komma först efter dem.

[Thiah]
2018-07-27 17:44
#10

#8 haha nä, inte är det lätt att reda ut vart alla bor. Jag kanske lägger märke till "utbölingarna" bättre då jag själv är en sån :)

[Devya]
2018-07-27 17:53
#11

Jag pratade med min gynekolog och hon så att det var väldigt viktigt och jag måste komma. Det gick inte heller att boka om för alla är fullbokade… Hon förstod att det var knepigt men att jag borde nog tacka nej till jobbet om det gör det omöjligt för mig att komma på check ups. Så jag tackade nej till jobbet för ett par timmar sen och har gråtit sedan dess…

[Thiah]
2018-07-27 19:14
#12

#11 äsch :( undrar varför det är så himla viktigt

Sarah
2018-07-27 21:05
#13

Iom att du haft blödningar så kanske det är bra att gå, men då får de ju se till att göra jäkligt noggranna koller på dig!

Annons:
mollyt
2018-07-29 10:22
#14

#13 Klok tanke! 

Kram på dig #11

[Devya]
2018-07-29 10:38
#15

#13 Du har nog väl rätt där men sen har jag hört från min gynekolog att det är faktiskt vanligt att blöda kring den veckan. Men visst vill jag gärna gå på de där check ups. Det känns betryggande att få se henne på ultraljudet varje gång jag går på check ups. Vet inte hur vanligt det är men här gör de ett ultraljud varje gång man går dit. Jättefint faktiskt. :) Så kanske det var ändå bäst det som hände.. Nu ska jag fokusera endast på bebisen och låta tankarna på jobb dala.

mollyt
2018-07-30 21:16
#16

#15 men oj, det har jag aldrig hört! Vadå gör de UL på varje besök hos BM?

[Devya]
2018-07-31 05:49
#17

#16 Här säger man gynekolog och inget annat av någon orsak. Men ja, det har hittills blivit ett ultraljud varje gång sedan inskrivningen. Sammanlagt har jag haft 6 stycken, två stycken extra pga blödningar. En av dem va 3D som de bokade automatiskt in åt mig. Nästa vecka då jag är 24 veckor blir det ett till ultraljud. Jag vet av en gynekolog som använder sig av 3D ultraljud varje gång utan extra kostnader. Min granne hade den gynekologen. :)

SimsBrooke
2018-07-31 06:34
#18

#17 Åh jag skulle vilja göra 3D men det är på tok för dyrt =( 
Men bra att de kollar dig och är noga.

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Upp till toppen
Annons: