Annons:
Etikettkänsliga-situationer
Läst 1942 ggr
Malii
7/22/18, 10:20 PM

Dåligt bemött efter missfall

Hej! Jag är/var gravid i vecka 5 eller 6. Jag gjorde flera, flera graviditetstest och var även sen men min mens. Graviditetstesten jag gjorde var av olika märken och typer. Hade även kontakt med BM som även ansåg att jag var gravid. Fick igår kväll en blödning, inte speciellt mycket, men ändå började oron komma. Imorse var det mer blod, men inga direkta klumpar i, men magsmärta däremot. Min sambo tvingade in mig i bilen och körde till Gyn-akuten på Sahlgrenska i Göteborg. Vi blev bemötta på ett mycket otrevligt sätt av personalen. Den första sköterskan som vi pratade med sa att jag skulle få lämna urinprov och ett blodprov först. Jag gick först för att lämna urinprov, men det bara rann (forsade) blod nedför mina ben så jag kunde inte lämna först. Det var även en del klumpar. Jag berättade för en annan sköterska om blodet. Sköterskan blev irriterad på mig och tvingade mig att gå och köpa något att dricka för att annars skulle jag inte få någon hjälp. Konstigt att dom inte ens frågade mig om ett glas vatten? Liksom hur svårt kan det vara? I alla fall så gick min sambo och köpte en dricka till mig, försökte att få i mig halva. Mina tårar forsade nedför kinderna och personalen såg detta, men ingen frågade hur jag mådde eller något. Jag lämnade urinprov och lyckade få ur några cm urin i burken. Vi väntade en lång stund på att jag skulle få lämna blodprov, men ingen sköterska kom och ropade upp mig. Till sist kom en sköterska ut i väntrummet och berättade för oss att graviditetstestet var negativt och att det inte alls var något missfall. Hon berättade detta högt och tydligt inför alla andra som satt i väntrummet. Jag förklarade för sköterskan att alla test som jag har gjort hemma var positiva och att jag gjort ca 10 st. Hon skrattade åt mig och frågade varför jag i hela fridens namn har gjort så många test. Jag har tidigare haft missfall, dock pga en misshandel samt en bilolycka i två tidigare förhållande så jag VET hur missfall ser ut och känns. Det som jag har ÄR missfall och jag känner mig fruktansvärt kränkt av personalen på Gyn-akuten på Sahlgrenska. För att inte tala om min sambo, han mår sämre än vad jag gör. Jag har aldrig sett honom gråta och han mår fruktansvärt dåligt. Jag har hemska smärtor i samband med blödningen, tar både Citodon och Stesolid för att smärtlindra, vilket hjälper en hel del. Dessa läkemedel fick jag givetvis inte utskrivet idag, utan har dessa sedan tidigare för andra orsaker. Givetvis ger vi inte upp, vi ska försöka igen när alla rester kommit ut från mig. Men hur kan personalen behandla patienter såhär? Jag känner inte för att ens besöka Mödravårdscentralen efter detta. Är mer rädd för sjukhuset än ett nytt missfall. Någon mer som blivit illa bemött på Gyn-akuten på Sahlgrenska i Göteborg?

Annons:
LaSadie
7/22/18, 10:33 PM
#1

Beklagar missfallet :( Jag var på gyn-akuten på Sahlgrenska för missfall förra sommaren men fick inte samma bemötande som du. Visst var de inga solstrålar och vägrade låta min man vara med när jag pratade eller tog prover, men de var inte lika otrevliga som de var mot dig.

Malii
7/22/18, 10:39 PM
#2

#1 tack för stödet <3 Dom kollade otroligt surt på min sambo hela tiden, eftersom han inte pratade något under besöket. Han pratar inte svenska, så det var ju inte så konstigt. Men dom behöver ju inte glo som idioter på honom.

Grodan
7/22/18, 10:57 PM
#3

Så oförskämt och oproffisionellt bemötande. Förstår att ni mår dubbelt dåligt pga detta.

Så ingen skrapning gjordes? Gjorde de någon undersökning alls? (jag må vara inaktuell hur saker sköts idag, men det tillhör väl att göra en undersökning?)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

LaSadie
7/22/18, 11:00 PM
#4

Det var lite samma sak när vi var där, min man fick inte följa med och ett annat par som var där så tvingade de ut mannen ur rummet. Väldigt märkligt när man vill ha stöd :/

Malii
7/22/18, 11:39 PM
#5

#3 Nej, ingen undersökning gjordes. Inte ens blodprov som de lovade oss. Dom sa ”testet är negativt, du har aldrig varit gravid”. Ville ge henne en stor smäll, blev så förbannad. Vet själv med säkerhet att jag var gravid..

Carrosh
7/23/18, 4:33 AM
#6

Tycker du ska göra en ivo-anmälan på det här! För det här är inte okej! De får inte behandla dig så här! 😡

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Annons:
Fien
7/23/18, 7:02 AM
#7

Nu var jag inte där så jag kan omöjligt säga något om hur du blev bemött. Men om du försöker se det hela från den andra sidan? Akuten är hårt belagd och personalen har hur mycket som helst att göra. Det är dessutom semestertider, vilket tyvärr drabbar vården hårt! En person som kommer in med ett missafall i så tidiga veckor är det tyvärr inte så mycket man kan göra något för. När testet dessutom visar negativt, då är det ännu svårare att göra något… sitter det då personer som är i betydligt större behov av vård så måste personalen prioritera dem (du vet ju inte vad andra personer söker för och en akut måste prioritera). Med det inte sagt att du kunde blivit bättre bemött och jag tycker definitivt att du kan anmäla. Ju mer som kommer fram att det är fel i vården desto tydligare blir det att något måste göras. Beklagar både dina missfall och det bemötande du fått men vill ge en liten annan bild också.

Cilla89a
7/23/18, 8:01 AM
#8

Vården i vårt land är så tragisk! Dessutom katastrof när vi är ett utav EU:s hårdast beskattade land! Vill man besöka vården och få hjälp oavsett ärende så har man rätt till det och ska bli lika bemött. Men tyvärr är vården i vårt land under all kritik och det är inte sjuksyrror/läkarnas fel utan politikernas! Men dem är inte där och ser det.. Vill man få hjälp idag så får man krydda sina problem rejält!

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Aftonstjärna
7/23/18, 9:29 AM
#9

Självklart var du gravid. Vid ett tidigt missfall slår testet snabbt om till negativt. Jag har fått fyra tidiga missfall i vecka 4+3. När blödningen har börjat har testet slagit om till negativt, vid någon graviditet redan samma dag (och då har jag fått positivt på digitalt före dess, samt en massa andra tester). Jag har dock inte uppsökt sjukvård någon gång, det gick bra ändå eftersom det var så tidigt. Tråkigt att du blev så illa bemött, alla förtjänar ett bra bemötande oavsett vad man söker för.

mollyt
7/23/18, 1:58 PM
#10

Jag håller med alla ovan om att det var tråkigt att du blev bemött så dåligt, men jag tänker också lite som #7 att de på akuten inte kan göra något… Alltså de kan inte stoppa missfallet på något sätt och det är för tidigt för att kunna se hjärtslag eller liknande på ultraljud. Att ni fick besked så i väntrummet däremot är inte okej trotts att de inte kunde göra något för att hjälpa er, såklart.

Som #9 säger så har det varit lika dant för mig. Jag har fått missfall i vecka 10 och i v 6 och för mig har testerna väldigt snabbt slagit över till negativt.

Malii
7/23/18, 3:35 PM
#11

Vi ska inte ge upp i alla fal, så fort blödningen är borta så ska vi försöka igen :)

autofyll
7/23/18, 6:02 PM
#12

Hemskt bemötande. Speciellt när man är så sårbar. Tycker själv att man inte är så mkt värd i vården som nygravid. Men att man får mer respekt ju längre gången man är.

Emmmie
7/24/18, 12:29 AM
#13

Jag är sjuksköterska på en hårt belastad hjärtavdelning och vet hur det kan vara i semestertider men det kan aldrig ursäkta ett sådant bemötande som du fick. Hur mycket extra tid hade det kostad dem att vara empatiska och trevliga?

Annons:
Upp till toppen
Annons: