Annons:
Etikettväntar-barn
Läst 12728 ggr
RoxannaS
2018-07-06 18:50

Vi som väntar barn 2018 #3

Nya tråden för 2018 bebisarna. 🙂

Länk till förra tråden: Tråd nummer #2

Ny tråd finns nu. :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Annons:
LaSadie
2018-07-06 19:46
#1

Gnäller lite nu… förutom att det är så varmt att jag bara vill smälta bort så har jag börjat få bristningar överallt känns det som. Jag är iofs ganska förskonad och har inte många men är så nära slutet nu och hoppades på att slippa.

SimsBrooke
2018-07-06 19:50
#2

#1 Här är en till som lider i värmen. Det är inte alls roligt =( Vill bara lägga mig i en källare eller nått och gotta mig.

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

[Devya]
2018-07-06 23:50
#3

Började blöda nu ikväll och har inte känt av henne alls på hela dagen. På måndag går jag in i vecka 20 men vet inte hur det blir nu om något är fel. Det går ju inte att göra något i ett så här tidigt skede ändå. Känner mig ganska uppgiven. De rosa blödningarna fortsätter bara.

Millan90
2018-07-07 07:17
#4

Usch vilken deprisson jag har ibför förlossningen som snart är dags för, elr jag känner mig mer rädd för att jag inte ska typ acceptera vad som händer, känner absolut ingen längtan alls efter den lilla utan nästan tvärtom, vilket är så sjukt jobbigt för det känns så fel att känna så :/ så ju närmare (25 dagar kvar) bf jag kommer desto mer deprimerad känner jag mig och jag vågar inte prata om det då de känns så skamfult :'( vill ju så gärna se fram emot de istället och glädjas över vad som ska komma ❤ jag hoppas detta gåe över snart!

Sarah
2018-07-07 07:39
#5

#3 usch, men blödningar är ju som du vet inte ovanligt, samt att i v20 är det ännu tidigt att känna varje dag. Vänder de sig lite så försvinner de lätt i magen. Vissa känner inte bebis alls innan typ v27. Håller tummarna att det bara är din kropp som spelar dig ännu ett spratt. Även om det är tidigt så borde du kanske åka in och kolla. #4 Det är helt ok att känna så och vanligare än du tror. Men som du är inne på så vågar folk inte prata om det. Man behöver inte falla pladask för sitt barn direkt som många säger att de gör. Men prata med din bm så snart som möjligt så att det finns ngn plan on du ev skulle få förlossningsdepression efter bebis kommit. Det är inget att skämmas över, men be om hjälp!

[Devya]
2018-07-07 09:23
#6

#5 Jag ringde och min gynekolog rekommenderade att ringa till sjukhuset och åka in direkt. Jag får tydligen inte ta några risker i det här skedet av graviditeten och om jag är orolig så borde jag alltid ringa direkt till sjukhuset för att åka in på en check up. Så det blir en sväng in till sjukhuset idag :/

Annons:
SimsBrooke
2018-07-07 09:51
#7

#4 Det är inget och skämmas över, men du bör prata med din BM så snart du kan så ni får en plan som #5 skriver. Hoppas det blir bättre och att det vänder för dig =)

#6 Hoppas det går bra. Och att bebisen mår bra..

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Sarah
2018-07-07 09:58
#8

#6 bra! Det är skillnad på oro och oro. Blöder man så pass långt in som du är ska man kolla upp det, är allt som vanligt men man vara oroar sig av ingen anledning, då kanske man ska kämpa emot frestelsen att åka in lite. Håller tummarna!

mollyt
2018-07-07 13:34
#9

Bra att du åker in och kollar! Det ör säkert ingen fara men lika bra att kolla en gång extra! Är du säker att blodet kommer där ifrån (och inte hemorrojder?)? Jag håller tummarna! #4 ingen skam i det! Jag tror det är vanligt, men bra att prata med BM så att det finns back up om det skulle bli en förlossningsdepression. Kram!

[Devya]
2018-07-07 16:18
#10

#9 Är helt 100 på att det inte kom från hemorrojderna. Jag blöder redan därifrån och vet vart blodet hamnar då det gäller dem och jag vet vart blodet hamnar om det kommer från slidan. :) Vi åkte in eftersom de rådde oss att åka in asap då sådant här händer. Han sa att det är bättre att man åker in en gång för mycket än låter det vara. Han kunde inte se vart blodet kom från (det var blod på instrumentet efteråt så blodet kom garanterat från det rätta hålet och inte från hemorrojderna). Babyn mår dock bra men har vänt sig totalt och därför känner jag inte av henne nu. Gynekologen ville att jag stannar hemma från jobbet en hel vecka för säkerhets skull men jag vet inte… Jag kanske åker på jobb iallafall så det är bara 4h per dag.

Sarah
2018-07-08 11:37
#11

#10 skönt! Ta det lugnt nu!

Garm
2018-07-09 07:46
#12

Kan foglossning plötsligt försvinna? Har inte haft den minsta känning av det i ett par-tre dagar nu. Känns skönt, såklart, men mysko. Försöker fortfarande tänka på att inte göra "fel" rörelser eller gå för långa promenader, utifall att.

På minussidan så har jag blivit förkyld. Senast jag var det var mot slutet av 2016, så jag antar det var dags nu. Ingen feber, men halsont och snuva/nästäppa. Blir helt slut av att göra minsta småsak, typ.

LaSadie
2018-07-09 08:46
#13

#12 Nu kanske jag inte hade foglossningar men jag hade ont i höften (pajade totalt, kunde knappt röra mig) tre-fem dagar som bara försvann efter tänkt på hur jag låg och rörde mig. Har lite tendenser nu igen men rörde mig en hel del igår så är inte förvånad.

Annons:
[Devya]
2018-07-09 08:56
#14

#11 Det kom mera blod igår så jag följer gynekologens råd och stannar hemma nu. Lite blod är väl inte farligt men om det fyller upp ett trosskydd och går igenom trosorna så blir man ju fundersam. Jag hoppas att jag får mera info idag då jag går på min 20 veckors kontroll. Det positiva är väl att jag känner nu jämt av hur hon sparkar och har sig. Igår fick jag för första gången känna av sparkar. Jag är åtminstone ganska säker på att det är det som jag känner av. Känner av det som mest så jag ligger ner på sidan.

RoxannaS
2018-07-09 11:21
#15

Riktigt less på denna skit dag. Skulle bli sjukskriven. fick inte bli mer än till 50 %.. Blev av med en av mina mediciner pga trimester 3.. Blev tillsagd om dosen på en annan. Åh jag kommer fan gå under nu.. Blir ett besök hos speciliast mödravården för att kolla till bebis vid kl 13. Tycker hon varit slö sen igår


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
SimsBrooke
2018-07-09 13:25
#16

#15 Varför blev du inte sjukskriven i mer procent? Håller tummarna att det inte är någon fara med lilltjejen =)

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

RoxannaS
2018-07-09 14:39
#17

#16 Säg det.. "Kan inte sjukskriva dig för en sysselsättning du inte har" typ.. Så arg. :( Fick ligga med ctg i 30 min. Där såg allt bra ut å tösen fick fått som misstänkt bara för att man åkte in.. Fick dock ett extra ultraljud och hon uppskattas till 1.1 kg nu. :D <3


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Tassen94
2018-07-09 15:31
#18

#17 Det har blivit så jäkla krångligt överlag med sjukskrivningar idag tycker jag!! Antingen blir man sjukskriven men får inga pengar, eller så blir det som för dig.. Det är förjävligt rent ut sagt! Har du möjlighet att träffa en annan läkare?

Garm
2018-07-09 15:36
#19

#13 Kanske beror bättringen på att jag rört mig mer "korrekt". Jag hoppas detta håller i sig, för det är verkligen handikappande att ha så ont i höften. Får försöka att inte gå några långa promenader, varken med hunden eller för att handla. Tråkigt.

Har en fråga till alla som rör sig här. Hoppas någon har svar. Vad innebär det att bebisen är fixerad? Min BM sa vid senaste mötet att han nu vänt sig med huvudet neråt och är fixerad. Betyder det att han inte kommer flytta på sig så mycket mer nu?

Sarah
2018-07-09 15:39
#20

#19 ja fixerad innebär att huvudet typ ramlat ner i bäckenet och att den förhoppningsvis sitter så tills förlossningen. Är en bra sak :) Foglossningen kan absolut sluta göra ont. Hoppas att du slipper mer problem nu :)

Annons:
SimsBrooke
2018-07-09 15:39
#21

#17 För en sysselsättning du inte har?? Förstår dig. Skönt att hon mår bra i alla fall :D

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

RoxannaS
2018-07-09 20:32
#22

#18 Ja vi får se om jag kan gå via vc istället. Om jag kan lösa de där på något vis 😕

#21 Ja jag är "anställd" på halvtid.. Så jag får bara sjukskrivning för halvtid för att jag redan går hemma andra halvan. 😕 kommer säkert bli problem med pengar pga det där.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
SimsBrooke
2018-07-09 20:33
#23

#22 aha okej. Hoppas det löser sig för dig ❤️

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Tassen94
2018-07-09 21:07
#24

#22 Är man såpass nedsatt att man inte har MÖJLIGHET att jobba 100% måste man väl kunna bli sjukskriven för det även om man inte jobbar 100? Så konstigt! Dem sätter ju sjukpenningen efter årsinkomst (eller senaste 6 månaderna beroende på anställningsform) ändå så pengarna borde inte bli mindre. Men det ska då fan alltid krångla!

mollyt
2018-07-09 21:43
#25

#11 ja det kan bli bättre, en vanlig orsak till att foglossning blir bättre är att bebisen sjunker ner i bäckenet och liksom stabiliserar upp bäckenet med sin kropp. Tacka och ta emot!

RoxannaS
2018-07-09 23:07
#26

#22 Tack snälla ❤️

#24 Ja jag kan ju tycka det. Även att kärringen sa det också att det "troligtvis kommer ställa till problem för dig ekonomiskt" man ba JAHA NÄHÄ MENAR DU DET?! TACK SÅ J*VLA MYCKET DÅ! Jag har inte haft jobb förut. De här var första gången å jag hann inte ens skriva på anställningspapprena så.. Jag har bara haft aktivitetsstöd hittills. På ca 7000-8000 kr / månaden. Så nu skiter sig väl allt antar jag. 😕


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
mollyt
2018-07-10 07:06
#27

#24 förlorar du stödet då? Alltså menade hon att du skulle klara dig på enbart en halvtidssjukskrivning? Har du ansökt om bostadsbidrag osv, annars är ju det värt det! Hur är det med graviditetspenning - är det bara fast anställda som kan få det?

Annons:
Tassen94
2018-07-10 08:02
#28

#26 Jag var sjukskriven på heltid när jag hade timvikariat och under sjukskrivningen gick mitt avtal ut. Minns att det ställde till det rejält för mig också. Då skulle jag alltså under sjukskrivningen (när man mår piss) ta kontakt med arbetsförmedling och springa där flera gånger i veckan för att ens få lite pengar. Sen gjorde helt plötsligt försäkringskassan bedömningen att jag inte mådde tillräckligt dåligt fast min läkare uppenbarligen bedömde det då jag var 100% sjukskriven.. Minns att jag faktiskt struntade i allt till slut, men jag fick ekonomisk hjälp av min sambo och mina föräldrar istället. Förstår att din situation är annorlunda. Det är svårt att orka kämpa när mn inte mår bra. Om du har någon förstående individ nära dig, typ mamma eller pappa, som kan följa med dig till läkaren så rekommenderar jag det. Vi unga tjejer blir ofta mistrodda känns det som. Jag hade alltid med mamma eller pappa och det gick alltid bättre än när jag var själv..

Garm
2018-07-10 08:27
#29

#20 Fint att det är en bra sak :)  Det kan inte orsaka några problem alltså? Jag menar, som för tidig födsel?

RoxannaS
2018-07-10 20:20
#30

#27 Var det mig du syftade på med din fråga? Jag förlorar ju aktivitetsstödet då jag inte kan söka jobb för att jag inte kan jobba. Och jag kan ju vara inskriven och söka jobb på 50% istället men det hjälper ju fortfarande inte när jag inte ens kan jobba 50% då det var det jag försökte göra när jag jobbade 3 dagar för att krascha helt och ligga och spy nästan en hel dag. Så meningen var ju 100% sjukskrivning. 

Bostadsbidrag blev jag nekad pga "för hög inkomst" då jag snittar 123 tusen innan skatt på mitt aktivitetsstöd. (har förhöjt) Men de lär jag väl kunna söka om nu eftersom aktivitetsstödet blir indraget igen pga att jag blir pausad eller utskriven från AF. 

Gravidpenning vet jag inte om jag kan få. Troligtvis inte. Tänkte annars sjukpenning men det vet jag inte heller om jag kan få. Ska väl försöka luska lite i det. Soc gjorde avslag igen på hyrorna som ligger och dräller bakom mig nu, så jag sitter väl snart hos inkasso/kronofogden pga detta… Känns kul när man ska ha barn också..


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
FamKryger92
2018-07-10 23:44
#31

Jag har haft problem de gånger jag träffat läkare för att prata sjukskrivning pga foglossningen. Med dottern fick jag 50% trots att jag grät i bilen påväg hem från jobb för jag hade så ont. Denna gången vägrar dem igen då de anser att jag kan byta arbetsuppgifter till något LÄKAREN anser är lättare. En normal arbetsdag drar jag 4-5 pallar på 1,5 ton, springer från min pall, sitter i kass för att arbeta av kön, ner till pallen igen där kunder titt som tätt behöver hjälp, sen ska kassören/kassörskan fråga om något, tillbaka till pallen där chefen anser att varje pall ska ta max 30min att plocka upp. Pallarna är 1,80 höga fulla med allt från små kartonger till kryddor till chipskartonger. Då tycker läkaren att kassapass är bättre. Kunderna kan bära upp tunga säckar med hundfoder, förpackningar med drickor på 9kg osv trots att vi ber dem att ha kvar detta i kundvagnen. Stressen ska vi inte prata om. Jag ger upp angående sjukskrivningen nu då jag får kämpa för att de ska förstå medan jag hör från familjen där en gravid kvinna sitter ner framför en dator 8h/dag utan problem får igenom en sjukskrivning pga foglossning. Tycker det är så galet att det kan vara så stor skillnad! Hade jag kunnat kämpa mig igenom dagen så hade jag inte ens bokat tid hos en läkare för att prata sjukskrivning med tanke på alla dessa problem för att det ens ska gå igenom hos dem 😔. Nu får jag snarare ge upp och bita mig igenom allting när det är dags att jobba igen när dottern ska skolas in.

Sarah
2018-07-11 00:32
#32

#31 vill inte nedvärdera dina obehag, men du har ju ingen aning om hur den gravida kvinnan med kontorsjobb har det. Jag har ett kontorsjobb och då jag haft problem med foglossningen har jag knappt kunnat sitta, definitivt inte kunnat sitta framför datorn mer än 10 minuter i sträck utan att få fruktansvärt ont. Det är illa att du inte får det stöd du behöver, men sätt det inte mot andra gravida. Att vara gravid är jobbigt och vi tar det alla på olika sätt. Menar inte att låta hård, jag blir bara lite upprörd när svaga ställs mot varandra. Oavsett, jag hoppas att din arbetsgivare tar dig på allvar och ger dig andra arbetsuppgifter som funkar för dig. Det är det första steget för de flesta. Tar kunderna upp tunga saker på bandet så säg åt dem att ta ner dem igen. Gå inte med på att hantera varorna och om ngn tjafsar säger du att du är gravid och inte kan lyfta. Då kommer ingen tjafsa vidare om det. Om det inte blir bättre, så gå tillbaka till läkaren. Stress är ju absolut inte kul, men det beror ju på hur det påverkar din kropp. Jag blev sjukskriven pga sammandragningar som förmodligen kom av stress, pga det är en direkt risk med för tidig förlossning. Det är inte vi mammor som är det viktiga för vårdapparaten, det är barnet.

FamKryger92
2018-07-11 12:28
#33

#32 Nu var det så att vi hade snarliknande problem med foglossningen. Vi kunde inte gå från att tex stått eller suttit utan det var som att höfterna inte hängde med. Missminner jag inte mig så var det min brors kollega som även är syster till min systers bästa vän. Alltså väldigt bra kontakt däremellan. De pratar väldigt mycket med varandra då min bror har en dotter som har komplikationer efter en födsel vid v30. Det är detta jag reagerar på då jag utan problem hade kunnat variera mellan att stå och sitta vid ett bord där jag kan reglera höjden på. Tyvärr kan man ju inte höja och sänka kassan och står jag upp så syns inte skärmen. Jag har förklarat för kunder att jag kan inte lyfta deras tunga varor på bandet men får bara mothugg att de orkar minsann inte bära ner varan igen. Jag hade också prematura sammandragningar med dottern men fick bara svaret att alla får sammandragningar i den vecka för att livmodern tränar upp sig. Mina gjorde dock ont. Men efter att jag blev sjukskriven 50% så orkade jag inte diskutera med läkaren mer. Hade redan varit hos två stycken och det kändes som att de inte lyssnade på mig.

SimsBrooke
2018-07-11 14:29
#34

#33 fast lite roligt att de säger att de inte orkar ta ner varan från bandet igen eftersom när du blippat in den måste de ju ta ner varan från bandet så det känns som om de motsäger sig själva lite där. Du kanske skulle påpeka det om du får det varet igen =)

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Annons:
Sarah
2018-07-11 15:09
#35

50 % sjukskrivning är vad de börjar med. De flesta kan jobba lite. Jag fick mer då jag hade ca 20-30 sammandragningar i timmen hela tiden, som inte minskade oavsett vad jag gjorde. Kunde inte heller få andra arbetsuppgifter då jag doktorerade under min förra graviditet. Men som sagt, du vet fortfarande inte hur hon upplevt sin foglossning. Såklart ska det vara så lika som möjligt, men våra upplevelser skiljer sig även om det ser lika ut utifrån. Tyvärr är det svårt att få sjukskrivning för foglossning, då det finns en del man kan göra själv, övningar, bälte mm. En sjukgymnast kan kanske hjälpa dig och sen får du bli mer bestämd mot kunder. Jag lyfter inte, punkt.

mollyt
2018-07-11 19:38
#36

#30 förlåt att jag var så otydlig! Tycker bara att de är så fult att de gör så! Du kan inte testa med en annan läkare? Alternativt så vet jag många ”hemmaföräldrar” som jag ser på deras grupp på Facebook som deltar i enkätundersökningar regelbundet för att få lite extra pengar. Det finns sidor man kan anmäla sig som till att få sådana utskickade (varje vecka?) - jag har inte testat själv men övervägt det. Det kanske skulle kunna hjälpa lite på traven ekonomiskt?

RoxannaS
2018-07-11 21:00
#37

Jag har sån tur jag så slipper förlossningen denna gången. Glad är jag för det. Tycker dock hyperemesis är värre än förlossningen så hade gärna bytt. :( Blir järndropp på fredag. :/ Fick även tabletter för att motverka blodbrist typ.. kändes väldigt märkligt..


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
mollyt
2018-07-11 21:15
#38

#37 hur ofta har du fått kolla ditt järnvärde? Jag låg på gränsen till brist på järndepå vid blodproverna vid inskrivning men har sedan inte blivit kallad för att se om det blivit bättre. Är i v 22 nu. Jag har förvisso inte hört av mig dit heller men tänker väl mer om det ligger på mig eller om det är sånt som ska kollas upp (på rutin).

Sarah
2018-07-15 13:15
#39

#38 de brukar väl vara kolla depåerna en gång och sedan i ca v25 sticker de i fingret första gången. Det är för att de rekommendationer du borde ha fått efter depåkollen ska hunnit få effekt innan de kollar igen. Vädret alltså… Jag älskar värme, men nu börjar det bli för mycket :(

RoxannaS
2018-07-15 13:46
#40

Jag fick järndropp i alla fall. Tror mycket beror på att jag äter för dåligt å spyr så mycket. Blöder även när jag går på toa och gör nr 2. Så tappar järn snabbt. Hon sa att de tar en vecka efter dropp i alla fall att få full effekt innan de syns på prover. Så kan tänka mig att tabletter tar längre tid då.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
SimsBrooke
2018-07-15 20:14
#41

#36 Hur går det till med dessa enkätundersökningar till? Är det liksom någon hake, förutom att man ska svara på enkäten!

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Annons:
mollyt
2018-07-15 23:13
#42

#41 jag har själv inte skrivit upp mig på något sånt … vad jag uppfattat är det ingen hake utan med att man anmäler intresse. Sen mailas det ut veckovis undersökningar och jag tror att det är upp till dig vad du väljer att svara på för undersökningar men att du bara får betalt för de du gör liksom. Googla så kan du säkert få svar!

SimsBrooke
2018-07-15 23:43
#43

#42 vad ska man söka på då?

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

mollyt
2018-07-16 07:50
#44

#43 den här var den första som kom upp när jag googlade: https://betaldaenkateronline.se men det finns helt säkert fler. Jag har inte läst det finstilta så jag vet inget om sidan mer än att den kom upp först.

SimsBrooke
2018-07-16 10:58
#45

#44 okej får kolla :D

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

[Devya]
2018-07-17 05:29
#46

Jag börjar bli uppgiven och vill mest bara gråta nu. Nu kom det forsande med rosa blod och vätska och såklart blir jag orolig då jag i förrgår och igår inte kände av henne lika starkt som jag gjort i en veckas tid nu. Jag brukar känna av starka sparkar och viftningar med armarna så att det känns även tydligt på utsidan men i förrgår kände jag knappt av något och igår var d bara små bubblor. Tänkte att d kunde ha att göra med det varma vädret och funderade inget mer över det förrän det här nu hände. Vet inte om man borde rings eller om man borde chilla. Lustigt att det här sker varje gång (blödningarna)efter att min vän kontaktat mig och berättar om hur hon blir slagen av sin man och behöver hjälp. Kan stress orsaka sådant här?

SimsBrooke
2018-07-17 08:25
#47

#46 Om du är orolig så ska du absolut kolla upp det. Bättre att kolla upp det för många gånger än för få. Så jag tycker du absolut ska ringa in och kolla om du får komma och kolla

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Sarah
2018-07-17 14:57
#48

#46 åk in igen. Stress är såklart aldrig bra men om det orsakar blödningar är ju svårt att säga ngt om. 2 ggr är inget samband, men om du blir starkt påverkad av att kompisen ringer så sätt ner foten till henne. Hon sitter såklart i en hemsk sits och jag antar att du sagt att hon borde lämna och att du finns för henne. Men, just nu är ditt barn din första prioritet och om hennes liv stressar dig så får du säga att du inte kan lyssna mer just nu. Du kan inte säga mer än att hon ska lämna. V33 idag. Gravid i 8e månaden och värmebölja är inte jättekul.

Annons:
LaSadie
2018-07-17 15:16
#49

BF idag… inget händer och det är apvarmt. Bor i Västerås och här ska det vara varmt länge :( om det inte var så nära (och att vi har katter) så skulle vi åka till Västkusten som jag kommer från eller min mans familj som har AC hemma. Lite deppig att inte har några känningar utan är precis som tidigare :(

Cilla89a
2018-07-17 17:13
#50

#49 Förstår din frustration, men kom ihåg att man inte behöver känna något innan, jag kände absolut inget på BF! På BF+1 var vi och storhandlade på förmiddagen, kände inget. Vid lunch fick jag som lite mensvärk och sen gick det fort, 16.56 var hon ute ;)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

mollyt
2018-07-17 19:18
#51

#46 usch vad jobbigt, jag tycker också att du ska åka in igen. Hellre för ofta än för sällan. Tråkigt att höra om din vän, jag håller dock med om att du får prioritera dig själv om du inte orkar. Din vän borde lämna absolut - och du kan finnas där för henne då. Annars tipsa om kvinnojouren. #49 Jag hade inte några direkta känningar heller innan det drog igång. Förlossningen började på BF+1 och dottern föddes sen natten till BF+2.

[Devya]
2018-07-18 05:17
#52

Blödningarna tycks ha slutat och igår kände jag av henne efter att ha ätit sött och druckit kallt. Jag tror hon har mycket rum där inne och ibland ligger hon välnså att jag inte känner av henne! Så nu ska jag ställa in mig på att det är så här min graviditet ska vara en tid. :p Då det har inte kommit mer blod än vad det gjorde första gången så åkte jag inte in utan försökte chilla istället. Jag måste väl nog bara slappna av och inse att jag kan blöda nu som då igenom hela den här graviditeten. Bara jag får in det i huvudet så blir det väl lättare.

Garm
2018-07-18 10:00
#53

Jag känner mig så otroligt privilegierad i min graviditet. Jag har inte haft några problem alls egentligen, en kort period med foglossning och ett par dagars oro med att jag inte kände av bebisen. Det är allt, hittills. Magen är visserligen tung nu i vecka 34+0, men jag mår inte dåligt på något vis. Det känns lite som att jag gnussar det i ansiktet på er som inte haft det så lätt, men det känns bara så lyxig på något vis att inte ha några problem alls. Eller hur jag ska förklara. Värmen bekommer mig inte heller, trots graviditet, vilket jag trodde skulle ske.

Jag känner dock med er alla som har problem. Får lite perspektiv på det hela när jag läser om era problem… Ni är helt otroligt fantastiska!

Sarah
2018-07-18 12:02
#54

#53 Skönt, missunnar ingen en enkel graviditet :) Har det visserligen oxå väldigt enkelt den här gången. #52 oxå skönt att höra! Som sagt, det är några veckor kvar tills du borde känna varje dag och även då kan det vara svårt om de ligger med ryggen utåt. Bm idag 32+1. Gått upp 16 kilo och undrar fortfarande var det sitter :p skönt när det är fördelat över hela kroppen. Magen rör sig mot den nedre kurvan nu, jämfört med mittenkurvan förra gången. Hoppas att det innebär att den här bebisen inte blir större än de 3.3 kg stora dottern vägde. Vild unge sa bm, väldigt aktiv. Jotack, är lite osäker på när hon sover, inte på dagen och inte på natten iaf :p men i värmen har väl många det svårt att sova.

mollyt
2018-07-18 18:53
#55

När är det man ska känna bebisens rörelser varje dag?

Annons:
Sarah
2018-07-18 19:01
#56

Tror att de säger från ca v27.

mollyt
2018-07-18 19:58
#57

Men om man som jag redan känner varje dag och gjort det ett par veckor - visst ska jag förvänta mig att det fortsätter så hela tiden? Är i v23 nu.

naaw
2018-07-18 21:07
#58

#55 Var hos BM idag på kontroll och tror hon sa från v. 24-25 så bör man känna rörelser varje dag :)

Sarah
2018-07-18 21:44
#59

Tror inte att man ska/behöver förvänta sig det. Jag har känt båda barnen från v15, men vissa dagar inte alls. Det beror helt på hur de ligger och hur mycket plats de har. Om de ligger med ryggen utåt och sparkar mot mammas rygg så känns det inte alltid. Jag kände ex inte stora dottern i v38+ då hon låg så, trots att vi såg på ultraljud att hon rörde sig.

[Devya]
2018-07-19 05:48
#60

#57 Nej, eftersom de ännu har så pass mycket rum där inne och kan "gömma sig en tid. Jag har känt av min bebis sedan vecka 17 och i vecka 21 så kände jag inte av henne på tre dagar. Sen var hon igång igen.

mollyt
2018-07-19 06:46
#61

Okej, tack, skönt att veta och vara lite förberedd på det om det skulle bli så. Jag hade också så en gång med dottern, precis innan FL. Så vi var inne på kontroll och jag fick se att hon rörde sig men kunde inte känna sparkarna inåt. Men sen drog förlossningen igång senare under dagen och på natten föddes hon.

RoxannaS
2018-07-19 10:29
#62

Från vecka 25 bör man känna varje dag.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Annons:
Sarah
2018-07-23 02:12
#63

Blah, idag har jag varit så less! Inte för att ngt hänt egentligen, jag är bara så trött på att vara gravid nu. Mindre än 2 månader kvar, förhoppningsvis inte mer än 5 veckor, sen ska jag aldrig mer utsätta mig själv för det här :) Brösten har fått en väldigt stor del av min irritation idag. Jag vill ha tillbaka mina små bröst som inte studsar runt när jag rör på mig. Fattar inte att folk frivilligt skaffar sig stora bröst, så jäkla ivägen och då är jag bara uppe i c-kupa nu.

Garm
2018-07-23 08:45
#64

#63 Stora bröst är ett gissel, så jag förstår helt och fullt din irritation. Är såå glad att mina naturligt stora bröst inte växt något alls under graviditeten. De har visserligen lite tid kvar än att växa på, men de verkar inte göra det… Vet inte vad jag skulle gjort om jag hade fått ännu större bröst! Är så avis på de som har små…

SimsBrooke
2018-07-23 08:49
#65

#63 Ja det är jobbigt när brösten förändras. Jag hade under min tonåring C-D och sen gick jag upp till E, nu har jag närmare G eller H i storlek 😭

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

SimsBrooke
2018-07-23 09:54
#66

I natt har jag haft super ont i mina vader =( Troligtvis druckit alldeles för dåligt =(

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

mollyt
2018-07-23 14:01
#67

Mina bröst ser mer ut som om de gjorde innan jag blev gravid med dottern. Alltså tillbaka till en fyllig DD-kupa (de blev mer som slappa påsar efter >1,5 års amning). Så jag är till freds med storleken då jag är van med den - däremot är det fortfarande ömma och känsliga, kan värka både i bröstet men även bröstvårtorna känns ömma och kontakt (bh) eller beröring är rätt obehagligt fortfarande. Jag trodde att sådana "symtom" skulle gå över tidigt …

Sarah
2018-07-24 17:09
#68

Nu har jag börjat få rejält med förvärkar. Haft det ganska lugnt tills nu, men nu kommer de ofta och är så pass jobbiga att jag får stanna upp. Hade ju hur mycket sammandragningar som helst förra graviditeten så det har ju varit lättare nu, tills nu. Nu är det värre än förra gången. Då hade jag jobbiga förvärkar de sista veckorna. Nu är det 7 veckor kvar så jag hoppas att det inte fortsätter såhär i 7 veckor till. Hon får gärna födas om 4-5 veckor, men inte innan helst. Om det inte lugnar sig snart så bokar jag en läkartid för att kolla livmodertappen. 33+0 idag.

mollyt
2018-07-24 23:55
#69

Vad jobbigt! Blir det bättre ommdu vilar? Bra att kolla upp det om det fortsätter!

Annons:
Sarah
2018-07-25 02:03
#70

Ja lite lugnare om jag vilar. Så det är positivt jämfört med förra graviditeten då det inte lugnade sig vad jag än gjorde. Men, de här är mycket starkare och med rejält tryck nedåt. Men jag har förstått att det kanske är vanligare med mer förvärkar när man redan har fött ett barn. Avvaktar några dagar och ser.

Garm
2018-07-25 12:50
#71

#70 Efter att ha läst ditt inlägg så inser jag att det alltså är förvärkar jag  har när jag känner det där jobbiga trycket nedåt. Det händer några till flera gånger om dagen och varar som tur är inte så länge, men är det något jag bör tänka på iom att jag får såna? Betyder det att något kan vara på gång, eller är det bara små förberedelser inför senare? Har ju fem veckor kvar idag.

Sarah
2018-07-25 15:16
#72

Livmodern tränar och drar ihop sig och det i sig är helt normalt. Sen är det en fråga om hur ofta och hur mycket de känns :) med fem veckor kvar är det inte konstigt alls att det trycker och spänner för dig. Min förra graviditet var jag sjukskriven i 3 månader pga sammandragningar. De gjorde inte ont, men de kom hela tiden. Kunde ha 30 st på en timme, även om jag bara låg i soffan hela dagen. Det är för mycket. Från ca v12 kunde jag inte leva normalt pga dem (normalt för mig är att rida varje dag och gymma 3 ggr i veckan). Nu har jag mer smärtsamma sammandragningar, vilket då brukar kallas förvärkar. De kommer mest efter ansträngning, men inte bara. Är egentligen inte speciellt orolig, men den här typen av riktigt jobbiga sammandragningar /förvärkar hade jag bara de sista veckorna förra gången. Levt hyfsat som vanligt till ca v27. Enda anledningen att jag ev vill kolla tappen är att det trycker och för att det gör ont när de kommer, och att jag bara är i v34. Från ca v38 är ju bebis i princip klar men innan det vill jag inte föda. Hade jag varit två tre veckor längre i graviditeten hade jag inte brytt mig så mycket :)

Garm
2018-07-26 11:40
#73

#72 Oj, jag ligger verkligen i lä i jämförelse med dig. Det låter ytterst obehagligt och jobbigt med 30 sammandragningar i timmen. Och från så tidig vecka!

För övrigt så ligger han tydligen väldigt långt ner nu, sa BM igår. Huvudet åt rätt håll fortfarande. Han är helt enkelt "väldigt fixerad". Han lär inte flytta på sig iaf och det känns tryggt. Fick lite information om förlossningen av BM och hon var väldigt teatralisk och det kändes lite udda. Jag förstod dock hennes mening, hon sa ju bra saker. Jag är dock inte riktigt typen av person som behöver det teatrala för att fullt förstå grejen, jag föredrar saklig information. Hon är väl en rätt bra BM i övrigt, har ju fått höra skräckhistorier om hemska BM som inte lyssnar på eller kör över de gravida.

RoxannaS
2018-07-27 13:40
#74

Legat på sjukhus. Började spy i tisdags kväll. Gick och på mig hoppades kunna sova bort det. Gick inte. Fortsatte spy på onsdagen så ringde in till spec mvc och bad om dropp. Fick komma in vid 15 tiden. Spydde fortfarande då.. Fick vätskedropp efter 3 försök att sätta pvkn. Uttorkad.. Visade sig att jag hade ketoner på 5. Vilket innebär att kroppen har gått i svält läge ganska ordentligt. Dem ville ha kvar mig för mer dropp. Fick lite permission å åka hem å ta ut hunden. Då var klockan typ 19. Fortsatte spy. Tillbaks igen för nästa dropp. Fortsatte spy.. Klockan var väl typ 00 när jag bad om primperan och fick gå hem. Så hemma vid typ halv ett på natten. Somnade direkt. Utan att äta. Tillbaks på torsdag igen för å kolla värdena och köra ett ctg. Allt såg bra ut. Fick träffa en läkare somvar arg på hur dem bollat runt mig på vården och inte ens sjukskriver mig till 100%. Så väntar samtal från spec mvc nu på att få en akuttid nästa vecka. Ska träffa en läkare för 100% sjukskrivning och planering av förlossningen och ev igångsättning tidigare. Så Äntligen börjar det lätta för mig


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
LaSadie
2018-07-27 13:48
#75

Sista besöket på MVC idag. 41+2 idag, kollade tappen och gjorde hinnsvepning utan problem. Upplevde det inte som obehagligt eller liknande. Så får hoppas nått händer i helgen annars så ringer vi in på onsdag för igångsättning… Nu längtar jag bara till helgen för svalare temperatur. Över 30 grader i lägenheten.

Tassen94
2018-07-27 13:49
#76

#74 Herregud vad du kämpar! Men vad bra att dem tar dig på allvar nu. Styrkekramar!!

Annons:
SimsBrooke
2018-07-27 14:09
#77

#74 Men vännen då. Hoppas du blir sjukskriven till 100% nu så du kan vara hemma och ta det lugnt.

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Sarah
2018-07-28 11:15
#78

#74 håller tummarna att det löser sig nu. #75 lycka till nu! Idag har jag så sjukt mycket molvärk. Vi ska få gäster snart så det blir ett gäng Alvedon för att orka vara social och inte bara gnälla över magen. Börjar få svårt att avgöra vilka smärtor som är bebismagen generellt, förvärkar eller bara bajsnödighet :p

mollyt
2018-07-29 10:27
#79

#74 Fy bubblan! Skönt att det verkar vara någon som tar dig på allvar nu!

#75 Lycka till! :) Jag hoppas också på svalare väder!

RoxannaS
2018-07-30 02:21
#80

Tack tjejer ! Har kunnat äta nu sen droppet. Men spydde idag igen (söndag) och misstänker att de är kaffet som triggar det. Känns så värdelöst då jag är så sugen på kaffe hela tiden… Men men.. Gilla läget. Ultraljud på tisdag 10.30. Kolla hur det står till med tösens tillväxt. Känns lovande iaf då bökande börjar bli obehagligt/göra ont nu så de känns som de växer på bra iaf. Men ska bli intressant å se hur mycket hon växt nu och om hon följer kurvan. Tröttheten sitter kvar. Vet inte om de är järnet kanske. Känns inte som att droppet gjorde någon nytta för mig i alla fall. Kanske behöver en sväng till.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Garm
2018-07-30 20:37
#81

Det gör lite ont ner mot blygdbenet och är obehagligt ibland när han rör sig där nere. Är det vanligt att det känns så?

Sarah
2018-07-30 21:15
#82

#81 jo, nu var han ju fixerad, så då ligger han och gnuggar skallen i benet på dig :) nu verkar inte mina barn vara sådana som fixerar sig, men vad jag hört av andra så kan det sticka och trycka en hel del nedåt, medan trycket uppåt lättar när de fixeras. #80 Du måste nog få upp järnet ordentligt innan du känner dig piggare. Tycker själv att innan hb ligger på över 120 så är jag trött. Sen om det är 100 eller 110 spelar inte så stor roll då det kommer till min energi.

LaSadie
2018-07-30 22:03
#83

#81 så har det känts för mig de senaste två veckorna. Väldigt obeghagligt men har antagit att hon lägger sig till rätta (även om hon inte vill komma ut öht)

Annons:
Garm
2018-07-31 13:39
#84

Skönt att veta att det inte är något som är galet när det känns så. Igår dansade magen rejält när han låg och sparkade och vred sig lite. Känns så mysko nu när det är trångt där inne. Inga "poppar", men däremot rejäla buffar och tryck. Sambon filmade och fick med de flesta av rörelserna. Så kul att ha kvar rörliga bilder.

Sarah
2018-07-31 14:52
#85

Hos bm idag. Bebis ligger med huvudet i ljumsken/höften typ. Ligger hon inte på plats om två veckor skickas jag på ultraljud och ngt mer. Räknar inte direkt med att hon ska ligga rätt. Stora dottern gjorde fortfarande kullerbyttor i v38. Dottern var med och fick lyssna på bebis hjärta, det var kul tyckte hon. Hon var även väldigt intresserad av blodproven och nålar i fingret och armen :p Bm kom äntligen på att hon inte tagit mitt negativa blod på så stort allvar så hon ville ta blod för att kolla ev immunisering. Men hon fick inte ut en enda droppe ur armen, så imorgon blir det labbet för tredje gången :(

Sarah
2018-07-31 16:50
#86

Justja, bm pratade oxå lite om akademiska sjukhuset och förlossningen idag. Hon sa att de numer alltid är tre, två barnmorskor och en uska. Det för att kunna vara mer noga så att man inte spricker så lätt. Det känns skönt. Samt att de inte har någon som jobbat kortare än ett år just nu. Låter ju bra, man har inte hört så mycket om kaos i förlossningsvården på ett tag, så kanske är det bättre nu. Men, hon sa att om allt är fysiskt bra med mig och bebis efter så kommer de mer eller mindre kasta ut oss efter 6 timmar. Vet inte vad jag ska tycka om det. Skönt att åka hem såklart, jobbigt att känna att man är tvungen.

SimsBrooke
2018-07-31 17:12
#87

Jag upplever mig hungrig HELA tiden. Det har varit extremt jobbigt idag. Äter men blir inte mätt. Vill stoppa något i munnen hela tiden. =(

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Vinternos
2018-07-31 22:30
#88

Någon som har erfarenhet av en såkallad föreliggande moderkaka, dvs en moderkaka som ligger över livmodermunnen? Detta upptäcktes nämligen på RUL nu i vecka 20.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

LaSadie
2018-08-01 02:17
#89

Jag hade en, eller vääääldigt nära (mindre än en cm). Upptäcktes efter RUL då jag var inne för minskade fosterrörelser. Gjordes en extra koll typ v 30-ish för att se om bäbisen puttat undan när hon växte, vilket den gjort så var 17 mm istället för någon mm från. Som jag fick info (och fick göra) så görs extra ul och vul senare för att kontrollera moderkakan om den flyttat sig när barnet växer. Om den inte flyttar sig så blir det kejsarsnitt. Kan orsaka blödningar under graviditeten. För mig så började jag blöda nu när värkarna satte igång, en mindre chock då jag trodde det var vattnet som gick men hade hela handen fylld med blod (nu ligger moderkakan 2 cm från).

[Thiah]
2018-08-01 04:53
#90

#86 låter ju bra med extra personal. Här är dom minst 2 barnmorskor men vill minnas att med J så var dom fler. Men då satt han fast också så det var lite bökigt. I Finland kör man ju med "the Finnish twist" men om jag har förstått det rätt har det börjat sprida sig runt i Norden. Man undviker ju gärna att spricka liksom… :)

Annons:
Vinternos
2018-08-01 08:06
#91

#89 Tack för att du delar med dig! Såg nu på pappret att den är partiellt föreliggande. Tyvärr har jag ganska kraftiga sammandragningar som tros bero på detta så lite bekymmersamt är det. Hoppas dock att den flyttat på sig till placentakontrollen.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Förväntansfull
2018-08-01 21:04
#92

Hjälp, ja tror ja o sambon fått badklåda, är de farligt för barnet? Tycker inte att de kliar särskilt mycket men har lite röda utslag här o var.. Va o bada igår o va i vattnet ganska myclet då de va så varmt…

Sarah
2018-08-02 21:05
#93

Bah, ungen har snurrat sen igår och ligger mer på snedden, magen är hård och spänner hela tiden nu. Fattar inte riktigt hur hon ligger, men som en horisontell limpa typ men ändå mer rakt fram utåt. Har ganska ont och känns som om jag är i en konstant förvärk. #92 badklåda? Varför skulle det (vad det nu är) vara farligt för barnet?

Förväntansfull
2018-08-02 21:42
#94

#93 för att det är parasiter som borrar sig in i huden, som tur är dör dem väldigt fort har ja läst mig fram. Känner mig lugn idag men hade lite panik igår då de dök upp utslag efter utslag efter utslag som kliade. Och till slut är de ju de enda man tänker på o då kliar de mer. Men idag är jag lugn o vet att de inte ät farligt alls (men äckligt tycker jag)

Sarah
2018-08-02 21:58
#95

#94 fy, lät väldigt otrevligt! Men känns som ganska liten risk.

Garm
2018-08-04 16:04
#96

Idag monterade vi ihop spjälsängen som stått i kartongen ett par månader och fyllde den med diverse kartonger och kassar fulla med bebisgrejer vi köpt på oss, för att få undan det lite. Ska ta tag i att organisera alla saker, lägga undan allt där det ska vara och göra spjälsängen fin i veckan, har jag lovat mig själv. Borde jag kanske packa BB-väskan redan nu också?

Är ju rätt roligt att det börjar bli gjort allt. Kul att dona lite. Det klassiska boandet måntro, som jag drabbats av? 😃

SimsBrooke
2018-08-05 10:22
#97

#96 Vilken vecka är du i?? Det är nog aldrig för tidigt för att packa BB väskan =) Gör det som känns rätt :D 

Jag kommer nog snart börja och tvätta det jag ska ha med då det ser ut som om vi ska börja packa för att flytta till 1 november :O Japp vi är lite smått crazy, vi har BF 29 oktober haha

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Annons:
Sarah
2018-08-05 11:12
#98

#96 första graviditeten var jag klar med allt typ två månader innan. Nu, inget är gjort och inget kommer bli gjort innan vi åker in :p tar med några bebiskläder då bara. Är det så att vi får stanna så får killen åka hem och hämta sånt som behövs. Han måste ändå kolla till djuren. Iom att det är första barnet för dig så är det sannolikt att du kommer få gå hemma och vanka ett tag när värkarna kommer igång. Har man inte fixat innan det så är det skönt att ha ngt att göra då :p

Garm
2018-08-05 12:25
#99

#97 Jag är i vecka 36+4, så det känns som om det kan vara läge att ha väskan packad. Kanske går jag över tiden, men den packade väskan lider ju inte av det precis. Får bli att jag fixar väskan nu i veckan.

#98 Det verkar vara vanligt att inte förbereda sig som en tok långt innan vid andra barnet och framåt ;D
Jag får nog halvt packa väskan och ta resten när jag vankar hemma. Om jag nu kan hålla huvudet kallt och tänka klart i det läget, vill säga.

Vad jag nu ska packa, vill inte ta med mig halva hemmet ju. Känns oerhört onödigt. Vad är essentiellt och vad kan jag skippa?

SimsBrooke
2018-08-05 15:30
#100

#99 Okej ja då är det nog läge :D hihi, du får göra en lista, sök på bb väska listor och kolla lite olika det har jag gjort och skrivit upp en lista i ett open office dokument Som jag kommer printa ut när jag väl ska börja packa =)

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Sarah
2018-08-05 15:47
#101

Det enda vi använde på 2 dygn på bb var lite mjukiskläder, filt till bebis, babynest och kläder till bebis att åka hem i. Jag gick runt i sjukhuskläder mesta tiden. Lite snacks till killen på förlossningen var bra att ha då han inte fick ngt att äta där. Sjukhuset brukar ha trosor och bindor. Vi fick även låna bröstpump och fick blöjor och lite ersättning där. Sen behöver du ditt leg. 90% av det vi hade med oss var onödigt. Sen är det bra att ha en del saker hemma när ni kommer hem. Stora bindor, amningsinlägg, ersättning på tetra, kopp att mata med, laxermedel, xylokain eller annan bedövande salva, smärtstillande piller, svampdödande salva, salva till bröstvårtorna mm. Sånt som ingen säger ngt om. Tiden direkt efter är inte rolig i mammakroppen och det underlättar att vara förberedd. Satsa mer på att vara förberedd hemma, än att ta med saker till sjukhuset :)

oh-la
2018-08-05 16:31
#102

Jag hör ju inte hemma i 2018-tråden, men något jag verkligen tyckte va skönt att ha med var egen tvål och eget schampo. Oj vad skönt det va att ha sin egen doft! Annars mysbyxor och sköna trosor. Tyckte det var skönt att ha sitt eget. Vi hade med till mig, ett par mjukisbyxor, tröja att åka hem i (annars gick jag i sjukhusets tröja), strumpor och amningslinne. Till bebis, en pyjamas, byxor och body och ett par strumpor och mössa. En filt hade vi också. blöjor fick vi och jag använde bara bindor som fanns när vi var där. Kamera hade vi med. Min man var iväg och köpte lite proviant och mat till mig, sedan var han hemma med hunden på nätterna.

LaSadie
2018-08-05 17:17
#103

Vi hade med mycket till mig främst och till bäbisen men det enda vi behövde var det man åkte hem med. Jag använde rocken som man fick på förlossningen och de trosor samt bindor BB hade. Vi hade det så varmt så vår lilla tjej låg bara i "baljan" med kanske en filt över sig och blöja annars så var hon på oss. En natt så satte vi på pjamas men den åkte av på morgonen. Blöjor och tvättservetter fanns där. Det som jag tycker var skönt att använda hemifrån var mjukt toapapper. Sjukhuspapper var inte så skönt att använda :D

[Devya]
2018-08-05 19:40
#104

Är det någon annan än mig som har svårt att andas pga magen är för spänd och hård? Jag har otroligt svårt för att andas och hittar ingen bekväm position. Jag avskyr då magen blir så här spänd och hård. Jag kan inte heller äta något för det finns inte tillräckligt med rum för det. :/

Annons:
Cilla89a
2018-08-05 21:22
#105

Jag fick en dotter för 5 veckor sedan, det viktigaste för mig i BB väskan var torrschampo, ansiktsrengöring, ansiktskräm, massvis med snask, babynest, filt. Gick i sjukhusrocken och hade nättrosor de två dygnen vi var på BB, var skönt att vara ledigt klädd, hade massa kläder till liten men vi körde mest hud mot hud. Snodde även nättrosor med hem från BB och gick i de två första veckorna! ;)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

[Thiah]
2018-08-06 05:12
#106

#104 jag har haft svårt att andas båda graviditeterna. Lungorna ryms liksom inte med…

Förväntansfull
2018-08-06 06:31
#107

Någon som har några super tips när man är förkyld som gravid, vad för halstabletter man kan ta o sv ? :)

mollyt
2018-08-06 06:40
#108

#107 tyvärr bara "godis"-halstabletter som de som säljs på mataffären, alltså inga med verksam substans om jag minns rätt. Är du osäker så fråga på apoteket.

Sarah
2018-08-06 09:25
#109

Lyder mitt eget råd och shoppar ett survivalkit för nyförlösta :p har en timme över.

Garm
2018-08-06 10:19
#110

Tack för alla bra tips! Jag hittade några listor på nätet, men de kändes så långa och fulla med en massa onödigt. Skulle något mot allt förmodan fattas i slutändan så får min sambo åka hem och hämta, helt enkelt, om det är något livsviktigt.

Ska absolut se till att ha grejer till mig hemma. Skrev nog ner förlossningsbindor och xylocainsalva förut, när jag fick tips om det här.

Det är sjukt så snabbt BF närmar sig nu, men samtidigt känns det så långt borta!

mollyt
2018-08-06 15:35
#111

Jag hade inte så mycket med mig i BB-väskan förra gången och använda verkligen inte mycket av det men packar nog ungefär samma igen. Till exempel så hade vi med oss lite godis sist - som vi aldrig hann äta men åt förvisso det sen på BB-hotellet liksom dagen efter. Då var det rätt nice att ha med trotts allt. Vi hade även med oss en laptop för att kunna se lite serie/film på kvällen vilket var mysigt. Annars hade de tillgång till bindor/nättrosor och blöjor på vårt BB/BB-hotell men visst var det skönt med något extra paket natt-bindor hemma sen. Annars sköna kläder till sig själv, kläder till bebisen att åka hem i samt en filt att ha över bebisen i babyskyddet när man ska ut till bilen/innan bilen blir varm när man ska hem. Blir kanske skillnad nu i temperatur i november jämfört med mars när dottern föddes. 

Toapapper och sånt hade jag inte med, saknade inte det heller. Vi sov bara kvar en natt och sen åkte vi hem så jag saknade inte heller "egen tvål" och sånt, vet inte ens om jag duschade innan vi åkte hem morgonen därpå… Annars tänker jag att anhöriga kan ta med eller att min man får åka och hämta något om jag saknar något speciellt. Förhoppningen är att inte behöva stanna så länge ändå efter förlossningen, jag åker gärna hem tidigt om allt känns bra/har gått bra. Skulle det behövas en längre visit så kan vi alltid hämta grejer i efterhand.

Annons:
[Kijsen]
2018-08-06 22:27
#112

Tillhör inte heller den här gruppen men brukar läsa lite för det är kul att följa er hihi Men det jag hade mest nytta av i bb-väskan var egen tvål , hårsnodd, vattenflaska och cerat! Bebis låg i blöja och filt och använde bara kläder när vi åkte hem. Att ha hemma; bindor(!), medel för svamp, värktabletter.

SimsBrooke
2018-08-07 08:32
#113

Igår kväll så börja jag få huggande smärta nedanför magen, försökte läsa mig till om det kan ha varit sammandragningar som jag kände. Men blev inte mycket klokare.  Jag tycker bebis har rört sig mindre men jag har känt av honom. smärtan gick över hela längdryggen också. 

Vad kan detta vara? 
Har sovit rätt oroligt inatt(haft svårt och somna om) eftersom jag känt mindre rörelse under gårdagen och inatt. Men känt av bebis nu på morgonen. Jag cyklade igår så jag vet inte om det kan ha och göra med det? :( att jag har ont!

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Sarah
2018-08-07 08:47
#114

Sammandragningar hugger inte, det är mer en kramande känsla. Men hugg är inte ovanligt, ngt med ligament och sånt gissar jag.

SimsBrooke
2018-08-07 08:52
#115

#114 Okej. Detta med att han rör sig mindre då? jag känner av honom lite men vissa dagar har han lekt rövare i magen. känts som om han har försökt ta sig ut. 

Kan man göra något för att se till att han vaknar till liv? 

Läste någonstans att bebisar också kan ha sovdagar men att de inte går ut med det pga då inte många skulle söka för mindre fosterrörelser.

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Sarah
2018-08-07 10:11
#116

Vad är du i för vecka? Min erfarenhet är att de har sovdagar då allt är lugnare, samt att rörelserna blir mindre (inte färre) i slutet. Är de inte fixerade kan de också lägga sig så att de inte känns, även om de är stora. Men, är du orolig så åk in!!

Sarah
2018-08-07 10:17
#117

Sorterade ut en del saker ut dotterns rum igår, kläder som är för små för henne nu, men som sparas till bebis. Kände mig hysteriskt glad att jag kan börja ge bort och göra mig av med saker när bebis vuxit ur. Glädjen över att det inte ska bli fler barn efter den som kommer snart, är stor :D Några veckor till, sen aldrig mer gravid, tjoho!! Gick in i v36 idag.

SimsBrooke
2018-08-07 10:28
#118

#116 Jag gick in i vecka 29 idag. Jag har känt honom mer nu :D Så det är säkert att han ligger och sover och myser =) Jag ska till BM på måndag. Men nu har jag känt honom buffa där inne så just nu känner jag mig lite lugnare :D

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Annons:
Tassen94
2018-08-07 11:13
#119

#118 Min kompis ringde BM för mindre fosterrörelser, och blev då tillsagd att dricka ett iskallt glas vatten ganska fort och lägga sig på vänster sida i sängen. Då kom bebis igång!

SimsBrooke
2018-08-07 11:19
#120

#119 Tack då ska jag testa det =)

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

[Thiah]
2018-08-07 13:58
#121

Sött och iskallt är bra för att försöka få rörelse på bebisen :)

SimsBrooke
2018-08-07 17:05
#122

#121 Tack =) Ringde förlossningen förut och hon gav mig tips och buffa i sidan ganska hårt och dricka röd saft.

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

mollyt
2018-08-07 19:08
#123

Precis, jag har också fått tips av förlossningen att dricka riktigt iskall och starkt koncentrerad saft (alltså riktigt sött!) det ska få bebis att röra på sig.

Drömmis
2018-08-08 09:49
#124

Nu börjar det verkligen närma sig :o känns som att de senaste 10 veckorna flugit förbi, är visserligen 10 veckor kvar, men hjälp vad det börjar kännas verkligt nu :p. 

Och bara 10 dagar kvar på jobbet, ska bli riktigt skönt, börjar bli väldans påfrestande :).

RoxannaS
2018-08-08 10:18
#125

Vecka 33 imorgon. Mår skit. Lågt blodtryck pga dåligt med blod i kroppen. Låga värden på massa saker.. Knappt viktuppgång alls. Trött och slut i hela kroppen… Hur ska jag orka. :'(


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Annons:
SimsBrooke
2018-08-08 11:18
#126

Igår ringde jag in till förlossningen och berättade min upplevelse då jag inte hade känt bebis så mycket bara lite grann. Jag fick tips om att jag skulle dricka röd saft och buffa hårt i sidan med handloven. Skulle ringa tillbaka efter några timmar om jag inte fick igång bebisen. vilket jag inte fick så ringde tillbaka vid halv åtta och berättade att jag hade ringt och att jag har försökt med de tips jag fick men inget har funkat. 

VI fick komma in till förlossningen och kolla upp så bebis mådde bra. Fick ligga med en sån där maskin(kommer inte ihåg vad det heter) tror vi var där i 1 timme och 25 min. Bebis hade flyttat på sig efter en stund och hjärtljudet försvann så vi fick göra lite längre så läkarna kunde bli nöjda :D 

Bebis rörde på sig en hel del, och eftersom vi tappade kontakten med mätaren mot bebis hjärta fick jag ligga och trycka på mätaren en stund för att det skulle registrearas. Och jäklar i mig vad bebis inte gillade det, sparkade flera gånger mitt på mätaren så man hörde det och buffade en hel del. Blev aktiv och rörde sig en hel del. Nu har jag känt bebis ett flertal gånger idag :D Och jag sov relativt gott i natt förutom att jag var uppe och kissa typ 3 ggr. 

Men jag kände mig omhändertagen både på telefonen och på förlossningen =)

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

[Thiah]
2018-08-08 12:15
#127

#126 CTG heter det. :) Och vad skönt att du blev bra mottagen så det blev en trygg upplevelse. Jag kände Adams ben och huvud (båda har legat på tvären) och ändå tjafsade förlossningen om att han nog vänta sig och sparkade inåt och bla bla… Jag praktiskt taget boxade honom med all min styrka genom magen och sen sprattlade han till. Hade gärna fått komma in på ctg då :/

SimsBrooke
2018-08-08 13:04
#128

#127 Just ja så heter det :D När jag tryckte mätaren mot magen så gick hans puls upp till närmare 164 han tyckte inte om att jag tryckte haha… 

Det förstår jag.

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Förväntansfull
2018-08-08 13:06
#129

#126 härligt att höra! Så underbart med den hjälpen så man kan slappna av sen :D

SimsBrooke
2018-08-08 13:09
#130

#129 Ja verkligen, kände mig väldigt trygg när jag låg där. Det vart lite krystat när vi kom in eftersom jag inte riktigt visste jag vad skulle säga till hon som öppnade. Hon var lite tyst och blygsam kan jag nästan tycka.

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Sarah
2018-08-09 09:29
#131

#130 skönt. Just minskade fosterrörelser känns som att de tar på väldigt stort allvar. 

Idag har det kommit blodigt slem och jag funderar på om proppen håller på att släppa lite. Känner mig lite underlig. Jobbar nära sjukhuset, så om det fortsätter ringer jag nog för en liten koll. Med förra började proppen släppa 3 dagar innan hon föddes, men jag vet ju att det kan hålla på länge. Oavsett så tycker jag att det är för tidigt att födas i v 36 så kan vara skönt att kolla upp.

Garm
2018-08-09 09:49
#132

Var till BM igår, en annan än min vanliga, och hon mätte magen och sa att den låg kvar på samma mått som förra gången. Hon ville jag skulle komma tillbaka nästa vecka så hon kunde mäta igen. Hon sa att anledningen till att måttet ligger lika kan bero på att det är olika personer som mäter. Känner mig ändå lite fundersam, har tillväxten måhända stannat av lite? Eftersom hon ville mäta igen känner jag mig trygg med att de håller koll, men lite funderingar får jag ju. Vad brukar göras om tillväxten stannat av lite? Det går ju inte att göra något åt det.

Annons:
SimsBrooke
2018-08-09 10:01
#133

#131 Ja Det kändes som så =)  skönt för en annan så man får en bra start på det som komma skall =)

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Cilla89a
2018-08-09 10:21
#134

#132 Ofta blir man skickad på tillväxtultraljud om magen inte följer kurvan, både om SF måttet stannar av eller skjuter i höjden. Där kan dem uppskatta vikten på bebisen, kolla flöden så den får näring. Är det så att bebis inte får den näring den behöver, så får man plocka ut dem.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

[Thiah]
2018-08-09 11:42
#135

#132 mätningen varierar utefter vem som gör den, hur bebis ligger och t.o.m om du har mycket gas/mat/vätska i matsäcken. Bra att det kollas upp hursomhelst

Vinternos
2018-08-09 12:05
#136

När börjar man mäta magen, ni som vet?:)

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

mollyt
2018-08-09 12:25
#137

#136 man börjar mäta hos barnmorskan på MVC i vecka 25

Flaeder
2018-08-09 13:01
#138

#136 Min första mätning äger rum vecka 24. :)

LaSadie
2018-08-09 13:09
#139

Hos min MVC var det v 26.

Annons:
SimsBrooke
2018-08-09 13:42
#140

Vi mätte magen i vecka 23 =)

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

RoxannaS
2018-08-09 15:55
#141

Så typiskt de där med minskade rörelser att man åker in å så poff så har bebis typ värsta gympapasset och man ba vad fasen! Som om dem känner på sig att nu är de bäst å sätta fart haha. :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
SimsBrooke
2018-08-09 16:30
#142

#141 Ja eller hur. Riktigt irriterande. De oroar ju en i onödan haha.. 

Några tips på hur man får bort halsbränna/Sura uppstötningar??

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Tassen94
2018-08-09 16:43
#143

#142 Rennie tycker jag är bra mot halsbränna och sura uppstötningar. Tuggtabletter. Dem får man ta som gravid :)

SimsBrooke
2018-08-09 16:49
#144

#143 Jag har mina funderingar på och köpa Novalucol, har läst att man får ta dem också.

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Sarah
2018-08-09 16:57
#145

Novalucol = najs. #125 har ni ngn diskussion om att ta ut bebis lite tidigare, med tanke på ditt mående?

Vinternos
2018-08-09 16:57
#146

Tack för era svar!

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Annons:
SimsBrooke
2018-08-09 17:09
#147

#145 Då ska jag testa och köpa det :D

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Förväntansfull
2018-08-09 18:06
#148

#147 ja tar Novalucol då ja har hemsk halsbränna (speciellt efter ja börja med järntabletterna) :(

mollyt
2018-08-09 19:14
#149

Men jaha, jag var hos BM i vecka 23+? (24) för att hon skulle vara på semester när jag var i 25+ och därför så mätte vi inget SF-mått vid mitt besök för hon sa att man inte börjar mäta fören i v25 eftersom man då hamnar utanför grafen. Så taskigt att ni fick mäta då #138 #140 när inte jag fick. 😉

Mveska
2018-08-10 06:24
#150

Hejsan. Igår kväll när jag skulle gå och lägga mig var där en svagt svagt rosa på toapappret. Idag när jag gick upp och kissade så är där vad som ser ut som en vanlig flytning men är rosa. Jag har gått in i vecka 7 nu. Jag har inga smärtor eller några andra tecken på att det kunde vara ett missfall. Bör jag ringa till barnmorskemottagningen eller bara vänta ut det? Jag har inte ens haft min inskrivning än där

SimsBrooke
2018-08-10 06:25
#151

#149 Här i Örebro börjar de mäta i vanliga fall i vecka 24.

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Förväntansfull
2018-08-10 09:38
#152

Har haft jobbig magknip hela natten. Har gjort lite av mina behov (de som kommer vill säga) men känner att de behövs mer. De ja oroar mig för är att ja inte tycker mig känt bebis riktigt lika mycket. Den har absolut rört sig o omgångar o buffar ja lite på magen så rör den sig också. Va ska ja göra, vänta lite under dagen o se eller va hade ni gjort? Ja ringde min bm men de ringer inte upp förrän måndag???!!!!

Förväntansfull
2018-08-10 09:41
#153

Är i v 23

Annons:
Sarah
2018-08-10 09:55
#154

#150 det är inget konstigt. Men skulle det vara missfall på gång såkan ingen göra ngt. Vänta och se. #152 Du är inte tillräckligt långt gången för att man ens ska säga att du ska känna bebis varje dag. Oroa dig inte.

Förväntansfull
2018-08-10 10:33
#155

Ok ja känner bebis varje dag ”ändå” o känner den lite grann nu med så de känns skönt. Tror de där järntabletterna spökar för mig , tar niferex… Vilka tar ni andra, finns de nån ”skonsammare” för magen??

RoxannaS
2018-08-10 11:07
#156

#145 Beviljat igångsättning har jag fått. Ska på kontroll vecka 38+0… Så det var ingen jätte tröst precis.. Var hos bm igår. Hb låg på 117 igen. Så droppet funkade. Men jag mår ändå inte bättre. Sf på 27 cm i vecka 33.. precis på sträcket på kurvan så blir tul igen och återbesök hos bm nästa vecka. Jag är inte orolig för bebis. Vet att hon växt bra för jag har redan gjort två tul. Så de är bara min livmoder som ligger långt in å hon ligger redan jätte långt ner.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Tassen94
2018-08-10 11:37
#157

#155 Blutsaft innehåller ett form av järn som tas upp lättare av kroppen, därför kan man ta lägre doser men få lika bra järnvärde. Det är skonsammare för magen. Finns även ett järntillskott som heter Iron Response, i tablettform som är jättebra om du hellre äter tabletter. Det finns att beställa på nätet.

mollyt
2018-08-10 17:14
#158

#156 Fast skönt ändå, då kanske du inte måste gå fullt ut utan att de sätter igång dig innan? Du har ju inte haft den roligaste graviditeten jag hört talats om… Tror du att de kan sätta igång direkt hos mötet? Är det hos din vanliga BM eller ät mötet hos förlossningen?

Sarah
2018-08-10 17:54
#159

Svårt att tro att de sätter igång någon innan 38+0 om det inte är liv eller död i princip :( 37+0 borde de ju vara klara, men mer i 38.

RoxannaS
2018-08-11 00:56
#160

#158 Missade å fråga en hel del kring det. Ska på möte igen med dem någon gång nu framöver. så får fråga då. Men planen är väl att kroppen helst ska vara lite på g själv först. Så de blir lätt igångsättning. De är speciliast mödravården jag träffat. Jag vet inte. jag önskar verkligen att dem sätter igång direkt då i vecka 38+0 för jag går sönder helt känner jag. Mår inte alls bra. Järnvärdet hade dock blivit bättre. men mår ändå inte bättre själv. Jätte svårt med både mat å vätska. Rädd att braka psykiskt igen. Så less på detta.. Hade önskat att få hjälp ännu tidigare egentligen. Känner verkligen att jag inte orkar mer redan nu. Blir sterilisering sen iaf. Aldrig mer en graviditet. Jag håller inte för det. Så less nu å så trasig. Inget funkar som det ska. Tarmarna krånglar. Magen krånglar. Revbenet gör förbannat ont. Är trött hela tiden. Klen i kroppen. fötterna gör ont som fan så sitter mest hela dagarna. Orkar inte stå upp. Gå gör jag inte mer än nödvändigt då även de gör ont. Så stukade jag ju självklart foten idag också… pricken över i:t.. Så less på livet just nu.. varför kan inte allt bara lösa sig någon gång? Magmåttet har ökat 1 cm på typ 3 veckor.. hamnade på lägsta sträcket på kurvan så blir återbesök om en vecka samt tul igen… Jävla krångel bara med allt. Usch #159 Jag med.. Men med mina psykiska problem så riskerar jag förlossningsdepression också. Vilket dem vet om så det trycker på dem ganska bra också. Att allt ska bli bra denna gången.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Annons:
mollyt
2018-08-12 17:13
#161

Men #160 usch det låter jättetungt! Jag önskar att jag kunde ta lite av dina åkommor så du fick andas ut ett tag.

SimsBrooke
2018-08-12 17:19
#162

#160 Usch, låter inte alls kul :( Hoppas du blir igångsatt snart!

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

RoxannaS
2018-08-13 14:25
#163

#161 Tack snälla 🌹 ja vi får se vad dem säger på onsdag. Fick en tid kl 13 då för att göra tul antar jag. Stod bara att jag hade en tid på sjukhuset. Stod inte vad så. #162 Ja verkligen jag med. :(


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
[Devya]
2018-08-13 14:25
#164

Suck… Tycks ha råkat ut för uvi. Det kom en massa blod i urinen så det blev att åka till min husläkare och få medicin utskriven. Ingen antibiotika utan något annat var det. Ska ta det innan jag går och lägger mig inatt. Undrar om jag kan ha fått det från lördags då vi simmade i en simbassäng som hade absolut inget klor i sig… Jag va lite tveksam till att simma där men gubben övertygade mig. :p

Sarah
2018-08-15 10:54
#165

https://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/childrens_ikea/22157/ 

Köpte den här på ikea häromdagen. Bebbosar tenderar att sparka av sig filtar etc och vi har ett kallt hus på vintern. En kompis som är tysk hade till sin bebis, och sa att där hade alla tunna sovpåsar. Vi tänkte inte på det förra gången men efter jag såg hennes insåg jag vad smart det var :P Finns en del här att köpa nu, men de är ofta svindyra.

[Thiah]
2018-08-15 12:47
#166

#165 ja en sån där får man i Finlands mammalåda :) Jag har så svettiga barn och inte så kallt hus att vi gett bort vår nånstans :p

[Devya]
2018-08-15 13:31
#167

#165 Här där jag bor är de nog billiga, åtminstone de tunnare varianterna. Finns även de med ärmar om man så vill. Finns massor här att välja mellan som tur är. #166 Det finns tunnare sovpåsar att köpa också, åtminstone här i Belgien där det verkligen blir varmt, även under vintern. :) Vi får ju inga ordentliga vintrar här.. :(

Annons:
[Thiah]
2018-08-15 13:39
#168

#167 Jo man får en tunn sådan k lådan också. ;) Men jag gör inget med åkpåsar efter att barnen är några månader om det inte är -20. Fårskinn och kläder + kanske en filt duger fint för oss :)

[Devya]
2018-08-15 14:15
#169

#168 Jag trodde dock att man inte heller fick använda filtar, efter vad jag har fått höra åtminstone. Det är verkligen en djungel det här med vad man borde och inte borde göra.🤣

Sarah
2018-08-16 09:35
#170

#169 jodå, bara de inte hamnar i ansiktet eller stänger in värme i en vagn. Bm idag, förhoppningsvis sista besöket. Har nästa tid 38+6 och då vill jag inte vara gravid länge! Bebis ligger fortfarande på snedden med huvudet i min höft /ljumske. Så inget vändningsförsök då hon ändå ligger nedåt med huvudet. Är ganska säker på att hon varit upp med huvudet en vända och sen vänt tillbaka, så det är ju ingen vits att försöka få henne rätt när hon ändå har så gott om plats att hon kan snurra runt. Börjar gå ner i vikt nu. Har dålig aptit med en rumpa som trycker på magsäcken hela tiden.

SimsBrooke
2018-08-16 11:35
#171

Var på föräldragrupp, och jag är verkligen glad att jag går på de här mötena. Nu har vi pratat förlossning och amning. Alla som går i gruppen är unga, alla mammorna är förstföderskor så inga skräckhistorier om förlossning som tur är =) 

Men jag känner att jag fått lite mer kött på benen =)

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Sarah
2018-08-19 18:44
#172

Ganska säker på att bebis la sig tillrätta igår kväll :) var en massa bök och sen försvann trycket på magsäcken. Tycker mig känna ett huvud rakt ner oxå. Magen har sjunkit lite och jag har kunnat vila på höger sida utan att må illa. Ingen som trängs med revbenen när jag sitter upp heller. Skönt!

RoxannaS
2018-08-21 00:13
#173

Det här med å ha en fixerad bebis är inte populärt hos mig. Aj aj aj allt obehagligt som finns där nere som bebis hittar på. Sitter mest å gör massa konstiga grimaser hela tiden. inte kul. :(


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
[Devya]
2018-08-21 06:19
#174

#173 Kan relatera. Jag är endast i vecka 26 men bebisen har varit i "rätt position sedan vecka 24 och det har jag också fått känna. Åtminstone är allt i sin ordning så jag tröstar mig med det. Men fy tusan vad tungt allt känns redan. Har så svårt att komma ut ur sängen och att andas är också en jättestor utmaning. Får panik vid vissa tillfällen då jag inte får tillräckligt med luft. Och värre blir det väl i takt med att magen växer. Oo

Annons:
Sarah
2018-08-21 07:26
#175

Så jäkla värdelöst, hade regelbundna värkar i ca 5 timmar igår kväll. Sista timmen kom de varannan minut och jag fick andas mig genom dem. Men de höll inte i sig tillräckligt länge och gjorde inte tillräckligt ont så var ju inte helt på g. Pratade ändå med förlossningen och var välkommen in på koll. Sen slutade de helt och jag kunde sova 5 timmar innan det var dags att gå upp och vinka hejdå till dottern som skulle till förskolan. Nu har jag värk i ländryggen men inga sammandragningar. Både jag och killen jobbar hemifrån idag om det skulle fortsätta, men vad less man blir. Men men, vi gick iaf tummen ur att tvätta lite kläder och babyskydd så att bebis kan ta sig hem när hon nu behagar komma.

Garm
2018-08-23 10:10
#176

Den 14 augusti kl 01.01 kom min lille gosse till världen med rasande fart.

Jag vaknade av att jag kände ett tryck nedåt och trodde jag behövde rusa på toaletten. Gjorde det, men inget kom och trycket bara eskalerade. Gjorde väldigt ont. Reste mig upp när jag kunde och kände mig lite isärbänd. Efter en stund kom samma känsla av tryck och isärbändning tillbaka. Jag satte igång en contraction timer, de kom med ca 1,5-2 minuters mellanrum och varade ca 1,5 minut. Kände mellan benen och kände huvudet. Väckte sambon och sa vi måste åka in nu. Bad honom ringa förlossningskoordinatorn. När han stod i telefon med dem födde jag min son, stående, i sovrummet. Från att det började till att han kom ut tog ca 25 minuter. Fick inga andra värkar innan, bara känt mig obekväm och lite öm i magen kvällen innan. Vi fick hjälp via telefonen av barnmorskorna med vad vi behövde göra och de ringde ambulansen, som kom efter 10 minuter. Kände mig relativt lugn genom det hela, men visste inte hur jag skulle bete mig i allt det som hände. Gjorde som jag blev tillsagd.

Omtumlande upplevelse, men rätt häftigt såhär i eftertanke.
Sambon behöll sitt lugn genom det hela och det höll mig lugn. Barnmorskorna var väldigt imponerade av oss båda. Alla vi pratat med på BB efteråt blev chockade att det gått så fort och utan direkt förvarning, särskilt för en förstföderska. Innan vi åkte hem sa en av barnmorskorna att om vi skaffar fler barn så kommer jag bli igångsatt.

Detta är nog det absolut häftigaste jag varit med om. Plus då att jag har ett underbart litet barn nu, så häftigt!

Vinternos
2018-08-23 11:24
#177

#176 Så starkt gjort av dig och häftigt! All lycka till er!

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Sarah
2018-08-23 11:26
#178

#176 omg! Har tänkt på dig och undrat hur det gått. Vilken historia. Mardröm i mina öron, men skönt att allt gått bra <3 Grattis till bebis!

Flaeder
2018-08-23 11:34
#179

Gratulerar! Vad häftigt och läskigt samtidigt. Ett minne för ert liv! :) Lycka till.

SimsBrooke
2018-08-23 13:26
#180

#176 omg! Starkt jobbat båda två :D jag håller med Sarah, låter som en mardröm vill gärna vara inne på förlossningen när jag ska föda hehe. Men skönt att allt gick bra och att din sambo höll sig lugn trots omständigheterna  =) grattis till bebsi :)

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

[Thiah]
2018-08-23 13:59
#181

#176 alltså oj! GRATTIS till liten och skit va häftigt! Härligt att det gick bra trots allt!

Annons:
mollyt
2018-08-23 16:53
#182

#176 hoppsan hejsan och grattis! Wow vilken raketfart! Fast jag föder mycket hellre i sovrummet än i bilen in. Men skönt att de tänker på detta om ni skaffar fler barn framöver!

SimsBrooke
2018-08-23 17:47
#183

Jag tror jag har åkt på foglossning! Jag har haft en väldigt enkel graviditet. 

Är i vecka 31(30+2), vissa gånger speciellt när jag suttit länge så får jag ont i blygdbenet. Jag har ställt frågan i en grupp på facebook och många av dem skriver och säger att det är foglossning.

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

SimsBrooke
2018-08-24 15:34
#184

Usch har noll energi just nu. Ingen kraft i kroppen till att göra något. 
Idag var jag hos optikern och sen vidare för att åka och handla. Det tog kol på mig :'(

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Cilla89a
2018-08-24 18:19
#185

#176 Grattis! Och jag som tyckte att min förlossning för 8 veckor sedan (som också är förstföderska) gick otroligt fort! Jag kände första värken 3 timmar innan hon var ute, vi hann vara på förlossningen 30 min.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Garm
2018-08-25 13:07
#186

Tack allihopa 🙂

Hade hemskt gärna hunnit åka in till förlossningen innan han kom, för det kändes lite läskigt att hålla i honom och inte veta vad jag skulle göra. Tydligen gjorde jag dock rätt fick jag veta, så det stärkte mig.

Blir det fler barn hoppas jag verkligen att jag hinner bli igångsatt inne på förlossningen. Fler dramatiska hemförlossningar vet jag inte om jag vill vara med om, även om det i efterhand är rätt häftigt.

SimsBrooke
2018-08-25 20:24
#187

#186 Troligtvis blir du igång satt någon vecka innan BF eller två nästa gång. Men skönt att allt gick bra för er =)

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

mollyt
2018-08-26 07:30
#188

Vecka 27+6 idag och jag har haft några dagar med illamående nu, igårkväll så illa att jag kräktes. Jag känner mig inte sjuk i övrigt så tänker mig att det är bebisen som pressar på? Någon som känner igen sig?

Annons:
Garm
2018-08-26 12:53
#189

#187 Han föddes vecka 37+6, så jag kommer nog bli igångsatt ganska direkt när nästa eventuella barn anses fullgånget. Iaf förstod jag det så när de pratade med mig om det.

Sarah
2018-08-26 12:59
#190

#186/9 kul att det var att hålla honom som var läskigt :p själv trodde man att värkarna skulle döda en :p 37+6, en bra dag att föda barn! Jag hoppas att jag oxå får göra det, för det är imorgon :D

[Devya]
2018-08-28 09:28
#191

Okej.. Så idag ska de ta sockertestet på mig. Jag ha inte ätit sedan igår och är så hungrig. 🙈 Det jag blev att fundera på är att jag ska dricka sockerlösningen en timme innan jag åker in så att läkaren kan ta blodprov. Jag trodde att man drack det där för att sen vänta en timme i väntrummet. Det står även på flaskan att det ska ske "under medical supervision". Är det någon annan som ha varit med om det här? Är på jobbet nu så måste göra det här innan jag åker iväg. Så skönt att få det gjort då de här klantar till det två ggr redan, alltså två dagar jag har fått gå hungrig utan att de ha ens tagit testet då de ha dubbelbokat mig osv…. Tredje gången gillt nu!

Livingthelife
2018-08-28 12:07
#192

#191 jag fick ta blodprov innan jag drack sockerlösningen och sedan sitta 2h nere hos bm för att sedan ta ett nytt. Hur ska de annars ha något att jämföra med?

[Devya]
2018-08-28 12:19
#193

#192 Det finns olika test. Det här var Sullivans testet. Oberoende vad jag hade där innan så spelar det ingen roll. Värdet får ändå inte vara för högt efter sockerdrinken. :)

[Thiah]
2018-08-28 12:51
#194

Jag fick höra att man ska undvika att röra sig mycket efter att man druckit sockerlösningen.

[Devya]
2018-08-28 14:34
#195

#194 Oj, hurså? Oo

Annons:
[Thiah]
2018-08-28 14:47
#196

#195 för att motion kan göra är blodsockret sjunker. Så jag fick sitta stilla på en stol…

[Devya]
2018-08-28 14:49
#197

#196 Ja se de har de inte berättat för mig. 😆

[Thiah]
2018-08-28 14:58
#198

#197 Jag fick nämligen en tillsägelse när jag sa att jag skulle vandra runt lite på sjukhuset medan jag väntade på att få ta provet. Men sen kanske jag bara hade en nitisk sköterska

[Devya]
2018-08-28 16:14
#199

#198 Jag tycker ju att min läkare borde ha sagt något åt mig då jag så att jag skulle dricka det på jobbet. Jag jobbar som städerska så man är ju ganska aktiv då och springer i trapporna jämt och ständigt. 🙈

[Thiah]
2018-08-28 19:04
#200

#199 är kanske en finsk policy. Men alla jag känner ska dricka den på hälsocentralen och sen vänta snällt i väntrummet

Garm
2018-08-30 16:47
#201

Hur kul är det med avslag och rejäl ömhet och lite svullnad efter suturer? Jätte? Nä, knappast… Avslaget är inte särskilt jobbigt egentligen, men den där ömheten efter att jag gick sönder lite och suturerna. Inte kul alls. Får ont när jag går eller står och ibland när jag sitter. Ömheten sitter ju i hela underlivet och inte bara där suturerna är. Blä! Att inte kunna gå en liten bit utan att det gör ont och känns som en tennisboll fastnat mellan benen är väldigt irriterande. Jag har ingen lust att ha det så här i länge till… *gnäll*

Sarah
2018-08-30 17:00
#202

#201 :( efter två veckor borde det ju kännas lite bättre, gör det inte det? Visst att det kan ta ganska många veckor innan det känns helt bra, men bättre borde det iaf vara. Vet att jag var uppe på hästryggen efter 3 veckor, men att det stygn strulade och gjorde ont i ca 6 veckor. Hoppas att det blir bättre snart!

Annons:
Sarah
2018-08-30 17:09
#203

Känns som att ingen försöker gräva sig ut ovanför naveln. Kom ut nu förihelvete! 10 dagar till bf :(

mollyt
2018-08-30 17:20
#204

#201 det känner jag igen! Jag var öm vid suturerna (blygdläppen) rätt länge och tyckte att stygnen stack när jag satt ner - att det tog längre tid än vad jag fått info om att stygnen skulle försvinna. Men sen blev det ju bättre successivt även om det tog tid. Hoppas det blir bättre för dig snart!

Garm
2018-08-31 13:18
#205

#202 Tack. Jo, det känns ju bättre nu än det gjorde för två veckor sedan. Det gör dock ont när jag går längre sträckor än 500 meter. Det blev fyra revor, varav två var grad två. Inte så konstigt egentligen att jag är öm, men det är ju inte roligt ändå. Jag hoppas verkligen att jag slipper känna den där "tennisbollsömheten" väldigt snart, så jag kan gå lite längre promenader.
Det blir ju långsamt bättre, men jag känner mig lite otålig och vill vara fri från efterdyningarna av förlossningen redan nu.

#204 Tack. Jag fick inte något sagt till mig om hur lång tid det skulle ta för stygnen att resorberas, men tre veckor är väl tiden det tar för vävnad att läka ihop bra. Jag räknar med ungefär så lång tid för stygnen att försvinna. Men som jag sagt tidigare är jag otålig och vill bli av med allt det här snabbt.

[Thiah]
2018-08-31 14:13
#206

#205 vet du vad för sorts stygn du har? Jag tog själv bort irriterande stygnbitar ( jag hade visst enbart ett längs med hela min "klippning" enligt journalen) cirka 10 dagar efter sonen föddes. Jag hade läkt ihop fint och kunde efter det sitta bättre. Underlivet är superbra på att läka! Däremot, den där bollkänslan försvann inte på ungefär en månad och en tid efter det, speciellt vid mens.

Sarah
2018-08-31 14:27
#207

Det är så härligt att vara kvinna… 

En del av mig försöker säga att jag ska vara glad och tacksam att jag haft en så enkel graviditet den här gången. Resten av mig är mest förbannad för att man måste stå ut med den här skiten runt och efter graviditet bara för att man råkar vilja ha ett barn.

Garm
2018-08-31 14:54
#208

#206 Jag har tyvärr ingen aning vad för sort stygnen är. Låter betryggande att underlivet är superbra på att läka.

Jag vet inte om man får gå på någon slags efterkoll efter en tid? De sa inget om det.

LaSadie
2018-08-31 15:53
#209

Jag fick en kallelse skickad till mig med tid hos MVC jag gick på hela graviditeten. Kom dagarna efter vi kom hem från BB. Jag hade personligen inte problem med stygnen men tyckte det var skönt att sitta med rejäla bindor, alltså inte Always eller liknande för de var för tunna. Köpte Kronans egna bindor som var helt okej, saknade de som fick på BB :(

Annons:
Sarah
2018-08-31 17:10
#210

Du kan boka efterkoll själv annars efter ca 8 veckorish. Jag är sån som inte vill ha folk jag har pratat med innan mellan benen, så jag bokar hellre en privat gynekolog för efterkoll :)

[Thiah]
2018-08-31 17:27
#211

#208 jag bor i Finland så gällande efter kontroll kan jag inte svara dig. Men jo underlivet är en mästare på att läka sig. Däremot tar ju insidan ( bland annat livmodern) längre tid på sig för att allt ska hitta tillbaka till sina egna platser igen . Man säger väl 9 månader gravid 9 månader läkning i nått talesätt.

mollyt
2018-08-31 20:13
#212

#208 jag var på efterkontroll hos min BM jag varit hos på MVC, hon kollade stygn/läkning/knipförmåga och säkert sånt jag glömt bort.

mollyt
2018-08-31 20:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#213

Har köpt syskonvagn idag! Även om jag tänker att det är 2 månader kvar innan bebis kommer så snubblade jag över en superfin vagn som jag redan bestämt mog för men ”väntade in” ett bra begagnat köp. Så nu fick vi tag på en superfin, knappt använd, till ett bra pris. Jag är supernöjd!

Sarah
2018-09-01 19:18
#214

Vi börjar fundera på syskonvagn, men samtidigt använder vi nästan aldrig vagnen vi har. Jag föredrar sele. Den stora anledningen skulle isf vara att E blir upprörd om vi tar hennes vagn och hon inte får åka… Idag har jag hemsk molvärk och det trycker och spänner och drar. Litar dock inte på att förlossningen tänker dra igång, kroppen luras för mycket. Så, jag åker till stallet nu i hopp om att jinxa magen att dra igång :p stall - dusch - förlossning känns som typisk hästtjejgrej.

RoxannaS
2018-09-01 20:43
#215

Två veckor drygt till mitt försök med hinnsvepning är inbokat. Verkligen hoppas på att tappen är påverkad då så de går. Så färdig med den här graviditeten så vill bara få ett slut på det. Magen har sagt upp sig så så fort jag äter eller dricker så känns de som att jag ska behöva spy för de vill liksom inte ner längre. Magmunnen är ju trasig så har svårt att hålla ner det. Den 16:e ska jag få komma in å bedömma läget om hinnsvepningen inte ger något. Så de blir ändå tidigt men känns som en evighet bort ändå med detta mående. Och nu börjar alla krämpor ge sig till känna. När bebis rör sig gör det ont. Bäckenet gör ont. Ryggslutet gör ont. Fötterna gör ont. Fingrarna känns stela å jävligt. Revbenet tar kål på mig. Osv. :'(


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Garm
2018-09-03 11:33
#216

Efterkoll, tror jag, hos BM på fredag. Och på onsdag är det BVC och torsdag hörselscreening på BB-mottagningen på sjukhuset. Det är så mycket som ska göras och jag har ångest och svårt att åka kommunalt, men måste ju (har varken körkort eller bil). Det gick ok att åka kommunalt i fredags när jag skulle till fysioterapin på sjukhuset med den lille, som har väldigt lätt torticollis, men ångesten var jobbig tills den släppte lite.

Angående torticollis, någon här som haft barn med det? Om så, hur gick det?

Annons:
mollyt
2018-09-03 20:43
#217

#214 då kan ni ju skaffa om det behövs senare. Här åker dottern vagn varje dag och sover middag i vagn. Så jag bedömde att vi kommer ha tider där vi har två vagnbarn. Sen bär jag i sjal (mindre nu och bara en gång under graviditeten då det gör ont i bäckenet) så bebis kommer helt klart få bli sjalburen mycket också.

Sarah
2018-09-03 23:20
#218

#217 ja precis. #216 låter tidigt med efterkontroll redan. Kan du åka med sele eller sjal? Lättare än att krångla med vagn. Aldrig hört talas om Torticollis innan, men läste nu. Hoppas att det löser sig smidigt för er :( #215 håller tummarna att du kommer igång snart. Var hos bm idag igen, hoppas verkligen att det är sista gången. Bf på måndag om en vecka. Hon erbjöd mig att vara med i en studie om "tidig" igångsättning. Om jag kom med skulle jag sättas igång nu direkt typ. Lite stolt över mig själv som sa nej. Har redan fått erbjudandet om igångsättning från spec.mödravården men vill helst att kroppen sköter det själv. Jag har en enkel graviditet och även om jag är less så står jag ut lite till.

Garm
2018-09-04 17:19
#219

#218 Kanske bara är en uppföljning hos BM då. Får se när jag kommer dit. Sjal har jag ingen, men en ergonomisk sele. Vet dock inte om jag vågar använda den än. Ska dock vara från nyfödd, den jag har. Kanske borde jag öva mig på att använda den innan torsdag då, för att se om jag vågar mig på att gå ut med den och åka kommunalt. Tack för tipset och påminnelsen att jag faktiskt har en sele :)

Sarah
2018-09-07 12:35
#220

3 dagar till bf. Killen har lite ont i en muskel. Jag har förvärkar från helvetet. Gissa vem som hörs mest här hemma… Vi jobbar båda hemifrån tills bebis kommer och hans gnällande går mig aningens på nerverna. Det är så synd om honom. Har precis förklarat att hör jag ett pip till från honom kommer jag dränka honom i hästliniment som han inte vill ha och tvångsmata honom med Ipren och Voltaren. Han ska skatta sig lycklig som får äta dem :p Men älskling, det är ingen tävling om vem som har mest ont, försöker den ynklige mannen säga. Jo det är det skriker jag tillbaka och du ska bara vara tyst eller ta den hjälp som finns. #219 gick det bra igår?

Garm
2018-09-07 13:19
#221

#220 Det gick jättebra. Både att åka kommunalt (med vagn, vågade inte mig på selen) och screeningen. Hörseln har jag nojat lite över, för jag tycker inte han reagerat alls på höga/plötsliga ljud, så det var väldigt skönt att få resultatet Utan Anmärkning på båda öronen.
Att åka kommunalt med barnvagn börjar bli lite lättare nu. Spårvagn är det jag tycker känns jobbigast, för inte alla vagnar än bra anpassade till barnvagnar eller rullstolar. Trappor upp till barnvagnsplatsen, det är inte kul när man är ensam. Fick dock jättefin hjälp av flera stycken med att få av och på barnvagnen. Blev så glad av det och ångesten lättade ganska rejält.

Har för övrigt fått en tid för efterkontroll nu, i början av oktober.  Får hoppas att allt ser fint ut då.

Sarah, jag hoppas killen blev tyst efter det ;)  Och jag hoppas allt går bra för dig och att bebisen kommer väldigt snart.

[Thiah]
2018-09-07 14:03
#222

#220 vill du låna en påk? ;) #221 va skönt att det gick bra! Och vad duktigt av dig att klara av det kommunala så bra. (Får lite dåliga vibbar av ordet duktig men jag kommer inte på nått bättre ny. Menar det absolut inte på något annat sätt en stärkande positivt). Hörsel på smått är svårt att mäta då hörselgången ännu är blöta. Båda våra ungar har fått ok först efter några dagar :).

Garm
2018-09-08 11:53
#223

#222 Tack! Känns så himla bra när jag klarar av att åka kommunalt utan problem eller ångestpåslag. Eftersom jag hade sonen med mig ville jag inte ha musik i öronen, något som annars hjälper mig när jag är ute bland folk, för jag ville ju höra om han behövde mig.
Hon sa det kanske var lite fosterfett som hamnat i apparaten när vänster öra inte reagerade/krånglade lite (och gjorde mig orolig). Den gjordes ren och sen fungerade det jättebra. Hon sa också det kan vara svårt att mäta hörsel på små barn. Trånga hörselgångar och ibland ser man inte åt vilket hålla gången går, så att säga.

Sonen är snart en månad gammal, på tisdag för att vara exakt. Känns helt galet! Han bli en hel månad gammal redan! Angående ålder och månader, förresten.. när slutar ni räkna era barns ålder i månader? Jag blir helt ärligt tyvärr lite irriterad när så många fortsätter med månadsräknandet tills de är närmare tre, eller t o m efter det. Att säga att barnet är t ex 24 månader är lite fånigt? Eller? Är det jag som är fånig som reagerar så på det?

Annons:
[Thiah]
2018-09-08 11:59
#224

#223 jag har slutat vid senast 1 1/2 år.

Sarah
2018-09-08 13:57
#225

#223 min stora är 37 månader ;p nej för f*n från 11 månader slutade vi. Sa, hon blir snart ett, hon är ett år och 4 månader, snart 1.5 osv. Tycker det är jättekonstigt att räkna månader.

[Thiah]
2018-09-08 15:01
#226

#225 alltså 54 månader är min äldsta, så kanske dags att sluta räkna månader? :P haha För mig som har dyskalkyli är det helt värdelöst att få månader ovanför 12. Tar mig fan en timme att räkna ut hur gammal ungen är sen :p hahah

Garm
2018-09-09 12:26
#227

#224 och #225 Är glad jag inte är ensam om att tycka det blir lite för mycket månadsräknande ibland.

Siffror är svårt för mig också och jag kämpar med att försöka räkna ut åldern på allt över 18 månader.

Sarah
2018-09-09 13:16
#228

Jag håller på att bli knäpp på alla som hör av sig och frågar om hon inte kommer snart. Rök precis ihop med min mamma som är den som ska ha stora dottern när vi är på sjukhuset. De vill kunna planera saker… Hur ska jag kunna hjälpa dem att planera liksom? Så trött på all familj just nu. Min pappa som varit backup tyckte att det var rimligt att åka utomlands på torsdag. Bf imorgon… Snart ringer jag svärmor och ber henne komma och bo hos oss tills bebis är ute och hon är den sista jag orkar med just nu. Nä fan jag föder nog hellre själv med en barnmorska medan killen har dottern. Säga vad man vill om svärmor, men hon skulle släppa allt och sätta sig på nästa färja från Gotland och sen stanna i flera veckor om det behövdes.

LaSadie
2018-09-09 15:21
#229

Usch ja, blev sjukt trött på alla som frågade och sa "har hon inte kommit än?". Tills slut så postade jag dagliga inlägg med texten "NO BABY" och sa till damerna i trapphuset innan de ens öppnade munnen "nä hon är fortfarande kvar i magen".

Sarah
2018-09-09 15:35
#230

Ja vad tror folk liksom, stor mage = ingen bebis. Inte hört av sig till barnvakten = nej det har inte kommit igång ännu. Inte skickat mess och berättat att hon är ute = ingen bebis är ute. Jag blir tokig. Sen att folk tycker att deras rätt att veta och planera kommer före min stress av deras frågor och sen har mage att bli förnärmade när man säger ifrån. Fantastiskt.

Annons:
Förväntansfull
2018-09-10 17:17
#231

Under hela graviditeten har det känts som mensvärk i mage o ländrygg när jag behövt göra nr två och håller i tills jag är helt färdig (vilket kan ta nån dag eller så nu) Nån mer som känner igen sig i det? Är i v 27 nu :) Känns lite obehagligt.

mollyt
2018-09-10 17:37
#232

Men åh vad har ni för folk i er närhet #230 #229 Jag upplevde aldrig något sådant förra gången och har inte ens tänkt på det inför den här förlossningen. Jag tänker lite som ni - så länge vi inte sagt att barnet är fött så är det troligen inte det? 😉 Fast å andra sidan, en granne mötte oss i trapphuset för någon vecka sedan och frågade förvånat om vi hade flyttat för att hon inte sett oss på ett tag. 🤪

Sarah
2018-09-10 17:58
#233

Idag (på bf) kom lillasyster :) Nu mår vi bra, men fyfan för att föda barn alltså. Öppnade mig de sista 5 cm på en timme och den smärtan klarade inte epiduralen ens. Men nu är hon äntligen här :) Hoppas få åka hem ikväll och sen hämta storasyster imorgon fm. Bättre förlossning den här gången, även om smärtan var många gånger värre.

autofyll
2018-09-10 18:54
#234

Grattis Sarah!

Vinternos
2018-09-10 19:07
#235

#233 Grattis! :)

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

fluffis
2018-09-10 21:45
#236

Grattis Sarah! Ser fram emot att få höra mer om det :)

Förväntansfull
2018-09-10 21:46
#237

#233 grattis :D

Annons:
RoxannaS
2018-09-10 23:33
#238

Har så vidrigt ont i bäckenet nu att jag nästan gråter när jag går.. Det är vidrigt alltså. Ska till barnmorskan imorgon. Ska be om en koll av tappen då nu får det fasen vara nog. Jag orkar inte mer nu.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
SimsBrooke
2018-09-11 09:19
#239

#233 Grattis :D 

#238 Jag vill också nästan börja gråta när jag går. Speciellt när jag suttit länge och det känns som om bäckenet ska gå av mitt i tu =(

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Surpan
2018-09-11 09:40
#240

Stort grattis Sarah! Hoppas familjen tog hedersuppdraget på allvar när det väl gällde. 🙂

/Surpan

Sarah
2018-09-11 10:23
#241

Tack hörni :) Proppen började släppa lite i söndags kväll och fick en del värkar. Men kunde sova på natten och vaknade till lite mer värkar runt halv sex. Killen åkte och lämnade stora dottern på förskolan och jag gjorde mig iordning. Kom in till förlossningen vid 10 på morgonen, med oregelbundna och korta värkar då jag var så rädd och nervös att de nästan avstannat. Hade tur, den specialistläkare jag träffat och gjort förlossningsplan med råkade vara där så hon kom och sa hej och pratade med barnmorskan. Öppnade mig ca 4 cm innan de hunnit sätta epiduralen och det kunde jag hantera, förra förlossningen kunde jag inte hantera värkarna alls så då sattes den vid typ 1cm. Tidig epidural var del av min förlossningsplan. Vid två halv tre var jag öppen 5 cm och de tog hinnorna. Helvete! Från 5cm till öppen på en timme. Barnmorskan ville inte fylla på epiduralen, undersköterskan försökte förklara att det inte behövdes, jag skrek och svor på båda att de skulle läsa min journal igen, att det finns en förbannad plan som jag förväntar mig att de ska följa och att de skulle hämta läkaren. Då gjorde de som jag sa och specialistläkaren kom direkt och sen stannade hon tills det var klart vid 16. Trots att de fyllde på så mycket epidural att jag precis nu fått tillbaka känseln överallt så klarade den inte av att ta bort de värkarna när jag öppnade mig så fort. Tuppade tom av en gång av lite för mycket lustgas :p Sen kom krystvärkarna och efter några få kom hon ut. 3 kilo och 49 cm kort. Lite mindre än storasyster. Jag har sagt hela tiden att jag inte fick krystvärkar förra gången. Killen har inte riktigt trott mig, det står ju i journalen att jag fick. Men efter mina skrik och bröl igår blev det ganska uppenbart för honom att det inte var några förra gången. Det här var ju barnafödande på riktigt, var hans kommentar på vägen hem. Efter 6 timmar åkte vi hem. Skönt att sova hemma! Amningen funkade direkt, jag fick bara några ytliga sprickor och har inte alls ont som förra gången. Känner mig som vanligt nästan :) Så tacksam att läkaren var där och att hon tog sig tid att vara med. Tack vare henne kände jag mig trygg. Gillade inte barnmorskan av ngn anledning. Snart åker vi och hämtar storasyster, tänker att det är positivt för henne att vi hämtar istället för att mormor kommer och lämnar. Då får hon välkomna lillasyster hem och visa henne runt. Vill alltid visa folk runt. Välkommen till mitt gråa hus, här är min soffa osv :p så vi berättar inte för henne att vi sovit hemma. #238 hoppas att det inte är långt kvar för dig nu.

SimsBrooke
2018-09-11 11:05
#242

#241 Skönt att ni slapp vara kvar på BB för läng =) Jag bävar för att vi kanske kommer få ligga kvar upp till två dar då jag har den här GBS dock är den diskret och jag vet inte riktigt vad det innebär.

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Sarah
2018-09-11 11:23
#243

#242 Ditt första barn? Här får man bara åka hem tidigt om man redan har barn, samt om barnet mår bra och äter. Vi var kvar två dygn med första och det var ganska skönt. Men, man stannar inte pga mamma, de bryr sig ganska lite om mamma. När barnet mår bra och amningen (om man vill amma) funkar får man åka.

SimsBrooke
2018-09-11 11:30
#244

#243 Japp mitt första. DOck har jag läst och om denna GBS går till bebis så kan det vara mellan liv och död för bebisen. Men ska prata med min BM på fredag då vi ska dit.

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Annons:
Sarah
2018-09-11 11:52
#245

Det jag menar är att det finns inte på kartan att de släpper hem er tidigt oavsett :) två dagar är att räkna med då det är första barnet. Så räkna med det istället för att bäva :)

SimsBrooke
2018-09-11 12:27
#246

#245 Enligt en som fött på USÖ i örebro så har dem 1 dag man är där. Men man får se när det väl kommer dit =)

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

LaSadie
2018-09-11 12:54
#247

Grattis Sarah! Jag tyckte det var skönt att stanna två dagar på BB även om amningen funkade och jag hade inte så ont. Kändes tryggt att vara nära de som kan och kan hjälpa de första dygnen även om vi inte behövde det.

SimsBrooke
2018-09-11 13:08
#248

#247 Jag har svårt för att sova borta. Sover sämre typ ingenting alls. Men det kommer säkert vara skönt och vara på BB när man väl är där =) Det är ju 48 dagar kvar till BF =) 

Hur var ni när ni var förstföderskor, jag är grymt nervös och livrädd. Jag vet inte hur jag ska hantera alla känslor =(

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

LaSadie
2018-09-11 15:01
#249

Well, jag var ganska trött efter förlossningen så sov ganska gott i sängen :D den var höj och sänkbar vid huvud och knä som var fantastiskt när magen och underlivet gårt igenom en förlossning :D Jag gick in med en förväntan att bara ta förlossningen som den kom, inte sätta upp förväntningar eller ställa in mig på att 'så här ska det gå till!' vilket funkar för mig. Sen var jag less v.42 på att vara stor, otyplig och ha ont. Läste även "Att föda" som var bra och hjälpte mig.

Garm
2018-09-11 20:08
#250

Grattis Sarah! :) - Idag kom sonens första riktiga skriksession i ca 20-30 minuter i sträck. Rejält ont i magen, så var tvungen att använda pysventil. Det gick skönt nog bra och nu ligger han och sover lugnt. Han har varit väldigt gasig ett par dagar. Blir det oftare, längre eller värre så blir det ett snack med BVC för att se om där finns något som ligger bakom. Just nu tror jag nog att det bara är tillfälligt, så att säga. Det är dock riktigt jobbigt, på flera sätt, när han skriker så.

RoxannaS
2018-09-12 11:43
#251

Var hos barnmorskan igår. Frågade om hon kunde kolla för att det skulle göra mig lugnare att veta om kroppen är mogen för en igångsättning. Till min glädje gjorde hon det utan vidare argument. "Jo men du är öppen ca 1 cm och tappen är mjuk, åh där var det ett huvud" säger hon å vi båda börjar skratta. Gud vad de kändes som en sten som släppte. Hon förvarnade mig för att det kunde vara obehagligt eller till och med göra lite ont men jag kände ingenting så det var skönt. Kom ut en bit av slemproppen idag också. Lika fascinerande varje gång haha. Så nu inväntar jag fredag med hinnsvepning bokad kl 9. Tror dock inte den kommer sätta igång något då jag fick 2 med sonen å de gjorde inte mer än att jag fick mensvärk 30 minuter som sedan försvann. Men annars siktar vi på söndag. Mamma börjar bli riktigt nyfiken nu. Hon ser fram emot att få vara med en gång efter att ha fött 4 gånger själv. Så de känns lite kul. :D Snart får jag träffa min prinsessa <3


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Annons:
Sarah
2018-09-13 00:19
#252

#251 skönt! Iaf lite närmare :) Aaah, smärtan av att gå från b-kupa till typ e-kupa på en kväll när mjölken börjar komma. Har stått och mjölkat ur och gråtit över handfatet för att lätta på trycket lite. Gick inte så bra… Bebis äter dåligt oxå, hon sover mest. Men är man bara drygt två dygn gammal så är man trött.

mollyt
2018-09-13 17:13
#253

Men åh Sarah det här hade jag missat, vad roligt och grattis! Skönt att det verkar gått bra ändå! 🙂

Sarah
2018-09-14 16:28
#254

Tack ni :) Så jäkla nöjd med min kropp just nu :p Jag förberedde mig löjligt mycket för att göra nr 2 och nu funkar det som det ska :p Avslaget börjar avta, dollypartontuttarna börjar lugna sig lite, jag är pigg och känner mig som vanligt bara 4 dagar efter förlossningen. Avslutar den barnafödande tiden i mitt liv på topp :) Senast årsskiftet kommer jag sluta amma och då räknar jag med att de sista graviditetskilona försvinner precis som förra gången. Sen har jag min kropp för mig själv igen och det blir inte fler barn och det känns så skönt!

RoxannaS
2018-09-16 06:58
#255

Idag kör vi. :D håll tummarna!


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Förväntansfull
2018-09-19 06:10
#256

#255 hur har det gått? :)

[Devya]
2018-09-19 07:07
#257

Suck.. Fick en otrevlig överraskning insändare då jag var till arbetsläkaren. Tydligen var jag tvungen att sluta jobba redan då jag var 6 månader gravid. Fick sluta jobba med omedelbar verkan då jag nu är 30 veckor så måndag var min sista arbetsdag och jag är så förbannad! Det här betyder att jag måste gå tillbaka 9 veckor efter att ha fått barnet istället för 14 veckor. Jag är så arg att jag vill gå och slå ner jävlarna som bestämmer över vad min kropp kan och inte kan göra. Jag känner mig så orättvist behandlad. Vill bara gråta hela tiden för jag är så upprörd. Jag är gravid och inte för tusan handikappad ju. Vet inte riktigt vad vi ska göra nu för det finns ingen mer plats på dagis i slutet av januari. Vi hade ju planerat att jag först skulle tillbaka på jobb i slutet av februari. Vi hade fixat allt då jag var 12 veckor gravid och nu är de planerna förstörda.. Skitsystem här i Belgien. De bryr sig verkligen inte om mammorna eller bebisarna här, det känner jag tydligt av… Kommer verkligen att ha svårt att amma de 3 månaderna jag hade tänkt mig då jag måste tidigare tillbaka på jobb och på jobbet finns det ju såklart ingen möjlighet att pumpa ut mjölk…

[Devya]
2018-09-19 07:08
#258

Fick en otrevlig överraskning "i måndags" skulle det stå men autocorrect ändrade det av någon orsak…

Annons:
[Thiah]
2018-09-19 07:15
#259

#256 jag kan säga som så att dom mår bra och skriver här när hon orkar :) #257 Äh sånt skit system!! Varför måste man automatiskt sluta efter 6 månader? Låter ju helt absurt om du orkar jobba. Får du någon ersättning nu? Eller blir det alltså mamma veckor? Har du möjlighet att vara hemma obetald de där sista veckorna? Jag vet hur det är att behöva pussla, fast Finland inte alls har sådant skitsystem som Belgien. Men jag är väldigt , väldigt avis på de i svenska systemet.

[Devya]
2018-09-19 08:32
#260

#259 På grund av att jag jobbar som städerska och de anser att det är riskfyllt då man är gravid men ärligt talat finner jag det inte alls tungt! Jag gör bra mycket tyngre jobb här hemma. Jag jobbade också endast 3h 48min per dag så det är ju inte alls mycket. Brukade vara hemma redan vid 10.30. Hatar det att de får bestämma över vad min kropp klarar/klarar inte av och sen straffa mig genom att få mindre tid med min dotter.. :( Jag Kommer nu att endast få 73% av min bruttolön så det är inte mycket av en heltidslön. Vi har också just köpt en lägenhet.. så jag har sen inte möjlighet att stanna hemma lite längre om det är obetalt. En annan sur grej är att jag förlorade nu mina 8 dagars betald semester. Får inte ta ut dem nästa år utan de måste tas ut i år… Skit alltså. :(

Surpan
2018-09-19 08:39
#261

Men fy Devya, bara 9 veckor hemma låter tufft! 😕 Ingen möjlighet att bo tillfälligt i Sverige under det första halvåret för att få vara ledig? Din man kanske kan veckopendla?

/Surpan

Sarah
2018-09-19 09:40
#262

Vänta va? Måste du jobba mer efter, för att du jobbade innan?? Hur tusan är det logiskt? Fyfan. Och folk klagar på Sverige och skattenivåer, men fattar inte hur otroligt bra vi har det.

[Devya]
2018-09-19 09:55
#263

#261 Kommer egentligen från Finland men nej ingen möjlighet att gå dit och bo för då blir det väldigt katastrofal med allt i Belgien där det är väldigt byråkratiskt… Jag kan liksom inte bara ge mig iväg till mitt hemland då jag har förpliktelser här i Belgien. Mycket pappersarbete jag måste ta itu med efter att jag har fått barnet. Dessutom får man inte bo isär om man är gift, det är mot lagen här. Skulle heller inte alls vara rättvist mot min man om jag gav mig iväg med vårt barn då han skulle inte ha möjlighet att besöka oss ofta. Han skulle under 6mån kanske bara ha en möjlighet att komma över någon dag. Det kostar sjukt mycket att flyga över till Finland och om han skulle ta bilen måste han ju också ta båten och vips går det minst 2 dagar att bara komma till Finland. Han har dessutom ett krävande jobb och måste jobba om vi ska ha råd med huslånet. Så det är tyvärr inte alls en realistisk lösning även om min familj har också föreslagit det där. Men tack ändå. ♡ #259 Förresten, varför är du avis på det svenska systemet? Har hört mera positivt om det finska systemet så nu blev jag nyfiken. :)

[Thiah]
2018-09-19 11:41
#264

#263 vi får ju inte alls bestämma över vår ledighet. Det bästa är ju att man går automatiskt gå på mammaledighet 30 dagar innan bebis är beräknad. Men sen är det stelt. Adam kommer börja på dagis i januari för vi har ingen möjlighet att vara hemma längre. Vi får nästan högsta möjliga hemvårdsstöd (bor dessutom i en generös kommun)) och det slutar på 370 euro efter skatt.. vi har även rätt till bostadsbidrag men ändå, jag är den som får in pengar och jag är barnskötare "bara" så det funkar inte någon längre tid. Redan nu är vi hemma 3 tuffa månader. Med svenska systemet hade vi kunnat vara hemma ett halvår till, minst. Har du ansökt om mammalådan förresten? Du kan ha rätt att få den skickad till dig.

[Devya]
2018-09-19 12:36
#265

#264 Det där låter ju mysko. Min bästis i Finland som jobbade som barnskötare fick 1300e i mån de första 9 månaderna hon var hemma. Efter det minskade det till 700e i månaden. Hon har nu varit hemma sedan 2016 oktober. Vad man får i månaden baserar väl kanske på vad man tidigare fått i lön? Inte säker på hur det fungerar men hon ha fått vara hemma länge och fått en hel ok summa ned pengar varje månad. Jag antar att det beror på många olika faktorer men är inte så insatt eftersom jag har aldrig själv fått erfara det där. Jag har ansökt om mammalådan men de skickar inte lådan till utlandet då det blir för dyrt för dem tydligen. Det går att få den skickad till en släkting i Finland så jag har uppgett min mammas adress men jag vet ännu inte om jag får lådan eller ej. Jag ansökte via kela i början av augusti och har även skickat in officiella dokument om min graviditet men de har inte ännu kommit fram till något beslut. Det lutade mot ett nej då jag pratade med dem via telefon men jag kunde ju alltid försöka menade de. :/

Annons:
[Thiah]
2018-09-19 13:00
#266

#265 Ah hon får extra för att hon inte har något barn på dagis? Då får man , i vissa kommuner, lite mer i hemvårdsstöd. 1300 är före skatt… Jag fick cirka 1150 i handen och det är egentligen bara vår hyra. Så det funkar inte att bara leva på makens 2110 innan skatt för resten av räkningarna och allt annat. Nu får jag som sagt 357 efter skatt och med bostadsbidrag är jag uppe i nästan 600e… Men det räcker ju ingenstans här i huvudstadsregionen och vi försöker ändå leva snålt. Räkningarna, de viktigaste äter ändå nästan allt eftersom hyran är så hög. Och då är det enligt fpa en skälig hyra för vårt område. Att få tjänstebostad eller stadens bostad skulle inte dra ner på hyran nämnvärt.

LaSadie
2018-09-19 16:14
#267

Nu är det lite av en ot fråga men ni som har vart på efterkontroll har er partner varit med? Jag var ganska väck i cirka 2-3 h och minns knappt de timmarna, det enda som jag har klart minne av från det jag kom till förlossningsrummet är när jag krystar.

Sarah
2018-09-19 16:16
#268

#267 vill du ha din partner med på en gynkoll? Eller vad menar du för efterkontroll?

[Thiah]
2018-09-19 16:20
#269

#267 efterkontrollen gör man flera veckor senare för att kolla att allt läkt, knipmuskler osv. Man får väl även diskutera förlossningen om man vill? Jag var på kontroll 6v efteråt tror jag.

LaSadie
2018-09-19 16:30
#270

#268 det som är sagt är att vi ska gå igenom förlossningen och sen gynkontroll (som han inte ska vara med på dock ^_^). Så det var mer genomgången qv förlossningsdelen jag tänkte på…

[Thiah]
2018-09-19 16:34
#271

#270 vill du ha med honom så ha :) ni kan ju starta med att prata om förlossningen så får han gå ut sen. Det är ju viktigt att du känner att du får prata igenom allt det du behöver, få svar på frågor och så.

Sarah
2018-09-19 17:33
#272

#270 ta med om du vill men själv hade jag inte gjort det. Hade inte med efter första barnet och kommer inte ha nu. Det är inte hans upplevelse som är viktig, det är din. Ser inte poängen med att ha med, men det är jag.

Annons:
RoxannaS
2018-09-19 19:09
#273

Hej tjejer. Ligger på BB med tösen. Hon föddes i måndags 16.16. Vägde 2916 gram och var 48 cm. Blev en långdragen igångsättning då det inte alls var moget längre när vi skulle starta. I måndags kl 9.50 tog man hål på hinnorna. Sista 2 timmarna var hemska. Värkarna var tokintensiva och täta som tusan. Öppnade mig 5 cm på 2 timmar. Ingen trodde på mig först när jag sa att jag ville krysta så fick lite panik. Men det gick bra. Min älskade underbara mamma var med, fick den stora äran att ta emot lilla prinsessan och lägga upp henne på mitt bröst. Den synen av mamma med henne i famnen var oslagbar 😍


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
  • Redigerat 2022-03-22 10:17 av Cireea
jackiejohn
2018-09-19 19:14
#274

Min man har inte varit med på någon av efterkontrollerna pga jobb, annars hade han kanske följt med ingen aning faktiskt. Vad vill du/ni? Jag har berättat vad som sades när när han kommit hem, vi är ju två om att få barn även om det är kvinnan som och föder har vi ”resonerat”. Vill du inte ha honom närvarande vid gynundersökningen får han vänta utanför, min make har vart med på allt jag gjort under graviditeterna (gjort mååånga pga risk för prematurfödsel) så jag har velat ha hans stöd, han har då stått vid mitt huvud och inte med insyn direkt. Men det är upp till var och en :)

Vinternos
2018-09-19 19:15
#275

#273 Stort grattis! Vilken fin liten tös :)

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

SimsBrooke
2018-09-19 19:24
#276

#273 Stort grattis :D Så söt hon är :D

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Förväntansfull
2018-09-19 20:31
#277

#273 stort grattis, så fin hon är :)

jackiejohn
2018-09-19 21:18
#278

Grattis RoxannaS en sån liten goding 😍

Amoz
2018-09-20 07:22
#279

#273 grattis 😍

Annons:
Amoz
2018-09-20 07:24
#280

Jag tror pupppen har startat för min del. Haft utslag i 1-2 veckor nu som inte försvinner… tack och lov ingen explosions utveckling än… denna gången. Än så länge hanterbart men jag bävar för att jag inte ska ha samma tur att det försvinner som förra gången och att åter bli av viftad av vården ger mig panik 😔

Sarah
2018-09-20 08:17
#281

#273 grattis! Vad skönt att graviditeten är över!

RoxannaS
2018-09-20 19:10
#282

Tack alla :D ja hon är så fantastiskt söt mitt lilla hjärta <3 Blir dock kvar på BB då gulvärdet är lite svajigt. Självklart var hon ju dott positiv eller vad de hette samt att jag är negativ så hon blir lättare gul. Tyvärr är hon väldigt slö också så vi har inte kommit igång med amningen heller ännu och får därför stödmata med ersättning så inte blodsockret faller och gulsoten blir värre. Gillar inte alls sjukhusmiljön, maten å att det inte ens finns tv så man kan få tiden att gå. Men vad gör man inte


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Surpan
2018-09-20 20:07
#283

#282 Vår kille var också gul och efter fem dygn på BB fick vi hemsjukvård i hemmet istället. Så fråga en sköterska om det är ett alternativ. :)

/Surpan

RoxannaS
2018-09-22 07:29
#284

#283 Jo vi har ju det här BB hemma som dem kallar det för. Förstår inte varför dem inte gett det som förslag nu när jag väl tänker på det. Skapligt less på detta nu. Blir ju gråhårig snart. Finns ingenting å göra här å hela tiden vara beroende av personalen är skit jobbigt. Snart en vecka nu liksom.. Sonen var också gul men vi behövde inte stanna för det.. Börjar även störa mig mycket på att man inte ens kan få en egen bröstpump på rummet. Utan man får dela med andra hela tiden.. Dem har bara en säger dem. Känns ju helt sjukt när de är så många bb rum här.. Och nu kommer ju den intressanta frågan. Hur fan på ren svenska lyckas man få en bebis att amma från bröstet nu när hon är så bekväm med flaska? Kört med calma flaskan. Men den är för enkel så de rinner ju direkt i den. Kommer det inget direkt vid bröstet så släpper hon bara hela tiden så hinner inte komma så långt att utdrivningen börjar. I natt var en bm med å försökte hjälpa. Vi höll på en timme å de gick ändå inte.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Cilla89a
2018-09-22 10:08
#285

#284 Jag tvingades ge ersättning den första veckan då min mjölk inte rann till pga olyckliga omständigheter kring min hund.. Och Nora gjorde likadant, när hon låg vid bröstet så dels var det svårt att få henne att greppa men även så släppte hon gång på gång och blev så jäkla arg! Dels körde jag ”hamburgaregreppet”, tryckte ihop tutten och då blev det lättare för henne att greppa, och sen masserade jag tutten och höll henne nära en stund innan jag lät henne amma, för att ”förbereda” mjölken så hon inte skulle bli vansinnig och släppa för att det inte kommer direkt. Till slut släppte det och idag 3 månader gammal så funkar amningen hur bra som helst.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Aftonstjärna
2018-09-22 10:46
#286

#284 Provat amningsnapp?

Annons:
mollyt
2018-09-22 17:21
#287

#270 jag hade inte min man med mig på efterkontrollen förra gången och jag tror inte att jag vill ha honom med nästa gång. Förutsatt att det inte blir en förlossning som han känner att han vill vara med och prata om… jag hade inte så mycket att prata om sist så det blev mest gynkoll och jag är nog mer bekväm om han inte är med på den. Grattis RoxannaS! Skönt att graviditeten är över nu. Hoppas du får den hjälp du vill ha med amningen och att det blir bättre. Amningsnapp tyckte jag hjälpte oss första veckan med dottern tills hon fick grepp utan att tappa det.

[Devya]
2018-09-26 09:26
#288

Är det vanligt att få intensiva "menssmärtor", både runt ryggen och där framme då man är kring vecka 31-32? Det varade inte länge, bara ett par minuter. Har nu min varmvattenflaska som lindrar smärtan väldigt bra.♡ Trodde inte att jag skulle behöva den under min graviditet. Jag använde den hela tiden då jag brukade få menssmärtor. Så glad att jag har den nu!

RoxannaS
2018-09-26 10:35
#289

#288 Det låter som förvärkar. Blir magen hård i samband med att mensvärken kommer?


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Sarah
2018-09-26 11:26
#290

Mensvärk är vanligt hela graviditeten, ofta kommer det mer i perioder då bebis växer mycket.

[Devya]
2018-09-26 14:22
#291

#289 Jag la inte märke till det isåfall. Min mage är annars jämt hård nuförtiden men inte så att jag tror att det är sammandragningar. Nu är jag åtminstone i skick men känner att någon sorts flunssa är på kommande. 🙈 290 Jag upplevde endast en massa mensvärk i vecka 6 och efter det har jag inte känt av något förrän nu. Därför blev jag lite fundersam men nu då det gick över så pass snabbt så kan det ju inte vara något speciellt. :)

Förväntansfull
2018-09-27 11:21
#292

Har de senare dagarna känt som hugg/ilningar i underlivet (när bebis rör sig) Jag antar att det är för att bebis kommer åt nån nerv eller liknande men tänkte bara höra om nån mer känner igen sig. Är i v 30 nu :) Bebis är väldigt aktiv och jag känner rörelser mer eller mindre hela tiden :)

[Devya]
2018-09-27 12:47
#293

299 På engelska kallas det väl för Fanny daggers eller för lightning crotch och det är väldigt vanligt efter vad jag har läst. :)

Annons:
Förväntansfull
2018-09-27 19:01
#294

Ok tack! Får även ilningar på vänster sidan (ligament skulle ja tro) Känns som bebis grejar långt ner idag. Har mått lite illa igen men hjälpt när ja ätit. Känns obehagligt. Nån mer som känt såhär? :)

mollyt
2018-10-01 16:00
#295

#292 jag får att det ilar ner i blygdbenet liksom, huvudet som pressar neråt. Jag kan tycka att det ilar till smärtsamt men som tur är går det ju över fort.

Vinternos
2018-10-13 12:39
#296

Vecka 31 och har nu fått extrem klåda i händer och fotsulor. Suck… hur mår ni?

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

SimsBrooke
2018-10-13 13:39
#297

#296 Mår helt okej. Men ont i fogarna. Hela bäckenet gör ont. Och nästa lördag flyttar vi :D 29 oktober är det BF!

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

mollyt
2018-10-13 14:51
#298

Här har jag ont i bäckenet - blev sjukskriven 100% i onsdags på grund av foglossningen. Men nu är det bara en månad kvar så jag ska nog stå ut.

Förväntansfull
2018-10-13 20:14
#299

#296 har du meddelat din bm om detta så de tar extra blodprov o kollar gallsyrorna i blodet? Min bm sa till mig att säga till om de kliar på fotsulor o handflator då de kliar på mina axlar men de har stannat där :) Här har ja ont i ländryggen, befarar foglossning men de är bara att bita ihop :)

Vinternos
2018-10-14 08:18
#300

Ska ta prover för att kontrollera gallsyrorna, var faktiskt allvarligare än vad jag trodde. Tack för upplysningen! :) Tråkigt att ni har ont, håller tummarna för att ni inte får det värre och att allt går vägen.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Annons:
Förväntansfull
2018-10-14 16:51
#301

#300 toppen att du ska kolla upp det :)

naaw
2018-10-15 17:45
#302

#296 Längesen jag tittade in här men mår helt okej! Också ont i bäckenet men går ändå rätt bra att jobba och leva ;) Jobbar 3 veckor till (BF 19 november) och ser fram emot att få vila lite! Vid det senaste besöket hos barnmorskan tyckte hon sig höra extra slag på bebisens hjärta så ska på extrakontroll på specialistmödravården i övermorgon (de ringde mig tidigare för skulle tydligen varit där idag men jag hade inte fått nån kallelse…)

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: