Annons:
Etikettallmänt
Läst 1302 ggr
Hooked on a feeling
2018-07-23 06:33

Seg latensfas, har bebis bosatt sig?!

Känner mig nere och på uselt humör just nu.. Latensfasen har varit igång flera dagar, började fredags kväll, och heeeela dagen igår hade jag jobbig mensvärk + värk i svanken. På förlossningen har de sagt att latensfasen kan gå snabbt eller hålla på upp till ett par dygn. Jaha? Borde inte jag kommit in i den aktiva fasen nu då..? Ja, jo, jag är något bitter för tillfället. Trodde det skulle dra igång på riktigt inatt för igår kväll klockade jag och mannen värdarna och de var oregelbundna men de flesta höll i sig i ca en minut. Snacka om besvikelse när man vaknar och det är morgon… Nu känner jag inte någonting! Jag har typ gett upp, bebisen har bosatt sig där inne känns det som. Yay.. Min man sa visserligen att de på förlossningen hade pratat om att ibland kunde det "avstanna" nästan en halv dag innan det kommer igång igen. Hmm, kanske? Jag vet inte om jag orkar hoppas längre. Känns som det inte går framåt alls.. Det känns sååå långdraget detta och jag börjar bli rejält rastlös! Vad har ni för erfarenheter av latensfasen, gick det snabbt eller var det långdraget för er med? Feel free att peppa lite också! Kram!

Annons:
Hooked on a feeling
2018-07-23 06:34
#1

*värkarna (inte värdarna!) ;-)

Fien
2018-07-23 07:04
#2

Första barnet hade jag typ ingen latensfas med. Andra barnet hade jag förvärkar och "latensfas" i en månad. Håll ut, snart är bebis här!

Hooked on a feeling
2018-07-23 07:19
#3

En månad?! Fy vad jobbigt.. Så länge kommer det förhoppningsvis inte dröja för mig… Är i vecka 39+2 idag :-P

Sarah
2018-07-23 11:31
#4

Förvärkar kan man ha lääääänge :( Men, latentfas är ju när man börjat öppna sig/ livmodertappen försvinner, har du börjat öppna dig? Innan det har man evt förvärkar. Det är inte samma sak. Förvärkar kan vara ett gissel, jag hade väldigt mycket med förra dottern och jag trodde flera gånger att det var på g, men de avstannar alltid. När förlossningen verkligen börjar kommer du sannolikt inte beskriva det som mensvärk utan lite värre ;)

Sarah
2018-07-23 11:35
#5

Men, jag hade första riktiga värken natten mellan onsdag och torsdag, slemmisen började lossna samtidigt. Sen föddes hon på söndagen, mitt på dagen.

mollyt
2018-07-23 13:28
#6

Jag tänker som #4 och undrar om det verkligen är latensfas? Alltså om du inte varit kontrollerad så vet du ju inte om du håller på att öppna dig eller om det "bara" är värkar. Jag var inne på kontroll BF+1 pga svaga rörelser och då hade jag värkar var 3:e minut men de var ännu inte så kraftiga. Läkaren skickade då hem mig utan att ens kolla om jag börjat öppna mig utan sa mer "det behöver inte betyda något att du har regelbundna värkar, det kan lika gärna stanna av - du märker om det drar igång på riktigt". Så vi åkte hem. Sen åkte vi ju in igen sent på kvällen och dottern föddes den natten.

Annons:
Upp till toppen
Annons: