Annons:
Etikettväntar-barn
Läst 2426 ggr
Malii
7/20/18, 2:24 PM

Medicinering under graviditet

Hej :) Jag har gjort 3 st positiva graviditetstest och har flera symtom på att vara gravid. Både jag och min sambo är överlyckliga :) Ringde Mödravårdscentralen idag och även hon tror att jag är gravid. Vi har inskrivningssamtal hos barnmorskan den 7/8. Det som mest oroar mig är att jag har diagnoserna ADHD och Borderline och jag medicineras med en del mediciner dagligen. Jag pratade idag med en vikarierande psykiatriker på min psykiatriska mottagning, men fick inte riktigt svar på allting. Jag äter följande mediciner.. DAGLIGEN: 1 st Elvanse (30 mg) för ADHD. 1 st Omeprazol (X mg) i förebyggande syfte mot magsår. 1 st Stilnoct (10 mg) för insomningssvårigheter. VID BEHOV: 1 st Stesolid (2-5 mg) för ångest/oro. 1-2 st Quetiapin (25 mg) för ångest. 1 st Primperan (X mg) mot illamående. Psykiatrikern som jag pratade med i telefon idag sa att jag definitivt INTE ska äta Stesolid under graviditeten, vilket jag absolut förstår. Dom tabletterna kan jag avstå utan några som helst problem. Jag meddelade även psykiatrikern att jag nästan inte alls äter Quetiapin heller längre, vilket hon tyckte var bra. När det gäller Elvanse så sa psykiatrikern att det beror på om man verkligen behöver medicinen eller inte, men man kan nödvändigtvis äta Elvanse under graviditeten. Hon sa att den bedömningen kan hon inte göra eftersom hon inte känner mig. Jag vet själv att jag inte mår bra utan Elvanse och kommer att behöva denna medicin, samtidigt som 30 mg inte är en speciellt hög dos heller. Psykiatrikern sa att jag kan ta Stilnoct vid behov om jag verkligen inte kan sova, men att jag även kan dela tabletten om det går att sova på endast då 5 mg, så är det bättre. Omeprazol var inga problem enligt psykiatrikern. Fick dock inget svar angående Primperan.. Mina frågor är alltså: 1. Har någon här ätit Elvanse eller någon liknande medicin under graviditeten? Gick allt som det skulle eller blev det några komplikationer? 2. Någon som har ätit Stilnoct eller Imovane under graviditeten? Gick allt som det skulle eller blev det några komplikationer? 3. Kan man äta Primperan vid behov mot illamående under graviditeten? Tack på förhand :)

Annons:
Vinternos
7/20/18, 10:40 PM
#1

Personligen har jag ingen erfarenhet av de läkemedel du nämner och det är beklagligt att du får otillräckliga svar ifrån vården. Råder dig att kika närmare på vilka gravidkategorier företagen har klassat sina läkemedel under och vilken forskning som gjorts just rörande graviditet samt påverkan på fostret. Detta hittar man på FASS.se. Tänk på att det allt som oftast finns andra läkemedel med samma användningsområden som bedöms vara säkrare under graviditet. Försök att ta kontakt med psykiatrin igen när ordinarie personal är tillbaka och kräv ett ordentligt samtal kring det hela. Grattis till graviditeten!:)

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

RoxannaS
7/20/18, 10:49 PM
#2

Kolla dina mediciner på janusinfo. Där får du fram eventuell fosterpåverkan


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
autofyll
7/21/18, 10:03 PM
#3

Stilnoct är big nono under graviditet. Stesolid ska inte heller tas. Har en vän som ätit låg dos av evalense och det var tvärstopp med dessa när hon var gravid. Det förvånar mig att du inte gjort upp en plan med din psykiatriker innan du blev gravid?

Malii
7/22/18, 10:24 PM
#4

#3 Alltså, det var ingen planerad graviditet så hur kan jag då prata med min psykiatriker INNAN?

Upp till toppen
Annons: