Annons:
Etikettplanerar-barn
Läst 1045 ggr
JonnaB
2018-07-11 21:27

Gravid efter fl?!

Hur stor är chansen/risken att bli gravid direkt efter förlossningen ? (Vi vill skaffa syskon så) på första ÄL efter förlossningen !

Annons:
mollyt
2018-07-11 21:34
#1

Du kan bli gravid så fort du får ägglossning. Så det beror ju helt på vad du menar "direkt efter förlossningen", alltså ni måste ju börja ha sex till att börja med. Jag själv hade inte vaginalt sex på några månader efter förlossningen förra gången. Sedan kan amning spela roll om när ägglossningen startar, men det är olika för alla - även de som helammar kan få igång ägglossning/mens tidigt medan andra som aldrig ammat kan behöva vänta länge på ägglossning/mens. Inget du kan påverka dessvärre utan det kommer när det kommer.

RoxannaS
2018-07-11 21:35
#2

Dem brukar ju dock råda en att vänta ett tag tills kroppen läkt helt efter en graviditet då det är så pass påfrestande att vara gravid. Så avvakta till efterkontrollen. Är mitt råd. Ha inte för bråttom


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
JonnaB
2018-07-12 02:00
#3

#1 suget efter sex är stort så på den fronten är det inget som hindrar. Jag har ÄL i dagarna enligt testen. #2 vi har förlorat ett barn i magen o riskerade att förlora förra graviditeten (1mån bebis här hemma nu) och ett missfall så min kropp kommer aldrig vara redo för graviditeter oavsett . Kommer garanterat att få göra en op för o behålla nästa graviditet ändå.:(

Missmagi
2018-07-12 07:40
#4

Vill oxå ha tätt (Om det går) men fått rådet att vänta ett år drygt då att kroppen inte är tillräckligt stark för att klara en ny graviditet direkt efter en förlossning. Vilket vi ska göra :) hörde tyvärr att chansen för missfall är större då man blir gravid för tätt mellan fl och ny grav. Men det finns ju fortfarande de som får bebisar tätt så funkar gör de ju men riskerna är större.

Pontiac57
2018-07-13 01:38
#5

Självklart går det men det tär på kroppen såklart. Försöker man träna upp kroppen under graviditeten tror jag man kan vinna lite på det iaf. Och har man haft en normal vaginal förlossning återhämtar kroppen sig fortare

Cilla89a
2018-07-13 07:01
#6

Min farmor fick min pappa och hans syster samma år.. Och jag känner en som är gravid med sitt andra barn, och det kommer bli ganska precis ett år i mellan dem.. Så visst går det :) Det som kan ställa till det är väl amningen, vissa går utan ägglossning och mens medan dem ammar..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Annons:
[Thiah]
2018-07-13 07:09
#7

Det dom menar med att kroppen behöver återhämta sig har med alla stora muskler i magen, med ligament och organ att göra inte själva livmodertappen. Ett cerklage är inget kroppen behöver återhämta sig ifrån vad jag vet. Det som kan komma om du får barn tätt är tex. att du får ondare i ryggen fort, foglossningen kan förvärras, magen blir större fort då musklerna inte håller emot, urinblåsan kan vara lite bökig (läcka lättare). Men samtidigt behöver du ju inte drabbas av något av det och allt går finemang. :) Jag däremot fattar inte hur man skulle orka, jag är en latmask och har haft jobbiga graviditeter :p Lycka till med nästa syskon :D

JonnaB
2018-07-13 12:32
#8

#7, ja cerklage är ngt jag kommer få oavsett om jag blir gravid nu eller om 4 år! Jag hade inga problem med varken rygg eller foglossning denna gången, ja magen har jag räknat med att den blir större det märkte jag redan denna gången (blev gravid efter 3 mån) ägglossningen har jag i dagarna :)

RoxannaS
2018-07-13 12:44
#9

Jag skulle nog överväga riskerna mot fördelarna. Jag skulle inte tycka det var värt det. Men det är jag. Vill du så kör på. Men var beredd på att de kan bli fruktansvärt jobbigt om kroppen inte fått återhämta sig ordentligt först. Önskar er all lycka till <3


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Upp till toppen
Annons: