Annons:
Etikettbarnlängtan
Läst 3271 ggr
Rabaraba
2018-07-16 14:48

Gravid efter p-pillerstopp?

Hej! Hur snabbt gick det för er att bli gravida efter att ni slutat med p-piller? Det är en månad sen jag slutade nu och hoppas på nåt sätt att jag inte ska få mens idag. Har fått höra att det kan ta upp till 3 månader - 1 år innan kroppen återställts. Men nånstans hoppas man på att man är en utav dom som är återställda direkt efter stoppet 😅

Annons:
Maria
2018-07-16 14:52
#1

Min son är 34 år så det är länge sedan jag var gravid😃

Jag slutade i alla fall med P-piller och trodde det skulle ta något år innan kroppen kom igång. Jag fick aldrig någon mens efter stoppet för jag blev uppenbarligen gravid med en gång.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sparklingponi
2018-07-16 14:56
#2

Jag blev gravid direkt när jag inte åt p-piller längre. 😇

[Devya]
2018-07-16 14:56
#3

Tog mig 13-14mån och då hade jag bara tagit p-piller i ett år eller lite mer. Tror dock inte att det är p-pillrens fel. Det är ju så mycket annat som måste klicka. :)

SimsBrooke
2018-07-16 16:34
#4

Jag slutade med mina p-piller 25 december 2017. 24 Februari 2018 tog jag test och det var positivt.

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Sparven88
2018-07-16 18:49
#5

Jag slutade med p-piller i början av augusti 2014, sen fick jag mitt plus i november samma år. Efter den graviditeten satte jag in spiral. Tog ut den i juni förra året, fick ett plus i juli, som dock slutade i missfall. Blev gravid direkt efter missfallet och sitter här nu och ammar min 5 veckors dotter.

[Thiah]
2018-07-16 19:55
#6

Jag har blivit direkt efter både p-piller och minipiller. Eller ja, med p-piller gick det väl en mens mellan. Kroppen är så full med hormoner och lämpar sig tillbaka till det normala att kvinnor verkar ha lättare att bli gravida just där i början.

Annons:
Rabaraba
2018-07-17 12:33
#7

Tack för era svar! Då finns det lite hopp 😊 Fortfarande ingen mens i sikte. Är på dag 31 i cykeln och när jag åt p-piller var mina cykler på 28 dagar. Men mensen kommer säkert snart och gör mig besviken.

naaw
2018-07-17 17:04
#8

Jag åt inte p-piller eller hade några andra hormonpreparat när vi började försöka och tog ändå 1,5 år så precis som #3 säger är det mycket som ska klicka och annat som också spelar in :) Min vän blev gravid direkt hon slutade med sina p-piller så är som sagt olika det där! Håller tummarna för att det inte kommer någon mens för dig ;)

TeamCaz
2018-07-19 03:30
#9

Slutade med p piller o fick aldrig någon pillermens. Så det tog bara några dagar. Hur har det gått? Har mensen dykt upp än?

Rabaraba
2018-07-19 10:16
#10

Fortfarande ingen mens 😂 Men tog ett graviditetstest igår som inte visade någonting förutom ett spökstreck. Äter SNRI-preparat och det stod faktiskt på listan över eventuella biverkningar att man kan få oregelbunden menstruation. Skulle väl bara vara faaan om det var det som orsakade detta. När jag ätit p-piller har mensen kommer exakt som den ska 😅 Jaja, är bara att vänta och se.

TeamCaz
2018-07-19 10:37
#11

Vad lustigt. Säker på att det var ett spökstreck?

Tassen94
2018-07-19 10:54
#12

#10 Min menscykel blev väldigt mycket längre när jag åt SNRI, åt då Venlafaxin. Gick från typ 28-dagars till 35 dagars cykel.

Rabaraba
2018-07-19 13:57
#13

Är inte helt säker såklart. Har testat ClearBlues tidiga test när det blir blått streck. Och RFSUs graviditetsstickor när det blir rött/rosa. När jag tar ClearBlues tester får jag spökstreck, när jag tar RFSUs blir det absolut ingenting. #12 Det kan säkert vara så. Hoppas inte…

Annons:
TeamCaz
2018-07-19 16:10
#14

Helt ärligt så har jag aldrig nånsin fått ett spökstreck med clearblue, o jag har 3 barn där alla varit planerade, så jag har testat extremt många gånger ;-) Men tydligen får många andra spökstreck. Rfsu kanske kräver mer i hcg än vad clearblue gör? Eller kanske inte, jag har ingen aning. Vad hoppas du på? Positivt eller negativt?

TeamCaz
2018-07-19 16:11
#15

Läste nu förresten att du hoppas på positivt :-D jag har dåligt minne… mitt fel :-P

Rabaraba
2018-07-20 01:23
#16

Det är bara att hoppas att mina hcg-nivåer är superlåga nu i början och att det därför inte ger solklara streck på stickorna. Eller att mensen ser till att komma så man kan få börja försöka igen. Jobbigt att inte veta vad som pågår i kroppen 🤔

Malii
2018-07-20 13:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Jag hittade en karta Mini-Pe när jag städade ur en handväska och tänkte att jag kunde testa dom igen efter ett uppehåll sedan 2016. Min sambo och jag har ett mycket aktivt sexliv och vi tänkte väl inte så mycket på själva mini-pillren’s utgångsdatum. Jag såg efter två veckors användning av Mini-Pe att dom gått ut 2016 och började forska i om dom hade samma effekt eller inte. Några läkare sa att effekten är minskad med några få procent, andra sa att dom fungerar som dom ska. Jag låter det vara osagt hur det än är. Igår gjorde jag 2 st grav test (ett på morgonen med Clearblue och ett vid 15-tiden med Graviditetskollen’s test). Båda visade svagt positivt resultat. Imorse gjorde jag åter igen ett nytt test med Clearblue och det visade ett starkare positivt resultat, men fortfarande för svagt för jag själv ska tro det är sant. Jag tror det är väldigt individuellt hur snabbt man kan bli gravid efter att ha slutat med p-piller respektive mini-piller. Sedan ska man givetvis kolla bäst-före-datum, dum som jag var :P Men både jag och min sambo är glada OM jag är gravid och vi planerar att fortsätta försöka om fallet skulle vara så att jag inte är gravid :) Lägger upp en bild på grav testet som jag gjorde imorse. Det ska inte bli något plus, utan endast två streck om man är gravid.

Rabaraba
2018-07-20 15:16
#18

#17 Såna där streck får jag också på mina CB-tester, kanske liiite svagare streck på mina tester! Men tycker att ditt ser ganska så positivt ut ;)

Malii
2018-07-20 15:22
#19

#18 Hoppas verkligen det :) Ska på inskrivningssamtal hos BM den 7/8, hon tror också jag är gravid eftersom 3 test var positiva.

Rabaraba
2018-07-23 01:31
#20

#19 Vad spännande! Hoppas allt går bra för dig! 😊 Jag väntar fortfarande på mensen… 😂

Annons:
Malii
2018-07-23 16:12
#21

Fick tyvärr missfall igår, oerhört ledsamt för både mig och sambon. Har varit med om missfall i tidigare förhållande. Men vi har sagt att vi ska försöka igen :)

Rabaraba
2018-07-26 12:24
#22

#21 Ååh, beklagar! Förstår att det tar på krafterna! Ge inte upp!! ❤

Rwawr
2018-08-04 20:39
#23

Jag blev oxå gravid ganska direkt efter avslut med piller, hade en mens och nästa månad var jag gravid. Nu ska vi försöka igen, slutade med piller häromdagen och hoppas på att inte behöva vänta allt för länge 😊

Upp till toppen
Annons: