Din Hälsa

Gravidträning

2018-07-15 21:59 #0 av: Sapphire0329

Hur många här inne tränar under sin graviditet? Vad tränar ni och vad undviker ni?

Själv tränar jag styrka och kort och gott det som känns bra för tillfället men är i vecka 11 än så länge så tänker att det kommer variera under tidens gång.

Anmäl
2018-07-15 22:08 #1 av: Vinternos

Tränar på crosstrainer hemma och går promenader i terräng med hundarna. Är i vecka 18. Har haft uppehåll periodvis när hälsan varit sämre under graviditeten. Undviker att springa och styrketräning, men sistnämnda är för att jag tycker att det är långtråkigt. Tror mycket på att lyssna till kroppen.

Anmäl
2018-07-15 23:06 #2 av: mollyt

Jag tränar inget mer än att vara mammaledig till en 2åring. Nu är det mest att bada och lyfta upp och ner, putta på gunga och busa, jaga varandra och putta barnvagn på promenader.

Anmäl
2018-07-16 07:27 #3 av: Fien

Tränade flera gånger i veckan med barn nr 1, ridning, promenader och cykel fram till vecka 36 ca. Efter det blev det långsamma promenader pga magens storlek.

Med nummer 2 blev det mer sporadiskt men det berodde mest på mitt mående (mådde riktigt illa fram till vecka 11-12, och fick sen förlosskingarvärkar i vecka 28 och efter det blev jag förbjuden all "onödig" fysisk aktivitet).

Men kan man så är det absolut bra att träna och röra på sig!! Vägen tillbaka efter barn 2 har varit både längre och tuffare (hon är ett år nu och jag kämpar ännu).

Anmäl
2018-07-16 07:50 #4 av: [mirja555]

Jag tränar, är i v 24 nu och kör just nu bodypump ett par ggr/vecka. Gick på cirkelfyspass fram till ca v 15 när det började kännas tufft, mycket kondition och hopp och ligga på mage mm.
Bodypumpen funkar superbra för det är samma pass varje gång och då är det lätt att anpassa. Just nu skippar jag alla situps och kör höftlyft istället, annars kan jag köra allt, men man kan ju variera vikter utefter dagsform.
Sen försöker jag promenera så mycket som möjligt också.

Än så länge har jag tur med att kroppen är som vanligt och om det inte funkar att gå på pass senare så får jag kanske gymma istället. Hoppas dock att jag kan hålla på hela graviditeten!

Anmäl
2018-07-16 08:13 #5 av: LaSadie

Jag hoppades på att hålla igång under graviditeten men först mådde jag så dåligt hela tiden och när det gick över så kunde jag knappt gå pga ligamentsmärtor :( promenader är det enda jag kunnat göra.

Anmäl
2018-07-16 10:48 #6 av: SuperLimm

Jag tränade styrka, mycket styrkelyft fram tills graviditeten. I början av graviditeten höll jag på att spy av att träna så tog ett uppehåll. Sen blev jag sjuk i en månad och sen kom jag inte riktigt igång igen med styrketräningen. Körde lite på gymmet ibland men kunde tex inte ligga på mage från vecka 8 eller något då jag var så svullen. 

Däremot körde jag vattengympa en dag i veckan under hela graviditeten. Tror jag slapp mycket problem med kroppen just tack vare vattengympan. 

Simmade även en gång i veckan fram till vecka 25-30 någon gång. 

Att röra sig i vatten tycker jag är bland det bästa man kan göra, framförallt som gravid. Man får bara anpassa det man gör efter sig själv och vad ens kropp klarar. 

Utöver det promenerade jag en hel del. Det gick dock långsammare och långsammare ju längre in i graviditeten jag kom. 

Anmäl
2018-07-16 10:52 #7 av: Sarah

Jag red som vanligt fram till ca v28 den här gången. Imorgon går jag in i v33 och nu går jag mest och påtar i trädgården :)

Anmäl
2018-07-16 23:37 #8 av: Sapphire0329

Tack för alla svar..! Jag känner att jag gärna vill träna inför världens marathon men det är segt för tillfället. Men simning kanske vore något att prova 😀 vecka 12 imorgon och känner mig mest tjock, svullen och trött så träningen får pausa lite 😴 men viljan finns egentligen 🙈

Anmäl
2018-07-19 11:02 #9 av: SuperLimm

#8 simning kan jag verkligen rekommendera! :) I vissa städer finns även vattengympa riktat till gravida. Det hade jag kört om jag haft det här. Även gravidyoga ville jag prova men det fanns inte heller där jag bor. 

Anmäl
2018-07-19 17:53 #10 av: Sapphire0329

#8 Simmar du vanlig bröstsim eller något speciellt? 😊 Ska kolla om vi har vattengympa för gravida 😊

Anmäl
2018-07-22 17:39 #11 av: SuperLimm

#10 jag simmar ryggsim och crawl. Men är föredetta tävlingssimmare så har lite att välja på Glad Ryggsim och crawl gillar jag bäst. Fjärilsim funkade inte så bra när magen började växaoch bröstsim får jag ont i knäna av och har heller aldrig varit bra på så det skippar jag :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.